Jorpagna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nyjoriska platsnamn men gärna även några som överlevt mera direkt från kejserlig jori.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

För att visa att jag inte ligger på latsidan lägger jag upp denna uppdaterade bild. Som ni ser har jag dock lite idétorka på vapenmotiv, det är därför det tar lite tid.

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Otroligt bra jobb Snibben! :D

Det kan kanske vara ett alternativ att lämna några obeskrivna vapen till SL att utveckla? Det finns ju en tradition av att lämna vissa saker vita i EA...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Finns namnen över städer och platser samlat någonstans så att jag kan sätta ut dem på kartan?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Fint Snibben! :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:Finns namnen över städer och platser samlat någonstans så att jag kan sätta ut dem på kartan?
Är i Grekland just nu, men ska se om jag kan göra en sammanställning när jag kommer hem om ett par dagar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Lupenien och Zatrabia - Rätt vilda trakter i nordväst. Här talas en säregen dialekt av nyjori som vissa påstått har påverkats en del av de narguriska kungariken som förr fanns öster om Lai Alba. Tanken är spridda små befästa städer med stora omgivande utmarker. Furstar som härskar över fåtaliga bönder i ensamma borgar på klippor i ödemarken. Ju längre upp mot bergen eller mot Nostratiet man kommer desto vildare.

Transcelion - Området väster om Celionfloden är ett utpräglat nybyggarland där lupenska fursteätter först på senare tid har befäst sin makt. Tanken har varit att lägga fler delar av Nostratiet under sig och flera yngre lupenska furstesöner har försökt grunda kolonier längs Via Aidne, men hittills har de misslyckats.

Sogoterra - Det lilla hörnet längst i sydväst var det område där man först lyckades samla sig efter konfluxen. "Sokioterra" utropades till ett rike redan under tidig mörkertid och stod i flera hundra år som en bastion mot oredan och barbariet i resten av Jorpagna. Fortfarande finns en prins av Sogoterra (Prinkhep's Sokioterrae på kejserlig jori) med säte i Orexia. De andra furstarna är formellt vasaller till prinsen och bär hertigtitel (duk's, pl. dukez).

Valsábula - Ezlaflodens bördiga dalgång. Det valsábulska vinet är berömt.

Camarda - De furstendömen som ingår i det camardiska förbundet.

Basilonien och Cardinien - Bördiga jordbruksbygder.

Nargurerättlingarna tänkte jag mig i hela området norr om Argald och öster om Lai Alba. Ett rätt stort område således. Kanske kan man tänka sig att ett par tre olika narguriska riken fanns här under mörkertiden. Jag har ju inte satt ut några namn alls på kartan här, så det är rätt fritt fram att spåna.
Adragoor: Skulle du kunna markera gränserna för dina namngivna områden/regioner först på din egna karta och sen på Spelknepes landskarta? Då skulle jag kunna ta på mig att markera furstendömena över på Spelknepes karta. Och fylla ut mina regioner och furstendömen, samt de som Mikael och några andra namngivit.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:
Adragoor skrev:Lupenien och Zatrabia - Rätt vilda trakter i nordväst. Här talas en säregen dialekt av nyjori som vissa påstått har påverkats en del av de narguriska kungariken som förr fanns öster om Lai Alba. Tanken är spridda små befästa städer med stora omgivande utmarker. Furstar som härskar över fåtaliga bönder i ensamma borgar på klippor i ödemarken. Ju längre upp mot bergen eller mot Nostratiet man kommer desto vildare.

Transcelion - Området väster om Celionfloden är ett utpräglat nybyggarland där lupenska fursteätter först på senare tid har befäst sin makt. Tanken har varit att lägga fler delar av Nostratiet under sig och flera yngre lupenska furstesöner har försökt grunda kolonier längs Via Aidne, men hittills har de misslyckats.

Sogoterra - Det lilla hörnet längst i sydväst var det område där man först lyckades samla sig efter konfluxen. "Sokioterra" utropades till ett rike redan under tidig mörkertid och stod i flera hundra år som en bastion mot oredan och barbariet i resten av Jorpagna. Fortfarande finns en prins av Sogoterra (Prinkhep's Sokioterrae på kejserlig jori) med säte i Orexia. De andra furstarna är formellt vasaller till prinsen och bär hertigtitel (duk's, pl. dukez).

Valsábula - Ezlaflodens bördiga dalgång. Det valsábulska vinet är berömt.

Camarda - De furstendömen som ingår i det camardiska förbundet.

Basilonien och Cardinien - Bördiga jordbruksbygder.

Nargurerättlingarna tänkte jag mig i hela området norr om Argald och öster om Lai Alba. Ett rätt stort område således. Kanske kan man tänka sig att ett par tre olika narguriska riken fanns här under mörkertiden. Jag har ju inte satt ut några namn alls på kartan här, så det är rätt fritt fram att spåna.
Adragoor: Skulle du kunna markera gränserna för dina namngivna områden/regioner först på din egna karta och sen på Spelknepes landskarta? Då skulle jag kunna ta på mig att markera furstendömena över på Spelknepes karta. Och fylla ut mina regioner och furstendömen, samt de som Mikael och några andra namngivit.
Ska se vad jag kan göra.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bara så att ingen glömmer av det så påminner jag om att åtminstone i landets nordöstra delar dominerar de Unga Gudarna över LV... :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Bara så att ingen glömmer av det så påminner jag om att åtminstone i landets nordöstra delar dominerar de Unga Gudarna över LV... :oops:
Jag har koll. Faktisk så att en av korfurstefamiljerna jag skriver på är unggudadyrkare, med de både teologiska och politiska krångelföljder det får när familjen skall vara med på att utse en etinstrogen kejsare... Kommer mera.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Jorpagna

Inlägg av Mikael »

Läste om slottet i Pendon och fann att där finns en amfora med vitt vin som sägs ha tillhört den siste Kejsaren av Imperiet. Aidne s 21
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re:

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Har börjat sätta ut mina namn...

Furstendömet Miziamaris syns i rött nere i regionen Cardienien.

Regionen Annonien syns ungefärligt markerad i gult uppe i nordöst. Den omfattar furstendömen både utanför och innanför Jorpagnas riksgräns.
Jo, har du någon mer högupplöst version av kartan tillgänglig? Jag har lite svårt att tyda vissa av namnen p.g.a upplösningen. Håller på med en detaljerad digital Jorpagnakarta till min egen kampanj och är intresserad av att göra den så "kánon" som möjligt. :)

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jorpagna

Inlägg av birkebeineren »

Är det Adragoors grundkarta som blir otydlig eller är det mina påritningar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Jorpagna

Inlägg av Mikael »

Var hittar man kartorna?
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Jorpagna

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Är det Adragoors grundkarta som blir otydlig eller är det mina påritningar?
Grundkartan har ganska otydliga namn på städer och mindre platser. Man ser ju områdesnamnen och de större städerna, men det är många småtexter som pixlats sönder av upplösningen. Vet inte riktigt vad du menar med påritningar? Om du menar Landori och det centrala furstendömet så är de tydliga. Det jag inte kan läsa är just namnen på vissa av städerna!

-
Senast redigerad av Valgardur den 2014-07-04 13:52, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar