Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Appråpå illustrationer. Gick över kung Kithagil lite till. Bifogar originalet i samma post.
Bilagor
E81F8B93-3E3D-47B9-A116-6991CA2EF2FF.jpeg
580477AF-9357-47A1-BE9A-821B88527249.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Nu har jag dropbox...

Avsnittet flora hade du vad jag förstod redan ändrat till flora och fauna vilket är bra då det beskriver både djur och växter.
Flera växter har sitt Tellusnamn bredvid det feliciska och i många fall felstavat. (Johannesbröd, Libanonceder etc)
Tror det med stod med som referens. Inte ska vi väl ha våra egna namn med, eller?

Dina sidor ser jättebra ut :)

Vidare slår jag ett sista slag för Rubicons skeppsnamn. Tycker att det är kul att de är erebifierade hellre än nästan tellusnamn. Men kommer inte kriga för det. Skulle avsky att se projektet gå i stå pga av i sammanhanget små anledningar :)

Följande stycke har fallit bort (eller editerats bort) från kroppskonst:
De två korslagda shekelesherna över bröstet tyder på mannens krigiska bakgrund. De kan ha intatuerats efter ett storts slag, en duell eller i samband med vapendans. De kan också tyda på religös övertygelse riktad mot Galadon. Kanske är bäraren en avskiljd.

Bläckfisken kan ha med mannens hustillhörighet att göra. Den kan också möjligen ha med det innevarande "Bläckfiskens tidevarv", ta del av bläckfiskens styrka eller fungera som en skyddstalisman mot just jättebläckfisken.

Mönstret över handen är hajtänder. Tatuerat över händerna anses den ge en hajs kraft i bärarens attacker. Det kan även finnas en koppling till huset Carai.


Hajen på bröstet tyder på tillhörighet till huset Carai. En haj kan även ge del av styrka eller snabbhet, men motivets detaljrikedom och storlek gör alternativ ett mer sannolik.

Nät på händerna är ursprungligen fisketatueringar som skulle hjälpa fiskaren att dra hem större fångster. De anses dock hjälpa bäraren att behålla greppet om det mesta. Allt från vapen för en krigare och guld för en köpman går sällan ur händerna på en bärare av nät.

Benen pryds av en tatuering kallad "Vågvandrare". Ett stiliserat hav med ett framträdande vågmönster. De anses hjälpa sin bärare att färdas vattenvägen. Resor går snabbare och tryggare. OM bäraren faller i havet ger den bäraren kraft nog att simma i land och undvika drunkningsdöden.
Då det finns illustrationer (hoppas jag) till beskrivningarna kanske de kan agera bildtext? Texten nämner några av de vanligaste tatueringarna. Tom kithagil bär hajtänder ;)

Jag märkte att det blev två tatueringsfigurer över. Där har vi skälet. Bra grävt, Fafnir. Vi får foga in bildtexten.


Angående tellusnamn på flora och fauna så tycker jag att det kan vara till hjälp när man som jag, är tvungen att googla allt vad grönt heter. Stavningen har jag fixat, åtminstone i de där två fallen.

Keliandrion vs Celandion. Hmm. Skeppstypen heter khelandion på riktigt. Det viktigaste är att man hittar siluetter som bekriver skeppstyperna. Jag har allvarliga problem att se skillnad på olika galärer när jag söker på nätet.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Appråpå illustrationer. Gick över kung Kithagil lite till. Bifogar originalet i samma post.
Riktigt bra, Fafnir. Det är lite Armand Assante över Kuthegil nu när jag synar honom närmare. Jag har en piratanka eller krigaranka, en felicier med spjut i högsta hugg samt din fars illustrationer kvar i mitt bildbibliotek. Just nu har jag sjömannen som står vid relingen på "credits"-sidan, men man kanske skulle ha spjutmannen där?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Felicien

Inlägg av Fafnir »

Var tvungen att googla :lol:

Lite klent halvskägg, men annars hade han kunnat spela Kithagil i Felicien, the movie.

https://www.google.se/search?q=armand+a ... 68&bih=922
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev:Var tvungen att googla :lol:

Lite klent halvskägg, men annars hade han kunnat spela Kithagil i Felicien, the movie.

https://www.google.se/search?q=armand+a ... 68&bih=922

Ja, det skulle han lugnt kunna göra. :D


Nedan har jag ett smakprov på Spelknepes fantastiska karta och pdf:ens baksida, inspirerad av äventyr som t ex Döda skogen:

https://www.dropbox.com/s/xbiukdwo7ek6z ... 1.pdf?dl=0
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag har försökt att numrera Tyroskartan nu, men det finns några förvirrande skillnader mellan den beskrivande textens väderstrecksanvisningar och kompassrosen på kartan (där rakt upp inte är norr). Säg till om saker och ting har blivit fel, om siffrorna är för små, etc.

https://www.dropbox.com/s/pgfqi7zck2t2f ... 1.pdf?dl=0
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Avsnittet flora hade du vad jag förstod redan ändrat till flora och fauna vilket är bra då det beskriver både djur och växter.
Flera växter har sitt Tellusnamn bredvid det feliciska och i många fall felstavat. (Johannesbröd, Libanonceder etc)
Tror det med stod med som referens. Inte ska vi väl ha våra egna namn med, eller?
Grisodlar'n skrev:Angående tellusnamn på flora och fauna så tycker jag att det kan vara till hjälp när man som jag, är tvungen att googla allt vad grönt heter. Stavningen har jag fixat, åtminstone i de där två fallen.
Genom att utforma listan som en ingame-text har både det unika feliciska namnet uppgetts och det som är mera vanligt utanför Felicien. I princip alla växterna är erebifierade varianter av redan existerande. Namnen är tänkta att vara igenkänningsbara och därför medvetet felstavade.

Detta har redan varit diskuterat men möjligen i någon privat diskussion när vi förra gången höll på med Felicien och därför omöjligt för er att veta. :(
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:
Fafnir skrev:Appråpå illustrationer. Gick över kung Kithagil lite till. Bifogar originalet i samma post.
Riktigt bra, Fafnir. Det är lite Armand Assante över Kuthegil nu när jag synar honom närmare.
Tjusigt. Och inte alls olikt Armand Assante. :)

Så här har jag förövrigt sett före mig Dejen av Derk: https://www.google.com/search?client=sa ... WENz6SdNTM:

Don Warring som King Lear.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Nedan har jag ett smakprov på Spelknepes fantastiska karta och pdf:ens baksida, inspirerad av äventyr som t ex Döda skogen:

https://www.dropbox.com/s/xbiukdwo7ek6z ... 1.pdf?dl=0
Snyggt. :D

I baksidetexten har det smugit sig in ett stavfel: Kuthagil skall vara Kithagil (altså kung Kuthegils namn på kîmzon).

Sen finns det med ett fel på Spelknepes stadskartor. Avståndsskalan uppger fel och det borde stå 15 mil längst till höger och inte 20. Kan du på något vis fixa till det? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Jag har försökt att numrera Tyroskartan nu, men det finns några förvirrande skillnader mellan den beskrivande textens väderstrecksanvisningar och kompassrosen på kartan (där rakt upp inte är norr). Säg till om saker och ting har blivit fel, om siffrorna är för små, etc.

https://www.dropbox.com/s/pgfqi7zck2t2f ... 1.pdf?dl=0
Tycker det ser bra ut utseendemässigt. Siffror (i ok storlek) som visar stadsdelarna som sedan listas. Använder du den lösningen även på övriga stadskartor så passa på att det blir Meh som prefix till stadsdelarna och inte Mea. Jag och Mikael har varit lite inkonsekventa där är jag rädd för. :oops:

Kan försöka kontrollera väderstrecken men gör det i morgon med mera vakna ögon.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev:
Grisodlar'n skrev:Nedan har jag ett smakprov på Spelknepes fantastiska karta och pdf:ens baksida, inspirerad av äventyr som t ex Döda skogen:

https://www.dropbox.com/s/xbiukdwo7ek6z ... 1.pdf?dl=0
Snyggt. :D

I baksidetexten har det smugit sig in ett stavfel: Kuthagil skall vara Kithagil (altså kung Kuthegils namn på kîmzon).

Sen finns det med ett fel på Spelknepes stadskartor. Avståndsskalan uppger fel och det borde stå 15 mil längst till höger och inte 20. Kan du på något vis fixa till det? :?
Jag ändrade det till Kuthagil för att det är det som konsekvent har används i regentlistor, text och persongalleri. Dessutom heter han ju Kuthagil i ÄS produkter. Men jag kan ändra tillbaka det, no problems. :)


Jag kan försöka trolla till siffrorna, jo.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: Genom att utforma listan som en ingame-text har både det unika feliciska namnet uppgetts och det som är mera vanligt utanför Felicien. I princip alla växterna är erebifierade varianter av redan existerande. Namnen är tänkta att vara igenkänningsbara och därför medvetet felstavade.

Detta har redan varit diskuterat men möjligen i någon privat diskussion när vi förra gången höll på med Felicien och därför omöjligt för er att veta. :(
Alright, "stavfelen" är tillbaka i sina originalformer, Ihannesbröd och Libnonceder.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Felicien

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Jag ändrade det till Kuthagil för att det är det som konsekvent har används i regentlistor, text och persongalleri. Dessutom heter han ju Kuthagil i ÄS produkter. Men jag kan ändra tillbaka det, no problems. :)
Altså Kuthegil, med e, är jag ganska säker på det skall vara.
Grisodlar'n skrev:Jag kan försöka trolla till siffrorna, jo.
Strålande!
Grisodlar'n skrev:Alright, "stavfelen" är tillbaka i sina originalformer, Ihannesbröd och Libnonceder.
Bra. I wikin gjorde jag för ett tag sen en uppdelning av Lykarins lista och lade flora och fauna var för sig. Något liknande skulle kunna vara en idé även i pdf:en om det finns text som behöver brytas upp?

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _.26_Fauna
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: Altså Kuthegil, med e, är jag ganska säker på det skall vara.
Jo. Det blev visst en blandning av Kuthegil och Kithagil när jag skrev. Du ser hur förvirrande det är. :lol:
birkebeineren skrev: Bra. I wikin gjorde jag för ett tag sen en uppdelning av Lykarins lista och lade flora och fauna var för sig. Något liknande skulle kunna vara en idé även i pdf:en om det finns text som behöver brytas upp?

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _.26_Fauna
Jo, jag såg det i wikin förut, men faktarutan funkar som den är nu. Känns onödigt att dela upp den när texten egentligen bara är en lång lista.


Fråga 1:
Importvaran papper i avsnittet Handel, borde det inte kallas papir, likt kamsunsk papir?


Fråga 2:
Saken med skeppssiluetterna. Hur går det att hitta alla skepp?


LÄGESRAPPORT:

Jag ska försöka fixa kartsiffrorna till Sidon-kartan utifrån textbeskrivningen.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Felicien

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag ska försöka trolla ihop en sida med "credits" också. Vad är det som gäller där? Forumnamn eller riktiga namn? Är det någon villig själ som kan lista alla personer som har snickrat ihop Felicien-texterna?
Skriv svar