Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Rickard skrev:Namn och straff behöver wikifieras.

Fler bildförslag
http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... eglatslogg kan tjäna som inspiration till den första bilden i boken.

"Dueller förekommer ofta i Felicien. Män duellerar med män och kvinnor med kvinnor. /.../ De flesta dueller sker som del av rit, lek eller träning och utförs då med träkäppar i svärdsform eller spjutform."
-- Två kvinnor med träsvärd, där ena precis har duckat under den andres slag.

"Kimzoner menar att "Ett hus utan katt är inget hem" samt "Ett skepp utan katt hittar inte till hamn". Den kimzonska fiskarkatten är en nätt och smidig katt med strimmig päls."
-- Ett barn har lyft upp en katt och håller den framför sig under frambenen med raka armar, medan katten hänger ned med bakbenen på det där sättet bara katter kan göra.

"Denna sjö anses vara helig för den tolanska vishetsguden Amçi, hans gemål fågelgudinnan Azgigal och deras dotter, mångudinnan Lavini. "
-- En fågelgudinna har rest sig upp från sjön, vilket skrämt två stycken individer så att de ligger på backen skrämda. En av dem har lyft upp handen som om den försöker försvara sig mot något. I bakgrunden lyser månen.
Mkt bra och inspirerande förslag :)
Ska se om jag hinner rita ngt i helgen

Illustrationer jag gjort hittills i varierande kvalitet är;
Felicisk kapare
Sjöormsjakt
Pärldykare
Tolansk slungskytt
Kimzonsk kvinna i högtidsdräkt
Felisstaty
3-5(?) varianter på felisisk tatueringskonst
Samt ngn gubbe med svärd

Detta vad jag kan erinra mig iaf.

Vidare siluhetter av skepp som jag mailade till Spelknepe. Dessa bygger dock på DrHus förslag och Rubicon föreslog andra förlagor vilka också är postade på forumet, men dessa har jag inte hunnit göra. Det vore iof bra om Spelknepe kunde posta de jag gjort så får vi se om ngn av dem fortfarande funkar :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Vidare har jag en ide och en roughsketch till Kuthegil, men har inte hunnit med den heller än :(
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

birkebeineren skrev:Jag har börjat sammanställa namnen. Blir en lista och en kort inledande text om namnbruken hos felicierna, både kimzoner och tolaner.
Det låter superbt! :)
Fafnir skrev:Mkt bra och inspirerande förslag :)
Ska se om jag hinner rita ngt i helgen
Jag håller i nuläget på att få bilder av en illustratör till mitt nya spel, så jag har väl lite vana att föreslå bilder. :)

Ser fram emot nya bilder. Skitbra jobbat såhär långt!
Vidare siluhetter av skepp som jag mailade till Spelknepe. Dessa bygger dock på DrHus förslag och Rubicon föreslog andra förlagor vilka också är postade på forumet, men dessa har jag inte hunnit göra. Det vore iof bra om Spelknepe kunde posta de jag gjort så får vi se om ngn av dem fortfarande funkar :)
Jag kan återupprepa dem igen, mest i kategoriskt syfte. :)

RUBICONS GALÄR
http://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=33642#33642

FLER SKEPP
http://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=33739#33739

Sedan finns det massvis av förslag i wikin.

Spelknepe kan lägga upp bilderna på servern, så att jag kan komma åt dem. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Här är två versioner jag photoshoppade ihop på några minuter utifrån en av Rubicons bilder.

Bild

Bild

Se det här som utkast på vad jag skulle kunna göra, för det känns meningslöst för mig att sitta och pilla med detaljer med något som eventuellt inte kommer att användas. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Richard: Hade du en länk till den layout du har tänkt dig till felicien? Vet inte vad ni andra tycker men jag skulle vilja ha en layout som kan genomsyra alla böcker - alltså något som utmärker ErebAltor, samtidigt som det blir något unikt för just -det- landet.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Spelknepe skrev:Richard: Hade du en länk till den layout du har tänkt dig till felicien?
http://erebaltor.se/rickard/felicien_utkast.pdf

Jag slängde in en av Fafnirs bilder, även om jag inte tror att just stuket på bilden är genomförbar. Jag har lekt lite med color burn och bara för att jag har gjort det så var jag tvungen att låta bilden vara en bakgrundsbild.
Vet inte vad ni andra tycker men jag skulle vilja ha en layout som kan genomsyra alla böcker - alltså något som utmärker ErebAltor, samtidigt som det blir något unikt för just -det- landet.
Kolla i Caddo-modulen och se vad du kan plocka ut för saker där som du kan ha som gemensamma nämnare. Just i den filen kan man gott använda titelbladet och fonten för Ereb Altor till resterande moduler också. Sedan vet jag inte så mycket mer, utöver framsidor, som man skulle kunna ha gemensamt.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker såhär...

Saker som borde vara lika
Bakgrunden i boken
Typsnitt (ja även till rubriker)
Framsida med undantag av en eventuell bild
Layout/ordning/sättning

Saker som bör skilja sig
Bårder i boken
Bilder såklart

Vad tycker ni?
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Rickard skrev: Sen föreslår jag också att den feliciska varianten av exempelvis platser och gudar som fått namn på både feliciska och kimzôn följer samma regel.

Exempel
Kuthegil (Kithagil)
Porto Horyni (Porto Haryni)
Felis (Anatadan)
Galmon (Galadon)
Philas (Philodon)

Angående namn så har jag sedan tidigare gjort ett antal i regentlistan och även här och var i olika småtexter. /.../ Jag skall samla dessa och lista dem som typiska kvinno- och mansnamn.
Jag håller i stort med, enda ändringen är att jag personligen skulle vilja se det skrivet som följande exempel: Kuthegil (K. Kithagil)

Ingen gigantisk förändring, men jag vet att det var så I.C.E skrev motsvarande med ex. Sindarin och Quenya i sina MERP produkter och tycker det skulle vara snyggare och mera lättbegripligt för läsare.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Jag tycker såhär...

Saker som borde vara lika
Bakgrunden i boken
Typsnitt (ja även till rubriker)
Framsida med undantag av en eventuell bild
Layout/ordning/sättning

Saker som bör skilja sig
Bårder i boken
Bilder såklart

Vad tycker ni?
Tycker det låter bra.

Vad tros om att en mall utarbetas och klistras överst i Information och regler?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rubicon skrev:
Rickard skrev: Sen föreslår jag också att den feliciska varianten av exempelvis platser och gudar som fått namn på både feliciska och kimzôn följer samma regel.

Exempel
Kuthegil (Kithagil)
Porto Horyni (Porto Haryni)
Felis (Anatadan)
Galmon (Galadon)
Philas (Philodon)

Angående namn så har jag sedan tidigare gjort ett antal i regentlistan och även här och var i olika småtexter. /.../ Jag skall samla dessa och lista dem som typiska kvinno- och mansnamn.
Jag håller i stort med, enda ändringen är att jag personligen skulle vilja se det skrivet som följande exempel: Kuthegil (K. Kithagil)

Ingen gigantisk förändring, men jag vet att det var så I.C.E skrev motsvarande med ex. Sindarin och Quenya i sina MERP produkter och tycker det skulle vara snyggare och mera lättbegripligt för läsare.
Tycker också vi bör skriva det kimzônska namnet i parentes. Detta är gjort i Caddo och även i viss grad i Nargur.

Frågan är dock hur ofta detta bör skrivas ut? Kanske inte varje gång namnet används men möjligens i varje separat avsnitt av texten? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har sagt det förr och det kan sägas igen: Persongalleri behövs.

Kung Kuthegil
Storamiral Syrfronak DiRakhe
Felicier som finns i KKs persongalleri
Priorn/Mästaren för de Avskilda
Stamfurste, ex Idhram
Någon intressant person ur Huset Alkymades
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har samlat alla feliciska namn, både kimzônska och tolanska, från källorna och från vad som skrivits på forumet. Frågan är omalla skall listas eller om det ser bättre ut med ett urval? Många av namnen listas också i regentlängden så det blir även en upprepning om alla tas med. Overvikt av kimzônska mansnamn och väldigt få tolanska namn. Har därför konstruerat ytterligare några tolanska namn. De tolanska namnen är tänkta att ha likheter med namn både från de östjoriska språken som tolanerna urprungligen talade och de västjoriska som började användas då mandelmunkar införde sitt språk från Aidne under Mörkertiden.

Vad tycks? :?

Kimzônska namn

Män
Akarmeikos
Arkidamos
Asdriel
Asdrilon
Baros
Deminos
Eramakos
Hamilon
Ilorakhon
Ilkos
Inkalides
Irmos
Kalameikos
Karmos
Khutos
Kiolomon
Kleriomon
Koltarorob
Koralmon
Kuthegil
Krilo
Leriomon
Lothegil
Lykarion
Lykarmos
Magon
Mahariolon
Pelmos
Philon
Morhagil
Sanchunaidon
Saphunianat
Sirfonak
Tiromon
Ylhokos

Kvinnor
Alashara
Arishana
Elissa
Helikana
Ihilendra
Imilkana
Kolyssa
Ylkira
Ytkila


Tolanska namn

Män
Iorvand
Kiorlik
Berindrok
Olvig
Ovian
Anval
Talagon
Rittmeester

Kvinnor
Nelnora
Lasia
Elmiera
Melari
Amni
Relinn
Valina
Senast redigerad av birkebeineren den 2012-11-21 22:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

birke, ser schysst ut. Möjligtvis att man kan ta bort något A från kvinnonamnen. Typ att Helena blir Helen, om vi tar en jämförelse från IRL.
Mikael skrev:Jag har sagt det förr och det kan sägas igen: Persongalleri behövs.

Kung Kuthegil
Storamiral Syrfronak DiRakhe
Felicier som finns i KKs persongalleri
Priorn/Mästaren för de Avskilda
Stamfurste, ex Idhram
Någon intressant person ur Huset Alkymades
Finns det någon som helst information om dessa eller står det fritt att hitta på vad som helst? Att storadmiralen var en bonde från första början? Att priorn är död men talar via sin ande? Att stamfurstens anfader är anfader för nästan hela stammen?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rickard skrev:Kung Kuthegil
Storamiral Syrfronak DiRakhe
Felicier som finns i KKs persongalleri
Priorn/Mästaren för de Avskilda
Stamfurste, ex Idhram
Någon intressant person ur Huset Alkymades

Finns det någon som helst information om dessa eller står det fritt att hitta på vad som helst? Att storadmiralen var en bonde från första början? Att priorn är död men talar via sin ande? Att stamfurstens anfader är anfader för nästan hela stammen?
Kuthegil håller på att avbildas av Fafnir och han har även börjat diskuteras i egen tråd här: viewtopic.php?p=32416#32416

Storamiralen har vi sagt följande om:
Mikael skrev:Syr Fronk Drakhe, Storamiral, överståthållare över externa Felicien, Storgreve av Koalint, Riddare av Rammarnas orden osv. EAS s 15. Ganska viktig snubbe.
Någon som vill fylla ut och tweeka?
birkebeineren skrev:Talar vi kanske om Sirfonak DiArake, gift med den zorakiska hertigen av Indarsols fjärde dotter och hederstitulerad som storgreve av sin svärfär att skylta med vid högtidliga anledningar under de ganska så sällsynta besöken i Zorakin och invigd en av Indars många i praktiken meningslösa förtjänsteordnar vilet dock i detta tillfälle rör sig om en där medlemmarna faktisk har en verklig agenda, att verka för en felicisk invasion av Zorakin?
Mikael skrev:...men hans namn är nog Syrfronak DiRakhe, så ligger vi lite närmare källan.
Fraxinus skrev:En felicisk invasion av zorakin?
Då är sannolikt karln megalomanisk och ingen vidare militär för hur bra Feliciens marina kår och landarmé än är så torde en invasion av Zorakin vara dömd att misslyckas. För det första hade Felicien fått försöka upprätthålla sina marina logistik mot Zorakin genom erebosiska farvatten. Inte särskilt troligt att Ereboserna går med på det. För det andra inser nog de flesta att det skulle bli att Felicien tvingas kämpa mot Zorakin och Kardien och Solorden, minst av allt.
För det tredje så är landet helt enkelt för stort. Till yta, befolkning och arméer. Bara i arméer har Zorakin en 80000-100000 man att direkt kunna kasta fram. Och med 7 miljoner invånare finns det fler att hämta i fall man skulle ha sådana behov. Det är ju fullt möjligt att han umgås med invasiontankar. Men jag ser inte att de är praktiskt genomförbara.

Jag tror snarare att han, om han är slug, försöker vända zorakin mot Ereboserna och dalkerna. I alla fall dalkerna. Om han kan få alla Zorakerna att starta krig med Caddo så kan Felicien mer ostört ta hand om Ereboserna utan risk för att zorakin eller zorakiska legoknektar kommer till Erebos hjälp.
birkebeineren skrev:En felicisk invasion av Zorakin, även om det nu skulle röra sig om endast södra Indar som är hertigens variant, är en helt galen ide. Det tycker även DiArak men han låter virrpannorna i Rammarnas Orden och sin svärfar hållas. Anledningen är helt enkelt hertigdottern Irlinda som storamiralen är upp över öronen förälskad i och trots att han är en maktpolitiker och strateg av rang (vilket hans ämbete som storamiral vittnar om) har han inlåtit sig på giftemål med fienden.

Jag spekulerar vilt nu Fraxinus så om du vill gifta bort dina hertigdöttrar själv och bannlysa Rammarnas Orden från hela Zorakin får du gärna göra det.
Fraxinus skrev:Varför vill hertigen av Indarike invadera södra Indarhalvön? Hyser han agg mot Yttersol? Inte troligt då båda är med i Sydzorakiska brödraskapet och då hertigen av Indarrike behöver allians med hertigen av Yttersol som motbalans mot den bra mycket farligare hertigen av Salamora. Eller har balansen skiftat? Vill Hertigen av Indarrike med Felicisk hjälp lägga beslag på Hixani och södra yttersol för att kunna kontrollera hela spannmålskedjan. Yttersol lär då ta in Ereboser som legoknektar och som allierade för att balansera felicierna.

Kanske hertigen av Indarrike således också erbjuder en allians med Gredelmark så att denne kan ta över norra yttersol som befolkningsmässigt domineras av luksiler. Eller erbjuder hertigen av Yttersol hertigen av Gredelmark delar av norra Yttersol mot att denne allierar sig med hertigen av Yttersol och angriper hertigen av Indarrike. Och vad lär adelsmännen i det evigt splittrade Indarrike OCH Yttersol göra av saken? Försöka kröna sig själva som hertigar? Kan det bli så att det blir Salamora som blir kungens bästa allierade för att stävja storkrig i Indar. Eller är möjligen hertigen av Salamora redan allierad med någon av parterna?

Kaos i Indar för att hålla zorakerna upptagna kan faktiskt vara en medveten Felicisk strategi inför en Felicisk uppgörelse med Erebos. Fast ett zorakiskt-caddiskt krig hade varit kanske ännu bättre. För då hade både Zorakin och Caddo varit upptagna medan Felicien angriper Erebos.
DiRakhe är med andra ord insyltad i Zorakins politik men vi borde i tillägg beskriva hans roll i Felicien.

Om De Avskiljdas ledare, eller Galmons smorde som han kallas, finns följande att bygga utifrån:
De Avskiljda
De Avskiljda är krigare som dedikerat sitt liv till Galadon och studiet av stridskonster. Avskiljda från det övriga samhället lever de asketiskt och delvis i celibat. Endast vid få tillfällen söker de sig till Galmons tempel för att på dess gårdar lära unga män spjutets- och svärdets dans. Vid dessa tillfällen kan de kalla en ung man till sig som Avskiljd. Efter att en ung man vigts som Avskiljd sörjs de av sin familj som död och han kan aldrig ärva, gifta sig eller delta i skeppsråd. De Avskiljda känns igen på sitt långa hår, ty de tror att deras styrka ligger i håret.

I övriga Ereb kallas ofta De Avskiljda för Galmons riddare, och liknas vid solriddare, men benämningen och liknelsen är bristande. Något kimzonskt ridderskap finns inte i egentlig mening. De Avskiljdas ledare kallas för Galmons smorde. Processen bakom att att någon blir Galadons smorde är förborgad men alla Avskiljda "vet" vem det är.

Under Feliciens krig har ibland mindre grupper av De Avskiljda anslutit sig till marinkåren och bildat "kommandotrupper" som utför uppdrag av närmast självmordskaraktär. Detta var speciellt vanligt under Frihetskriget mot Dermanien då De Avskiljda först visade sig.
Furst Idhram är en av de mäktigaste tolanska furstarna som har behållit stora delar av sin självständighet gentemot kimzonerna.
Idhram
Detta tolanska furstendöme är beläget vid ett av få berg i Felicien som är rika på malm. Här utvinns silver, bly och järn. Fursten av Idhrams inflytande är kännbar tom i Tyros tack vare frukterna från sitt stora silvermyntverk.
Om handelshuset Alkymades tror jag inget är skrivet utöver vad som står i KK
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad tycks om det här, både bakgrunden och själva ordlyden i namnen? Jag har utgått från de officiella namnen, både från källorna och vad DrHus skrev, men det blev kanska 60-70 nyskapelser. Låter det felicisk? :?

Feliciska namn
Feliciernas namnbruk speglar befolkningens två språk. Felicier av kimzônsk härkomst har alla ett namn på kimzôn. Tolaner och geroner har namn på det joriska språket feliciska. Då feliciska är starkt påverkad av kimzôn kan feliciska namn stavas identisk eller mycket likt kimzônska men uttalet avslöjar alltid vilket språk namnet tillhör. Endast kimzôner tillåts uttala sitt namn på kimzônska och skulle någon annan ertappas i detta väntar stränga böter. Storkimzôner uttalar alltid sina namn på kimzônska även när de talar feliciska men många småkimzôner brukar använda felicisk uttal. De flesta av tolanernas namn från innan kimzônernas ankomst har tagits upp i det feliciska språket men vissa används bara av tolaner och aldrig av kimzôner. Bland de tolanska furstarna som gärna bejakar sitt joriska ursprung är det vanligt att välja namn direkt från kejserlig jori. Slavar tillåts använda sina egna namn men de ges vid behov en felicisk ändelse.

Män
Akarmeikos
Anval (t.)
Arkidamos
Asdriel
Asdrilon
Baros
Berindrok
Deminos
Eramakos
Hamilon
Ilorakhon
Ilkos
Inkalides
Iorvand (t.)
Irmos
Kalameikos
Karmos
Khutos (k. Khitos)
Kiorlik
Kleriomon
Koltarorob
Koralmon
Kuthegil (k. Kithagil)
Krilo
Lakadon
Leriomon
Lothegil (k. Lothagil)
Lykarion
Lykarmos
Magon
Maheriolon (k. Mahariolon)
Morhegil (k. Morhagil)
Olvig (t.)
Ovian (t.)
Pelmos
Syrfonak
Talagon (t.)
Tiromon
Ylhokos

Kvinnor
Alashira (k. Alashara)
Aldrosa
Amni
Arishina (k. Arishana)
Bolidhe
Barsa
Dokhasa
Elissa
Elindo
Elmiera
Felishide (k. Felishade)
Helikina (k. Helikana)
Ihilendra
Imilkina (k. Imilkana)
Ilekta
Kaloda
Kilmakosa
Kinode
Kolyssa
Lasia
Lakissa
Lida
Marhi (k. Marha)
Melari (t.)
Morele
Nelnora (t.)
Oharana
Odra (t.)
Olikina (k. Olikana)
Pereide
Porelana
Poreloda
Relinn (t.)
Sirinde
Sokhasa
Sorishina (k. Sorishana)
Valina (t.)
Volaksa
Ydossa
Ylkira (k. Ylkara)
Skriv svar