Kasyr

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angående färskvatten så var tillgången till detta en av anledningarna till att Kejsardömet Jorpagna grundade en hamn på Kasyr. Källan bör därför vara både säker och välfylld samtidigt som den ligger i eller i nära anslutning till staden.

De erebosiska öarna är av vulkansk ursprung och ganska karga. Vi var inne på detta i diskussioner angående Nohstrils vattenförsörjning och då var ett förslag att staden hämtade upp vatten från djupt liggande källor med hjälp av vindkraft (vinden driver inte kvarnstenar utan spelverk som hissar upp vatten). Kanske liknande konstruktioner finns i staden Kasyr?
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Ja, det är en möjlighet. En annan är att källan mynnar ut på marknivå, men är underjordisk. Den bör ju ha varit ganska enkel att upptäcka för sjöfarande som undersökte öarna? Tänker mig att källans vatten forsar ur sten och samlas i en mindre göl, med det alternativet.

Källan kan ju i så fall ligga i anslutning till anksällskapet akvaternas badhus inne i staden?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kör med din lösning, iallafall som huvudvattenkälla. Och berätta mer om Akvaterna och deras badhus!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ska ögruppen vara endast 10 mil eller mindre rakt över så blir det pytteliten.
Kartan är södra delen av Erebos jämfört med Kasyr som är lite uppflyttat på som exempel.

Personligen skulle jag vilja behålla den med 20 mil rakt över. Vad tror du om det?

Bild
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Jag tycker vi ska vara källorna trogna i mesta möjliga mån, men om det blir konstigt så kan det kanske vara befogat att göra en smärre justering.

Personligen tycker jag nog att du kan behålla Kasyr med 20 mil rakt över. Min riktgräns var ju bara en uppskattning utifrån EA-boxens mycket begränsade karta och den bedömningen kan ju vara felaktig.

Hur har du gjort med Erebos, är öarna uppskalade jämfört med orginalet, eller har ni varit trogna den ursprungliga skalan?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Erebos och resten av Ereb är skalenligt! :)
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Gör Kasyr skalenligt också! 8)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker också att det gärna får stämma med kartan över Erebos i EA-SL och vara skalenligt. På denna karta syns även ögruppen Hakkai där staden Montagor ligger och det vore bra om storlek och avstånd mellan Erebos, Hakkai och Kasyr stämmer.

Så här ser kartan över Hakkai ut nu: viewtopic.php?t=38&start=0
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alright, jag skalar ner Kasyr och placerar öarna efter EA-SL tillsammans med Erebos och Montager.

Check? :)
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Om du inte redan påbörjat arbetet, så...kör på det.

Akvaterna ska jag återkomma till Birke, var så säker :)
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Kasyr

Inlägg av Patrik Höij »

Vill bara höra av mig och säga att jag inte glömt Kasyr :)

Arbetar just nu med en karta över staden och kommer även att beskriva akvaternas badhus samt en något udda sport som jag tänker mig att pirater och annat pack gillar att utöva i stadens arena :twisted:
Vi får se vad ni tycker om det.

Återkommer som sagt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kasyr

Inlägg av birkebeineren »

Låter lovande. :)

Glöm inte rita in den erebosiska ambassaden och det feliciska konsulatet.

Finns plats i Finkvarteren så sätt gärna ut lyxvärdshuset Oxen på en högt belägen plats där Serafim Festglade kan träffa sin systerdotter ambassadör Sulpira på sina ofta förekommande besök i staden. Stoppad skraltunga är nämligen Serafims favoriträtt och på Oxens luftiga terass avnjuts den på bästa sätt enligt honom. På Oxen har även Palne Ingvarsson synts till flera gånger då denna framstående konnässör är en stor tillhängare av kasyrisk kokkonst.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Kasyr

Inlägg av Patrik Höij »

Här kommer en första karta över Kasyr. Då jag inte har några proffsiga ritprogram och heller inte är något proffs på att rita kartor (i stil med Spelknepe eller Clercon) så har den värkts fram genom diverse "lösningar". Den bör ju dock fylla sitt syfte kan jag tänka mig.

Jag tänker mig en text om staden framöver och en version med nummer som kopplas till vissa hus (för SL).

Jag tar gärna emot eventuella synpunkter, men beakta att jag inte är någon kartmaestro och därför kanske inte kan tillgodose alla önskemål.

Håll till godo :)
Staden Kasyr.tif
Staden Kasyr.tif (2.32 MiB) Visad 18156 gånger
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Re: Kasyr

Inlägg av Patrik Höij »

Staden Kasyr_2.tif
Staden Kasyr_2.tif (2.31 MiB) Visad 18144 gånger
Här kommer en annan version av kartan, med viktigare platser utmärkta.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kasyr

Inlägg av birkebeineren »

Enkelt och översiktligt. Helt i stil med andra stadskartor som ritats här. :)

Är staden helt platt eller kan det tänkas att vissa större eller mindre delar ligger mer högt beläget? Utsikt och frisk fläkt i Finkvarteren kanske, så man kommer bort från slavmarknadens otrevligheter?

Avstandsskala? Hur långt är det exempelvis tvärs över hamnbassängen längs den prickade linjen?
Skriv svar