Människor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Gtjorgo
Exakt det vi brukar göra.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Hur klassificeras de folk som dyker upp i Monster och män boken?
...ytterst tänker jag på Shargerna samt vargryttarna. Är de människor fast med tydligt särliga drag eller?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om Aspubrans hört talas om dessa humanoider skulle han kanske gissat på en koppling mellan shargerna och stenfolken, möjligens även en blodsblanding med tjuger? Eller så lade han sina notater om shargerna längst ner i traven dit han inte hann innan han gick hädan, med följden att folkslaget likt exempelvis halvlängdsmännen sorterar under "Övrigt" hos senare tiders lärde?
Vargryttarna skulla han kanske likt nargurerna tagit för en variant av svartfolk?

Annars kan det vara interessant att läsa om hur Brior funderar kring hur folkslag tros kunna påverkas av sin omgivning och ändra både form och sätt:

viewtopic.php?p=21368#21368 (läs även tidigare inlägg i tråden)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Lite off topic kanske med är det inte besynnerligt hur homogena rikena i ereb är? Hur kommer det sig att invånarna i många fall byggt upp nationalstater under en medeltida miljö...något "vi" inte fick i västeuropa förrän tidigmodern tid (1500-1600tal)

Kan detta bero på att befolkningen har tämligen stora friheter i jämförelse med "vår" dito? Att det på så sätt skapas "nationalistiska" undertoner som då liberalismen spreds i europa? Eller är det så att spelskaparna var lite bekväma (-" i Berendien bor det berendier...men inga berendier bor i jorpagna" etc)
vad tror ni?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det beror självklart på att Mandelorden, som dominerar bland Erebs lärde, gärna föredrar att beskriva olika folk med vad de kallar den Aspubranska modellen efter hur den den store Aspubran av Hafsort gjorde i sitt verk "De Humanioda varelserna".

Allmänt:
Utseende:
Uppträdande:
Religion:
Språk:


Översiktlig och snyggt (särskillt för RP skapande spelare) men kanske inte helt fullständig vad gäller faktiske förhållanden. Vissa länder har en mycket homogen befolkning så som exempelvis Caddo medens andra så som exempelvis Klomellien har många olikheter landets kulturer emellan. Mandelordens beskrivning av kardier kan tjäna som exempel på vad en icke-kardier kan ha för generalisernde bild av vad som av kardiern själv självklart är en echt, faltrakier, losdriv, nordmarkare eller kardisk anka/halvlängdsman.

Att de till synes rätt nationalistiska beskrivningarna kan bero på bekväma spelmakare är mig helt främmande. :wink:

Sen tycker jag vi åtminstonde i viss grad lyckats nyansera bilden av några "nationalstater", exempelvis Zorakin med sitt Luksiliska kungadöme och Felicien med sina skillnader mellan stora- och små- kimzôner, tolaniner och geroner. Likaså vet jag från egna (ej postade) beskrivningar av Jorpagna att det finns tydliga olikheter mellan bla nordjorpagnier och vanliga jorpagnier samt att i nordvästra Berendien har befolkningen större likheter särskilt på den religiösa sidan med kulturerna i sitt västra grannland än med övriga unggudadyrkande berendier.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Birke! Strålande svar som alltid!

:D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hur ser egentligen en "Jorer" ut? Jag föreställer mig dem som en typisk väst-europé. Kanske England/Tyskland/Frankrike/Holland?

Står det någonstans hur en jorer ser ut?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En kortfattad beskrivning av en jorer finns i Aidne-modulen (...men jag kan inte citera då mitt ex finns annorstädes). Stereotyp måhända men den store Aspubran av Hafsort beskrev Altors människofolk och kulturer på detta vis (se bara i Monsterboxen) och i hans anda har Mandelorden sen fortsatt. :wink:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

*Böööl*

Vafan, ska detta vara så omöjligt?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

En lista över folkslag, kultur eller etnicitet ordnat under länder eller områden. Ska vi göra denna lista komplett en gång för alla?

Såhär läser du
Listan nedan är en sammanfattning av vilket folkslag/etnicitet eller kultur som lever i ett visst land eller område

• Folkslaget måste ha en viss % (1-5%?) av landets totala befolkning för att platsa på listan
• Vi undviker att dela in i Jorer, Nargurer, etc på denna lista.

Frågeställningar
Bör vi utgå från vad folket/folkslaget/gruppen kallar sig själva? Som exempel har jag svårt att tro att en Efarer kallar sig själv för "Efarer", utan istället ett av de olika klannamnen. Samma fråga i Palinor. Kallar "Stamnomader " sig själva för "Stamnomader ", eller har de ett eget namn?


EREB

Felicien
• Kimzôner
• Tolaner
• Geroner

Erebos
• Massiver
• Dakkiiter
• Beyuraner
• Targeroter

Zorakin
• Penner
• Legerdier
• Raxorer
• Luksiler
• Pamper
• Dalker (Zorakiska)
• (exil)Morëlvidyner

Kardien
• Echter
• Faltrakier
• Losdriver
• Nordmarkare
• Penter
• Ker-bosh

Trakorien
• Kargomiter
• Barbosker
• Tolgulder
• Björkebeningar
• Hueler
• Skecker
• Lasmosier
• Moskorier
• Nastroliter
• Ilibaurier
• Milacker
• Karker
• Rungler

Klomellien
• Hamurer
• Trisker

Barbia
• Höglandsnomader
• Stadsbor
• Habuloner
• De Östra klanerna

Caddo
• Dalker

Cereval
• Hednomader
• Hedbönder
• Stadsfolk

Ransard
• Raner
• Sarder
• Narimer
• Timorier
• Alerier

Jorduashur
• Allnemarkare
• Sigsdöler
• Nordalabor
• Krakingar
• Svalöiare

Torshem
• Ovater

Kasenu
• Kasener

Mirel
• Klanmän
• Lågländare
• Hästnomader

Ljusna
• Ljusnier

Mereld
• Mereler

Pandarealia
• Pandarealias Dalker (Pandalker?)

Krun
• Krunier

Nidland
• Nidlänningar
• Bergsfolket

Magilre
• Dyler

Palinor
• Stamnomader
• Riddarklassen
• Blandbefolkning

Monturerna


Nargur


Hynsolge


Berendien


Jorpagna


SAMKARNA

Melukha
• Melukhier
• Bactulger
• Pandarealier

Morginnerskogen


Niferland
• Niferlänning

Sanritra
• Sanriter

Krystillerna
• Krystiller

Sivoa
•Sivoer

Morelvidyn
• Morëlvidyner
• Morelver
• Djungelfolken

SOLUNA

Efaro
• Aderriker
• Raditer
• Asaruter
• Dermaner
• Esaruter
• Osaruter
• Salaker
• Tigraniker

Ökenfolk
•Ökenmän

Pokti
• Poktier

Sombatze
• Sombatzinska folk

Thelgul
•Thelguler

Traxilme
• Traximiler

Orghin

Orghin
• Orghiner
• Sanitsidher
• Tjugerna

AKROGAL

Kalmurri
• Kalmurrier
• Ashatârerna

Kamsun
• Kamsuner (i en uppsjö av stadsstater?)

Yndar
• Yndarer
• Crurier
• Kargomiter (på Palamux och småöarna norrut i Trakorien)
• Milacker

Furgia
• Furgier
Senast redigerad av Spelknepe den 2012-11-02 12:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Apropå din fråga tror jag inte att nomader eller andra stamfolk definierar sig som del i en större grupp själva men väl av andra. Jag tror således att de Palinoriska narguriska stamnomaderna mer ser till släktskapet inom stammen än till sin eventuella etniska grupp. Stammen är dock oftast uppsplittrad och består i sin tur av klaner eller ätter. Det är nog inte ovanligt att en palinorisk hord gör räder in på grannområdet som tillhör en grupp ur samma stam. Dock försöker hövdingarna nog enas vid risk för större händelser än boskapsstöld. Detta då inom stammen. I Palinor finns säker minst ett tiotal eller fler stammar.
Men för att göra området någorlunda begripligt så delar inte de lärde ner dessa i stam-beståndsdelarna vid folkräkning. Det vore lite som att dela ner svenskarna i kommungränser. Palinorer blir istället samlingsnamnet gissar jag för alla nargurer som betalar skatt till Orden.



Annan sak jag tänkte på:

Trakorien
• Trinsmyrier
• Kargomiter
• Barbosker
• Tolgulder
• Björkebeningar
• Hueler
• Skecker
• Lasmosier
• Moskorier
• Nastroliter
• Paratornier
• Ilibaurier
• Saphynier
• Milacker
• Karker
• Rungler

I exemplet ovan anser jag att det finns en inkonsekvens beskrivning av folket.

En Trinsmyrier är ingen folkgrupp utan en benämning på de som kommer från ön Trinsmyra. På Trinsmyra finns sedan folkgrupperna Milacker, Karker, Rungler (och de där märkliga folket uppe på stenstoderna som jagar med fåglar). Samma sak gäller Paratorna vars männskliga befolkning består av Bralger, Ilibaurier och Skecker.

Svårare är det om man skall dela ner Kargomiterna i Björkebeningar, Krimbrydhingar och liknande.
Här tror jag att det är klokt att tänka att de skall utgöra minst 5 % av befolkningen. Det gör inte Björkebeningar Och då kanske klassificeringen ovan, Kargomiter snarare gäller?
Återigen spökar alltså de mindre organiserade folken.

Men i ärlighetens namn så gällde samma sak på tellus. Före 1900 kallade sig inga slavisktalande sig för Macedoner eller Montenegriner (enligt folkräknarna alltså). Istället inordnades de förstnämnda som Bulgarer, Serber eller turkar och de senare enkom som serber. Ointresset från de lärde samt avsaknad av organiserad nationalism eller dylikt kan varit orsaken. Montenegrinerna ser sig väl fortfarande som ett serbiskt folk.

Det här jag nu skrivit gjorde ju ingen gladare utan alla inklusive mig bara mer förvirrad.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag blev klokare, och ditt falköga uppmärksammade en av många missar. Givetvis ska de trakoriska öarna bort då det inte finns "Paratornier", "Saphynier", etc. Jag har redan rensat väldigt mycket i listan (som är saxad från en av Birkes listor).

Angående Palinor så har du - även om detta blev krångligare - rätt. Såklart att Stamnomanderna inte kallar sig själva för "Ludna-toffel-stammen". Det är ju flera stammar, och då borde väl "stamnomaderna" vara ett bra samlingsnamn... ifall vi inte vill bryta ner det ytterligare? :)
Svårare är det om man skall dela ner Kargomiterna i Björkebeningar, Krimbrydhingar och liknande.
Här tror jag att det är klokt att tänka att de skall utgöra minst 5 % av befolkningen. Det gör inte Björkebeningar Och då kanske klassificeringen ovan, Kargomiter snarare gäller?
Återigen spökar alltså de mindre organiserade folken.
Precis, jag tror att detta uppdrag blir omöjligt om vi tar med allt. Samma skulle kunna gälla för de Palinoriska nomadstammarna. Vilka är de tre största? Utgör någon av de tre största ens 5% av den Palinoriska befolkningen?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Klomellien saknar väl en radda folk.
Jorduashur vet jag inte om de kan delas upp i så många sub-kulturer som listan anger.
Torshem saknar ju torsborgarna, fast de är ju berendier och ereboser?
Pandarealia har en urbefolkning.
Krun har väl också fler folk.
Magilre bara dyler?

Personligen känns det som listan hämmar mer än den systematiserar.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Enligt ranerna befolkas ransard endast av två folktyper. Raner och sarder. Sen består förvisso sarderna av olika folkslag i grunden, men detta väljer man att bortse ifrån :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
Skriv svar