Dvärgar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

För att Targald egentligen var alltför ung och för att dvärgarna tillbringat generationer med att släta över förlusten. Vidare var Jorpagna troligtvis deras största kund under de efterföljande seklerna. Dvärgarna ignorerar kriget hellre än att bli påminda om förlusten.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

birkebeineren skrev:Vi lägger ner dvärgkvinnors skägg, förlåt att jag tok upp ämnet. :oops:
Jag brukade köra med att dvärginnors skägg var ett rykte i mänskliga samhällen, ungefär som fransyskor som inte rakar sig under armarna. Jag saknar just sådana saker mellan folkslagen. Hur ryktet uppkom är kanske inte så viktigt, men kan härledas från början till ett missförstånd.

Fast man skulle kunna tänka sig att dvärgars ansvarsområden är såpass fasta rent könsmässigt att om man vill göra "kvinnorsysslor" så rakar männen av sig skägget och klär sig i kvinnokläder medan kvinnorna klär sig i mänskläder när de vill utföra manliga yrken. Vissa kvinnor går till och med så långt att de har lösskägg. Inget av det här ses inte som något uppseendeväckande hos dvärgarna.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Själv föredrar jag att dvärgkvinnor inte har skägg... Typ så här tänker jag mig en kvinnlig dvärgkrigare.

De här två känns också ok.

Det finns förresten en anledning till att halvdvärgar inte existerar... :lol:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Dvärgarna ignorerar kriget hellre än att bli påminda om förlusten.
Nu är väl jag iofs lite tjatig :? , men varför skulle de då fortfarande hysa agg, lida av tappat ansikte, gentemot alverna om de hellre ignorerar kriget och händelserna runt omkring, än att bli påminda om förlusten och oförrätten? Sen förklarar det ju inte heller varför de har en bättre realtion med krunierna än med några andra människoriken. Nu går det väl säkert att komma på någon anledning, men jag är intresserad av att veta vad ni som pysslar med dvärgarna har för åsikt om dvärgarnas och kruniernas relation.

Alternativet är väl att helt strunta i vad som står i EA-kampanboken och säga att de inte har en bättre relation till Krun, men en speciell koppling dem emellan skulle ju kunna göra krun lite mer unikt/speciellt.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Angående dvärgiskt val av rusnting så har dom väl klassiskt haft rigbrynja i DoD. Senare har det framkommit i Sinkadus att man använder fjällpansar och Kabuto (stålhjälmar med ansiktsmask).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Alternativet är väl att helt strunta i vad som står i EA-kampanboken och säga att de inte har en bättre relation till Krun, men en speciell koppling dem emellan skulle ju kunna göra krun lite mer unikt/speciellt.
Skulle det där "goda" relationsförhållandet kunna spegla att krunierna helt sedan Järnkriget har en slags hållhake på dvärgarna?

Dvärgarna måste kanske enligt det urgamla avtalet (och dvärgar bryter aldrig ett avtal!!!) som ingicks den gången, stötta och även också handla med krunierna? Dvärgarna måste kanske rent av skicka iväg ett antal av sina "zazadan" som gisslan till det krunska hovet?

Svamlar jag? :?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Inte svamlar du, birkebeineren. Tycker det låter som en rätt så intressant vinkling på det hela och en dvärgisk gisslan vid hovet låter ju inte fel det heller.

Problemt är väl bara att förklara varför avtalet fortfarande gäller, det har ju hänt en del sedan det ingicks. Det antika krun som slöt avtalet, gick upp i det Jorpagniska riket som gick under, och krunhalvön var sedan splittrad i flera riken, för att slutligen enas under den nu sittande kejsardynastin (efter Jorpagna, mitt påhitt).
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev:Inte svamlar du, birkebeineren. Tycker det låter som en rätt så intressant vinkling på det hela och en dvärgisk gisslan vid hovet låter ju inte fel det heller.

Problemt är väl bara att förklara varför avtalet fortfarande gäller, det har ju hänt en del sedan det ingicks. Det antika krun som slöt avtalet, gick upp i det Jorpagniska riket som gick under, och krunhalvön var sedan splittrad i flera riken, för att slutligen enas under den nu sittande kejsardynastin (efter Jorpagna, mitt påhitt).
Tja det kanske finns en kontinuitet i det Krunska riket som dvärgarna fortfarande känner sig bundna till. Jag tänker på något likt den katolska kyrkan vid romarrikets fall, men med tanke på vad som är sagt om Krun så är väl kanske religion inte rätt.

Eller kanske ändå, en tynande kult till de gamla gudarna som är så formaliserad (likt den romerska statskulten) att dvärgarna bara MÅSTE respektera den. Och den krunska staten ser noggrant till att den inte dör ut, trots oaptitliga otidsenligheter som människooffer o dyl.

Tänker osökt på Dianalunden som beskrivs i Den Gyllene Grenen, där dianaprästen vid Nemisjön måste dräpa sin föregångare (Den gyllene Grenen, Kap 1)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Tja det kanske finns en kontinuitet i det Krunska riket som dvärgarna fortfarande känner sig bundna till. Jag tänker på något likt den katolska kyrkan vid romarrikets fall, men med tanke på vad som är sagt om Krun så är väl kanske religion inte rätt.
Det kanske finns något ämbete som existerat i Krun sedan urminnes tid och som fortfarande finns kvar, typ påven som bär titeln pontifex maximus (Roms överstepräst), samma ämbete som t.ex. Julius Caersar innehade.
Ämbetet finns kvar, och dvärgarna är således fortfarande bundna av sitt ord... (Även om den politiska siyuationen ändrats massor av gånger)
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Järnkriget var ett duktigt tag sedan, och jag kan tänka mig att traditionen med en dvärgisk "gisslan" i Krun snart övergick till att vara en ambassadör. I alla fall började det ses så av Krunierna efter några århundraden, även om detsamma kanske inte gäller hos de mer långsinta dvärgarna.

Sen kan man ju fråga sig VEM som dvärgarna skulle skicka. Jag tänker mig att Krunierna förväntar sig någon av "ädel börd" och dvärgarna helt sonika gör den som VILL fara till zazdan. Ungefär som att en dvärg som blir general blir zazdan.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Lazarous: Jag försökte få ihop det som skrivts här till en lite minnesanteckning för senare bruk och det jag skrev liknar dina tankebanor att gisslan fortgår men ändrat karaktär. Jag klistrar in det här, men som sagt det är bara anteckningar ingen färdig text.

Dvärgar och Krun. Efter järnkriget slöts ett avtal mellan krunierna och de besegrade dvärgarna där dvärgarna erkände kruniernas rätt till slättlandet och även skulle ”stötta” vid behov, samt handla med människorna. De skulle också årligen erlägga en tribut på X (lämplig viktenhet) järn, betydelsefull summa då men symbolisk nu. Utöver detta skulle man också skicka ”gisslan” på X antal dvärgiska ädlingar till det kejserliga hovet i Arkhaz eller som staden då kallades Hysix. Avtalet slöts under överseende av Hysix överstepräst och så länge detta ämbete finns kvar i Krun känner sig dvärgarna tvungna att hedra avtalet. Översteprästens roll har traditionellt varit att även kröna kruns kejsare, och Ashinas söner lät det ”hedniska” ämbetet finnas kvar även efter övertagandet av Hysix och kejsartiteln, för att få med sig den joriska befolkningen. Idag finns inte många kvar som dyrkar de ”gamla” gudarna men ämbetet har institutionaliserats och dvärgarnas avtal ser inte ut att upplösas under en överskådlig tid. Förbindelserna mellan dvärgar och människor har med tiden blivit allt mer vänskaplig och runt den dvärgiska ”gisslan” har det med tiden vuxit upp en liten dvärgkoloni i Arkhaz. Dvärgagisslan har med tiden allt mer kommit att fungera som ambassadörer och rådgivare till kejsaren och när dvärgagisslan byts ut när en ny kejsare tillträder tronen, tar de som inte väljer att stanna i dvärgakolonin med sig sina kunskaper om människorna på slätten, och inte sällan sina vänskapsband till hovet, till dvärgriket Tharath-Khôn.

Vad tror ni om något liknande upplägg på kruniernas och dvärgarnas relation/historia?
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Tycker det låter utomordentligt. Ser framför mig hur "gisslan" berättar dvärgiska hjältehistorier för unga kronprinsar i flera generationer.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Ja! Bra!



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Bergdahl skrev:Dvärgar och Krun. Efter järnkriget slöts ett avtal mellan krunierna och de besegrade dvärgarna där dvärgarna erkände kruniernas rätt till slättlandet och även skulle ”stötta” vid behov, samt handla med människorna. De skulle också årligen erlägga en tribut på X (lämplig viktenhet) järn, betydelsefull summa då men symbolisk nu. Utöver detta skulle man också skicka ”gisslan” på X antal dvärgiska ädlingar till det kejserliga hovet i Arkhaz eller som staden då kallades Hysix. Avtalet slöts under överseende av Hysix överstepräst och så länge detta ämbete finns kvar i Krun känner sig dvärgarna tvungna att hedra avtalet. Översteprästens roll har traditionellt varit att även kröna kruns kejsare, och Ashinas söner lät det ”hedniska” ämbetet finnas kvar även efter övertagandet av Hysix och kejsartiteln, för att få med sig den joriska befolkningen. Idag finns inte många kvar som dyrkar de ”gamla” gudarna men ämbetet har institutionaliserats och dvärgarnas avtal ser inte ut att upplösas under en överskådlig tid. Förbindelserna mellan dvärgar och människor har med tiden blivit allt mer vänskaplig och runt den dvärgiska ”gisslan” har det med tiden vuxit upp en liten dvärgkoloni i Arkhaz. Dvärgagisslan har med tiden allt mer kommit att fungera som ambassadörer och rådgivare till kejsaren och när dvärgagisslan byts ut när en ny kejsare tillträder tronen, tar de som inte väljer att stanna i dvärgakolonin med sig sina kunskaper om människorna på slätten, och inte sällan sina vänskapsband till hovet, till dvärgriket Tharath-Khôn.

Vad tror ni om något liknande upplägg på kruniernas och dvärgarnas relation/historia?
Tycker det låter mycket bra! :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:oops:
Skriv svar