Jorduashur

Samlingsplats för alla länder och platser
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe - I senaste photoshop finns det ett nytt filter som heter oil paint. Jag skaffade en prenumeration på PS när jag startade upp mitt företag, då fick man med lite trevliga bonusar mot tidigare versioner.

Mikael - ingen fara inget är glömt, har bara inte hunnit dit än. Vill du ha lite träd runt staden och på kullarna också? Eller har alla träd huggits ner i stadens närhet?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Stiligt :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

clercon skrev:Spelknepe - I senaste photoshop finns det ett nytt filter som heter oil paint. Jag skaffade en prenumeration på PS när jag startade upp mitt företag, då fick man med lite trevliga bonusar mot tidigare versioner.

Mikael - ingen fara inget är glömt, har bara inte hunnit dit än. Vill du ha lite träd runt staden och på kullarna också? Eller har alla träd huggits ner i stadens närhet?
Ah, jo det har jag ju provat, men jag tyckte CS6 var väldigt slött jämfört med 5.5'an så jag på det äldre :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

clercon skrev:Mikael - ingen fara inget är glömt, har bara inte hunnit dit än. Vill du ha lite träd runt staden och på kullarna också? Eller har alla träd huggits ner i stadens närhet?
Alla träd har huggits ner inom kartans område. Kanske några klippblock i terrängen eller någon krokig en? :D
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Kartan är klar :)
Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Grymt snygg! Hurra för Clercon!
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Spelknepe skrev:Grymt snygg! Hurra för Clercon!
Tackar spelknepe, men nu dröjer det nog dessvärre innan jag kan göra några fler städer, har en hel del betalda jobb som jag måste få klart. Men jag släpper Inte Ereb, det får bara ta en paus en stund.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Hej igen, Offerpålar är det något du markerar redan nu eller som du lägger till sedan?

En stor blotpåle står på Rakeborgens gård.
En stor blotpåle står utanför Aesirhalle.

Lite vita prickar på taket av den stora hallen i nordväst för att representera dess skallar?
Perfekt Clerkon! :D :D :D
Hinner du med ovan?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Måste säga att jag är väldigt glad att se en så fin karta över det jag skrev och ritade i januari 2008. Nu är det fritt fram att lägga till spännande personligheter och hus.
Mikael skrev:Halle
Den röda flaggan piskar i den fuktiga vinden på mastens topp. Åt norr har ni i några timmar skymtat en hög och bergig kust. Sälarna som lekte kring ert skepp när ni passerade Svalöarna har lämnat er men ni har kunnat se stora mängder av både sjöfågel och havsörn sedan ni kom närmare den klippiga kusten. Föröver närmar ni er en kust som är lägre och som visserligen har klippiga stycken, men annars tycks mjukare och mer inbjudande. Ni ser ett par mindre fiskebåtar, knarrar, med trekantiga eller rektangulära segel. Kursen läggs om norröver och det dröjer inte länge förrän ni kan skymta rök stigandes över en klippig udde. När ni rundat en udde ser ni en djup vik. Åt norr tycks den bergiga och ogästvänliga kusten ta vid, men mellan dessa två klippor ser ni en liten stad eller en stor by, beroende på vilken bakgrund ni har. På holmarna utanför staden ser ni ställningar där stora fiskar spännts upp och torkas.

Bebyggelsen är i trä med undantag för den borg som ligger på en holme utanför norra änden av hamnen. Borgen fångar ert intresse då den dessutom inte ser ut som något ni sett förut. Den verkar delvis vara huggen direkt ur holmens sten och i andra delar murad av enorma jämna granitblock där man knappt kan urskilja sömmarna mellan stenarna. Ovanpå borgens högsta byggnads tak innanför murarna ser ni en ståtlig nordisk herremanshall med förgyllda svarta drakhuvuden på nockarna. Det går dock inte att avgöra hur stor eller liten borgen är innanför murarna i övrigt. En stenbro går från holmen i en lätt sluttande båge till hamnen. Bron är bred nog för att en ryttare skall kunna rida obehindrat, men smal nog för att två kraftiga karlar i rustning skall kunna blockera den axel mot axel. Halvvägs längs bron finns utskjutande balkonger stora nog för en bågskytt som dessutom har uppskjutande stenväggar att ta skydd bakom.

När ni åter vänder blickarna mot Halle glider ni förbi de träpålade barriärerna som avgränsar hamnen och lämnar endast två öppningar in till stadens hamn. Själva staden består i huvudsak av små långhus i envånings stavverk, men drygt två femtedelar av husen liknar mer hus från Erebs länder längre söderut med två eller t.o.m. tre våningar. Även dessa är dock helt i trä och stavkonstruerade. Alla hus tycks ha mer eller mindre underhållna skiffertak och det är inte svårt att se var skiffret kommer från då hela hamnen, eller snarare stranden består av svartgrå skiffer. Hamnen saknar vanliga stenpirar och har snarare bryggor med stenbas. Vid flera av bryggorna ligger nordmännens långskepp, medan knarrarna ligger uppdragna på stranden. Ni ser endast ett fåtal främmande skepp, alla från Trakorien.

Staden sluttar något upp från vattnet och ni lägger märke till ytterligare några större byggnader som står ut i bebyggelsen. Ni finner endast två stenbyggnader, med undantag av borgen ni passerade. Den ena är en 6m hög stenmurad ringborg i stadens östra delar. Ringborgen har stentorn med trätak i norr, söder och öster, medan den i väster tycks ha två mindre torn som vakar en kraftig träport. Innanför ser ni flera rökpelare och den översta våningen på två nästan tornlika träbyggnader med utsirade komplicerade drakmönster och sniderier åt alla väderstreck från taknockarna. (Många av de högre husen i Halle har liknande drakar och andra djurfigurer på taknocken.) Den andra stenkonstruktionen är kraftiga stenmurar i samma släta teknik som borgen är byggd i och som inte avslöjar något om vad som finns innanför.
Ni ser i det som tycks vara stadens centrala delar en fyra våningar hög tornbyggnad. Ni antar att det är stadens rådhus, eller en helgedom med tanke på träfigurerna på taket. Delar av staden tycks vara omgärdad av en vall med pallisad, som dock ser dåligt underhållen ut. Staden tycks också ha växt utanför vallen för många år sedan. I stadens västra delar kan ni skymta hagar med kraftiga men lite mindre hästar och långhornad pälsklädd boskap. Utanför staden längst i norr ser ni ytterligare en märklig byggnad när ert skepp lägger till vid de låga bryggorna, en stor hall med spetsigt tak från marken till nocken. Portarna ser ut att vara minst 10 fot höga. På taknocken sitter en jättelik skalle av något fruktansvärt monster, sjöorm eller kanske tom en drake. Även på resten av taket kan ni se skallar av olika varelser. Av vad ni hört om jorduakaerlarnas vana att offra till sina gudar utgår ni från att det är ytterligare en helgedom.

Fakta om staden Halle.
1.000 invånare (om Jorduashurs befolkning är 30.000)
Export av salt, bärnsten, metaller, dvärghantverk, pälsar
Styrs av jarl Sigurd Brandsvedd
Längs vattnet ligger fiskebodar där fiskarfamiljerna ofta bor också. Inåt staden varvas hantverkare med grovarbetare, alla med egna eller delade hus. Husen har låga staket eller gärdsgårdar kring en lite plätt gräs där långhåriga getter samsas med höns och kanske något svin. En vanlig syn är att det utanför husens dörrar står stubbar eller huggkubbar snidade som aesir, hos de rikare husen står egna offerpålar med gudaansikten från toppen ner. Staden har handlare och hantverkare av de flesta saker man kan tänkas behöva…vapen, rustning (dvärgarna kan smida helrustningar), utrustning, hästar (den lokala varianten), färdkost osv. med de begränsningar som norden medför. Köpmän på väg till staden är skyddade av den sk "Hallefreden" så länge de färdas direkt till Halle och bär röd flagg. Denna fred respekteras av både havets vargar och landets svartfolk. Jarlens hird är delad mellan hans personliga livvakt och Hallevakten som fungerar som stadsvakt, någorlunda i alla fall, och som till och från patrullerar handelsvägarna som Hallevakten. Hallevakten är känd för att vara nitiska och inte lämna någon sten ovänd när de söker förbrytare av hallefreden.

1. Allneborg - På holmen har sedan landet befolkades av jorderna funnits ett herresäte – en hall. Borgen byggdes av dvärgar under Harald Krokigs tid. Dvärgarna rev Krokigs borg och hall på holmen, byggde Allneborgen samt placerade hallen på huvudbyggnadens topp. Det är en mindre borg jämfört med söderns huvudstäders, men den massiva hallen på toppen med sitt guld, svarta trä och tjocka skiffertak är ändå en imponerande syn. Detta är landets medelpunkt där jarlen håller hov och storting hålls i landets stolthet, den guld och silverbesmyckade hovsalen - Tingahalle - där bevis för jorduashurs tusenåriga storhetstid och erövringar hänger på väggar och tak.
2. Rake’borg – ringborgen ligger lite upphöjt över staden och ser mycket gammal ut. Borgen byggdes ett par hundra år före Harald Krokig fick sin dvärgbyggda borg, av dåvarande jarlen Sigmund. Murarna är åtta meter höga med fem torn och mäktiga portar. Innanför bor stadens (8-12) rakade – jorduakaerlarnas rakade aesirpräster – och det är här de lär ut sin magi och sina ceremonier till begåvade unga män. Innanför finns fyra hallar dedikerade till olika gudar samt ett par fatburer. Man har en brunn, två stora bronshorn och en kraftig utsirad blotspåle.
3. Vallen som omgärdar staden är flera hundra år gammal och Halle har sedan länge växt ur den. Staden har dock en längre tid haft ett stort antal stridsmän, hamnens pålverk och Allneborg vilket tillsammans har lyckats avvärja de få anfall som gjorts av svartfolk från land och krigsflottor från havet. Folk har därför inte brytt sig om att utvidga vallen.
4. Centralt i staden ligger Torget där marknaderna hålls. Här köps och säljs vad folk från inlandet och utländska köpmän för till staden. Bergssalt, metaller, pälsar, bärnsten och dvärghantverk byts mot vin, textilier och andra lyxvaror. Mellanskillnaden betalas i silvermynt. Under höstarna brukar skeppen som plundrat söderns länder att anlända hem med spännande gods och trälar. Då kommer silvret fram för att smycka sitt hem eller sin kvinna med något vackert. En inte ovanlig missuppfattning bland besökande kopparhavsbor är att halleborna även tror på Etin, pga de religiösa plundergodset man finner i många hem.
5. Aesirhalle – gudarnas hall där vissa cermonier hålls. Av vitsiga magilrer kallas den ”Hedendomen”. Mitten av hallen har ett spetsigt tak på sina tre våningar. Insidan är översållad med gudabilder och gåve-offer som samlats under åren, såsom guld, tempelsilver, sköldar, fanor, hjälmar och svärd. Utanför på torget står en närmare femtio fot hög offerpåle med kraftiga ringar att hissa upp offren i.
6. Ronshalle – är stadens tjugotalet dvärgars - ronsalfernas - hem. En imponerande slät sex fot tjock mur sträcker sig femton fot upp runt dvärgarnas hall. Tjocka järnportar leder in till en mycket liten gård med en hall i sten i mitten. Det ryktas att dvärgarna har en stad under staden, men dvärgarnas ledare Thorfinn Smede har dock försäkrat alla jarlar som frågat att marken är för blöt att gräva nedåt i.
7. Gyllene Draken – bland stadens befolkning kallad "Middis" efter det populära värdshusets ägare Midiõ, en frigiven dalkisk träl, som innan dess var legosoldat i nordens länder. På värdshuset serveras hyfsad mat och starkt mjöd, men vinet som påstås komma från Caddo är sannolikt utvattnat kardiskt rödtjut. Det är hit stadens män helst drar sig då priserna är anständiga och det både inomhus och på hallens baksida finns måltavlor för bågskytte och kast med spjut, yxa och kniv. När Midiõ verkligen vill bjuda till bjuder han på äkta konjak som faktiskt är importerad från hans hemby Ridionollo på Caddo. Midiõ har lyckats väl sedan han frigavs av jarlen. Han har fått familj och har skapat sig ett angenämt liv här långt från Caddos sol. Under de mörka månaderna drömmer han dock om vinodlingarna längs Simmoflodens bank.
8. Bosjotna’halle – En stor hall där taket likt ett tält går ända till marken. På nocken mot staden sitter en stor grinande monsterskalle med vassa tänder, en lindorm som dödades i Kardskogen för något decennie sedan. På taket och marken runt ligger mängder av andra skelettdelar och framförallt skallar av, pälskor, hästar, vildsvin och oidentifierbara andra bjässar, t.o.m. ett par trollskallar. Ett par enorma portar i ena änden (stigen på kartan är fel) leder in i en enda stor sal med mycket högt i tak. Kraftiga bänkar och långbord dominerar. Längst in finns ett stort stenblock med ristade rännor som leder till ett träkar. Det är inte svårt att förstå att kroppar av kött blöder på den stenen. Fläckarna och doften av blod i salen styrker de misstankarna. Längs bortre kortväggen står också en rad med trätunnor. I taket hänger trästänger med mörkt bröd. Men detta är ingen offersal. Detta är bosjotnarnas – minotaurernas – hall. De är två bofasta i Halle, men de delar salen som hem med 3-4 besökande minotaurer. Hallens ägare Jourte är en enorm bjässe som efter att ha tjänat den förre jarlen i strid tog sitt guld och lät dvärgarna bygga hans hall. Han köpte på sig boskap och började i hallen ett kombinerat slakteri och mathall. Här serveras mjukt men grovt bröd (rågmjöl, granskott, näverriv och videnöt, bakas först som hällkaka tills det är fast nog att hänga på stång över eldarna där köttet tillagas, där det suger åt sig fett och smak från grillad pälstjur) till olika kötträtter, främst nöt men också en hel del vilt som de besökande minotaurjägarna drar in. Allt sköljs ner med hans vän (och älskare) Sarves mjöd och muggar med köttbuljong. Benen men framförallt skallarna av imponerande byten slängs upp på taket. Stället är populärt hos stadsbor som känner de har lite silver över till en riktig frossa. Jourte tar betalt men man får då så mycket man kan smälta. (De som spyr åker ut med huvudet före och kvällen är slut för deras del.) Hallen är öppen för besök året om med undantag för tiden kring Outardagarna, vilket är de Rakades viktigaste offerhögtid i Halle, och med tanke på hur Minotauroffer sägs vara synnerligen goda att spå i brukar Jourte och hans bosjotnar lämna Halle veckan innan och efter Outardagarna. De Rakade får nöja sig med offer av pälstjur, som även Jourte skänker ett par av.
9. Tjuvgillet – eller snarare vad Lharke, nyss hemkommen efter några år i Menz Gawo, hoppas skall bli hans lilla gille. Just nu endast han och ett gäng av hemlösa ungdomar och småtjuvar. Stadens erfarna tjuvar är egenföretagare och har ännu inte förstått fördelarna med ett gille. Ännu har inte jarlen fått nys om ”gillet”, men när han får det lär Lharkes huvud sitta löst…
10. Vargalyan – detta är stadens bärsärkars hus, en slags välgörenhetsinrättning som jarlen underhåller då de flesta bärsärkarna är tillgängliga hans hird. Hit kan en bärsärk dra sig undan när han mår dåligt, okontrollerbar ilska, melankoli och tristess är vanliga anledningar. Han får ett eget rum, med lås om han är ilsk, och ett par gamla gummor tillhandahåller mat och dryck tills bärsärken åter funnit sin inre björn eller varg. En gammal völspa basar över stugorna.
11. Kveitholmarna. - På holmarna utanför staden ser ni ställningar där stora fiskar spännts upp och torkas. det är främst Kveite, en stor plattfisk, men även en del hälleflundra, blåspätta, rödspotte, ishavstorsk och valål.
:D
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Mikael skrev:
Mikael skrev:Hej igen, Offerpålar är det något du markerar redan nu eller som du lägger till sedan?

En stor blotpåle står på Rakeborgens gård.
En stor blotpåle står utanför Aesirhalle.

Lite vita prickar på taket av den stora hallen i nordväst för att representera dess skallar?
Perfekt Clerkon! :D :D :D
Hinner du med ovan?
Jag försöker ordna det vid tillfälle.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jorduashur

Inlägg av birkebeineren »

Mikael: Har du någon stans namngivit den son till storjarlen Rogmar Storblote som du skriver om i nedanstående inlägg:
Trakoriska öarna: Storjarlen Rotnar Storblote förde också en expedition bortom Svalöarna i väster och utforskade de öar som idag kallas Trakorien, ca 465 fO. Öarna var kända av nordborna från stormblåsta och felnavigerande sjöbusars historier. På den nordligaste ön mötte expeditionen först ett krigiskt eldkastande folk. Efter att "vild eld" sänkt flera skepp och man i land mött besvärjare som skickade tusenbenta sköldmonster mot dem, lämnade man ön ifred och for vidare. På nästa ö fann man inget annat än primitiva folk utan rikedom. En expedition inåt land konstaterade att inlandet var onaturligt hett och befolkat av storvuxna jägare utan silver eller guld. Trots att infödingarna varnade för trollkarlar och tjurmän längre söderut följde Storblotes flotta öns kust söderut och passerade vilda klippiga kuster och täta skogar innan man en omensfylld natt skådade trollkarlarnas violetta himlar och såg eldar brinna på bergstopparna. Efter det rysliga erfarenheterna i norr tvingades jarlen av sina mannar att vända flotta österut igen. På dagens Saphyna fann man dock byte hos fredliga bönder vars hövdingar man efter initial plundring fick årlig tribut ifrån under de kommande 350 åren. Endast under svältår i Jorduashur plundrade man på Saphyna. På Paratorna fann man ett folk som man kuvade och Rotnar lämnade en mäktig hird på öns östkust att härska över undersåtarnas då största by (i dagens Rung) och Saphyna.

Det kontinentaljoriska riket och övriga Drylo hade under lång tid varit allt hårdare ansatta av jordernas plundring, men starka befästningar och organiserat kustförsvar hade förhindrat större invasioner. Under 400-t blev dock spänningarna mellan det joriska rikets olika delar allt större och mynnade ut i maktkamp och inre stridigheter. De inre striderna innebar att kustförsvaren inte underhölls och försvagades. Detta var jorderna inte sena att utnyttja och deras nu regelrätta invasioner och plundring av flera större kuststäder är en stor faktor till att det Kontinentaljoriska riket går under. Jordernas skepp tar sig djupare inåt land längs floderna och når tidigare förskonade områden. Jorderna anlägger till och med permanenta läger, reden, på öar i eller i anslutning till floderna och jorderna utgjorde därefter ett hot inte bara under sommaren utan större delen av året.
Dessa mer permanenta läger blir mot slutet av 400-t brohuvuden för de invasioner och kolonisationer som sker i Drylo.

Delar av dagens Magilre och större delen av Klomellien kuvas under deras yxor innan århundradet är över, men även i belgothernas och sardernas länder, kring Vintervattnet och i Mirel tog jorderna permanent tribut. Kring år 400 fO sker viss frivillig utvandring från Jorduashur till Aidnes Nordmark där man blandar sig med de lokala barbarfolken och betalar skatt till Storjarlen i norr.
Jorduashurs första tid i Klomellien

Det kontinentaljoriska riket och övriga Drylo hade under lång tid varit allt hårdare ansatta av jordernas plundring, men starka befästningar och organiserat kustförsvar hade förhindrat större invasioner. Under 400-t blev dock spänningarna mellan det joriska rikets olika delar allt större och mynnade ut i maktkamp och inre stridigheter. De inre striderna innebar att kustförsvaren inte underhölls och försvagades. Detta var jorderna inte sena att utnyttja och deras då regelrätta invasioner och plundring av flera större kuststäder är en stor faktor till att det Kontinentaljoriska riket går under. Jordernas skepp tar sig djupare inåt land längs floderna och når tidigare förskonade områden. Jorderna anlägger till och med permanenta läger, reden, på öar i eller i anslutning till floderna och jorderna utgjorde därefter ett hot inte bara under sommaren utan större delen av året. Dessa mer permanenta läger blir mot slutet av 400-t brohuvuden för de invasioner och kolonisationer som sker i Drylo. I Klomellien börjar det redan på 470-t när kuststäderna Yolev, Atevina och Catonave plundras. Atevina bränns ner efter att jorderna hängt glödande lavar på duvor och småfåglar som flyger in dem till stadens torvtak. Ståthållaren i Catonave tvingas köpa sig fri från Jarl Storblotes plundring i några år, men snart ser konkurrenten från det joriska rikets östra halva till att betala Storblotes son att återuppta plundringen. Jorderna seglar upp för områdets två floder och övervintrar i reden som kring år 400 har växt till regelrätta kolonier. Hela södra Klomellien betalar tribut till jarlarna från norr och jorderna har kontroll över floderna. Vid några tillfällen försöker och lyckas Catonaves och Yolevs befolkningar hålla stånd på någon befäst bro, men jorderna återvänder snart och straffar stadsbefolkningen hårt. Även hamurer och trisker lyckas göra uppror någon gång. Terror och fruktansvärd brutalitet blir framgångsrika verktyg för jorderna att kontrollera sina kolonier med.
Jag funderar nämligen på att använda denna son till att vara den som orsakar Det kontinentaljoriska rikets fall ca 450 fO genom att brinna ner huvudstaden Amazunga (dagens Munzga, huvudstad i Magilre).
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Jorduashur

Inlägg av Mikael »

Nej, det är fritt fram att ge honom ett namn.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Jorduashur

Inlägg av birkebeineren »

Folkslagen i Jorduashur så som den beskrivs i EA-boxen är lite oklar och bör redas ut. Befolkningen i % under Landsfakta är lite felaktig och vad som räknas som innanför landet Jorduashur gränser och vad som räknas som utanför är tvetydig. Jag tar upp detta punktvis och föreslår sen en lösning.

1) Som en del av befolkningen anges det 10% alver samtidigt som det sägs att alverna lever inne i Kardskogen som inte är en del av Jorduashur enligt beskrivningen och kartan. Skogen utgör en gräns och jordukaerlarna måste handla allt sitt timmer av alverna eftersom inget annat byggnationsvirke finns.

2) Stenfolk och svartfolk är sammanslagna och anges som 33% samtidigt som dvärgar som också är ett stenfolk uppges separat med 7%. Dvärgar bor innanför Jorduashurs gränser enligt beskrivningen men om svartfolken lever innanför eller utanför är oklart. Vilka de andra stenfolken är står inte. Det finns ett eget svartfolksrike kallat Orxygg i norr men om jordukaerlarna räknar detta territorium som sitt eller inte är oklart. Svartfolk lever också i Kardskogen och inne i jarladömerna.

3) Det finns gott om minotaurer i Jorduashur enligt beskrivningen men dessa uppges inte i Landsfakta. Det kan förklaras med att de lever inne i Kardskogen som ligger utanför riket Jorduashur men då borde inte alver uppges som en prosentandel av befolkningen.

Lösningar

1) Riket Jorduashur och Kardskogen räknas som en enhet trots att Kardskogen enligt kartan och beskrivning ligger avgränsat gentemot riket Jorduashur. Alverna som 10% av befolkningen får stå kvar även om de egentligen lever utanför riket.

(Alternativet skulle vara att utesluta alverna från befolkningsangivningen eftersom de lever utanför riket eller bara ange dessa som någon enstaka prosent som lever utanför Kardkogen)

2) a) Stenfolk förklaras som jättar vilket vi enligt forumsdiskussioner sagt lever i Kards inland. De slås samman med dvärgarna till förslagsvis 8 % stenfolk (dvärgar 7%, jättar 1%) och förs upp i befolkningsangivningen samlat. Dvärgarna lever innanför Jorduashur gräns och jättarna utanför inne i Kardskogen.

(Alternativt stryks stenfolk och inga jättar utan bara dvärgar uppges)

2) b) Svartfolken uppges som 30% och en del av befolkningen trots att lever både utanför riket Jorduashur gränser och innanför. Orxygg ligger på kartan i norra delen av Kardskogen och/eller helt i norr på Ederls huvud

(Alternativt så får svartfolken stå kvar med sina prosent eller fler men då är detta endast de som lever innanför riket Jorduashurs gränser, vilket då förslagsvis riket Orxygg gör)

3) Minotaurerna uppges med 2% av befolkningen och de kan finnas både innom riket Jorduashur gränser (exempelvis i Halle) och utanför inne i Kardskogen.

(Alternativt fortsätter minotaurerna att stå utanför befolkningangivningen eftersom de huvudsakligen lever inne i Kardskogen som inte är en del av riket Jorduashur)

Mitt förslag blir då:
  • Befolkning: 50% människor, 30% svartfolk, 10% alver, 8% stenfolk, 2% minotaurer

    (Alternativt: 50% människor, 42% svartfolk, 7% dvärgar, 1% övriga (alver, minotaurer)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Jorduashur

Inlägg av Mikael »

Jag tror % anger hela Jorduashurhalvön(norra Kard). SÅ ja skogarnas och bergens folk finns med.
1) 10% alver i skogarna. Men se det som antal istället och låt dem vara.
2) 7 % dvärgar, 30 % svartfolk och 3% övriga stenfolk (jättar osv)
3) Minotaurer…kanske räknades som stenfolk av den ursprungliga författaren?

MEN: 50% människor, 30% svartfolk, 10% alver, 8% stenfolk, 2% minotaurer - låter bra.
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Re: Jorduashur

Inlägg av Andreas »

Jag tycker Orxygg bör vara fristående från Jorduashur och utvecklas separat. En egen Wikipost!
Andreas
Skriv svar