Hemliga skuggspelare till 'Den femte konfluxen'? PBEM?

Tala, klottra, viska, konspirera...
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag då alltså vi har:

- Ransardien
- Magillre
- Ev. Trakorien (står och lutar?), kanske någon mindre fraktion

För ordnings skull. Ni har fått min epostadress, snälla se till att skicka epost dit där ni är mycket tydliga med vem ni är, vilken fraktion ni vill spela etc.

Alla som vill får även läsa bloggen, dock fullt medvetna om att den innehåller en hel del info som ni som skuggspelare inte har en aning om. :)
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Ok, nu är Trakorien definitift uppbokad.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Angående Magilre i min spelvärld, jag har lånat in mycket från Jacqueline Carey's 'Terre D'ange'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kushiel%27s_Dart

Både 'Terre d'Ange' och 'Magilre' är ju enligt flera källor inspirerade av Frankrike. Här har dessutom landet då gratis vissa förklaringar till en del saker.. adelsfamiljerna ägnar sig åt noggrann avel för att de renblodigaste har kraftfulla magiska egenskaper som de ärvt från 'änglar'. Det går säkert att tvinga in i den Lysande Vägen på något sätt.

Står folk fritt att använda eller ignorera :)
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Även, som magisk resurs har riket Trakorien en Magus Imperator (eller liknande) till sitt förfogande. En ritualmagiker inom elementarmagin vars enda fokus är att dyka upp med sina tio (eller fler) magiker som medhjälpare och efter en ritual som varar under flera dygn se till att det inte längre finns någon arme kvar.

Dennes identitet och var han och hans medhjälpare befinner sig är en stadshemlighet - de brukas bara när det är absolut nödvändigt och oftast innebär själva närvaron av en Magus Imperator att belägringar upphör och att ev. förhandlingar påbörjas. Denne magiker åtföljs alltid av mycket masker, flaggor, speciell musik och trumpeter.

Det finns en del teorier om att denne Magus Imperator är en enorm bluff skapad av några skickliga Illusionister from HOXOH, men det är bara en av de många gissningarna.

Själva poängen med denne magiker är att se till att eventuella angripare (eller revolutionärer inom Kejsardömmet) inte kan planera några långsiktiga belägringar. Själva hemlighetsmakeriet är till för att göra strategin svårkontrad. Bara Bodaken, Kejsaren och chefen för Dieta Longa känner till mer detaljer.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Gabriel skrev:Angående Magilre i min spelvärld, jag har lånat in mycket från Jacqueline Carey's 'Terre D'ange'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kushiel%27s_Dart

Både 'Terre d'Ange' och 'Magilre' är ju enligt flera källor inspirerade av Frankrike. Här har dessutom landet då gratis vissa förklaringar till en del saker.. adelsfamiljerna ägnar sig åt noggrann avel för att de renblodigaste har kraftfulla magiska egenskaper som de ärvt från 'änglar'. Det går säkert att tvinga in i den Lysande Vägen på något sätt.

Står folk fritt att använda eller ignorera :)
Det kan eventuellt fungera med begreppet Solandar! Finns att läsa om i Caddo-filen. Teorin är att förekomsten av Solandar på ön Caddo beror på dalkernas renlära dvs deras vägran att använda sig av magi som dalkerna anser vara en förvrängning av naturen och Etins vilja. Som ett tecken på att de har rätt och följer Etins vilja skickar Etin dem istället solandar vars krafter kan uppfylla män såväl som föremål.

Alternativt så är det förmågan att praktisera magi som gynnas genom att de familjer som är magikerkunniga gifter sig med varandra och på så sätt stärker deas barns förmåga att praktisera magi.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

[quote="Fraxinus"][quote="Gabriel"]Angående Magilre i min spelvärld, jag har lånat in mycket från Jacqueline Carey's 'Terre D'ange'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kushiel%27s_Dart

Både 'Terre d'Ange' och 'Magilre' är ju enligt flera källor inspirerade av Frankrike. Här har dessutom landet då gratis vissa förklaringar till en del saker.. adelsfamiljerna ägnar sig åt noggrann avel för att de renblodigaste har kraftfulla magiska egenskaper som de ärvt från 'änglar'. Det går säkert att tvinga in i den Lysande Vägen på något sätt.

Står folk fritt att använda eller ignorera :)[/quote]

Det kan eventuellt fungera med begreppet Solandar! Finns att läsa om i Caddo-filen. Teorin är att förekomsten av Solandar på ön Caddo beror på dalkernas renlära dvs deras vägran att använda sig av magi som dalkerna anser vara en förvrängning av naturen och Etins vilja. Som ett tecken på att de har rätt och följer Etins vilja skickar Etin dem istället solandar vars krafter kan uppfylla män såväl som föremål.

Alternativt så är det förmågan att praktisera magi som gynnas genom att de familjer som är magikerkunniga gifter sig med varandra och på så sätt stärker deas barns förmåga att praktisera magi.[/quote]

Nja, jag var lite oklar. De högadliga i mitt Magilre är inte på något sätt mer benägna att bruka magi. Ej heller talang för magi. De har vissa förmågor som är ganska obrukbara för en äventyrare och är dels knutna till den 'ängel' de kommit från utan även till deras livsgärning.

Ett släkte har grön tumme, men ofta har individen bara absurd talang för en specifik sorts gröda. Vete, Äpplen, Vindruvor etc.

En annan familj har en speciell förmåga som bara kan brukas en gång, de kan välja att i en strid vara rent guda-aktigt stridsfärdig och nästan omöjlig att dräpa med vanliga medel. De dör dock när striden är över.

Ytterligare en annan har den förmågan att om en medlem dör, så vet alla andra medlemmar omständigheterna för hur, när, var detta skedde.

Allt detta är ju naturligtvis mycket hårt hållna både familje och stadshemligheter.

Har läst de flesta pdf som producerats! Mycket bra koncept. Även så ger det lite maktbalans. Att totalvägra magi är ganska hämmande för en stat/arme. ;)

Jag har dock gjort så att vissa individer/stater/armeer har ett visst bruk av stenar/sand/föremål från magidöda områden som visserligen har en ohälsosam effekt - men kan användas för att blockera magi under en kort tid (sedan återgår de till ett normaltillstånd då den varliggande effekten från det magidöda området läker bort).

Ex: Den Caddiska frontlinjens standardbärare har ett antal stenar fastknutna i fanans botten, dessas effekt försvinner på en månad men under den tiden så förminskas/blockeras all magi i närheten.

[Allt detta har inget med tråden att göra egentligen.. hjälp mig sluta spåra ur.]
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Jag skulle kunna hjälpa till på ett hörn :D
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

[quote="lawisendro"]Jag skulle kunna hjälpa till på ett hörn :D[/quote]

Mycket välkommen. Ska försöka få dig att spela Shagul :wink:

Har skickat PM.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

För att klargöra. Man 'paxar' en fraktion först när jag får ett epost till min gmail adress som tydligt visar vad man vill köra. Har redan blandat ihop flera av er.
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Ok, nu hängde jag inte med. Vad skall jag göra för att signa upp för detta?
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Länge sen man spela så detta kunde va kul =)

Skulle kunna tänka mig Pranz de Kaelve om ingen annan vill mer än jag.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Så... har kollat bloggen, läst igenom, förberett mig OSV. har skickat mina frågor på mailen. :D
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Re: Hemliga skuggspelare till 'Den femte konfluxen'? PBEM?

Inlägg av Gabriel »

Grejor fortsätter att hända här.

De som eventuellt är intresserade att fortsätta efter kampanjen (i någon form) eller som inte hunnit med men som känner sig sugna kan skicka mig ett PM.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Re: Hemliga skuggspelare till 'Den femte konfluxen'? PBEM?

Inlägg av Gabriel »

[Det sista epost som gick ut till Skuggspelarna för Den Femte Konfluxen]

Ärade skuggspelare, kungar bland män och gudar bland imaginatörer!

Tack för er medverkan.

Vi kommer nog att fortsätta spela och om någon är intresserad att spela exempelvis:
- Khuzers trogna (den cirkel Khuzerister, Mörkermagiker och Mörkerriddare som överlevt Nidlänska rikets fall och fortfarande har Laabrariet som bas)

- Vicotnics skugga (Svag och förvriden har en version eller delmängd av Vicotnic lyckats återvända på grund av en resa spelarna tog genom multiversum och tagit fysisk form, han har lustigt nog inte direkt samma syn på saker och ting som Khuzers trogna)

- Den Lysande Vägen (Har en udda nog stark närvaro i Fahli och är därför effektivt ganska verksamma i kampanjen, samt deras anknytning till Balin och Giben)

- Den Kejserliga Administrationen (Som i praktiken styr kejsardömmet Kalmurri, med lika mycket familjefejder, egna agendor och olika hemliga sällskap som man kan önska)

- Den Höga Cirkeln (En grupp högalver/månalver som i tusentals år sedan fallet av den Cerevaliska högkulturen har drivits av det sentimentala målet att återfå det de förlorade, de har odlat och vårdat det Kalmurriska Kejsardömmet sedan det skapades för att uppnå sitt mål. Kejsarinnan är en del av DHC, men har även sina egna planer. DHC har ganska ofantliga krafter men kan ofta bara agera på mycket subtila och diskreta sätt, de sitter med i många hemliga sällskap men existerar inte officiellt)

Minnesvärda ögonblick:::

När spelarna fick veta att den Ransardiske skuggspelaren fått tag i och placerat ut Shaguls vagga i Tricilve i hemlighet så fick du ett 'Ondskefullt tummen upp!"

När i slutscenen, när drakarna kom flygande, när spelledaren spelade Wagners 'Ride of the Valkyrias' så det dånade så dök spelledarens dotter upp och krävde högljutt att vi skulle spela 'Här kommer Pippi Långstrump' istället!

Spelarnas reaktion när Arn Dunkelbrink blev dödad, helt lamslagna, det var nästan så de tog en båt hem och sket i Trakoriernas övriga öde. :)

Av alla Skuggspelare överlevde egentligen bara Faucon (Magillres ambassadör). Som slog mycket bra på tärningen när det gäller. Det är dock tvivelaktigt att han blir delaktig i framtida kampanj.

Shagul är tyvärr död. De kloner som Drakarna inte eldade upp blev träffade av en meteorit som släpptes av några Gudar som inte gillade honom så värst mycket.

Han hade för mycket värdighet för att hänga kvar som en vålnad eller liknande, utan vandrade vidare. (Rejält mer cool snubbe än vissa gudar man kan nämna)

Shaguliterna är dock inte borta från Altor. En handfull av dem har börjat om på ny kula på en annan plats och Malek Magnus har överlevt som den kackelacka han är och mår bättre än någonsin (tack vare Gibens förbättrade recept) - han grundar nog en ny orden på något ljusskyggt ställe.

Perrima (Den sista isdruiden) kommer att leva resten av sitt liv som ärad köttslig moder till Kejsaren (utan någon som helst makt eller inflytande), men kommer att spendera stora delar av sin tid i de höga bergen i mitten av riket där hon planterat skärvan av Kvmorda i en liten glaciär som ligger där och bidar sin tid. Vandrare har hävdat att de blivit ivägjagade av någon stor vit apgestalt med ett horn i pannan.

Detta har även gått ut till alla spelare...

(Länken till bloggen kommer att ges till intresserade individer)
Skriv svar