Nidländska reningen remake kampanj

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Nidländska reningen remake kampanj

Inlägg av Galder »

Detta är min första post på detta forum, och jag måste börja med att tacka för det fantastiska arbetet som ni forumister lagt ned på Ereb Altor, något som ligger mig kärt om hjärtat.

Anledningen till att jag googlade på detta forum och började läsa på trådarna var att ödet fallit på min lott att spelleda Nidländska reningen. Efter att ha läst igenom kampanjen insåg jag vilken enorm potential som författaren INTE tagit hand om.

Vi är ett gäng som har spelat Expert och Mutant sedan releasen, och man har med åren samlat på sig lite idéer. När jag läste kampanjen Nidländksa reningen såg jag för mitt inre öga hur man skulle kunna väva in flera av dessa idéer. Men som trebarnsfar insåg jag att det inte fanns tillräckligt med tid för att forma den kampanjen jag önskade.

Till min stora lättnad hittade jag då detta av gud välsignade forum, inte för att jag är religiös :) Det ni har skrivit här är allt en trebarnfar kan drömma om :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tjena Galder och tack! Alltid roligt med uppskatting!

Tänker du göra ändringar i kampanjen eller köra den som den är? I vilket fall som helst så får du berätta hur det gick eller vad du gjorde.

Välkommen till forumet :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Välkommen Galder!

Här kan du finns ett nytt Nidland påbörjat men också idéer på alternativa Reningar att få idéer ifrån.
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

Tack för det varma välkomnandet :)

Jag har blivit väldigt inspirerad av det som är skrivet på forumet, och känner att kampanjen som den är skriven lite väl snabbt passerar förbi flera sevärdheter, så det lutar åt flera större ändringar.

Härifrån kanske man för formens skulle borde flagga för:


**************SPOILER************** SPOLIER****************

Här nedan tänkte jag redogöra för själva metaplotten i kampanjen. Den är baserad på Vicotnik och är ett försök att nysansera karaktären, och ge Vicotnik drivkrafter, som inte bara är ondska med stort O.


Långt innan tiden före människan, som nu endast drakarna minns, fanns den vackraste varelse som denna världen Altor skådat. Hon var högt älskad av alla. Hennes namn var Calis, den gyllene. Hon hade två syskon Rube och Grahë. Både Rube och Grahë älskade Calis över allt annat.

Ödet ville att det skulle falla på Rubes lott att stå vid Calis sida. Grahë kände sig förbisedd och försummad och gjorde allt för att visa sig för Calis. Grahë kom med tiden att nära en svartsjuka som inte visste några gränser. Han hade gjort sig till härskare över Hongria och svor inför sitt folk att Calis hjärta skulle bli hans en dag. Detta var början på de tre krafternas krig.

De tre krafternas krig slutar med att Calis och Rube faller för Grahës makt, och Grahë sliter Calis hjärta ur hennes bröst. Gudarna och drakarna hade älskat och högaktat Calis, och deras vrede vändes nu mot Grahë. Detta var början på gudarnas krig och gudarnas vrede kom att förändra Altor för all framtid.

Calis dog på den plats som senare kom att kallas Cereval och gudarnas tårar är det som senare kom att kallas månsilver. Den gyllene kraften begravdes med henne. De tårar som föll på hennes kropp gjorde att hon inte vittrade bort. Calis kropp begravdes och skyddades lång under det berg som senare kom att kallas Cerbergen. Drakarna som högaktat henne svor att skydda hennes grav och kvarlevor, och platsen betraktades hädanefter som helig för drakarna.

Rubes kropp begravdes och skyddades. Med Rube begravdes den lila kraften den besatt avsevärd makt, under det berg som senare kom att kallas Grynnerbergen.

Gudarna lyckades fånga Grahë djupt under den magiska plats där han blev född. Platsen kallas Tartaros.

Grahë tar sig ut ur Tartaros till värld han inte känner igen, som sista överlevande av en utdöd ras. Han tar sig namnet Jachul. På den plats där han föddes, vars natur var starkt magisk, och där han länge varit fjättrad av samma starka magi, uppför han staden Densel. I Densel uppförs en staty till Jachuls avbild. Jachul går ut i den nya världen för att söka spår efter sina syskon.

Jachul vet att Calis, den gyllenes, fall stod längre norrut, sett från deras födelseort. Han vandrar genom ett magiskt land där gudarnas tårar ligger som dagg på marken och vet att Cails är nära. Han upptäcker att hennes grav är skyddad mot honom, djupt under Cerbergen, och han söker någon som kan gräva fram henne. Jachul beger sig till Landoris alver. Där lär han ut magi och skrivkonst, och får en skara anhängare. Denna skara förmår han att utvandra från Landori för att ta sin boning i Cerbergen. Denna skara magikunniga och lärda alver kom att kallas högalver och månalver, och de byggde staden Elglador, och sökte bergets magiska hjärta. I Elglador uppfördes en staty till Jachuls avbild.

Den mest framstårnde av dessa högalver, Ergala, anförtror sig Jachul åt vid ett svagt tillfälle, och sedan den dagen slog ett tvivlets frö rot i henne, om det riktiga i att söka bergets magiska hjärta.

Gudarna har sett vad Jachul försöker åstadkomma och fjättar honom i Tartaros, och begraver staden Densel i en sandstorm. I sin fångenskap är det längtan till sin syster Calis, den gyllene, som driver honom till en kraftansamlig att bryta sig loss, något som nästan kostar honom livet. Grahë ångrar nu att han i högmod och avundsjuka slitit hjärtat ur Calis.

Femtusen år har gått i fångenskap och när Jachul kommer till Elglador har Ergala slutit en pakt med drakar i Cerbergen, som högaktade Calis, den gyllene, med draken Ag Racht i spetsen, som stänger hans väg. Försvagad vänder han sina steg österut. Han har i sin långa fångenskap ömsom längtat, och ömsom djupt ångrat att han bragt Calis, den gyllene, om livet. Hans önskan och mål är att få henne tillbaka till livet igen, och han tänker inte ge sig förrän han försökt.

Han tar sig namnet Margyl och träffar under sina vandringar på ett folk med stora talanger inom magi, som blir hans lärjungar. För att kunna utveckla sin nya magi behöver han försökspersoner, och därför invaderas Yndar.

Då Margyl beslutat sig att gå till botten med problemet med odödlighet och återuppväckelse lär han ut mycket av sin kunskap till Margylerna, för att utöka sannolikheten för ett lyckat forskningsresultat.

Vid tiden för tredje konfluxen fjättrar gudarna åter Margyl i Tartaros. Efter tusen års fångenskap lyckas han efter stora uppoffringar bryta sig fri. Han kommer ut till en av konfluxen förändrad värld, och tar sig namnet Vicotnik. I fångenskap har även denna gång längtan efter Calis hållit honom vid liv. Genom studierna i odödlighet och återuppväckelse i Yndar besitter han nu kunskapen att driva igenom sina planer att få tillbaka Calis. Det han behöver är Calis kropp i Cerbergen, den gyllene kraften och den lila kraften i Rubes grav. Platsen för ritualen måste vara Densel. Platsen där syskonens föddes.

Han finner att landet, som nu kallas Lhassu är svagt, och söker sig till de måndyrkande folken i Kalmurri för att driva igenom sina planer.


I det här försöket att få liv och mänskliga drivkrafter i ärkemagikern Vicotnik har jag försökt att hålla mig till kronologin som är angiven i kampanjen Nidländska reningen, och som följer Altors kronologi. Jag har gett Vicotnik en större roll i regionens utveckling än vad han hade tidigare, och gjort drakherrarna till de överlevande månalverna vars drivkraft är att skydda Calis, den gyllene, och gett drakarna en för dem helig plats. Månsilver har blivit gudatårar. Men även att det var ett inbördeskrig mellan månalver lojala till Jachuls ambitioner och de lojala mot drakarna som ledde till månalvernas fall.
Senast redigerad av Galder den 2012-06-27 10:10, redigerad totalt 4 gång.
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

Mitt mål har varit att få bort alla osannolika passager med portaler och pegaser etc. Jag tycker även att man ska låta Vicotnik genom lönnmord och andra intriger destabilisera läget runt kopparhavet innan han anfaller. Av den anledningen förefaller det bättre att spela Melindors återkomst först.

Jag tänker mig att RP startar som legoknektar i något kompani, som någon hynisk adelsmans betalar. Exempelvis står de i ätten Maurocs Ad'Sirigons sold. Äventyret börjar med belägringen av Sabarun, Helvetesfortet, Österns lås. Kärt barn har många namn ;) Någon av RP är kondottiär/officer och deltar på krigsrådet kvällen före stormningen. Med på krigsrådet finns officerare för de olika kompanierna, och några rådgivare till Ad'Sirigon. Målet med kampanjen är att häva belägringen av Bolbosa och Sabarun, och att hålla rojalisterna och nya armén ifrån varandra.

När det är säkrat ger sig RP tillsammans med Ad'Sirigon av till Entika. Kung Frekvand har kallat sin släkting för att han känner sig i fara i sitt eget slott. RP färdas via Fervidun, Lindaros, Kandra till Entika. I Entika blir Melindor bortrövad. Kungen vill skicka någon som han vet inte varit vid hovet, och vill ha Ad'Sirigon vid sin sida, och ber RP undersöka prinsessans gemak. När RP sökt igenom Melindors rum hittar de ett avslitet tygstycke med lektor Harvan Rulhans sigill, lektor i Akrogaliska språk. När de kommer ut står Merkato där, men ser ut som hovmagiker Hargas mha Utseendeförändring, och ger Ad'Sirigon och dem alla skulden för prinsessans bortrövande. De kastas i fängelsehålorna i avvaktan på galgbacken. Fängelsehålorna ligger på fortön i Entikabukten, med motsvarande arkitektur och rumsbeskrivning, som borgen i Fervidun. Lyckas de fly är de hädanefter efterlysta med huvuden värda 200 gm. I Harvan Rulhans vardagsrum hittar de en bränt pergamentbit i spisen i hans vardagsrum skriven på kalmurriska där orden Kandra och mäster Estra går att läsa.

I Kandra hålls hon fången av Zeerisorden, vars överstepräst blivit Vicotniks förlängda arm. Tillbaka till hus 247 om man inte nyligen spelat Enhörningshornet. Ärnvard Ote kan berätta att han på uppdtag åt en Kalmurrier vid namn mäster Estra smugglat in droger till hus 266.

Från vinkällaren i hus 266 (samma arkitektur som hus 247) leder en gång vidare in under magikernas hus, som även ankyter till katakomberna. Under magikernas hus finns en nedgång till ett urgammalt halvt raserat monument. En triumfbåge från Hongria av okänd stensort, som hyllar Grahës vinst över den gyllene och lila kraften, där en stjärnhimmel över en kontinent som inte RP känner igen och en astrologisk kalender visar på två plater (Calis och Rubes gravar). Grahë står med händerna i luften och håller den blå kraften, och Calis och Rube knäböjer vid sidan. Triumfbågen fungerar som en begränsad maginod, och är anledningen till att magikernas hus anlades på denna plats.

Här hålls en furgisk astrolog och Melindor fångna. Efter astrologisk och matematiska studier kan man genom triangulering tolka fram två koordianter. Den furgiske astrologen håller på att beräkra koordinaterna till en av dessa. Vid förhör kommer Zeeriskultisker att kunna avslöja planerna på att lönnmörda den aidniske Exarken vid Melindors kröning. Detta för att RP även ska förstå att Vicotnik ser exarken som sin farligaste fiende. Om han kan ena väst kan han bjuda Vicotnik motstånd.

Ett rykte cirkulerar att eremiten Uddio Orneabagus från S:t Amundsklostret har fått en uppenbarelse att då de båda lysande vägarna kan enas kan mörkret från öst besegras.

Med detta löst slutar Melindors återkomst med Melindors kröning och att RP blir dubbade till riddare av Alvvingeorden av Melindor. 10 HP. Kacheng!


I det som motsvarar Helvetesfortet ber Melindor RP att resa till platsen som den furgiska astrologen beräknat koordinaterna för. De hittar den lila kraften i Rubes grav (istället för Demonspiran). Melindor ber RP då endast en liten grupp kan röra sig i landet, och Berendiska trupper inte kan landstiga Hynsolge, beroende på inbördeskriget, och de dåliga relationerna mellan rikena.

Den lila kraften är en väldigt mäktig magisk artefakt, som väger 4 BEP, men som är en liten kula med 10 mm i diameter, som lyser starkt pulserande lila, och som fungerar som en bärbar stark magisk nod. När RP kommer ut har Nidländska reningen påbörjats. Epidemi i Krun osv. Magikern i gruppen kommer att försöka lära sig behärska sin nya artefakt men inser att det är något väldigt speciellt med den. Slut på äventyr.

I det äventyr som motsvarar Slutstriden har den lila kraften analyserats. Även den andra koordinaten från triumfbågen under magikernas hus i Kandra har räknats fram. Vid de akademier som svar sökts angående den lila kraften har ledtrådar lett till slut till Landori, som leder dem vidare till Drakherrarna i Cerbergen där de får veta sanningen (se första posten). Invasionen är i full gång när de reser runt, men de inser att den lila kraften kanske är det som kan vända tidvågen.

Drakherrarna berättar att RP måste ta sig till Densel och utföra en ritual som enar de tre krafterna, vilket gör Vicotnik till en "mänsklig" motståndare de kan besegra. Drakherrarna har med tungt hjärta släppt in RP till Calis grav under Elglador för att hämta den gyllene kraften. De har drakherrarna på sin sida. Enade vi stå splittrade vi falla. Så slutstriden står i Densel. Drakar och månalver skyddar den som gör ritualen. När ritualen är slutförd kan man besegra Vicotnik, vilket RP förhoppningsvis gör. I och med detta har drakherrarna slutfört sitt uppdrag och ordern upplöses, och de sista månalverna går mot nya mål.

Det blir lite revideringar av materialet, och Yndardelen styrks i sin helhet, men man slipper flyga hit och dit med portaler och pegaser. Tanken är att kampanjen utspelar sig i Hynsolge, Berendien, Landoris, Cereval och slutligen Lhassu. Och man tar sig gående, ridandes, eller med båt mellan dessa platser:)

Även kushismen stryks i sin helhet och jag låter måndyrkande Kalmurrier utgöra invasionsstyrka. Rykten på värdshus kan vara att alvsällskap har setts vandra mot Landori, att hjältar har lönnsmördats, att Uddio eremiten har haft en uppenbarelse. Detta ger ett alternativ i alla fall.

Vad tror ni om detta? Framförallt i relation till vad som redan är skrivet?
Senast redigerad av Galder den 2012-07-21 22:25, redigerad totalt 31 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Interessant läsning Galder! :) Kanske vi kan låna in din variant av Vicotniks historia och presentera den som en av flera altoriska tolkningar eller teorier? Kanske den kalmurriska?

Här står det om Kalmurris historia, bara påbörjat men ändå: viewtopic.php?p=19263#19263
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

The Artist Formerly Known as Boris
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

birkebeineren skrev:Interessant läsning Galder! :) Kanske vi kan låna in din variant av Vicotniks historia och presentera den som en av flera altoriska tolkningar eller teorier? Kanske den kalmurriska?
Självklart :)

Jag funderar på vad den kalmurriske kjesaren heter, vilken titel han har och vad hans huvudstad heter? Vilket språk ska inspirera kalmurrien? Ryska, eller kanske mongoloska?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ser nog hellre mongolska (heter det så?) än ryska. Eller kanske mer Kazakstan, Azerbadjan, Georgia eller Armenia?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ügyriska rekommenderas.
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

Mikael skrev:Ügyriska rekommenderas.
Ja, det passar :) Föreslår att huvudstaden heter Kaupukuu (månstaden), och kejsartiteln Valtakuu (måntronen).
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Galder, tycker definitivt att du ska utveckla detta i tråden om Akrogal, Kalmurri, mm =)
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

Krönika över Nidaår. Först kapitlet. Helvetesfortet.


Det är herrens år 611 efter profeten Odo, och den sista dagen i månaden Melendo. Bönderna skulle inom kort behöva skörda sina fält.

Sommarens kampanj hade varit lyckosam för bovarerna. Den svarta flaggan med den röda stegrande hästen blåste tryggt i vinden igen över Sabarun, helvetesfortet, österns lås. Priset hade dock varit högt. Rojalisterna hade under vintern utbildat pikenerare som bildat fyrkantsformationer mot bovarenas kyrassiärer, och förlusterna hade varit stora tills Mauroc Ad’Sirigon, Riikov Ad’Brangoria och Guldstenck Ad’Mergilia satt in infanteriet mot pikenerarna. Dessa stormtrupper hade varit sommarens vinnare. På samma sätt hade slaget om Bolbosa vunnits tidigare, där ätten Ladrocs blå flagga med sin gula stjärna även där återigen vajade tryggt i vinden. Tack vare att Brangoria och Mergilia lyckades stå emot Nya armén slapp bovarena ett tvåfrontskrig. Prisa Anyak för det.

De Jarlmanländska jägarna hade under sommaren stigit i respekt och aktning bland bovarena, och hade varit bland de framgångsrikaste stormtrupperna. Dock hade rojalisterna lärt sig känna igen det lila standar som ledde jägarna, och hade under slaget om helvetesfortet satt in hussarer som nästan utplånat kompaniet.

Du var tillsammans med några få överlevande de enda som fanns kvar av de Jarlmanländska jägarna. Hussarerna hade även lyckats fånga standaret. Ni hade slagits tillsammans i flera slag, och vunnit många segrar tillsammans, men nu undrade du i ditt stilla sinne hur framtiden skulle se ut. Av de Jarlmanländksa jägarna fanns endast namnet kvar.

Sittandes runt en eld i bovarernas härläger med de två tvillingssjöarna som utsikt och det mäktiga gamla helvetesfortet Sabarun, som reser sig mot östern, kommer Mauroc Ad’Sirigon fram till er. Kondottiären ger order om giv akt, varvid du reser dig upp. Bovaren förekommer Norderstierna och ber er sitta kvar.
- Min lyckas smeder, hälsar Mauroc Ad’Sirigon leende med utslagna armar, för att hålla ihop kompaniet och för att inte namnet skall falla i glömska, efter en så framgångsrik sommar, blir ni min livvakt. Vi reser mot Entika imorgon. Sommarens kampanj är over. Vi förväntar oss inget överfall av någon usel bondarmé, nu när skörden står för dörren. Ett skepp väntar i Fervidun om 12 dagar, och om Grilovana vill, och vi blir fredade från feliciska pirater, lägger vi an i Lindaros tio dagar senare. Vi förväntas nå Entika den sjunde dagen i månaden Giren, då hösten står för dörren.
Senast redigerad av Galder den 2013-12-28 23:52, redigerad totalt 1 gånger.
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

Jag har precis läst Slaktare små. Det förefaller som om vår käre Brior fått inspiration till Uroboren från Vicotnik. För att inte störa Briors historieskrivning med Woddamiter som föregår de humanoida raserna , och att Uroboren/Vicotnik har ett annat syfte, funderar jag på att göra Vicotnik till en drake, som genom åren blivit något annat, eller av gudarna förbannats att vandra världen som något annat.

Vad tror ni om det?

Det skulle för min kampanj kunna innebära att Calis, den gyllene, är drakarnas urmoder, och det är därför Cerbergen är helig mark för drakar, och att det är ett drakskelett av Calis gemål Rube, som finns under Ghan-Toth. Vidare är det drakar på triumfbågen under magikernas hus, men Jachuls staty i Elglador och Densel, förbannad av gudar att ta mänsklig gestalt (något förvärngd dock ;).

Det skulle vara en bra anledning att det är någon av drakarnas ras som är det förste att lära ut magi till människorna efter gudarnas vrede, när Jachul grundar Densel.

Det blir även en ytterligare twist i Slutstriden då drakherrarna ger hämd på drakurmoderna dräpare :)
Senast redigerad av Galder den 2012-07-22 00:18, redigerad totalt 1 gånger.
Galder
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 21
Blev medlem: 2012-04-14 11:04

Inlägg av Galder »

I min kampanj har RP hamnat på Bovarerna sida pga Maurocs släktskap med berendiska kungaätten, då jag ville börja med Melindors återkomast. Det har fått mig att fundera på Onaabys och Parikilas relation till Vicotnik.

Jag tror att Onaabys kan utgöra en stark allierad för bovarerna i kampen mot Vicotnik.
Skriv svar