Handelsalliansen

Samlingsplats för alla länder och platser
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Kanske markera vart karavanvägen som går mot syd/sydväst och handelsmetropolen k'Tsi i Kamsun?

Snibben har ritat de ungefärliga handelsrutterna här: viewtopic.php?p=37500#p37500
Bra idé. Jag har uppdaterat kartan med handelsvägen mot k'Tsi (börjar i Zlapati). Handelsrutten från Kanth (vilken jag utelämnat på kartan) tänkte jag kunde möta upp med handelsvägen mot k'Tsi vid oasen "Sadóran".

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Kanske kan navnet Sugd för området norr om Åskbergen också sättas ut? Möjligtvis inte hundra procent i samsvar med det område sugdifolket en gång faktisk behärskade men ändå?
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Kanske kan navnet Sugd för området norr om Åskbergen också sättas ut? Möjligtvis inte hundra procent i samsvar med det område sugdifolket en gång faktisk behärskade men ändå?
Också en bra idé. I dagens Akrogal kanske det inte längre kallas för "Sugd" i egenskap av provins/rike, utan kanske "Sugdslätten" "Sugdis vildhed" eller något liknande.

Jag ser gärna också ruinstaden från Sudgis försök att bygga en centralmakt vid Nagoaqaflodens utlopp. Detta är ju dock utanför HA-kartan.

-
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Angående barkkanotfolket och tákafolket kan man ju då helt enkelt skriva så att det är oklart om vilket folk som är vilket...

Är det rent tidsmässigt ok att tákafolket ändå var först med järnet i området, började blomstra cirka 900 f.O, lyckades skydda sig från slempukerna uppe i Åskbergen under tredje konfluxen och lämnade en del mystiska, oförklarligt stora statyer/gravar efter sig? (tänk Påskön)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Vad tros om att tákakulturens blomstring 900-fO hänger samman med att det var först då de lärde sig att själva utvinna och tillverka järn? Innan hade tákafolket (sedan 1400-talet fO då järnet först blev känd vid Kalsalsjön) varit tvungna att byta till sig järn från barkkanotfolket som förde detta med sig ner från trimbusdvärgarna vid Innanhavet.

Tákafolket kan gärna ha varit först med att använda järn vid Kalsalsjøns nordvästra stränder. De primitiva jägarfolken som fanns här kan tänkas ha undvikit metallen då de av religiösa anledningar ansett den som "ond".

Järn lär dock ha varit känd som metall inte lång tid efter att det blev känd bland människorna i Krun ca 1500 fO. En så revolutionerande upptäckt borde snabbt ha spridit sig och jag föreslår därför 1400 fO som ungefärlig tidpunkt för bortre Akrogal. Att själv utvinna och smida metallen kan ha varit fördröjt beroende på malmförekomster och den egna kulturens teknologisk nivå. 900 fO för tákafolket, troligen en hel del tidigare i Furgia och längs södra Kamsunkusten.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Ok, fungerar det här? :

Forntiden 1500 f.O - 500 f.O.
För årtusenden sedan red det stolta "tákafolket" in från Takloobiöknen och bosatte sig i området omkring Åskbergen. Många lärda är överrens om att detta är Alliansens första riktiga bosättare då endast sporadiska fiskarnomader bebodde bukterna längst med Kalsalsjön vid denna tid.

Tákafolkets ankomst förändrade det vilda området drastiskt. Förutom att det nya folket bosatte sig och plogade upp den fuktiga jorden omkring Åskbergens åar spred de också, med ord och våld, budskapet om en ormgudinna och lovord om bördighet till hennes undersåtar. Utmejslade jättestatyer av okända varelser, som idag ligger bortglömda inne i mossiga vildskogar, ger skrämmande exempel på tákafolkets djupa religiösa tro och religionens antagliga påverkan i området för 1500 år sedan. Hövdingar uppförde även jättelika gravkumlar dedikerade till ormgudinnan. Dessa kumlar blev utrustade med intrikata tunnelsystem och hemliga dörrar som bildade speciella geometriska mönster. Betydelsen av tunnlarna är fortfarande oklart, och bara ett fåtal av gravkumlarna som ligger spridda i ödemarkerna är kartlagda idag.

När järnet anlände till östra Akrogal, förda dit av ett märkligt barkkanotfolk, blev tákafolket rikt och välmående på mindre än en generation och säkrade sin plats som den definitiva maktfaktorn omkring västra Kalsalsjön cirka 900 f.O. Vid denna tidpunkt hade även sporadiska strider utbrutit mot Yndarimperiet, vilket ansåg tákafolket vara vildsinta barbarer. Flera straffexpeditioner från Yndar med målet att förslava tákaområdet misslyckades, mycket tack vare det skyddade läget omkring Åskbergen.

När tredje konfluxen anlände, i en tid av krig och misär, utplånades all civilisation i området i och med slempukernas marsch. Flera hövdingar tog dock tillflykt till Åskbergen som så många gånger tidigare och här, i bergsfort och uppe på skyddade platåer, överlevde delar av tákakulturen, En påföljande kort "gyllene tidsålder" följde. Tákafolket började utforska och gräva fram gamla lämningar som legat bortglömda sedan Gudarnas vrede och upplevde en kulturell och spirituell blomstring aldrig tidigare skådad i området.

Vid slutet av 500-talet f.O. var dock tákafolkets långa historia slut. Missväxtår, svåra nomadanfall och inre stridigheter gjorde att ett nytt härskarfolk, kallade sugdi, lätt kunde ta makten i området. Deras territorier kallades gemensamt för Sugd och bestod egentligen av flera stamdominerade områden med hövdingar och stora följen av hästburna krigare. Sugdi var starkt kopplade till sin nomadiska hästkultur och var inte direkt några jordbrukare som tákafolket. Bosättningarna var fasta kring makthavaren i något decennium innan man flyttade på grund av resursbrist eller ny hövding. Svårigheter med jordbruksförsök innebar också att enbart ett fåtal av dessa maktcenter växte till städer. Sugdi befäste några fiskarbyar, men endast en större hamnstad anlades vid Kasalsjökusten där floden Nagoaqa rinner ut.

Vid denna tid var Kalsalsjöns väststrand fortfarande mer eller mindre helt övergiven efter slempukernas marsch 200 år tidigare. Sugdi kallade kustremsan för "Weddab Jaká", eller "De förbannade landen".

Sugdi blev inte långvariga i området. Ganska så snart efter att de bosatt sig runt Nagoaqafloden kom de i konflikt med Eledains brödraskap, vilka härstammade från Innanhavet i norr och länge hade skickat missionärer in i Sugdis marker. Sugdis ursprungliga religion var centrerade kring den mörka eldguden Sathmog, och när Sathmogs präster såg hotet från Eledain växa förklarade man den nya läran för kätteri. Det långdragna kriget som följde var oundvikligt och utmattade både folket och området runt floden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Det fungerar. :)

Känner du dig redo med även övrig text om Handelsalliansen (den du postat i trådens början) föreslår jag att vi går vidare til wikifiering. Visst har du ordnat så du har behörighet dit? I så fall rödmarkerar du den färdiga texten och kopierar in den i wikin. Försök följa Landsmallen så i så stor grad som möjligt. Inledningstexen som nu finns kan förslagsvis behållas som kort introduktion.

Det här är lite snabbare takter än vad vi gamla rävar brukar eftersträva angående wikifiering men projektet kanske kan må bra av att vi provar det också för en gångs skull. (...och vi kan ju alltids redigera i wikin sen! :wink:)
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Det fungerar. :)

Känner du dig redo med även övrig text om Handelsalliansen (den du postat i trådens början) föreslår jag att vi går vidare til wikifiering. Visst har du ordnat så du har behörighet dit? I så fall rödmarkerar du den färdiga texten och kopierar in den i wikin. Försök följa Landsmallen så i så stor grad som möjligt. Inledningstexen som nu finns kan förslagsvis behållas som kort introduktion.

Det här är lite snabbare takter än vad vi gamla rävar brukar eftersträva angående wikifiering men projektet kanske kan må bra av att vi provar det också för en gångs skull. (...och vi kan ju alltids redigera i wikin sen! :wink:)
Jepp, jag kan redigera i wikin också har jag märkt :).
Jag tänkte väl dels gå igenom texten en gång till och göra om vissa meningar, dels vänta på sista kartutkastet och anpassa geografin/provinstexter efter hur slutresultatet blir. Därefter, med eller utan persongalleri, kan jag lägga upp texten i sin helhet. Och som du säger, fler ändringar går ju även att göra i efterhand :)

-
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Mikael »

Valgardur skrev:Ok, fungerar det här? :
...
Funkar för mig. 8)
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Det fungerar. :)

Känner du dig redo med även övrig text om Handelsalliansen (den du postat i trådens början) föreslår jag att vi går vidare til wikifiering. Visst har du ordnat så du har behörighet dit? I så fall rödmarkerar du den färdiga texten och kopierar in den i wikin. Försök följa Landsmallen så i så stor grad som möjligt. Inledningstexen som nu finns kan förslagsvis behållas som kort introduktion.

Det här är lite snabbare takter än vad vi gamla rävar brukar eftersträva angående wikifiering men projektet kanske kan må bra av att vi provar det också för en gångs skull. (...och vi kan ju alltids redigera i wikin sen! :wink:)
Menar du förresten att jag skall rödmarkera all text? Eller missuppfattar jag något? Den blir väldigt svår att läsa i så fall :)

-
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Handelsalliansen

Inlägg av birkebeineren »

Vi brukar rödmarkera text i forumstrådarna som vi anser färdig och redo för wikin. Detta för att särskilja den från vad som bara är ideer, utkast och diskussioner (notera att detta inte är helt konsekvent genomförd överallt).

Jag har rödmarkerat texten i första inlägget för att illustrera. Om du vill ändra något så ta bara bort markeringen tills du är klar.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:Vi brukar rödmarkera text i forumstrådarna som vi anser färdig och redo för wikin. Detta för att särskilja den från vad som bara är ideer, utkast och diskussioner (notera att detta inte är helt konsekvent genomförd överallt).

Jag har rödmarkerat texten i första inlägget för att illustrera. Om du vill ändra något så ta bara bort markeringen tills du är klar.
Ok! Jag trodde du menade att rödmarkera i wikin. My mistake :)
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

För att fylla ut Handelsalliansens moderna historia har jag nu även infogat en regentlängd med kortfattad text om intressanta diktatorer och vad de är kända för:

210-245: Oradas I Bakoh "den store" (den förste diktatorn, genomförde stora byggnadsprojekt)
245-249: Oradas II Bakoh (Oradas I:es son, räknas som en sinnessvag och obetydlig diktator)
249-287: Matak "den gyllene" (känd för att ha rest den nuvarande senatsbyggnaden, var även magikunnig)
287-301: Ergal Domasza
301-344: Ruvian Zlotac
344-350: Interregnum, grundat i tvister mellan handelshusen efter att Domasza försökt ta makten genom en rättslig kupp.
351-366: Ergal II Domasza "trontjuven" (blev tillsatt efter ett mycket tvivelaktigt val)
366-389: Ergal III Domasza (vars död markerade Domaszaättens tillbakadragande från Marukand)
389-401: Radal Zlotac "den fete"
401-454: Zoran Zlotac "den halte" (känd för att ha anlagt Marukands kämpararena)
454-459: Atakam Bonira (blev lönnmördad av en okänd gärningsman)
459-501: Adriak Zlotac
501-555: Atakam II Bonira
555-560: Hemrun Zlotac "krigaren" (känd för att ha deltagit i över 50 bataljer i Marukands arena. Diktatorn stupade mot två vilddjur i sin sista strid.)
560-570: Adaman Marrukah
570- : Ogolla Bonira "den magnifike" (startade Kanth-kriget)

-
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta!
handelsalliansen.jpg
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Handelsalliansen

Inlägg av Valgardur »

Spelknepe skrev:Uppdaterad karta!
Snyggt som vanligt! Jag lägger upp den på förstasidan som "officiell" karta för HA.
Har du den i högre upplösning förresten? Jag tänkte skriva ut den i A2-format... :)

-
Skriv svar