Soluna

Samlingsplats för alla länder och platser
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

gtjorgo skrev:Eller så kanske moderjord skickade dem att vaka över något hemligt i vitaskogen? Något heligt djur eller en växt av ett extraordinärt slag?
Jag gillar denna idé, ger någon slags förklaring till varför det är ett slutet land!
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
DrHus
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-03-10 18:55
Ort: Stockholm

Inlägg av DrHus »

Peter Stridsberg skrev: Finns det några hinder för att etablera
1. Ett dvärgrike i Solunas berg? Dvärgarna bör vara någorlunda mångtaliga, fördelade över ett antal stenstäder? Min tanke är att de skall ha flyttat ut från Ereb strax efter tredje konfluxen?
Om man utgår från EA-boxens Jorduashurkapitel där den solunske upptäcktresanden Ibn Shahalat (tror jag han hette?) chockeras av hur nära dvärgar och jordukaerlar lever med varandra kan man utgå ifrån att Shahalat känner till dvärgar hemifrån men att relationer mellan dvärgar och människor där är starkt fientliga. Soluna är ju en stor kontinent och så behöver det ju inte vara överallt, men det är ju en fingervisare.
Peter Stridsberg
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2008-12-01 17:00

Inlägg av Peter Stridsberg »

DrHus skrev:
Om man utgår från EA-boxens Jorduashurkapitel där den solunske upptäcktresanden Ibn Shahalat (tror jag han hette?) chockeras av hur nära dvärgar och jordukaerlar lever med varandra kan man utgå ifrån att Shahalat känner till dvärgar hemifrån men att relationer mellan dvärgar och människor där är starkt fientliga. Soluna är ju en stor kontinent och så behöver det ju inte vara överallt, men det är ju en fingervisare.
Det är så vackert att ha ett forum för det här... haha, den hade jag knappast råkat hitta själv. Japp, om det blir närmare beskrivningar av dvärgarna i Soluna skall de leva i stark misstänksamhet/fientlighet åtminstone med Ibn Shahalats folk!
Logiken är ett fängelse för den fria tanken... /Remuntrisk visdom
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ibn Shahalats folk
efarier
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Poktiske underfursten Ragrozukh Kirailion, välkänd ledargestalt kring Ormsjön på 400-t. Storvesir av Krilloan på sin tid
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Hmm så en av Poktis stadsfurstar hävdar sig i ormsjön under 400talet. Hur svarar Niferland och Thelgul på detta?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Soluna

Inlägg av Mikael »

Från Slaktare Små:
* Solunas eldöknar och salamandrarnas slätt
* Regnbågsödla - oerhört vackert färgsprakande ödlor, tvekönade
* Kolorerade skinnbaggar
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Soluna

Inlägg av birkebeineren »

Solunakartan har länge varit saknad men nu finns den här i trådens början och i wikin.

Det är utklipp ur stora kartan över Västra Altor som finns här: viewtopic.php?p=3094#p3094

I wikin finns nu även utklipp av de olika stamlanden i Efaro, eksempelvis Ayh Sarah: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Ayh-Sarah
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Soluna

Inlägg av birkebeineren »

För att få till geografibeskrivningar av Efaros stamland i wikin tänkte jag namnge bergskedjan i nordvästra delen av landet som Farbanderna. Namnet kommer från ett gammalt men ej utvecklat namn i EA-boxen där nordvästra Soluna vid ett tillfälle kallas Farbanda. Ett förslag här på forumet har varit att koppla detta namn till en kultur under Bronsets ålder (eller tidigare?) men detaljerna är inte utvecklade.

Farbanderna ligger således huvudsakligen inom gränserna för stamlandet Dermanien.
Skriv svar