De förbannade kejsarna - Ett äventyr i Kalmurri

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

De förbannade kejsarna - Ett äventyr i Kalmurri

Inlägg av Gabriel »

Hade tänkt att skriva ner ett äventyr, eller egentligen en äventyrside och utveckla på den rörande 'de sju förbannade kejsarna' och Kalmurri.

- Det ska röra att hitta och införskaffa de förbannade kejsarnas kvarlevor av varierande orsaker.
- Det ska finnas viss tidspress, andra fraktioner eller agenter för någon stor ondska ska även vara ute efter dessa.
- Det ska finnas med detektivarbete, några stora militära slagfält och vissa traditionella labyrinter eller 'dungeoncrawling'.
- Det ska ta förbi spelarna till alla storslagna och viktiga delar av det Kalmurri vi skapat i tråden om Kalmurri.
- Spelarna ska kunna vara en blandad grupp av utbölingar från Kopparhavet eller liknande, samt infödda Akrogalier.

Det jag egentligen ville börja med var en öppen fråga, vilka klicher ska jag försöka undvika (vissa ska naturligtvis med)?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: De förbannade kejsarna - Ett äventyr i Kalmurri

Inlägg av Grisodlar'n »

Några klyschor du kan försöka undvika:
  • Nekromantikern som bara är ond, ond, ond.
  • Kvinnliga SLP som antingen är vackra, oskuldsfulla eller amazoner. Ha med några manhaftiga kvinnor fula som stryk samt några våp också.
  • Urgamla ruiner som av någon anledning inte plundrats för länge sedan. Låt någon ruin som RPna ska utforska vara plundrad för åtskilliga sekel sedan. Precis som fornlämningarna i vår världs Egypten. Eller varför inte låta eventuella uråldriga ruiner vara i sådant skick att man måste lägga ned tid och resurser på en rejäl utgrävning först?
  • Låt underjordiska komplex och andra inredda hålor ha lite logik. Tillgång till färskvatten, avträden och syre, tex.
  • Allt för snarlika slumpmöten där variationen bara består av om det är orcher eller mänskliga stråtrövare man stöter på. Eller där slumpmöten pendlar mellan strid och skuttande harar på stigen.
  • En introduktion där RPna träffar någon på ett värdshus som vill kränga en karta. Det bästa vore kanske om RPna drogs in i äventyret på något mer personligt sätt? Låt RPna vara både uppdragsgivare och deltagare, kanske? Kanske måste de finansiera hela relikjakten själva och leja folk?
  • Detektivarbetet och forskandet i gamla skrifter plus liknande moment handlar bara om att bege sig till rätt bibliotek och rulla tärning för Historia eller liknande. Gör det lite spännande. Som på film, t ex Indiana Jones and the last crusade.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Re: De förbannade kejsarna - Ett äventyr i Kalmurri

Inlägg av Gabriel »

Tackar :)

Nu rullar denna kampanj snart igång, tillgängligt för Skuggspelare.

Just rollpersonerna i detta fall kommer att bli iblandade på ett direkt hemligt uppdrag från Kalmurris kejsarinna. Efter att ha snubblat omkring i förvirring under 10+ spelmöten under Den Femte Konfluxen spelserien så känns det bra med någon som pekar med hela handen.

Varför man nödvändigtvis nu behöver hitta dessa urnor efter så många hundra år är på grund av att någon har stulit information ur det kejserliga arkivet och är på väg att försöka samla Urnornas makt för att väcka något fruktansvärt som vilar under de förbannade Bukrai kullarna.

“För många århundraden sedan bestämde det höga rådet bland oss alver att det inte finns något mer förbjudet samtalsämne, eller något som är mer olagligt än att söka efter dessa urnor.

Detta blev efter en tid ett Kejserligt påbud och en religös lag. Det skulle vara omöjligt för mig att påbjuda eller uppmuntra en jakt för att finna ett antal av dessa urnor och göra det omöjligt för XXX att nå dem.

...Även om en sådan jakt vore nödvändig.”


Den förste Kejsaren
Depíla Schoon (453-425-412 f.O.)

De sju första återfödda kejsarna, senare de sju förbannade kejsarna
Depíla Mugemka Schoon I (412-353 f.O.) [Azahuar bergen]
Depíla Angashra Katuur (353-? f.O.) [Azahuar bergen]
Depíla Angaruuri Harazor [Azahuar bergen]
Depíla Shraudra Sharata [Träsket, Bukrai kullarna, Marsklandet modulen]
Depíla Mugemka Schoon II [Barbia modulen]
Depíla Zagahagi Katuur [Piratöarna utanför Dharbias kust]
Depíla Bobomgu Katuur [Spåras till en stad nord-öst om Latarbergen, som nyligen bränts av Drakar.. ]

Den förste Ashatâriske kejsaren
Gorág Garagaush - Gorág av de svarta kullarna

Kejsarnas urnor finns på fem platser, för två av dessa platser kommer jag att använda existerande spelmoduler.

- Barbia, för den enda av urnorna som tagits långt från Kalmurri.
- Marsklandet, för den urna som tagits djupt in i ett träsk av en mystisk grupp när Gurags söner spred och gömde dem.
- En av dem är tänkt att ha hamnat i Kernath i ödemarken!! (all information uppskattas)
http://i.pgu.me/aRWUPZ6P_original.jpg
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Re: De förbannade kejsarna - Ett äventyr i Kalmurri

Inlägg av Gabriel »

En av min frus gamla rollpersoner kommer att göra gästspel som NPC, få fulare och manhaftigare kvinnor har nog skådats.

"Den där rödhåriga kvinnan som anfaller, rider hon på en ponny?"
"Nej, herregud, det är en vanlig häst!"

Jo, hon är en rödhårig krigarkvinna, men jag försvarar det med att det -inte- är hennes naturliga hårfärg..

Gällande uråldriga ruiner så kommer det att finnas vissa oplundrade kvar, men mest på grund av vissa hyfstat naturliga anledningar. Som RP kommer att upptäcka.

Gällande Marsklandet så är ruinerna och slutlösningen för att komma åt bollen/urnan ganska värdelös, beige och ologisk. Där kommer jag att göra om, tänka om och helt bygga om.

Dock.. mithrilplåtar som täcker väggar.. som går att ta lös med våld och.. som fortfarande sitter fast? Efter några århundraden.

Något riktigt hårt måste införas här för att detta ska vara på något vis förnuftigt i mitt huvud.

En hyfsat 'humanistisk' Nekromantiker/Spiritist/Schaman är inplanerad!!! :)
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Re: De förbannade kejsarna - Ett äventyr i Kalmurri

Inlägg av Gabriel »

När det gäller slumpmöten har jag en helt egen variant. 'turslag'.

Spelarna slår 1T20 'för gruppen', där lågt betyder att något bra händer, högt betyder att något dåligt inträffar.

Om de vill kan de spendera ett HP per rollperson, för att slå om, ex när de är halvdöda av andra orsaker så spenderar de gladligen HP's när de slår 19 då de försöker smyga över bergspasset som sägs vara vaktat av en drake.

'bra' och 'dåligt' är naturligtvis beroende på situation.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Re: De förbannade kejsarna - Ett äventyr i Kalmurri

Inlägg av Gabriel »

Sammanställer allt material i ett google doc. Mycket primitiva handritade kartor samt den underbara Kalmurri kartan som bas.
Skriv svar