Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Mikael skrev:Ankfärger - tre grundfärgerna bra, men naturligtvis kan udda fall finnas. Paradisankor djupt i solunas djungler? Nargurankor? Men liksom vargmän bör övrig färgteckning vara udda fenomen, mutationer som ges respekt eller ses med misstänksamhet på, kanske tillochmed föraktas...de kastlösa.
Jag tänker mig att det kanske skulle vara roligare om variationer i fjäderdräkten skulle vara allmännare, bland de bruna iaf (och röda tecken på de svarta lät ju toppen). Mönstringen kunde långt definiera vem man är; det finns grönkinder, svulstnäbbar, knölpannor, strimmelhalsar, azurstjärtar, vimpeltofsar och apelsinbringor. En anka är prålig och grann och stolt över sin fjäderskrud. Ruggande borgarmatronor täcks inte gå ut till torget då skruden är i oreda och ruvarmödrar täcker sina slitna stjärtfjädrar med volymösa volanger.

Jag vill se mera sånahär ankor i Ereb: http://no.wikipedia.org/wiki/Mandarinand

Skriver fö under allt som Fafnir skrev här ovan.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Fafnir skrev:Vita ankor: Extremt slipade affärsmän. Med rykten om sig att kunna sälja sand i en öken och kall öl på glaciären.

Svarta ankor: De mest fruktade pirater du kan tänka dig. Ljudlöst och utan nåd ( då de inte heller väntar sig ngn) dyker dom upp från ingen stans. Det finns berättelser om härdade marinsoldater som i full rustning och med simkunskaper som en retarderad gråsten valt att hellre försöka kasta sig i sjön och simma från ett anköverfall en att stanna och slåss.

Bruna ankor: Fåtaliga men välrenomerade. Deras lojalitet är gentemot uppdragsgivare är oöverträffad. Inte ens en svekfull och ondskefull uppdragsgivare står sviken så länge kontraktet fårtfarande är giltigt. Orädda och slipade. Deras storleks tillkortakommande övervägs av skicklighet och fula tricks. Slag mot skrev, knäskålar/knäveck, ljumskar, njurar, artärer på innanlår etc är så att säga normala träffar för dessa individer. Mycket fotfolk är dessutom dåligt rustade på benen vilket blir en enorm svaghet i strid mot ankor.
Jag gillar den indelningen av (färg)traditionella yrken, men så länge de inte är bäst på det, vilket texten ovanför verkade visa på. Jag ogillar wongosernas förklaringar om att de är bäst på köpslående och jag ogillar att alverna blev överrösta av superlativ i sin modul. Det blir rätt stela beskrivningar.
Angående stridskonster så blir det lätt en asiatisk ascossiation (hur f-n stavas det?). Detta behöver ju inte alls vara fallet. Brottning och boxning är välkända kampformer som förekommit i europa under antiken. Att en rejäl känga gör mer ont en en lavett insåg sannolikt folk redan i mänsklighetens gryning. Således ser jag inget fel i att vissa folkslag/sekter/raser/nationaliteter/yrken/skrån/religoner/whatever utvecklar sin egen obeväpnade kanpform. Sedan behöver dom ju inte kasta sig runt i gi med tygbälten i olika färger och pannband skrikandes "kiai" för det. Ordet -FU klingar mycket orientaliskt i mina öron. Quack-Fot kanske :lol:
Jag har själv funderat på tanken att fötterna används mycket i deras strid. Används för att haka om den andres anklar och fälla samt kanske sätta en fot i bröstet och kasta motståndaren.
Jag läste en beskrivning någonstans som jag fastnade för. Ankor är som människorx3. Där en människa är arg är en anka furiöst rasande. Om en människa är hämndlysten och vill utkräva "öga för öga" så kan en anka välja att utplåna en hel släkt i tre generationer, samt gods och husdjur. Om en människa är glad så är en anka översvallande lycklig i hela själen etc.
He, he. Det där var jag som skrev det där på Rollspel.nu. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Det slog mig att man ju kunde försöka luckra upp den lite stela färgindelningen på nåt sätt, lite som med alverna. Alltså att det inte finns tre olika sorters ankor utan bara ankor helt enkelt. Sen finns det vildsinta svarta ankor i Kopparhavet, kanske ett släkte av grönkindade brunfjädringar som fått rykte om sig som hårdförda krigare, och de vita ankfamiljerna Mogger, Hruckert och Gumpelbrink är kända över hela västra Ereb som benhårda förhandlare och köpmän.

Typ. Nåt åt det hållet om ni förstår vad jag menar.

Stumlade förresten över denhär helt eminenta ankbilden:

http://elfwood.lysator.liu.se/art/a/m/a ... s.jpg.html
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Grundfärgerna vit, brun och svart tycker jag skall få bestå med de karaktärsdrag som vi vanligtvis förknippar med dessa. Några mandarinänder tycker jag inte är aktuellt förutom i något mkt unikt fall. (Kanske ett orakel på en liten klippö i östra Felicien?)
Idén om viss annan åtskiljande färteckning gillar jag dock. Svarta ankklaner/familjer kan ju ha olika färgade fjädrar på olika platser, liksom naturligtvis de vita och bruna. Svart anka med röda ögonbrynsfjädrar och gröna fjädrar längs ryggraden visar för insatta att han kommer från klanen Smaragdrygg i östra Morelvidyn, tex...

(Kanske finns White/Black supremacy rörelser bland ankorna där renfärgat är bäst?)
Användarens profilbild
Lady Tiera
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-04-03 02:31

Inlägg av Lady Tiera »

Mikael skrev:
(Kanske finns White/Black supremacy rörelser bland ankorna där renfärgat är bäst?)
Självklart finns det det, allt kan inte vara solsken och rosor.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

(Kanske finns White/Black supremacy rörelser bland ankorna där renfärgat är bäst?)
Jupp. Mario Storfot (om jag inte missminner mig) leder de illa beryktade QQQ (appropå humor...) i äventyret "Vita duvan" (Sinkadus 3). De skonar aldrig vita ankor. Marios armborstskäktor är befjädrade med fjädrar från vita ankor... (Inte så praktiskt, men huga så brutalt)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag ser gärna att stereotypen svart/vit/brun beror på faktiskt populationer av ankor. (Svarta ankor som bor i Morelwidyn (och blivit en särpräglad del av den morelwidynska piratkulturen - och ekonomin), vita ankor säg ursp. på Aidne, Caddo lr Erebos, (på något sätt har de blivit köpmän: kanske upprotade ur sina träsk och stadsbor i avsaknad av land) och bruna ankor som berendiska gränsbönder, krigare och lyckosökare? Eller helt andra koncept: bara de finns en mer logisk och förankrad förklaring till stereotyperna än temperament el dyl.

Sedan kan det ju fortf. finnas en ankisk samhörighetskänsla.

Detta lämnar även fältet öppet för grönhövdade ädelankor i akrogalliska Mallardiet, eller spräkliga gräsänder i någon nargurisk insjö.
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Inlägg av rust »

Ankor är en utav mina favoriter, jag har fått kämpa med näbbar och klor för att få behålla dem i min/vår värld. Äntligen har jag nog lyckats att etablera dem som en seriös ras (efter två längre kampanjer i och runt Kopparhavet samt Konflux-serien). Jag har behållit de tre färgerna och i stora delar de karaktärdrag som hör samman med dem, kanske mest av lathet antar jag. Däremot så har korsningar mellan de olika färgerna varit ett brott mot sedvänjan och dessa har rönt ett fruktansvärt öde som utstötta. Jag gillar idén om olika färgdräkter (kanske är det detta en anka använder Heraldik-färdigheten för, att identifiera andra ankor och deras status).

Uppdelningen av inkomstområden mellan färgerna har baserat sig på religiös sedvänja och jag har använt mig utav beskrivning (Wal och allt) i Ereb-boken som bas för deras tro. De lever i ett kastsamhälle, inte bara mellan färger utan även inom färgerna. Inspiration till mina ankor har framförallt kommit från judarna och deras historiska roll, detta gäller framförallt de vita ankorna. Jag har t.o.m tagit namnkultur och kippor från judarna. De är alltså utsatta för rasism/förtryck vilket i vissa fall kan ta allvarliga uttryck, i min Kopparhavs-kampanj lät jag en stads fattiga plundra de lokala ankornas förråd och spika upp dem på dörrarna till spannmålsförråden. Ankorna är medvetna om att alldeles för mycket uppmärksamhet/framgångar kan leda till lynchningar, de dyrkar ofta traktens gudar utåt men håller kvar sina sedvänjor inom familjen.

Jag gillar klaner, familjer, sammanslutningar som Sextetterna och allt vad det säger om ankornas mentalitet. De är en minoritet som slåss med allt vad de har för att överleva i grym och oförstående värld. Särskilt fredsälskande är de inte, i alla fall inte mer eller mindre än människor snarare hämndlystna och långsinta. Dock så måste vita ankor svälja en del skit för att överhuvudtaget kunna leva. Majoriteten utav ankorna lever i fattigdom antingen i egna byar längsmed kusten som fiskare eller i egna områden (ghetton) i städernas mer schaskiga delar. Ankorna som ändå uppnått berömmelse, rikedom, makt tillhör en minoritet men ser noga till att förvalta sina rikedomar och hjälpa sina släktingar.

Förresten har ni täntk på hur ankor föder barn? Ägg eller levande ungar? Hade en diskussionen med en spelare om det alldeles nyligen, jag tog det för givet att de födde levande ungar men är inte lika säker nu. Särskilda "äggläggningscentraler" i ankdominerade områden vore najs liksom äggnappning. Äggläggande skulle också kunna ligga till grund för ett ovanligt jämställt samhälle, både mannen och kvinnan turas om att värpa ägget. Eller anställa ett proffs om man har råd förstås...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

rust skrev: Äggläggande skulle också kunna ligga till grund för ett ovanligt jämställt samhälle, både mannen och kvinnan turas om att värpa ägget .
He he, jag hoppas du menar ruva :P
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Titta vad jag har hittat...
Bild
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Coolt... Sådana har man ju letat efter...
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Har faktiskt byggt en egen warhammer-anka... det var meningen att bli en hel armé ankor (hade skrivit stats-listor och hela skiten...) men det blev bara en... Kan posta bild på den nån gång när vi får vår nya digitalkamera.

Blir fett sotis på killen/tjejen som äger dessa ankor dock...



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Du kan köpa dem... $29.95 kostar det... :D
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Är de från GW eller?

Orättvist.. det tog typ 24 timmar att göra en anka (inkl. torkningstider för lim/greenstuff och så) och nu finns de att köpa...

mer hardcore att göra egna 8) :wink:



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

De säljs som tillbehör till RuneQuest. http://www.mongoosepublishing.com/home/ ... sSeries=39
Skriv svar