Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Ransard

Inlägg av Sopodlare »

Ja!

Jag gillar hur historien påverkar nutiden!
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ransard

Inlägg av Fafnir »

Sopodlares och Birkes tankar om griprytteriet var bra tankebränsle. Det kommer också inympas i den riktiga beskrivningen.

Thormviggarna är en tankelek som blandar pilum med de handsläppta bomberna som brukades under WWI.
De slemma trakorierna har dock börjat fnula på att använda zepelondtekniken som en slags anti flygstyrkor...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ransard

Inlägg av Fafnir »

Blod, Jord och Ära

Ni kan dra streck på karta och pergament. Vet att raners gränser dras med Aesirs blod runt gudinnans kropp.

-Worthig Rinkrr i fredsförhandling
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ransard

Inlägg av Mikael »

:twisted:
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ransard

Inlägg av Fafnir »

Jag härdar hetta, jag härdar köld
Att bringa make hjälm och sköld.

Jag säljer får, jag säljer stut
Att köpa min make ett askträdsspjut.

Jag säljer ko, jag säljer mortel
Att köpa min make en maljotygskjortel.

Jag säljer häst, jag säljer nål
Att köpa make svärd av stål.

För vad är ting och vad är gård?
Utan hand och utan håg?

Vem fredar (Sub-) Ardas liv och kropp?
Din djupa dal, din högsta topp?

Vem fredar blod av Æsir givet?
Vem fredar frö i moderlivet?

Vem fredar jord, vid striden van?
Endast Ran! Endast Ran!
Senast redigerad av Fafnir den 2016-09-05 02:36, redigerad totalt 1 gånger.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ransard

Inlägg av Mikael »

:shock: :D :!: wow
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Re: Ransard

Inlägg av Legaby »

Finns det Abomaser i Ereb Altors Ransard?
viewtopic.php?f=7&t=1172
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Re: Ransard

Inlägg av Legaby »

Apropå griparnas användning i fältslag. Skulle inte griparna kunna flyga in över fiendens linjer på hög höjd med en stor trätunna i rep hängandes från klorna. I dessa tunnor finns någon lättantändlig vätska som är svår att släcka. Griparna släpper tunnorna över fienden och de krossas när de träffar marken. Den lättantändlig vätskan sprids över fienden. Då kommer andra vågen gripryttare med pilbåge och eldpilar som med precision träffar där tunnorna landat. Ett eldhav bryter ut på flera platser i fiendens led, vilket lätt leder till panik och flykt.
Det var bara en tanke.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ransard

Inlägg av Brior »

Legaby skrev:Apropå griparnas användning i fältslag. Skulle inte griparna kunna flyga in över fiendens linjer på hög höjd med en stor trätunna i rep hängandes från klorna. I dessa tunnor finns någon lättantändlig vätska som är svår att släcka. Griparna släpper tunnorna över fienden och de krossas när de träffar marken. Den lättantändlig vätskan sprids över fienden. Då kommer andra vågen gripryttare med pilbåge och eldpilar som med precision träffar där tunnorna landat. Ett eldhav bryter ut på flera platser i fiendens led, vilket lätt leder till panik och flykt.
Det var bara en tanke.
Bara en tanke som jag använt i romanerna: där är ranernas gripar ganska opålitliga djur som har ett partnerförhållande med en specifik ryttare som de ibland kan ledsna på och till och med döda. De är även opålitliga bärare så att man inte kan lita på att de håller saker i klorna och släpper dem när och var ryttaren vill. Snarare får ryttaren själv bära med sig och släppa det han/hon vill och då kan ändå gripen ha synpunkter på ljud och lukt om något antänds bakom huvudet. Griparna i Argond är kort sagt inte särskilt hanterliga djur, därav statusen hos de som faktiskt vågar och kan tygla dem. Så behöver det förstås inte vara i Ereb.
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Re: Ransard

Inlägg av Legaby »

Ja, det är ett intressant synsätt om gripar. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ransard

Inlägg av birkebeineren »

Legaby skrev:Finns det Abomaser i Ereb Altors Ransard?
viewtopic.php?f=7&t=1172
Ransarderna i EA är uppdelade i raner och sarder. Båda dessa folkslag, eller snarare samexisterande kulturer, är uppdelade i en mängd olika klaner. Man skulle kunna kalla en av ranernas klaner för abomaser men då det finns många fler klaner än de fyra(eller fem) stammar som beskrivs i Argond blir det kanske lite rörigt.

Står om Ransards klaner här: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Ransard#Klaner

Ransard är dock fortfarande under utveckling så wikin kan vara lite förvirrande. Men ställer du frågor kanske det kan sporra till fortsatt arbete. :)
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ransard

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev: Ransarderna i EA är uppdelade i raner och sarder. Båda dessa folkslag, eller snarare samexisterande kulturer, är uppdelade i en mängd olika klaner. Man skulle kunna kalla en av ranernas klaner för abomaser men då det finns många fler klaner än de fyra(eller fem) stammar som beskrivs i Argond blir det kanske lite rörigt.
Jag har ingen egentlig invändning, men vill bara påpeka att stammar för mig är ett större begrepp än klaner. Dvs inom en stam kan finnas flera klaner. Så används begreppen inom åtminstone vissa forskningsgrenar om jag förstått rätt.
Slutsats: man kan (om man vill) dela in ranerna i fyra stammar men ändå ha klaner inom dessa.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ransard

Inlägg av birkebeineren »

Så kan man lösa det, att de ranska klanerna är undergrupper till några stammar varav en är abomaserna. I Ereb härstammar ransarderna från Nargur och där finns fortfarande ett liknande samhällssystem kvar med klaner löst samlade i stammar. Den ranska stamindelningen skulle kunna kunna gå tillbaka till 650-talet f.O. då en liten grupp narguriska legosoldater som tjänat i Kejsardömet Jorpagnas arméer kom till Kard (regionen där Ransard nu ligger) och bosatte sig på den heliga ön Ranz. Här levde de i avskildhet men bistod sarderna som redan fanns i Kard som mycket dugliga krigare. Ettervart uppstod ett system där sardernas storhövding var beroende av ranernas ledare vortigern som en slags härförare. Likheter finns i vår värld från Japan med en kejsare en shogun. Slutligen 27 e.O. tog ranerna och vortiger Omric den store över styret helt och kungariket Ransard uppstod. De ranska klanerna kom att härska över de sardiska klanerna.
Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Re: Ransard

Inlägg av Legaby »

Här är en gripryttare.
Bild
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ransard

Inlägg av Fafnir »

Jag nämner oljekrus som antänds med brandpilar i inlägget om gripar i krigsföring. :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar