Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gillar vad du skrev Albrekt. Ankor är dock för mig ett i huvudsak Kopparhavsfolk vars spridning där bortom är mycket begränsad. Birke har föreslagit ankor på Bactulge utöver redan kända bosättningar. Jag ser helst att det stannar vid Kariden, Klomellien, Bactulge, Mereld, Ruhl och ev Kardskogen enligt nedan. (Gillar inte att det måste finnas dvärgar, alver, hlm, ankor, orcher osv i varje land, skog, berg, stad i hela Ereb)

När det gäller ankor i Kard har jag tänkt att det finns ett fåtal unika ankor i Kardskogens våtare delar som gör allt för att hålla sig gömda för andra raser. Jorduashurerna anser av tradition ankmän vara livsmedel och legendariska recept på anka förekommer mer än tillgång på deras kött. Både raner och jorder anser att den illvilliga vaeniren Ykk skapade ankmännen för att förnärma Aesir. Enligt en annan jordisk tradition ska i Kardskogens djup runvävaren Karlik Gormaren/Sölve bo i sitt höga torn och han ska vara den som skapade ankmännen till sina trälar.

Historiskt fanns det ankbyar i Jordushurs skärgård redan innan jorderna kom dit. Ankorna blev tjänare/trälar till jorderna men tilläts i huvudsak bo kvar i sina fiskebyar på öarna. På 200-t fO hände något (har inte ännu bestämt mig för vad) som gjorde att ankorna samlades ihop och skeppades till kolonin i Ruhl eller tvingades fly till skogs. Ankor som påträffas i Jorduashur fångas och äts. Ankor undviker därför Halle, samtidigt som jorderna naturligtvis inte är hundar som anfaller varje anka de ser i en stad/by...bara om de finner dem i vildmarken är de lovligt byte.

Avs bruna ankor så har jag tänkt mig att de faktiskt helt dominerar bland ankor i Kard, överlevarna. I Morëlvdyn har jag en ankstad som också har en stor andel bruna. Men bruna är ovanliga och tycks ha svårare att föröka sig.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

EA boxens siffror, om de multipliceras med 10, som ju föreslås, ger ganska hög ankbefolkning i västerhavsregionen.

I Kardien är det väl inte mycket mer än ca 2,000-4,000 individer, eller så. I Trakorien ser det ju ut att kunna finnas vad som helst mellan det talet och 130,000 individer (beroende på hur många halvlängdsmän det finns där -tillsammans utgör de 10%). Klomellien har 100,000 individer ungefär. Jag skulle gissa att den trakoriska ankbefolkningen är lik den klomelliska i storlek. EA boxen säger noll ankor i Jorduashur, Ransard och Magilre.

Så rasen och ankkulturen hör definitivt först och främst hemma i Kopparhavet, men Västerhavet är deras andra hem.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag anser defenitivt att alla anktyper är matematiskt begåvade. Det är dock de vita sim nyttjar det med mest ekonomisk vinning i affärer, spel, "aktier", räntor etc

De svarta går sällan förlorande ur en strid. Det är därför de är så fruktade pirater. Att det har med matematik att göra är mindre kännt. Oddsberäkning, uppskattande av militärt motstånd, sannolikhetskalkyler och beräknande av hastigheter, projektilbanor etc faller dem naturligt och är ofta avgörande.

Detsamma gäller för bruna ankor.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag älskar idén med den matematiska begåvningen. Gör ankan mycket mer dynamisk och intressant. Den får ett eget och unikt perspektiv på allt.

Skulle du översätta denna egenskap i speltekniska termer, Fafnir? Hur då, i så fall? Högre INT kanske? Eller plussa på CL för vissa bestämda färdigheter och vissa bestämda situationer?

Jag vet att vi egentligen håller oss borta från det speltekniska här, men intressant att höra bara.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

+? I matematik kanske? Och ett lyckat matematikslag ger bonus motsvarande differensvärdet i köpslå/övertala/initiativ/taktik/skökunskap/vad-det-nu-kan-vara?

Alternativt mer fritt. Om en RP kan motivera varför matematik är användbart i just den situationen får hen en bonus motsvarande sitt matematik B-FV.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Kanske har ankor något lägre kostnad att lära sig matematik och köpslå och dylika färdigheter.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Albrekt skrev:EA boxen säger noll ankor i Jorduashur, Ransard och Magilre.
0 eller 0%?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar det här med ankor och matematik. :)

Passar bra med följande:

Wals gata: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php? ... #Wals_gata
Huggerska Hansan: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Hugger
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Mikael skrev: 0 eller 0%?
Ja, 0% är det väl. Så en anka här och var är nog helt OK... Till och med ett par hundra skulle nog funka hur bra som helst.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

I EA Spelarboken står det att två tredjedelar av Erebs ankor finns i Trakorien, Erebos och Caddo. Övriga finns jämnt utspridda över kontinenten, dock företrädesvis på orter nära vattnet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Utöver dessa tre länder finns det enligt kartan i EA-Kampanj s. 33 även större grupper av ankor i Kardien (Faltraxnäs och Divras udde) och i södra Berendien (hertigdömet Aldaram?). Staden Mercana i Klomellien har också en stor grupp ankor.

Sen så har jag lagt fram förslaget att ön Bactulge utanför Melukha har en stor ankbefolkning. Tanken har dock inte gått längre än till kustgående vassbåtar, enorma algodlingar, feta grodor och en förkärlek för koniska hattar till skydd i ett öppet och soligt landskap. Om någon vill vidareutveckla, lägga till eller ändra får ni gärna göra det. Bactulge befolkas även av folkslag nära besläktade med melukhierna och handlar bl.a. med Trakorien.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Med alla dessa procent- och andelsuppgifter verkar det hela bli ett ganska trevligt matematiskt problem! :)

Dessvärre tror jag att min matematik tidigare här i tråden var lite uppåt väggarna... :oops: Jag försöker igen:

Kardien
Total befolkning-1.600.000
Ankor 7% = 112.000 individer (precist given siffra så mellan 96.000 och 128.000, i alla fall)

Klomellien
Total befolkning-1.250.000
Ankor 8% = 100.000 individer (precist given siffra så mellan 87.000 och 113.000, i alla fall)

Trakorien
Total befolkning-1.600.000
Ankor och halvlängdsmän 10% = 160,000 individer (siffrorna verkar avrundade så mellan 96.000 och 224.000, i alla fall) Ankor därför varsomhelst mellan 65.000 och 175.000, men meningen i Spelarboken som Adragoor hittade indikerar att Trakorien är det land i Västerhavet med flest ankor, så minst 97.000 individer (1000 fler än Kardiens lägsta siffra)

Sammanfattning: västerhavsregionen kryllar av ankor.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Befolkningen har reviderats upp en del och det är inte nödvändigtvis siffrorna från EAx10 som gäller. Se denna tråd: viewtopic.php?t=389
Det kan alltså finnas ännu fler ankor i t.ex. Kardien.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Tack för det, Andragoor. Från den tråden och en titt i wikin står det klart att befolkningsfrågan inte har ett klart konsensus ännu. Men just nu ser det ut som 4 miljoner för Kardien, kanske 5 miljoner för Trakorien och 450.000 för Klomellien (är detta fortfarande fallet?).

I så fall blir ankbefolkningen i dessa nationer:
  • Kardien: 240.000-320.000
    Trakorien: 250.000-400.000
    Klomellien: 31.000-40.000
Detta ska jämföras med ankbefolkningen i Caddo som är 72.000 enligt vår egen pdf modul; och Erebos som har 250.000 ankor enligt vår wiki.

Man kan tänka sig att meningen i EA spelarboken som säger at Erebos, Caddo och Trakorien står för två tredjedelar av Erebs ankbestånd formulerades av någon som glömt att inkludera Kardien och att det egentligen skulle ha sagts att Trakorien, Erebos, Kardien och Caddo tillsammans står för tre fjärdedelar av ankorna i Ereb.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag har nu tittat igenom all befolknings-siffror på wikin. De mest oklara, vad det gäller ankor, är Trakorien och Zorakin.

För Trakorien har total befolkning inte beslutats ännu, men en siffra som bollats omkring är en total befolkning på 5 miljoner. Dessutom är andelen ankor oklart given i EA boxen eftersom ankor slagits ihop med halvlängdsmän. Om man antar att dessa två raser har lika stor utbredning i Trakorien, hamnar vi på andelen 5% för ankor.

För Zorakin har en total befolkningssiffra givits, 7 miljoner. Inget har dock beslutats ännu om andelen ankor. EA boxen säger 5% ankor, men då den totala befolkningen nu justerats uppåt så rejält verkar det troligt att dessa andelar också kommer att behöva ändras.

Om vi för skojs skull tar dessa värden för att se hur ankornas utspridning skulle kunna se ut, från (med ankperspektiv) mest till minst viktiga land:
  • Zorakin (befolkning 7 milj)
    350 000 ankor

    Erebos (befolkning 1.25 milj)
    250 000 ankor

    Trakorien (befolkning 5 milj)
    250 000 ankor

    Berendien (befolkning 2 milj)
    80 000 ankor

    Kardien (befolkning 4 milj)
    80 000 ankor

    Caddo (befolkning 2.4 milj)
    72 000 ankor

    Klomellien (befolkning 450 000)
    36 000 ankor
Stämmer detta med hur vi tänker oss ankornas utbredning? För mig skulle det nog stämma ganska bra. Vi måste dock komma ihåg att detta inte inkluderar ankorna i Samkarna, Morelvidyn och Soluna.

Och för Ereb staterna, vad är andelarna vita, bruna, svarta ankor i varje stat?
Skriv svar