Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från Svartfolktråden:
Albrekt skrev:Som sagts tidigare i den här tråden behöver vi en mer nyanserad bild av svartfolkens motivation och instinkter. Svartfolk är helt klart aggressiva, skräniga, våldsbenägna och oftast destruktiva, men vad är det de egentligen vill ha? Jag har nyligen läst 'Svartfolk' och jag tycker den modulen är hur bra som helst, faktiskt, och jag tycker den borde utgöra bas för allt som sägs i den här tråden. Men just när det gäller motivation tycker jag att Brikho är ett gyllene tillfälle att gå djupare.

Varför väljer svartfolken i Brikho att samarbeta med människor (och ankor, halvlängdsmän och t.o.m. dvärgar) i Klomellien? Är det för pengarna de tjänar? -Tror jag inte, även om det nog hjälper. Är det för tryggheten, lugnet och ron det innebär att ha eget territorium? -Tror jag inte. Har de en ledare som är totalt olik alla andra svartfolksledare? Kanske, men i så fall hur och hur har Brikho alliansen varat så länge? Kanske är deras överlevnad hotad av andra svartfolk (kanske illvättar/troll) i Klomellerbergen till den grad att de helt enkelt tycker att de är tvungna att gå i allians?

När det väl nu blivit fred, hur lyckas Brikhos ledare se till att alla de stammar, gäng och individer som han styr verkligen uppmärksammar freden med grannarna till väster, sydväst och söder?

Omständigheterna måste vara unika för Brikho och om dessa inte förklaras väl kommer det inte fungera så bra. Kommer vi på bra lösningar kommer det däremot bli ett fantastiskt bra inslag tror jag och kommer förklara mycket.
birkebeineren skrev:Jag tror att lösningen är vättar. De beskrivs som smarta, välorganiserade och effektiva, unika egenskaper bland svartfolken. Vättarna är dock små och klena vilket gör dem utsatta i en våldsam värld och behöver därför något som gör att de fått fäste på en plats, en utgångspunkt som de sen kan behålla och utveckla som sin egen. Detta kan var något så enkelt som en välskyddad grotta de kan försvara, en specifik uppgift som bara de kan utföra bland andra svartfolk (tekniker, metallframställning) eller mera avancerad så som en exceptionell ledare (kanske magikunnig?) eller genom att kontrollera något mäktigt eller betydelsefullt. Ett exempel på detta sista kan vara vad som ligger till grund för Brikhos existens. Vättarna är kontrollerar en närmast ointaglig fästning som sen ger kontroll över Karkazrapasset och handelsvägen som passerar här. Med detta utgångspunkt har vättarna utvecklat ett system där de kan överleva i fästningen genom tullintäkter från människornas handelskaravaner mot att de beskyddar passet från andra svartfolk, något de är framgångsrika i tack vare de resurser de har genom kontakterna med människorna. Vättarna i Brikhstaden är garantin människorna har för att kunna handla genom Karkazra (till staden O) och de har därför tagits upp i Klomelliska unionen. Från Brikhstaden lägger också vättarna stora ansträngningar på att spela ut övriga svartfolk i regionen mot varandra för att på så vis begränsa attacker på människornas handelskaravaner och på sin egen stad. Systemet är inte perfekt men det fungerar tack vare vättarnas slughet.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Läste just det ovanstående innan jag kommenterade.

Att medlemskap i Unionen innebär att man håller fred med varandra eller att man ens håller koll på sitt folk är ett missförstånd. Klomellien är ett bråkigt land med ständiga småkrig, och Brikho är inget undantag.

Medlemskapet innebär däremot att man har ett formellt förhållande till sina grannar, man är inte längre namnlös vildmark.

Unionen anstränger sig mer för att hålla kvar Birkho än tvärtom. Mercana och Sanzas har stor nytta av Brikho som en medlem, men det är lite som att förhandla med afghanska krigsherrar: de ser sig själva som överlägsna utbölingarna, och egentligen behöver de inte deras hjälp. Men de kan ju inte förneka att de kan få tillgång till både guld och bra vapen genom kontakter med utlänningar, och man har vanligtvis betydligt värre (interna) fiender att handskas med, som de kan få hjälpa till med. Med tiden utvecklar man kanske en del lojalitetsband.

Vättar har jag aldrig begripit mig på, men de skulle kunna fungera som en bas att bygga på i Brikho. Men det hindrar inte att orcherna får breda ut sig i större antal - nån måste ju slåss i frontlinjen också.

Vad driver en orch?

Mat. Först och främst måste man leta rätt på maten, sen kan man vällustigt slafsa i sig den. Det här tar en väldig massa tid.

Status. Intrigera med andra orcher, lurpassa på andra, knyta band i gänget, snacka skit om andra gäng, spana efter svaghetstecken, så split hos andra, småmucka. Nästan alla vill bli storhövdingar.

Sömn. Att både jaga mat och vara på helspänn bland andra orcher tar på krafterna. Att smita undan till en säker plats och sova en tolv timmar eller så (dagens timmar) behöver nog alla orcher.

Lek och skoj. Formell övning ligger inte för orcher i vanliga fall, men leka kan man. Brottas och bitas och hoppa över eldar och dansa ringdans och spela tärning och jaga varandra och kasta dvärg...
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Orchmotivationen ovan var kanske inte helt genomtänkt...

Jag har inte Svartfolksboken, och läste den bara kursivt.

Jag var ganska kluven till orchernas gudar (ingen kan mäta sig med Melkor...) men vissa passager citeras hela tiden av min spelgrupp:

"Sisten till stortallen är en alv"

"Gudarna vill ha KRIG"
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Mikael skrev:Folkmängd och procent är i EA SL-info, inte medborgare eller officiella folkräkningssiffror. Siffrorna beskriver vilka folk som bor inom gränserna.
Kollade och det stämmer ju precis. Tack, Mikael. Klomellien verkar vara det enda landet med en svartfolksbefolkning som listats i EA med 0% svartfolk. Helt fel bara.

Så hur mycket svartfolk borde vi addera till de olika stadsstaterna? Vilka har svartfolk i skogarna och vilka har dem levandes i bergen (men innanför nations-/statsgränserna)?

Och var är det reptilmännen bor? Hur många är de ungefär, tror vi?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det står under Hamur i EASL att södra Klomellien och Melashebergen är bebodda av svartfolk, en starkt bidragande orsak till att befolkningen här är kända för sina dugliga krigare. För Hamur gäller detta förslagsvis bergen som utgör landet och stadsstatens södra gräns samt hela den stora bergsregion som ligger söder om Klomelliens gräns. Bergen i Triska får gtjorgo uttala sig om men vid Kvulmsjöns norra ände lever svartalfsstammen/klanen "De hårlösa". Sanzas föreslår jag att är relativt svartfolksfritt tack vare vargmän som strövar läng båda sidor av Melashebergen (halvlingarna behöver åtminstone en säker gräns). Från Brikho bortom nordgränsen gör dock svartfolken räder in i Sanzas men här är det väl tänkt att legoorcherna i Svarta Legionen skall fylla en funktion och förhindra att några permanenta bosättningar upprättas. Klomellerbergen i norra Klomellien har vartfolk men måste i så fall samsas med det vilda dylerfolket. I Brikho lever svartfolk i form av huvudsakligen vättar men även andra.

Reptilmän tror jag inte det står något om i källorna utan de är forumets skapelse och tänka ute i det också på forumet skapade BaxarträsketYolev och i Nya Arno.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Reptilmän tycker jag nästan, lite rasistiskt, att vi kan klassificera som "monster" snarare än "befolkning".

Mercana behöver svartfolk i tusental.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

De triskiska Melashebergen är fulla av svartfolk, vilddjur och obehagliga monster! Undvik i största möjliga mån nöjestripper mån! :)
Senast redigerad av gtjorgo den 2013-05-07 00:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Jag ger inte upp! :D

Nedan har vi då en ungefärlig befolkning för Klomellien och dess delstater; nu inklusive de svartfolksklaner och stammar som bor i bergen runt landet. Under svåra år kan den klomelliska svartfolksbefolkningen öka markant eftersom svartfolken, när de går på offensiven, ofta förstärks från syskon- och kusinstammar från de yttre sidorna av bergskedjorna Klomellerbergen och Melashebergen.

Jag har inkluderat reptilmännen mest för skojs skull. :wink:

Klomellien
Total befolkning: ca. 500 000
Människor: 310 000 (62%)
Svartfolk: 73 000 (15%)
Halvlängdsmän: 57 000 (11%)
Ankor: 28 000 (6%)
Dvärgar: 24 000 (5%)
Vargmän: 8 000 (1%)
Råttmän: 400 (<1%)
Reptilmän: 400 (<1%)

Mercana
Befolkning: 93 000
Människor: 68 000 (73%)
Ankor: 8 000 (9%)
Svartfolk: 8 000 (9%)
Dvärgar: 5 000 (5%)
Halvlängdsmän: 3 500 (4%)
Vargmän: 300 (<1%)
Svartfolk: 200 (<1%)

Triska
Befolkning: 76 000
Människor: 51 000 (67%)
Svartfolk: 12 000 (16%)
Dvärgar: 7 500 (10%)
Halvlängdsmän: 2 500 (3%)
Vargmän: 2 500 (3%)
Ankor: 500 (<1%)
Råttmän: 400 (<1%)

Addiaska
Befolkning: 55 000
Människor: 48 000 (87%)
Halvlängdsmän: 4 500 (9%)
Ankor: 1 500 (3%)
Vargmän: 600 (1%)

Hisskov
Befolkning: 54 000
Människor: 38 000 (70%)
Ankor: 13 000 (24%)
Halvlängdsmän: 2 500 (5%)

Sanzas
Befolkning: 52 000
Halvlängdsmän: 37 000 (71%)
Svartfolk: 8 000 (15%)
Vargmän: 3 000 (6%)
Dvärgar: 2 500 (5%)
Människor: 900 (2%)
Ankor: 400 (<1%)

Yolev
Befolkning: 44 000
Människor: 38 000 (86%)
Halvlängdsmän: 5 000 (11%)
Ankor: 900 (2%)
Reptilmän: 200 (<1%)

Brikho
Befolkning: 35 000
Vättar: 18 000 (51%)
Annat svartfolk: 14 000 (40%)
Människor: 3 000 (9%)

Hamur
Befolkning: 31 000
Svartfolk: 12 000 (39%)
Människor: 9 500 (30%)
Dvärgar: 8 000 (26%)
Vargmän: 1 500 (5%)

Bozsa
Befolkning: 29 000
Människor: 26 000 (90%)
Dvärgar: 1000 (3.5%)
Ankor: 900 (3%)
Halvlängdsmän: 900 (3%)

Melorgh
Befolkning: 17 000
Människor: 16 500 (97%)
Vargmän: 200 (1%)
Svartfolk: 200 (1%)
Dvärgar: 150 (1%)

Nya Arno
Befolkning: 15 000
Människor: 10 000 (67%)
Ankor: 2 500 (16%)
Halvlängdsmän: 1 500 (10%)
Svartfolk: 1 000 (6%)
Reptilmän: 200 (1%)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Ska man kanske också lägga till 5-6 000 vildsinta dryler (heter de så) vardera för Mercana och Brikho att representera denna befolkning i Klomellerbergen?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Nej. Dyler är människor och skulle vi få in alla olika kulturer har vi ett stressigt jobb framför oss :) (Tänk alla stammar med orcher och vargmannaflockar!)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

12.000 Svartfolk i Triskiska delen av Melashebergen låter rimligt enligt mig förresten. Min personliga åsikt är att dessa även finns i sandziska Melashebergen fast att dessa inte har några goda pass för att ta sig ner i Abzural. därav måste de första passera Triska via Lofernie för att ta sig till Sandzas, eller via Brikho... Kanske ytterligare en anledning till varför Sandzas, om än motvilligt, ser en anledning till brikhos existens. Den gruppen kan man i alla fall tala med..


Man skulle kunna dra upp antalet människor i Triska till 60.000. tänkte mest på att Addiaska och hisskov de facto får större befolkning än triska annars. (Svartfolk, dvärgar och vargmän är inte i regel en del av triskas "medborgare"). Samtidigt skulle en sådan förskjutning innebära att hamur blir väldigt ynkligt mot triska...
Bra jobbat Albrekt!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Imponerande att du står ut med oss Albrekt! :)

Önskemål:

Öka Sanzas andel halvlängdsmän till 75% (officiellt) och reducera dvärgar och vargmän med 2% vardera. På så vis följs en av få officiella uppgifter från EA, dvärgbefolkningen kan låta som en rimlig legostyrka och vargmännen får bättre plats i sina vidsträckta revir.

Hamurs befolkning fördelas så den prosentandel som inte är svartfolk fördelas enligt EA så att människorna utgör 60%, dvärgarna 30% och vargmännen 10 %. Kom också ihåg att Hamur stad (alltså inte stadsstat) är Klomelliens fjärde största stad enligt EA.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Nu förstår jag inte hur du tänker Birke....varför sänka antalet dvärgar i Sanza? Hade för mig att man hade en tanke med dvärgarna i Sanza att de tillhörde en liten bofast befolkning som allierat sig med hoberna, inte att de bestod av en legostyrka. Sedan bidrar de visserligen till en viktig del av försvaret av Sanza (även som bofasta).

Vad gäller vanliga vargars revir så har de inte någon fast storlek...reviren storlek beror på tillgång på födokälla och närhet till andra vargflockar. Mycket tillgång till föda eller födokälla ger mindre revir. Att springa långt när man inte behöver är bara onödigt och oekonomisk slit. Kan tänka mig att det fungerar ungefär likadant för vargmän. Vargmän har dessutom fördelen mot vanliga vargar att de kan handla och få lön. Mycket krig = mycket lön = god tillgång på föda. En vargmanspopulation på över 5 % av befolkninen är dock möjligen en smula för stor för Sanza.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Inlägg av Torquemada »

Totala antalet reptilmän ser ganska bra ut. De är dock 200-300 fler i Yolev, men det är en bagatell.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fraxinus skrev:Nu förstår jag inte hur du tänker Birke....varför sänka antalet dvärgar i Sanza? Hade för mig att man hade en tanke med dvärgarna i Sanza att de tillhörde en liten bofast befolkning som allierat sig med hoberna, inte att de bestod av en legostyrka. Sedan bidrar de visserligen till en viktig del av försvaret av Sanza (även som bofasta).
Jag tänker att dvärgarna bor i en bosättning som är grundat av de dvärgar som först inhyrdes som legosoldater/vaktstyrka. Förslagsvis ligger denna bosättning vis Sanzas sydgräns och är nyckeln i försvaret av stadsstaten här. Dvärgarnas avtal går tillbaka till tiden då Sanzas var med om att bilda Klomelliska unionen 374 eO och det gäller fortfarande. För att kanske göra det mer intressant kan vi låta kärnan i dvärgstyrkan utgöras av de samma dvärgar som först ingick avtalet. De börjar nu bli gamla men deras kontrakt gäller för livstid. Deras barn, barnbarn och barnbarnsbarn tjänar även de i legostyrkan och är de som gjort att bosättningen växt till ...tja, vi kan behålla siffran 2500... Men vad händer när den sista av de första går till sina förfäder?
Fraxinus skrev:Vad gäller vanliga vargars revir så har de inte någon fast storlek...reviren storlek beror på tillgång på födokälla och närhet till andra vargflockar. Mycket tillgång till föda eller födokälla ger mindre revir. Att springa långt när man inte behöver är bara onödigt och oekonomisk slit. Kan tänka mig att det fungerar ungefär likadant för vargmän. Vargmän har dessutom fördelen mot vanliga vargar att de kan handla och få lön. Mycket krig = mycket lön = god tillgång på föda. En vargmanspopulation på över 5 % av befolkninen är dock möjligen en smula för stor för Sanza.
Låter som rätt tänk angående vargmän. Det är de olika folkslagens roll och funktion i de olika samhällena jag vill klarlägga innan några siffror bestäms. Men ett system där vargmän vid tillfällen hyrs in mot betalning och då avviker något från sitt vanliga strövliv låter bra för Sanzas. Siffran som passar till det är kanske 3000 eller något mindre...
Skriv svar