Trakorien

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Vi i den ganska löst organiserade ledningen har börjat fundera på om EA-projektet skulle kunna bidraga till en återutgivning av de gamla trakoriska spelmodulerna. Om projektet skall bidra så har vi i samråd med Brior, aka Erik Granström, kommit fram till att det i så fall skall handla om en faksimil-upplaga där texten är den samma och att de gamla illustationerna antingen utesluts eller ersätts med nya.

Vad tror ni om detta och är det några av er som skulle kunna tänka sig att hjälpa till?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Absolut!
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Förtydligande; jag tycker absolut att det är en bra ide. Jag kan tänka mig att hjälpa till efter bästa förmåga.

Jag vet inte vilket sätt att digitalisera texterna som är enklast. Antingen handknacka eller scanna högupplöst och möjliggöra editering m mjukvara. Acrobat finns i en version som både gör scannad text editerbar och identifierar typsnitt etc. Det är dock inget jag har.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hur tycker ni vi ska göra med kartan? Trakorienkartan i Argond är väl (skulle kunna vara) exakt densamma som i Erebs Trakorien?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Spelknepe skrev:Trakorienkartan i Argond är väl (skulle kunna vara) exakt densamma som i Erebs Trakorien?
Skillnaderna är väldigt små och nog större för Marjura än för själva Trakorien. Det jag på rak arm kan komma på är att Fam Kvalvi i Argondversionen ligger tvärs över viken från Tricilve så att man kan ro dit på ett par timmar. Sedan finns det ju betydligt fler namn utsatta i Argonds Trakorien men dessa kunde vid behov och utan problem infogas på Erebs Trakorienkarta också.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Brior skrev:
Spelknepe skrev:Trakorienkartan i Argond är väl (skulle kunna vara) exakt densamma som i Erebs Trakorien?
Skillnaderna är väldigt små och nog större för Marjura än för själva Trakorien. Det jag på rak arm kan komma på är att Fam Kvalvi i Argondversionen ligger tvärs över viken från Tricilve så att man kan ro dit på ett par timmar. Sedan finns det ju betydligt fler namn utsatta i Argonds Trakorien men dessa kunde vid behov och utan problem infogas på Erebs Trakorienkarta också.
Jag håller med. Den nya kartan kan ersätta den gamla då skillnaderna väl är relativt små. Naturligtvis får vi kontrollera att exempelvis inga städer, öar eller skogar bara försvunnit. Att saker tillkommit kan skyllas på äldre kartografer, så länge inget ställs helt på huvudet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Jag vet inte vilket sätt att digitalisera texterna som är enklast. Antingen handknacka eller scanna högupplöst och möjliggöra editering m mjukvara. Acrobat finns i en version som både gör scannad text editerbar och identifierar typsnitt etc. Det är dock inget jag har.
Någon som har erfarenhet av det här med scanning av text?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag har lite. Testade att digitalisera lite medeltidsrecept när jag gick desktoppublishing för typ 14 år sedan... :S
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
arkemiffo
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2011-11-11 14:33
Ort: Cork
Kontakt:

Inlägg av arkemiffo »

Fafnir skrev:Jag vet inte vilket sätt att digitalisera texterna som är enklast. Antingen handknacka eller scanna högupplöst och möjliggöra editering m mjukvara. Acrobat finns i en version som både gör scannad text editerbar och identifierar typsnitt etc. Det är dock inget jag har.
Att scanna in och arbeta bildfiler till text kallas OCR (Optical Character Recognition). Ett program som är open source, och väldigt bra för svenska texter är http://download.cnet.com/FreeOCR/3000-1 ... 17191.html
Jag använde det väldigt mycket när jag satt och knåpade på en rollpersonsgenerator. Den har lite problem med plural ändelsen som -rna (modulerna blir gärna modulma o.s.v.), med det är undantags fall.
Konstiga typsnitt kan också vara en fallgrop (har inte testat magi boxen än, men det skulle vara den som faller på det). Samma sak med en vit bakgrund. Magikerns handbok är ett typ exempel på det. Besvärjelserna gick inte alls, utan bilderna måste bearbetas först för att klarlägga texten (försöka få bort den gråa bakgrunden).
Vanliga regelböckerna däremot, gick alldeles underbart lätt att scanna in till text från PDF:er.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Jag kan ta på mig att rita om kartorna till svavelvinter-äventyret om intresse finns. De kartor jag avser är de över platserna, som kvicksilvergruvan, kmordatemplet etc. inte själva Marjurakartan.

Sitter för närvarande och arbetar på en ny stil till Profantasy och behöver göra en del testkartor för att se att den fungerar. Skulle då kunna slå två flugor i en smäll :)

Om nu inte någon annan redan har anmält sig till detta.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Du får gärna ta på dig att rita om kartorna clercon! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Absolut Clercon! Ska bli spännande att se din nya stil!

Där finns redan en karta över Marjura som jag gjorde till nya svavelvinter/Argond.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Har börjat rita på kvicksilvergruvan. Vet inte om jag ska lägga upp bilderna här. Ominte så får ni ropa till och hänvisa mig till vart de ska ligga.
Bild
Som synes så utgår jag från orginalkartorna och försöker hålla mig till samma utseende på själva grottan. Så att det ska stämma med texten.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser riktigt bra ut. Blatifagus kan vara stolt över sin nya lya. :)

Förslagsvis skickar du kartorna till info@erebaltor.se Då kan vi fundera lite hur vi vill visa upp dem. Eller vad tycker du Spelknepe?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Förtydligande; jag tycker absolut att det är en bra ide. Jag kan tänka mig att hjälpa till efter bästa förmåga.
Ifall du skulle göra några bilder/illustrationer till Trakorienmaterialet, vilka motiv skulle du då kunna tänka dig?
Skriv svar