Presentation

Tala, klottra, viska, konspirera...
Jonas Ferry
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2015-07-09 13:40

Presentation

Inlägg av Jonas Ferry »

Jag registrerade mig tidigare idag och har ansökt om wiki-rättigheter bland Användargrupper. Min spelgrupp spelar igenom klassiska Drakar och Demoner-äventyr i kronologisk ordning (från Bland Alfer och Troll från DoD 1 och framåt) med Whitehacks regler och är nu i Döda Skogen. Vi har alltså ännu inte kommit till äventyren som uttalat utspelar sig i Ereb Altor, men jag har ändå sneglat lite framåt.

Det vore coolt att placera in de äventyr vi har spelat någonstans i Ereb, och jag har sett forumtråden där det skissas på. Det största problemet med detta är att jag vill att samma rollpersoner ska kunna ha tagit sig igenom alla äventyren (om de överlevt), så ska helst inte ligga på olika kontinenter eller i olika tidsåldrar. Jag gillar i och för sig även idén att vissa äventyr utspelar sig i forntiden, men kan ha efterdyningar i nutid (spindelkonungens pyramid står kvar, men är övergiven), men mest att alla dessa äventyr går att resa mellan för samma äventyrargäng. En förslagslista skulle kanske kunna innehålla den eller de saker som måste ändras för att äventyret ska passa in i världen?

Förutom att spelleda (serien med DoD-äventyr har vi spelat i stort sett varannan vecka sedan 2013) har jag varit med och designat några rollspel, bland annat Noir (berättarkapitlet), Mutant: År Noll och Mutant: Genlab Alfa. Innan dess släppte jag film noir-rollspelet One Can Have Her.

Jag jobbar som teknisk skribent, och gillar strukturerad information. Därför skulle mitt första bidrag till wikin inte vara nytt innehåll, utan att städa bland det som finns. Jag har till exempel sett att citat-templaten ser konstig ut med en extra if-sats på slutet och att det ligger kvar sidor med trasiga å, ä och ö sedan en olycklig uppgradering. Jag hoppas att få tummen upp att påbörja detta genom att få min ansökan godkänd.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Presentation

Inlägg av birkebeineren »

Alla äventyr? Låter spännande. Berätta gärna mer om hur och vart du passar in.

Om du kan ordna konstigheterna i wikin vore det strålande. Spelknepe basar över wikibehörigheterna men är underrättad och borde kunna ordna tillgång snart.

Välkommen hit! :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Presentation

Inlägg av Spelknepe »

Hej!

Jag har godkänt Jonas. Se om du kan logga in på wikin med samma användarnamn och lösenord som på forumet. Fungerar det inte så meddela mig. :)

Efter uppgraderingen så håller sig wikin med nöd och näppe över ytan. Vi hade ett add-on som kopplade forumet till wikin (samma användare/lösen) men jag är inte säker på om det fungerar. Om du vet hur man ordnar -det- så vore det guldmynt värt!
Jonas Ferry
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2015-07-09 13:40

Re: Presentation

Inlägg av Jonas Ferry »

Spelknepe skrev:Hej!

Jag har godkänt Jonas. Se om du kan logga in på wikin med samma användarnamn och lösenord som på forumet. Fungerar det inte så meddela mig. :)
Jag får upp en röd ruta med texten:
Inloggningsproblem
Det finns ingen användare som heter "Jonas Ferry". Kontrollera att du stavat rätt.
MediaWiki brukar ersätta mellanslag med underscore så jag testade även Jonas_Ferry, tyvärr med samma resultat. Samma med JonasFerry.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Presentation

Inlägg av Spelknepe »

Har skapat ett konto och skickat ett PM till dig med uppgifterna! :)
Jonas Ferry
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2015-07-09 13:40

Re: Presentation

Inlägg av Jonas Ferry »

Spelknepe skrev:Har skapat ett konto och skickat ett PM till dig med uppgifterna! :)
Tack, nu funkade det!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Presentation

Inlägg av Fafnir »

Hurra och välkommen! :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Presentation

Inlägg av Mikael »

Välkommen Jonas! :D
Som du sa finns idéer om hur äventyren ska placeras, men med relativt få undantag så är ju äventyren inte bundna till någon speciell plats. Du kan ju fritt placera dem som du vill. En del äventyrsinfo kan dock vara invävt i våra nya texter, även om jag inte kan komma på något nu. I vilket fall så är det kanske lite historiskt invävt och någon by utplacerad, men om jag minns rätt så är inget spikat utan mer öppet placerat. Dela med dig om hur ni gör.
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Re: Presentation

Inlägg av Andreas »

Då är det tio år sedan forumet startade. Grattis Erebaltor.se och Spelknepe.
Andreas
Skriv svar