Vad man får göra med våra publikationer

Läs mig först!
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Vad man får göra med våra publikationer

Inlägg av pogostick »

Det kom en fråga på wrnu om huruvida Palinor-pdf:en finns som print-on-demand eller inte.

Jag vill minnas att jag såg en liknande diskussion här på forumet om Caddo, men det kanske kan vara värt att fastslå det här en gång för alla.

- Vilka rättigheter ger projektet normalt med sina publikationer?
- Vilka rättigheter kan vi som mest ge utan att ligga i någon gråzon gällande varumärken och licenser som vi inte själva äger? Dvs. skulle vi kunna släppa en pdf som Public Domain om alla som bidrog var överens om det?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vad man får göra med våra publikationer

Inlägg av Hans »

pogostick skrev:Det kom en fråga på wrnu om huruvida Palinor-pdf:en finns som print-on-demand eller inte.

Jag vill minnas att jag såg en liknande diskussion här på forumet om Caddo, men det kanske kan vara värt att fastslå det här en gång för alla.

- Vilka rättigheter ger projektet normalt med sina publikationer?
- Vilka rättigheter kan vi som mest ge utan att ligga i någon gråzon gällande varumärken och licenser som vi inte själva äger? Dvs. skulle vi kunna släppa en pdf som Public Domain om alla som bidrog var överens om det?
Detta är väl ganska intressanta/viktiga frågor att svara på.
The Artist Formerly Known as Boris
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad sägs om:
Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika
CC BY-NC-SA

Denna licens låter andra remixa, anpassa och bygga vidare på ditt verk i icke-kommersiella syften så länge de erkänner dig och licensierar sina bearbetningar under samma villkor.
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Mikael skrev:Vad sägs om:
Erkännande-IckeKommersiell-DelaLika
CC BY-NC-SA

Denna licens låter andra remixa, anpassa och bygga vidare på ditt verk i icke-kommersiella syften så länge de erkänner dig och licensierar sina bearbetningar under samma villkor.
Det här skulle jag tycka om, men jag tror att vissa bilder i bildbanken är "fråga upphovsman om tillåtelse innan användning". Vet vi i vilken mån våra illustratörer är med på det?

En annan fråga är hur vi tolkar "icke-kommersiella syften" och kopiering för egen användning". Täcker det in print-on-demand till självkostnadspris? Själv skulle jag nog likställa det med privat utskrift.

Är vi på något sätt begränsade av rättigheter på gammalt material från äventyrsspel? (Det tvivlar jag starkt på...)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Då vi inte ska använda gammalt material, iaf inte utan att tydligt hänvisa om citat används, så gör jag bedömningen att vi inte inkräktar på några äldre rättigheter. Så länge vi inte gör detta kommersiellt är det dessutom enbart det upphovsrättsliga skyddet som blir aktuellt att bedöma.

När man går med på forumet informeras man om att man delar med sig under förutsättningarna att alla får sprida, använda, ändra så länge man ger erkännande till upphovsmannen samt inget sker kommersiellt. Underförstått får man också icke-kommersiellt framställa exemplar. (Visst är det så Spelis?)

Vissa bidragsgivare har bett att få göra ytterligare begränsningar, ex vissa av våra illustratörer. Om vi inför ny policy så måste naturligtvis alla som hittills bidragit med väsentliga delar få frågan om den nya policyn får godkänt.

Vi kan ju diskutera hur vid rätten att framställa exemplar ska vara. Begränsad till ett ex per individ, 2-5 per individ eller obegränsat? Print-on-demand är ju bara att exemplaret framställs i fysisk form när någon så önskar och har inte med rättigheterna att göra så länge exemplarframställning tillåts. Tryckeriet får dock inte marknadsföra verket, bara trycka det efter beställning från individ. Annars blir det i kommersiellt syfte. Det beror alltså på hur POD nyttjas i varje enskilt fall för att avgöra om det sker kommersiellt eller ej. Hur menar Andy? POD hos vem? Av oss?
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Jag vet inte hur han menar, tyvärr :)

Om det främst är illustrationer som har en annan modell i enskilda fall kanske vi ska säga något sånt här:

All text i publikationer från Erebaltor.se är licensierad som CC BY-NC-SA om inte annat anges.
Inga illustrationer får användas i andra verk eller sammanhang utan upphovsmannens tillåtelse, om inte annat anges.
För samtliga verk gäller att utskrift eller tryck för eget bruk är tillåtet (till och med önskvärt).

Skulle det täcka in allt hittills publicerat? Om vi tänker tjugo år fram i tiden så är nog värsta scenariot att någon inte vågar göra en vidare bearbetning av materialet utan att skriva om allt (dvs samma läge som vi har med originaltexten), men jag tänker mig att man i större mån söker nya illustrationer om man vill göra en egen version iaf. Vad tror ni?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Just Andy verkar ju ha en spelbutik så han kan ju falla inom komersiellt utnyttjande om han tänker sig att ta betalt för att göra POD av Palinor.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

För egen del så får mina kartor ingå i den så kallade CC BY-NC-SA licensen. Vill någon använda dem i ett vidareutvecklat Palinor dokument så varsågod. Bara kul om den används istället för att ligga i en byrålåda och damma.
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Jag skrev ett svar till Andy på wrnu nyss. Skulle någon kunna läsa igenom det och kolla så att jag inte klantat mig?
Skriv svar