Handelsalliansen

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Samlade följande namn för att få en känsla för hur dessa ser ut i Handelsalliansen. Kan vara användbart för den som vill skapa SLP eller RP härifrån.

Ogolla den Magnifike, Handelsalliansens diktator
Zuma Waddim, ledaren för de förrymda slavarna i Zaranors vildskog
Burgas Vanor, amiral och överbefälhavare för flottan
Rembus Dahar, marskalk och överbefälhavare för armen
Makamar Umlaharaj, präst inom Radikulten som predikar om upphävning av slaveriet
Jaffar al-Kudzhu, resenär och matkännare från Kanth
xxx Kopes, överhuvud för det mäktigaste handelshuset i Maraj
xxx Bankara, överhuvud för girig handelsfamilj i Abasar
xxx Domasza, överhuvud för handelsätt i Kadar
xxx Fenari, överhuvud för handelsätt i Kadar
Radom Domasza, ledare och primus vid akademin i Kadar
xxx Bonira, överhuvud för handelshus i Marukand och släktning till diktatorn Ogolla
xxx Marrukah, överhuvud för handelshus i Marukand
xxx Zlotac, överhuvud för handelshus i Marukand
Aarak Zorek, ledare för Kunskapsakademin i Marukand
Valis Rathor, furste av urgammal ätt i Tanurek
Adana Birek, ledare för stort antal krigare på landsbygden i Tanurek
Telsior Dama, magiker och ledare för akademi i Zlapati

En närmare beskrivning eller två av någon av personerna skulle förövrigt vara trevligt. Gärna diktaron själv. :)
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Samlade följande namn för att få en känsla för hur dessa ser ut i Handelsalliansen. Kan vara användbart för den som vill skapa SLP eller RP härifrån.

Ogolla den Magnifike, Handelsalliansens diktator
Zuma Waddim, ledaren för de förrymda slavarna i Zaranors vildskog
Burgas Vanor, amiral och överbefälhavare för flottan
Rembus Dahar, marskalk och överbefälhavare för armen
Makamar Umlaharaj, präst inom Radikulten som predikar om upphävning av slaveriet
Jaffar al-Kudzhu, resenär och matkännare från Kanth
xxx Kopes, överhuvud för det mäktigaste handelshuset i Maraj
xxx Bankara, överhuvud för girig handelsfamilj i Abasar
xxx Domasza, överhuvud för handelsätt i Kadar
xxx Fenari, överhuvud för handelsätt i Kadar
Radom Domasza, ledare och primus vid akademin i Kadar
xxx Bonira, överhuvud för handelshus i Marukand och släktning till diktatorn Ogolla
xxx Marrukah, överhuvud för handelshus i Marukand
xxx Zlotac, överhuvud för handelshus i Marukand
Aarak Zorek, ledare för Kunskapsakademin i Marukand
Valis Rathor, furste av urgammal ätt i Tanurek
Adana Birek, ledare för stort antal krigare på landsbygden i Tanurek
Telsior Dama, magiker och ledare för akademi i Zlapati

En närmare beskrivning eller två av någon av personerna skulle förövrigt vara trevligt. Gärna diktaron själv. :)
Bra jobbat Birke! :) Jag hade faktiskt tänkt mig ett litet persongalleri som extra appendix. Denna sammanställning gör det betydligt smidigare.

-
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Jag har nu uppdaterat "forntiden" med idéer om tákafolket från Birke och med folkgruppen Sugdi...



Forntiden 1500 f.O - 500 f.O.
För årtusenden sedan färdades det mytomspunna "tákafolket" ner längst med Nagoaqafloden och bosatte sig i området omkring Åskbergen. Många lärda är överrens om att detta är Alliansens första riktiga bosättare då endast sporadiska fiskarnomader bebodde bukterna längst med Kalsalsjön vid denna tid.

Tákafolkets ankomst förändrade det vilda området drastiskt. Förutom att de nya bosättarna plogade upp den fuktiga jorden omkring Åskbergens åar förde de även med sig hemligheten om järnet. Med metallurgiska kunskaper, ärvda från Trimbusbergens dvärgar, blev tákafolket rikt och välmående på mindre än en generation och var den definitiva maktfaktorn i området omkring 1000 f.O. Förutom kunskapen om järn var tákafolket även djupt religiösa, med en tro fokuserad på det okända landet i norr, Slempaku. Utmejslade jättestatyer av okända varelser, som idag ligger bortglömda inne i mossiga vildskogar, ger skrämmande exempel dels på tákafolkets hantverkskunskaper, men också på den stora respekt de hade för slempukerna. Hantverksmästare uppförde även jättelika gravkumlar dedikerade till okända gudar. Dessa kumlar blev utrustade med intrikata tunnelsystem och hemliga dörrar som bildade speciella geometriska mönster. Betydelsen av tunnlarna är fortfarande oklart, och bara ett fåtal av gravkumlarna som ligger spridda i ödemarkerna är kartlagda idag.

Kanske var det på grund av tákafolkets religion (eller deras skyddade läge omkring Åskbergen) som gjorde att Slempukernas marsch mot Yndar under tredje konfluxen utplånade alla spår av civilisation runt Kalsalsjön, förutom tákafolket själva. Tvärtemot sin omvärld så gynnades tákakulturen oerhört av slempukmarschen, då man i över ett hundra år hade varit i en blodig konflikt med margylerna och Yndarimperiet, vars expansion hade tagit sig till Kalsalsjön vid denna tidpunkt.

En påföljande kort "gyllene tidsålder" följde. Tákafolket började utforska och gräva fram gamla lämningar som legat bortglömda sedan Gudarnas vrede och upplevde en kulturell och spirituell blomstring aldrig tidigare skådad i området.

Vid slutet av 500-talet f.O. var dock tákafolkets långa historia slut. Missväxtår, svåra nomadanfall och inre stridigheter gjorde att ett nytt härskarfolk, kallade sugdi, lätt kunde ta makten i området. Deras territorier kallades gemensamt för Sugd och bestod egentligen av flera stamdominerade områden med hövdingar och stora följen av hästburna krigare. Sugdi var starkt kopplade till sin nomadiska hästkultur och var inte direkt några jordbrukare som tákafolket. Bosättningarna var fasta kring makthavaren i något decennium innan man flyttade på grund av resursbrist eller ny hövding. Svårigheter med jordbruksförsök innebar också att enbart ett fåtal av dessa maktcenter växte till städer. Sugdi befäste några fiskarbyar, men endast en större hamnstad anlades vid Kasalsjökusten där floden Nagoaqa rinner ut.

Vid denna tid var Kalsalsjöns väststrand fortfarande mer eller mindre helt övergiven efter slempukernas marsch 200 år tidigare. Sugdi kallade kustremsan för "Weddab Jaká", eller "De förbannade landen".

Sugdi blev inte långvariga i området. Ganska så snart efter att de bosatt sig runt Nagoaqafloden kom de i konflikt med Eledains brödraskap, vilka härstammade från Innanhavet i norr och länge hade skickat missionärer in i Sugdis marker. Sugdis ursprungliga religion var centrerade kring den mörka eldguden Sathmog, och när Sathmogs präster såg hotet från Eledain växa förklarade man den nya läran för kätteri. Det långdragna kriget som följde var oundvikligt och utmattade både folket och området runt floden.


-
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Mikael »

Jag uppfattar EAK som att folket i området närmast slempukerna är mer enkla (primitiva) än taka nu framstår som.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Spelknepe »

Så kommer då kartan över Handelsalliansen. Jag fick dela upp floden i två olika på grund av den delar upp sig (floder delar aldrig upp sig, de tar till 99,9% alltid en väg). Jag har även lagt till lite extra namn och lite mer geografi. Ifall det är något som är helt galet så säg till! :)
Handelsalliansen
Handelsalliansen
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Mikael skrev:Jag uppfattar EAK som att folket i området närmast slempukerna är mer enkla (primitiva) än taka nu framstår som.
Bara för att tákafolket slänger upp stora gravkumlar och mejslar ut statyer behöver det inte betyda att de bygger städer och anlägger avancerade statsapparater... Jag ser dem som ett ganska fredligt schamanistiskt drivet naturfolk, vilka lämnat efter sig en del strukturella lämningar, men på inget sätt annat än järnbruket varit speciellt avancerade.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Spelknepe skrev:Så kommer då kartan över Handelsalliansen. Jag fick dela upp floden i två olika på grund av den delar upp sig (floder delar aldrig upp sig, de tar till 99,9% alltid en väg). Jag har även lagt till lite extra namn och lite mer geografi. Ifall det är något som är helt galet så säg till! :)
handelsalliansen.jpg
Ser mycket bra ut! :) Jag märker nu att man kanske borde fyllt ut kartan med lite fler mindre orter än bara de stora städerna i varje provins. Geografin och de extra tilläggen är i övrigt välplacerade tycker jag.

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Valgardur skrev:
Mikael skrev:Jag uppfattar EAK som att folket i området närmast slempukerna är mer enkla (primitiva) än taka nu framstår som.
Bara för att tákafolket slänger upp stora gravkumlar och mejslar ut statyer behöver det inte betyda att de bygger städer och anlägger avancerade statsapparater... Jag ser dem som ett ganska fredligt schamanistiskt drivet naturfolk, vilka lämnat efter sig en del strukturella lämningar, men på inget sätt annat än järnbruket varit speciellt avancerade.
Min tanke med järnet var också det att tákafolket endast handlade med metallen och inte använde den. Denna säregenhet har dagens lärde ingen fullgod förklaring till men tros ha haft med tákas respekt för slempukerna att göra, möjligtvis även magirelaterad (magi och järn går inte ihop). Tákafolket får gärna ha varit ett primitivt folk i övrigt. Deras civilisation gick ju även under för över ellvahundra år sedan (500 fO) så eventuella samhälleliga framsteg de gjort gentemot sina dåtida grannfolk behöver inte synas i dag förutom framgrävda stenmönster (geoglyfer) på marken och/eller resta gravkummel och stenstatyer.

Jag kan även hitta ett annat sätt för järnet att anlända till bortre Akrogal om vi inte får ihop det med tákafolket. Det bör ha hänt ca 1400 fO om kunnskapen skall härstamma från Ereb (via Trimbusbergen).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Undrar om inte vi kanske skall särskilja på det barkkanotpaddlande folket som färdades på Nagoaqafloden med sitt dvärgjärn och det gravkummel- och stenstatybyggande tákafolket kring Åskbergen...

Folket i barkkanoterna var ett av de primitiva jägarfolken som enligt källorna finns i norra Akrogal. Deras historia är okänd tills de ca 1400 fO börjar frakta järn nerför Nagoaqafloden. Då kommer på något vis det mystiska tákafolket in på scen men hur och vartifrån vet onte dagens lärde. Kanske var de ett eget folk från någonstans eller så tillhörde de på något vis barkkanotfolket. Tákafolket blir de dominerande i regionen tills deras civilisation går under som en följd av sugdifolkets invandring 500 fO. Vad som hände med barkkanotfolket kan antingen vara att de uppgick i tákafolket och förintades med dem, att de av någon annan anledning försvann från floden, eller att de fortfarande finns där och på avstånd vördar slempukerna i norr.

Tros om det?

Och tanken är väl att oavsett att både tákafolket och sugdi sedan länge är borta från området och endast finns kvar i form av historiska osäkerheter och "mystiska ruiner"? Vi måste därför inte spika alla detaljer (än) för att skriva den senare statsbildningen Handelsalliansen?
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Undrar om inte vi kanske skall särskilja på det barkkanotpaddlande folket som färdades på Nagoaqafloden med sitt dvärgjärn och det gravkummel- och stenstatybyggande tákafolket kring Åskbergen...
Jo det är ju fullt möjligt! Om barkkanotfolket ansåg att järnet var "ondskefullt", varför i sådana fall handlade dom med det? Kanske var det ett misstag att tákafolket fick tag på järnet från barkfolket..? ...och sedan började blomstra?

Jag känner dock att detta skeende borde vara höljt i historiens dunkel för att undslippa tvivelaktiga historiska skriverier :)

-
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Mikael »

Jag har läst om EAK och funnit följande:
Området mellan Trimbusbergen-innanhavet-Slimpaku bebos av nomad- och jägarfolk. Längre norrut bor "indianliknande" jägarfolk som helst vill vara ifred i ändlösa skogar.

ca år 600 fO beslutar den margyliska fursten i norra Kamsun att en straffexpedition norröver är motiverat. Han har hört talas om det heliga Slimpaku från nomaderna och beslöt att det skulle skövlas. Man hade en vägvisare som visste var muren låg och kunde dess myter samt trodde på dess tabu. Låter som någon lokal förmåga alternativt en nordnomad.

Jag tycker det ni skrivit i princip funkar med dessa källfakta. Låter dock inte som det har funnits någon ockupation eller krig med margylerna. Låter som de var nöjda med Kamsuns norra gränstrakter. Jag föreslår att margylerna har varit i området söder om Åskbergen, krossade det lilla motstånd som fanns, krävt tribut och sedan återvände till Kamsun. Området betraktades kanske som för glesbefolkat och för fattigt för att motivera ockupation. Åtminstone tills någon började bygga Vägen. Kanske var det Vägen som orsakade en incident som motiverade straffexpedition, om nu inte det enbart var en ursäkt för att bege sig till Slimpaku.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Spelknepe »

Valgardur skrev:
Spelknepe skrev:Så kommer då kartan över Handelsalliansen. Jag fick dela upp floden i två olika på grund av den delar upp sig (floder delar aldrig upp sig, de tar till 99,9% alltid en väg). Jag har även lagt till lite extra namn och lite mer geografi. Ifall det är något som är helt galet så säg till! :)
handelsalliansen.jpg
Ser mycket bra ut! :) Jag märker nu att man kanske borde fyllt ut kartan med lite fler mindre orter än bara de stora städerna i varje provins. Geografin och de extra tilläggen är i övrigt välplacerade tycker jag.

-
Ser att jag har klippt lite dåligt i kartan. Där finns en fullversion här: viewtopic.php?f=12&t=1102

Lägg till lite mer byar kanske. Även en större väg, så lägger jag till det tillsammans med provinserna på en bättre klippt karta!
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Spelknepe skrev:
Ser att jag har klippt lite dåligt i kartan. Där finns en fullversion här: viewtopic.php?f=12&t=1102

Lägg till lite mer byar kanske. Även en större väg, så lägger jag till det tillsammans med provinserna på en bättre klippt karta!
Gott! :) Jag la till ganska mycket, bl.a. alla viktiga vägar genom landet, såsom jag hade tänkt dem. Jag "klonade" även in lite skog här och där, mest nere i södra provinsen, som för min del kan vara lite mer skogklätt och vilt. Jag kan även tänka mig mer skog omkring Åskbergen och Gandakamassivet...

Alla nya platser förutom "Tempelstaden Kaldak", "Gerak Mádor" och "Kanárborgen" är tänkt som byar/mindre bosättningar.

Drog även till med ett träsk i Sarkadóprovinsen och lite namn på vildhedar och slätter.

Är det något som någon vill kommentera/ändra så kan vi diskutera det :). Full artistisk frihet till mäster kartritare också om det är något du vill lägga till.

-
Bilagor
handelsalliansen.jpg
Senast redigerad av Valgardur den 2014-02-22 23:11, redigerad totalt 1 gånger.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Angående "Bitterträsket" - detta område kan ligga lite längre upp. Det kan ha sin sydligaste del i höjd med staden Ladi ungefär...

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Kanske markera vart karavanvägen som går mot syd/sydväst och handelsmetropolen k'Tsi i Kamsun?

Snibben har ritat de ungefärliga handelsrutterna här: viewtopic.php?p=37500#p37500
Skriv svar