Svartfolk

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Svartfolk

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Jag föreställer mig att svartfolk finns som mest koncentrerade i de markerade områdena. Dessa är framförallt svartalfer och orcher. I övriga Akrogall finns troll av olika slag utspridda (kanske även Raukken finns här??)
Svartfolk i Akrogal.png
Ser bra ut. Gillar dina kartor av den här typen, enkla men samtidigt mycket tydliga. :D
Snibben skrev:
Jeb skrev: Det kanske bara är jag, men lite demonyrkande Illvättar förgyller alltid dagen.
Illvättar kan ju finnas lite varstans. Så som jag har tolkat illvättarna är det till 99,9% en underjordisk ras som avskyr ovanvärlden (de tar ju direkt skada av solljus). Det är därför svårt att exakt veta deras utbredning, inte minst då kan till och med löpa tredimensionellt.
Detta hindar ju inte att det finns illvättar i Akrogal bara att de inte finns i någon utbredning på ytan.
Illvättar får gärna finnas i Akrogal, se bara till att de inte är altför vanliga.

Illvättar har vi förövrigt satt ut även i södra Felicien och (tror jag) någonstans i Krun.
Jeb skrev:Jag skulle givetvis utveckla det hela. Jag tänker mig att där dvärgar bott och verkat under längre tid måste djupa gruvor och gångar överges när de töms på resurser. Det öppnar för bosättningar av Illvättar eller andra underjordingar för den delen. De samhällen som under åren växt upp kan vara såpass stora att de är kända, men ingen vill lägga resurser på att få bort dem. De bor trots allt i övergivna gruvor.
Det här kan låta som vanliga vättar (men gärna med en liten koloni demondyrkande illvättar i något extra djupt gruvhål :twisted: ). Har du några idéer till vart vättärna kan ha byggt upp större samhällen i Akrogal?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Svartfolk

Inlägg av Jeb »

Jag insåg när jag själv läste igenom inlägget att det nog rör sig om vanliga vättar. Kommer inte ihåg om de bygger sina egna samhällen eller tar över redan färdiga. Jag tycker inte helle att Illvättar ska vara allt för vanliga. Ska lägga Svartfolkboken på sängbordet och studera källorna. Sedan kanske det kan komma en liten koloni...
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Svartfolk

Inlägg av Jeb »

Den Akrogaliske vätten är ganska lik sin Erebske släkting. Det som skiljer de båda till utseende är att Akrogalierns hår fortsätter från huvudet en bit ner på ryggen. Huvudet är mer strömlinjeformat än det klotrunda som kännetecknar släktingen från Ereb. Deras hy är mer grå-gul i fläckarna, vilket gör det lättare att smälta in i landskapsbilden.

Arkrogaliska vättar spenderar större delen av sina liv under jord. Endast för handel ger de sig ut på ytan och då mycket motvilligt. De få samhällen de lyckas hålla fast vid är väl befästa för att skyddad mot de utrensningsexpeditioner deras dvärgiska ärkefiender företar sig med jämna mellanrum. Just nu råder en bräcklig fred mellan folken.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Svartfolk

Inlägg av birkebeineren »

Det här skulle kunna användas i en in-game text författad av någon styganthropolog (styganthropologi = läran om svartfolk) från Ereb som gjort studieresor till Akrogal och jämfört svartfolk på de olika kontinenterna.

Grejen är nämlig den att vi aldrig lyckats enas om det finns olika svartfolksraser eller inte. Lösningen på detta (och liknande fall) har varit att låta alla tolkningar gälla så länge de framställs som en in-game beskrivning eller bara en teori eller åsikt. Det finns altså inte vättar som ras men det finns svartfolk som kan kallas vättar utifrån sitt utseende och sin kultur. På så vis kan SL själv bestämma.

Har du några förslag till vart i Akrogal dessa vättar (eller vätteliknande svartfolk :wink: ) har sina egna samhällen? Albiusbergen? Trimbusbergen? Sen finns det säkert svartfolksamhällen där vättarna lever tillsammans med orcher, troll eller andra svartfolk men dessa lär ju då inte vara typiska för vättar. Om vättarna skall leva nära sina dvärgiska ärkefiender så finns det åtminstonde två dvärgriken det kan handla om: Bôr-Drîm i Trimbusbergen och Bôr-Frôz i Albiusbergen. Det kan också finnas andra dvärgriken i båda bergskedjorna.

Svartfolkimperiet ligger i Trimbusbergen, skulle det kunna vara ett vättesamhälle? Eller är det ett blandat svartfolksamhälle, ett riktigt "imperium", kanske?

Dvärgarna i Albiusbergen är i ständig krig med svartfolk enligt beskrivningen men om jag tolkar Snibben rätt så handlar detta om ytlevande svartfolk som lever på tundran kring bergen. Eller finns det vättar i underjorden också?

Eller någon helt annan plats?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Svartfolk

Inlägg av Jeb »

OK. Jag hade tänk mig att putta in dem där det passar i Arkrogals gytter av länder. Det finns en mängd folk här som kan lista ut just den platsen bättre än jag. Att göra dem lite olika Erebs vättar var mest för ge lite skillnad åt ett folkslag som levt långt från varandra under längre tid. På samma sätt som människor.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Svartfolk

Inlägg av Jeb »

Svartfolkimperiet ligger i Trimbusbergen, skulle det kunna vara ett vättesamhälle? Eller är det ett blandat svartfolksamhälle, ett riktigt "imperium", kanske?
Är det Svartfolksimperiet som beskrivs i Altors baksida?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Svartfolk

Inlägg av birkebeineren »

Vi kan avvakta och se vad Snibben säger om dvärgarna i Albiusbergen och om han vill ha vättar som grannar.

Låter helt rimligt att vättarna, och andra svartfolk, i Akrogal skiljer sig något från de i Ereb. Det står i Svartfolk-modulen tror jag om hur särskilt svartfolkens utrustning och vapen tar prägel av sina omgivningar eftersom de till stor del lever av att plundra dessa.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Svartfolk

Inlägg av Jeb »

Japp. Det låter bra.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Svartfolk

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Vi kan avvakta och se vad Snibben säger om dvärgarna i Albiusbergen och om han vill ha vättar som grannar.

Låter helt rimligt att vättarna, och andra svartfolk, i Akrogal skiljer sig något från de i Ereb. Det står i Svartfolk-modulen tror jag om hur särskilt svartfolkens utrustning och vapen tar prägel av sina omgivningar eftersom de till stor del lever av att plundra dessa.
Vättar i de kalla Albiusbergen? Om de trivs så. Vättarna beskrivs ju som lika påhittiga som dvärgar så de kan säkert komma på nya sätt att överleva. Dvärgarna är annars i krig med den nordliga tundrans orcher på halvårsbasis.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Svartfolk

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:
Svartfolkimperiet ligger i Trimbusbergen, skulle det kunna vara ett vättesamhälle? Eller är det ett blandat svartfolksamhälle, ett riktigt "imperium", kanske?
Är det Svartfolksimperiet som beskrivs i Altors baksida?
Tror Adragoor bara tänkte sig ett stort svartfolksrike och lånade namnet. Det står fritt att utveckla.

Jag ser före mig ett rike som har funnits ett tag, gärna med potential till att vara rätt mäktigt när det ibland lyckas rikta sina krafter utåt...
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Svartfolk

Inlägg av Jeb »

Är vättarna i Albiusbergen är de som förser orcherna med vapen för att bekämpa dvärgar en gång i halvåret. De köper orchernas skydd mot dvärgarnas vrede så att säga.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Svartfolk

Inlägg av Jeb »

birkebeineren skrev:
Jeb skrev:
Svartfolkimperiet ligger i Trimbusbergen, skulle det kunna vara ett vättesamhälle? Eller är det ett blandat svartfolksamhälle, ett riktigt "imperium", kanske?
Är det Svartfolksimperiet som beskrivs i Altors baksida?
Tror Adragoor bara tänkte sig ett stort svartfolksrike och lånade namnet. Det står fritt att utveckla.

Jag ser före mig ett rike som har funnits ett tag, gärna med potential till att vara rätt mäktigt när det ibland lyckas rikta sina krafter utåt...

Blir det inte lite många Svartblodsimperium? Dessutom såpass "nära"? Jag själv gillar Altors Baksida-boken. Ganska kul att knyta ihop öst och väst. Allt blev väl inte bra i boken, Svartblodsimperiet är ett av dem. De Svartblodsriket, som nu placeras i Akrogal har alla möjligheter att inte ha renesansresar och cyborgorcher. Jag funderar bara på om det borde heta något annat?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Svartfolk

Inlägg av birkebeineren »

Vi kan byta namn på svartfolksriket i Akrogal för att undgå sammanblandning. Namnet har bara hängt med på Adragoors gamla karta från hans egna kampanj.

Men jag tycker vi behåller själva riket även om vi byter namn. Styganthropologerna i Ereb talar kanske om xxx-riket som ett av norra Altors tre mäktigaste tillsammans med Orxygg i Jorduashur och Edretch i Barbia?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Svartfolk

Inlägg av Jeb »

Djingis mongoler hette The golden horde, kanske kan man göra något på det. Tydligen hette det från början Kiptjakkhanatet vilket låter lite svartiskt. Vad tror ni om Stygakhanatet?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Svartfolk

Inlägg av Fafnir »

Varje klan och stam har ju ett fränt namn. Stygakhanatet tycker jag klingar bra.
Men vanligt folk kallar det nog för svartfolksimperiet om det är stort. Dels för att poängtera att det inte rör sig om ngn klan. Och dels för att olika stammars namn kan vara svåra att hålla reda på, uttala eller om ens möjligt, stava till.
De lärde gör naturligtvis stoor skillnad och tillrättavisar viktigt vad som faktiskt är vedertagen sanning ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar