Handelshus

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Handelshus

Inlägg av Gunther »

Beskrivningen av handelshusen är någonting jag tycker vi borde utveckla. I nuläget är det t.o.m. svårt ibland att veta ägarnas ras/folkslag, och så kan vi ju inte ha det. Till att börja med, vilka handelshus har vi (sjöhandel)?
  • Kopparhavets kapare
    Festglade (Människor; Nohstril, Erebos)
    Norrtraden (- ; Ekeborg, Kardien)
    Dunian (Kan vi spika ankor här??; Montagor/Nohstil, Hakkai/Erebos)
    Alkymades (- ; Felicien)
    Calvado (- ; Caddo)
    Spiritos (- ; Entika, Berendien)
    Domino (- ; Montagor, Hakkai)
    Hyperbald (- ; Montagor, Hakkai)
    Modeneti (- ; Montagor, Hakkai)
    Dunfjat (Ankor; Montagor, Hakkai)

    Sinkadus 25
    Hinkare (- ; Nohstril, Erebos)
    Ermini (- ; Nohstril, Erebos)
    Gararin (- ; Nohstril, Erebos)
    Hypon (- ; Nohstril, Erebos)

    Handelsfursten
    DiMercio (Människor; San Éa, Pandarea)
    Machiavellio (Människor; San Éa, Pandarea)

    Svavelvinter
    Mogger (Ankor; Arhem)
    Shakello (- ; -)

    Ereb Altor: Spelarboken
    Sigiõs (Ankor?; Caddo)
    Dõller (- ; Caddo)

    Inofficiella?
    Anoop (Ankor; Lindaros, Berendien)
osv, osv...fyll gärna i.
Senast redigerad av Gunther den 2007-03-18 12:22, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

*bump* Lade till Sinkadus 25.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ena av äventyren i ereb altor boxen rör handelshus vill jag minnas...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Palins Orden skall vara djupt inblandade i handel. Både från Palinor och mellan länder där de har medlemmar. Finns det kanske något av handelshusen ovan som kan ha ett samarbete med den. Annars kanske Palins Orden kan sägas vara ett handelshus i sin egen rätt, främst aktiv på stridshästtraden söder genom Ereb, och därigenom ett av de (få?) landbaserade handelshusen.

Alternativt kan det finnas ett eller två inhemska palinoriska handelshus som samarbetar mycket nära med orden. Vad tycker ni?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Vad jag förstår det som är ju de handelshus som Gunther radar upp mer inriktade på sjöhandel och Palinor saknar ju kuster. Hur hade du tänkt att de exporterar sina produkter, om landvägen så borde du nog fundera på inhemska handelshus eller som du också skriver att Palins orden står för det själva.

Att de kan föra ut sina produkter genom Ransards hamnar är väl inte föga troligt, men om du kommer på något annat sätt (kanske Mirel har en hamnstad?) så kanske Handelshuset Norrtraden hade fungerat som en möjlig partner till Palins orden.

Angående handelshus så står det i Erebaltor Spelarboken på sidan 5 om två Caddiska handelshus:

Sigiõs
Dõller
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev:Vad jag förstår det som är ju de handelshus som Gunther radar upp mer inriktade på sjöhandel och Palinor saknar ju kuster. Hur hade du tänkt att de exporterar sina produkter, om landvägen så borde du nog fundera på inhemska handelshus eller som du också skriver att Palins orden står för det själva.

Att de kan föra ut sina produkter genom Ransards hamnar är väl inte föga troligt, men om du kommer på något annat sätt (kanske Mirel har en hamnstad?) så kanske Handelshuset Norrtraden hade fungerat som en möjlig partner till Palins orden.
Ja, jag tänker nog att de använder gamla inarbetade karavanleder genom Mirel, och att Palins Orden antagligen åtminstone står för karavantjänst. Ordens stora ekonomiska problem är ju dels att deras handelspartner hamnat bortom ransard eller under dessas styre, och dels att det blivit betydligt svårare att frakta gods söderöver på grund av den argsitne grannen. Därför söker de nog efter alla ekonomiskt hållbara lösningar.

Ser tusen äventyrsuppslag här :)

Kanske är det här fel tråd, ifall det bara rör sjöhandel. Men å andra sidan torde viktiga handelshus vara intresserade av ALL sorts handel. Det är väl knappast så att det går täta skott mellan sjö och landstrad, utan de avlöser väl snarare varandra...
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det är kanske mest praktiskt att avhandla alla sorters handelshus i den här tråden. Släng upp info enligt första inlägget och källhänvisning bara. Lade till två stycken på Caddo.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Varför inte köra på att Palins orden, som det är nu 610 e.O., har inhemska handelshus/köpmän som står för transporterna mellan Palinor och hamnstaden i Mirel och att t.ex. Norrtraden sedan tar vid och transporterar ner produkterna sjövägen till kopparhavsländerna.

Angående handelshusen tycker jag inte det är någon idé att rasbestämma dem om det inte med 100% säkerhet är ett renrasigt eller iaf helt säkert dominerat av en ras. Sen tycker jag även att vi kan vänta med att sätta ut en hemvist om det också är osäkert, så för de två caddiska handelshusen kanske det bara skulle stå:

Sigiõs (Caddo)
Dõller (Caddo)

Medans det för t.ex. för Norrtraden gott kan stå:

Norrtraden (Kardien, Ekeborg)
Dunfjat (Ankor; Montagor, Montagor)

Då med den "rasistiska" tanken att står det inget om ras är de antagligen dominerade av människor. Sen när det gäller just ankor räcker det väl gott med bara ankor istället för vita ankor, det är väl underförstått att det rör sig främst om vita ankor ändå.

Bara ett förslag, som inte spikar förmycket i förtid.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I sydvästra Nargur har den "nya" bytiden börjat sprida sig bland skogens barbarer, och med den en mycket lönsam slavhandel.

Någon interesserad av bredaxlade och storbystade nordnargurer, eller smidiga och slanka östnargurer, all med friska tänder och riklig hårväxt?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Fyller på med fler handelshus:

Dluring (Vita Ankor) -Erebos (Torshem s.7)
Bogger (Vita Ankor) -Erebos (Torshem s.75)
Sagbon -Erebos (Torshem s.27)
Vedort -Erebos (Torshem s.27)

följer gör en uppräkning av de handelshus som nämns i Monturerna (s. 13)

Björkenstams
Melukhakompaniet
Rudgerman
Bergenswäärds handelskompani
Slagväres arméimport
Barkenkind
Hantverkarnas Andelsbolag
X.X.X
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Stötte på några handelshus i Krilloan kampanjboken sidan 44 och 73:

Dalkiska handelsförbundet (-; Caddo)
Trakoriska Transaktioner (-; Trakorien)
Oxenwaldska handels (-; Zorakin)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Lysande initiativ... nu ska detta wikifieras! Skulle nån vilj... HALLÅ? Vart tog ni vägen??? :?
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Om jag inte missminner mig så har jag i någon Sinkadus, äventyr eller bok läst att de större rikare handelshuset kan fungera som banker. Med andra ord kan man sätta in slantar på en plats och efter rimlig tid kunna "ta ut" dem på en annan där handelshuset finns representerat. Detta kräver ju naturligtvis att vi utarbetar de viktigaste och mest utbredda handelshusen..minns fasen inte var det var jag läste om detta.. men att ha sådana handelshus (med bankverksamhet) är långt ifrån konstigt och ger också tonvis med roliga äventyrsuppslag! .. en tanke bara såhär kl 03.55 :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lindén skrev:Om jag inte missminner mig så har jag i någon Sinkadus, äventyr eller bok läst att de större rikare handelshuset kan fungera som banker. Med andra ord kan man sätta in slantar på en plats och efter rimlig tid kunna "ta ut" dem på en annan där handelshuset finns representerat. Detta kräver ju naturligtvis att vi utarbetar de viktigaste och mest utbredda handelshusen..minns fasen inte var det var jag läste om detta.. men att ha sådana handelshus (med bankverksamhet) är långt ifrån konstigt och ger också tonvis med roliga äventyrsuppslag! .. en tanke bara såhär kl 03.55 :)
Banker omnämns väl redan i Kandra tror jag. Att bankväsendet, lån över stora avstånd, bör vara ovanligt kanske är självklart, men detta är fantasy så varför inte inteovanligt (bra svenska)? Jag föreslår att de stora handelshusen i Trakorien och Erebos har detta utbrett. Feliciens största, Berendiens största, Caddo (hur ser den dalkiska kyrkan på lån och ränta?). De vita ankorna kan ju tänkas vara experter på området. Vissa hederliga, andra upp till stjärtfjädrarna inblandade i sextettens oegentligheter. (Ett lån från Dluring fås utan massa generande frågor om varför och kredit. Du ställer frågorna när du inte kan betala: Varför!? varför?! Snälla! Nej...nej...Aaaaarghh!)
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Mikael skrev:
Lindén skrev:Om jag inte missminner mig så har jag i någon Sinkadus, äventyr eller bok läst att de större rikare handelshuset kan fungera som banker. Med andra ord kan man sätta in slantar på en plats och efter rimlig tid kunna "ta ut" dem på en annan där handelshuset finns representerat. Detta kräver ju naturligtvis att vi utarbetar de viktigaste och mest utbredda handelshusen..minns fasen inte var det var jag läste om detta.. men att ha sådana handelshus (med bankverksamhet) är långt ifrån konstigt och ger också tonvis med roliga äventyrsuppslag! .. en tanke bara såhär kl 03.55 :)
Banker omnämns väl redan i Kandra tror jag. Att bankväsendet, lån över stora avstånd, bör vara ovanligt kanske är självklart, men detta är fantasy så varför inte inteovanligt (bra svenska)? Jag föreslår att de stora handelshusen i Trakorien och Erebos har detta utbrett. Feliciens största, Berendiens största, Caddo (hur ser den dalkiska kyrkan på lån och ränta?). De vita ankorna kan ju tänkas vara experter på området. Vissa hederliga, andra upp till stjärtfjädrarna inblandade i sextettens oegentligheter. (Ett lån från Dluring fås utan massa generande frågor om varför och kredit. Du ställer frågorna när du inte kan betala: Varför!? varför?! Snälla! Nej...nej...Aaaaarghh!)
Haha det tycker jag låter alldeles utmärkt! och Kandra kan det mycket väl ha varit Om vi sätter de vita ankorna som "framträdande" grupp inom bankvärlden skulle det på sikt kunna väcka intressanta utvecklingar om man tänker på historiens gång. Tolka nu inte detta nazistiskt utan historiskt.

Ett stort handelshus borde rimligtvis inte vara begränsat till ett land, det faller ju på sakens natur, därför skulle transaktioner mellan länder, och inte bara inom, knappast heller vara konstigt. Wow vilka förbaskat roliga äventyrsuppslag man kan ha nu! =)
Skriv svar