Ärans väg redux

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Spelknepe »

Hej och välkommen till forumet! Eftersom riotminds har släppt sitt material för nedladdning och eftersom det är ett projekt utan vinstintresse så kan jag absolut inte se att det skulle vara något problem. Grisodlarn får nog ge sitt samtycke först också. Undvik bilder (inklusive kartor) från det äldre materialet, brukar vara känsligare med sånt. Mikael här på forumet får rätta mig ifall jag fel. :)

Just det, och se till att nämna källorna för säkerhets skull.
Shikyo
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-01-11 13:08
Ort: Jönköping

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Shikyo »

Jo det blir ju inget direkt problem i sig eftersom kartorna i sak kanske är avbildade men då är det ju alltså kartor gjorda i det systemet baserat på kartorna i boken. Det är alltså inte tal om att använda något av bildmaterialet i sig rent tekniskt. Förvisso kan man välja en bild till titelskärmen osv och den hade ju teoretiskt kunnat komma från materialet men det finns gott om fantasybilder som säekrt passar utmärkt.

Hur jag än vrider på det har jag svårt att se rent praktiskt att det skulle bli problem.

Och som sagt så är det ju inte direkt nära förestående med en klar produkt så de flesta potentiella problem med upphovsrätt känns ganska avlägsna. En sak som jag funderat en hel del på och det är om det är bättre eller sämre att behålla originalkaraktärernas namn. Jag ska som sagt titta igenom redux materialet först och se vad jag tycker om det i detalj. Ska idag sätta mig och rita upp flödet för hela plot:en och se vad som eventuellt behöver ändras för formatet, det är ju ganska annorlunda när man gör spel av det. I praktiken betyder det nog mer strider än vad äventyret normalt har.

Tanken är nog att kreditera att det är baserat på Ärans väg eftersom det inte kommer vara en 1:1 konvertering nödvändigtvis.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

För min del får du använda så mycket material du vill från det jag själv har skrivit. Grottravinskartorna i Döda skogen Redux är bara smått ändrade kartor från originaläventyret och gravhögskartorna är mer eller mindre skamligt lånade från någon gammal engelsk rollspelsprodukt, kanske MERP (kommer inte ihåg just nu). Kartan på sista sidan är ursprungligen gjord av Spelknepe. Kartorna i Maktens portar Redux är original som jag gjort själv, bilderna är omarbetade wikimedia commons-bilder (med bilden på Tefalas som undantag). Marginaltexten rörande dvärgisk tideräkning kommer från erebaltors wiki. I Mörkrets hjärta redux (som jag inte har skrivit klart) så är det inga andra bildkällor än wikimedia commons.
Shikyo
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 4
Blev medlem: 2015-01-11 13:08
Ort: Jönköping

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Shikyo »

Ok, tackar.

Får se var jag landar med allt. Jag har ju ett digert arbete att bara lyfta in Drakars regler och kostumisering av färdigheter, vapen, magi och gud vet vad innan det är egentligen tal om ett fullt äventyr.
Användarens profilbild
Klaatu
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2014-10-11 19:34

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Klaatu »

Går det att få en uppdatering om hur det går med projektet? :D
Thorgal
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-03-06 11:52
Ort: Stockholm

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Thorgal »

Gjorde en sökning på äventyr till Drakar och Demoner och snubblade över mitt eget inlägg för ungefär 4,5 år sedan. Kom inte ens ihåg att jag startade den här tråden så jag blev rätt förvånad. Det blev aldrig någon Ärans väg redux för min del då livet kom i vägen, men där var tydligen fler som gick i samma tankar! Vilken glad överraskning att se två av tre delar redan omstöpta av Grisodlar'n och ytterligare en på väg. Det här blir härligt nostalgisk läsning i modern tappning. Vem vet, kanske får man lov att spelleda ännu en gång...
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

Hoppas att du tycker mina varianter av Döda skogen och Maktens portar är ok. Ärans väg har det gått lite sämre/trögare med, men kanske hittar inspiration snart. :)
Thorgal
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-03-06 11:52
Ort: Stockholm

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Thorgal »

Bump.

Hoppades verkligen att det skulle bli en tredje del för att komplettera en annars fantastisk omarbetning.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

Thorgal skrev:Bump.

Hoppades verkligen att det skulle bli en tredje del för att komplettera en annars fantastisk omarbetning.
Jag ska lägga lite energi på att få allt klart. Här är iallafall översiktskartan så länge. Ge.tt funkade inte så jag får använda en annan sida:

http://www.filedropper.com/karkutalversiktskarta
Thorgal
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-03-06 11:52
Ort: Stockholm

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Thorgal »

Kul att läsa att arbetet fortsätter!
AzP
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-10-10 17:22

Re: Ärans väg redux

Inlägg av AzP »

Tjenare! Jag passar på att göra min första post på forumet i den här tråden, då jag för närvarande håller på att förbereda en Döda Skogen-kampanj för en ny grupp. Det är första gången jag rollspelar sedan mitten av tonåren (nu ett tjog år äldre), och tänkte därför passa på att spela ett "riktigt" äventyr istället för att hitta på något eget.
Efter att ha plöjt igenom Grund- och Expert-reglerna, samt Döda Skogen, så måste jag säga att jag var lite besviken på Döda Skogen. Framför allt var det lite "löst" och dåligt sammanhållet, jag tyckte det var svårt att få en röd tråd genom det. I vissa fall var det bara ett offer för dålig disposition, där ett stycke refererade till text i nästa stycke, utan att nämna det.

Jag blev därför mycket positivt överraskad när jag hittade den här tråden, och upptäckte Grisodlar'ns arbete med att förnya, fördjupa och förbättra kampanjen!

Det verkar dock som att filerna åter igen inte går att nå. Är det möjligt att de kan läggas upp i något mer hållbart filarkiv? Jag skulle verkligen vilja se resultatet av ditt hårda arbete!

Ett tips är dropbox, där kan man skapa ett konto och sedan lägga till filerna och markera katalogen som publik. På så sätt kommer de finnas så länge du har kvar ditt dropbox-konto. Det går ju att skapa ett nytt konto för endast detta användningsområde om du inte vill ha ett personligt konto med en publik mapp (även om det inte är några konstigheter med det).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ärans väg redux

Inlägg av birkebeineren »

Välkommen hit! :)

Vi är flera som gärna vill se Ärans vag redux igen. Grisodlarn svarar säkert bara han ser din post. Filerna borde kunna läggas upp på EAs egna sida om det är ett alternativ.

Ett av Grisodlarna andra äventyr, En mördares anlete, finns förövrigt redan i filarkivet under det lite oklara namnet: Äventyr i Ereb 1

http://www.erebaltor.se/filarkiv.html
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

Här är en dropboxlänk till det som är klart. Hoppas allt funkar som det ska, är inte så skarp på dropbox.

https://www.dropbox.com/sh/tb2xi8mbjtx4 ... YCnca?dl=0
AzP
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2016-10-10 17:22

Re: Ärans väg redux

Inlägg av AzP »

Tack så mycket! Ska bli kul att läsa igenom!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ärans väg redux

Inlägg av Grisodlar'n »

Mycket nöje :D Jag vet inte riktigt när Mörkrets hjärta Redux blir klart (det har svällt ut lite), men det hamnar också i dropboxfoldern då.
Skriv svar