Moril Dilaz

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Sedan är frågan var på top 50 listan MD passar in
Mer på top 5 skulle jag kunna tänka mig. Knytpunkt för både norrtraden och demontraden.
Sedan landets export(i alla fall från denna del av landet) går ut härifrån.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Borde väl finnas fler än 5 trakoriska + kopparhavsstäder+Arkhaz som är rikare? En av de rikaste kan vara på en längre lista med tanke på antalet städer i Ereb.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev:Borde väl finnas fler än 5 trakoriska + kopparhavsstäder+Arkhaz som är rikare? En av de rikaste kan vara på en längre lista med tanke på antalet städer i Ereb.
Kan tänka mig att Tyros är rikast. Arno och Noshtril kommer nog tätt efter.
M D läge vid två mycket viktiga handelsrutter gör den till en god kandidat till en topp 5 tycker jag.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jag har aldrig tänkt de trakoriska städerna förutom Tricilve som rika.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Det går möjligen inflation på "de fem största städerna" och "de fem rikaste städerna" etc. Exempelvis Pendon. En av de fem största städerna i kopparhavet (enl officiella Aidne -böcker) men inte en av de fem rikaste....dock kanske bland de 15 rikaste i kopparhavet?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Fraxinus skrev:Pendon. En av de fem största i kopparhavet (enl Aidne -böckerna) men inte en av de fem rikaste....dock kanske bland de 15 rikaste i kopparhavet?
Pendon är svår. Ingen handelsstad direkt? Lite i skuggan av Felicien, Erebos och Caddo i Kopparhavet.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Men alla vill dit och sälja varor! Och både Caddo och Erebos förlitar sig på Zorakins spannmål, järn, koppar, tenn, vapen, virke och skepp. Dock rätt i övrigt. Främst en administrativ stad och utbildningsort av rang. 35000+ är vi för närvarande upp i befolkningsmängden. Den tycks växa varje gång jag vänder ryggen till. Ca 1000 soldater i garnison i staden. Ca 1400-1600 "studenter". Bland mycket annat.

Pendon tillverkar och säljer främst vapen, rustningar, spannmål, vin och växtoljor.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Hur mycket går via Fristaden?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Tidigare gick en hel del metaller ut genom Fristaden då detta var dvärgarnas och dalkernas mötesplats för handelsutbyte. I dag torde den handeln vara ytterst begränsad. Handlar folk metal över Fristaden så är det nog Ereboserna som gör det. En handelsvara som ökat i betydelse kan vara rökblad/tabak då stadens närhet till stora halvlängdsmänsbosättningar spritt vanan att röka och odla tabak till området runt Fristaden. Även ylle- och linnetygtillverkning har sannolikt fått större betydelse i Fristaden. Men framförallt har staden blivit mer av en garnisonsort och administrativ stad än tidigare.

De stora handelstäderna i Zorakin:
Luksilo (Vapen, yllemantlar, timmer, viner, stenkol, marmor, bivax, ädelstenen granat)
Pendon (vapen, rustningar, spannmål, växtoljor, viner)
Hixani (SPANMÅL, saltat kött, saltad fisk, växtoljor, hudar)
Pharynx (Koppar, tenn, järn, vapen, timmer)
Tofie (Järn, viner, timmer, skepp)
Kra (SKEPP!)
Framhundra (Spannmål, hästar, växtoljor, viner)
Indarsol (SPANNMÅL, saltat kött, viner, hudar) mer av en distributionscentral.
Greveryd (Järn, hästar, timmer, skepp)
Mannemo (Spannmål, hästar, viner, växtoljor, saltat kött, saltad fisk)
Chrymil (timmer, järn, viner)
Fristaden (Ylletyger, linnetyger, tobak, tidigare metaller och dvärgsmide))
Baros (Tagelskjortor, hästtäcken)
Senast redigerad av Fraxinus den 2012-08-31 14:45, redigerad totalt 2 gång.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Min siffra på Moril Dilaz när jag slutade skriva om det låg på 80.000. Då hade jag inte lagt till några i innerstan ute på öarna utan bara lagt till folk på fastlandet på andra sidan brostaden. Detta för att den beskrevs som väldigt stor och ett flertal andra städer hade växt här på sidan så pass att den behövde en liten knuff framåt. Och för att det var kul att skriva lite nya saker också. Känslan jag fick av att läsa Magilre var dessutom att Moril Dilaz var en växande stad. Detta förstärkte jag när jag skrev vidare om den och om den nådde 100.000 beroende på mattillgång, politisk utveckling och massiv inflyttning inom 10-25 år skulle inte förvåna. Men det ligger i framtiden. Just nu ligger den låst i en konflikt mellan kyrka, adel och borgare tills spelare och spelledare ger sig in i Status Quo och ändrar detta.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bör den här tråden delas och en ny för Städer skapas? :?

Moril Dilazs storlek hänger rimligtvis samman med att den är Magilres enda hamnstad på nordkusten och således med direkt och kortast anslutning till Västerhavet.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:Bör den här tråden delas och en ny för Städer skapas? :?

Moril Dilazs storlek hänger rimligtvis samman med att den är Magilres enda hamnstad på nordkusten och således med direkt och kortast anslutning till Västerhavet.
Kanske en av de enda överfarterna till Trakorien med? Kardien och Trakorien är ju inte direkt bundis. Klomellien är heller inte direkt polare med paratornierna har jag för mig. Men minnet kanske sviker mig.

Tycker staden har potential.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Tyckte Torquemada skrev att Klomellien har två fiender i Magilre och Ransard och två vänner (relativt sett) i Kardien och Trakorien.

Som det beskrivs i Klomellien så är Mercana nästan i konstant krig med Magilre. Inte ens Addiaska ser Magilre som vänskapliga utan närmast som hot (mot det egna kungadömet). Kardien och Trakorien må ha ett spänt förhållande men Trakorien tycks ha ha bra kontakt med Mercana och Kardien har bra kontakt med Addiaska.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Läste precis lite i Trakorien och O4Ö. Ska tydligen finnas styrkor från klomellien som räknas in på rikets fiender på en karta där. Har inte läst noga dock.

I vilket fall som helst ligger staden strategiskt mycket bra. Handel blomstrar.
Lite ett erebiskt Krilloan :wink:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Fiender: Klomellien och Trakorien
Allierade: Ransard och förmodligen större delen av Aidne.

Men det gäller för Magilre som helhet och inte bara MD.

Handel med: Förmodligen större delen av Drylo, (var det drylo den hette?), Kalklanden, Staden O, Ransard, förmodligen Saphyna oavsett bångstyriga Paratorniers önskningar, Kardien och eventuellt även Melukha och delar av Morelvidyn. Enskilda skepp går nog till Caddo för Per Fumum och andra lyxvaror till Magilliska adelsmän också. Man handlar nog även med Mereld och Monturerna och Pand... (vadfasen de nu heter de där små öarna vid dimhavet).
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Skriv svar