Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Vissa saker verkar behöva redas ut.

När det gäller priorat som företeelse tar jag upp det i LV-tråden separat från Fil-Tofia. Återkommer där.

När det gäller frågorna angående priorat Stirpazklyfte svarar jag här:
Jeb skrev:Vet ej. Blir det inte lite tätt med bontisaler. Prioratgränserna gör väl att Fil-Tofia tillhör Stirpazklyft? Har man då verkligen en stör klerkerlada i staden? Jag fattade för att det rörde sig om en ersättning eller om man vill utveckling av Lazareths kloster. Är det inte så tycker jag vi skippar ett av dem. Blir lite väl många kloster i Fil-Tofiaområdet.
Fil-Tofia ligger inom priorat Stirpazklyftes gränser men då prioraten egentligen inte har med bontisaten att göra är detta irrelevant. Se kommande svar i LV-tråden.

Fil-Tofias bontisat däremot är en annan sak. Som jag tänker ta upp i LV-tråden så har vi inte avklarat bontisalernas antal och exakta roll. Vi har dock i den här tråden (och trådarna för Zorakin och Kardien) kommit fram till att det faktum att det finns en bontisal i Fil-Tofia så då tycker jag vi spikar det. Och sen ger vi bontisalen den myndighet och den funktion som vi kommer fram till i LV-tråden.

Bontisat Fil-Tofia är myndighetsområdet till bontisalen i Fil-Tofia och har ett stort tempel (tados), kallad solkatedral eller stortempel, som huvudsäte. Definitionerna är inte helt utredda här men det verkar som att när en solkatedral är knuten till en bontisal så kan templet kallas en palatstados. (Diskussion finns här: viewtopic.php?p=17394#p17394)

Möjligtvis är det även ett kriterium att bontisalens bostad och solkatedralen är sammanbyggda så som Snibben gjort på sin karta. I så fall skulle eventuellt beskrivningen av den "klosterliknande" organiseringen kunna få gälla för alla palatstadosar. På så vis skapar vi lite nytt material också och hänvisar inte bara till gamla källor och diskussioner. :)
Jeb skrev:För mig känns det lite för stort för Fil-Tofia om det dessutom finns ytterligare ett kloster innanför murarna. Speciellt när Stirpazklyft är prioratets huvudsäte. Det sagt är det ett fint jobb du gjort Snibben.

Några kloster tycker jag det kan få finnas i en så stor stad som Fil-Tofia. Och om vi dessutom låter bontisalens palatstados få vara organiserad så som Snibben beskriver så skiljer ju denna typa av tempelorganisation sig från ett vanligt kloster verkar det som. Munkväsendet inom den aidniska grenen av LV är inte särskilt utvecklat än och även om det verkar finnas flera olika typer munkar så blir det riarker (präster) som är knutna till bontisalernas palatstadosar.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Nu är det ju inte 1200-talets Lund vi skapar utan en stad i Ereb :D . Huruvida det finns avlopp eller kloster avgör vi ju här. Jag fattade nog fel angående Sirpazklyfte och antog att det var ett center för Lysande vägen i området. En slags centralort. Tornriddarnas köp av staden har jag också lyckats missa.

Jag har tidigare trott att bontisalen verkar på större områden och har riarker som ansvariga för en stad eller av kyrkan intressant plats.

Det vi säger nu är att bontisalen bor i FT. Lasareth är ett kloster och palatstados tillika kloster som båda ligger i Fil?
Möjligtvis är det även ett kriterium att bontisalens bostad och solkatedralen är sammanbyggda så som Snibben gjort på sin karta. I så fall skulle eventuellt beskrivningen av den "klosterliknande" organiseringen kunna få gälla för alla palatstadosar. På så vis skapar vi lite nytt material också och hänvisar inte bara till gamla källor och diskussioner. :)
Låter jättebra!

Jag ser själv att mina svar låter lite antagonistiska, det är inte meningen. Jag vill bara att vi bygger något som blir bra!
Senast redigerad av Jeb den 2018-09-03 10:36, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Priorat är en indelning av de kyrkliga ordnarnas olika provinser och då framförallt riddarordnarna.

Priorat är tänkta som Solordens provinser och indelning. Hur det ser ut för de andra roddarordnarna knutna till LV är aldrig diskuterats tror jag? Solorden har en särställning och ansvarar under glath-kerîgassen (tots-kerîgass för LVs militärmakt). Övriga ordnar ansvarar ordû-kerîgassen (tots-kerîgass för LVs övriga ordnar, både riddarordnar och munkordnar). Om vi vill använda prioraten till något mer kan vi diskutera det i LV-tråden.

ÄNDRAT: Hittat en diskussion om detta, dock utan tydligt svar. Tar upp det i LV-tråden.
Snibben skrev:Stirpazklyfte är ett militärt priorat och måste underställa sig kyrkans Bonitsaler när det kommer till läran.

Solorden lyder direkt under exarken (via glath-kerîgassen) och vilken makt bontisalerna eventuellt har gentemot den är en fråga jag tänkte ta upp i LV-tråden. Troligtvis är det endast genom tempelskaten alla betalar till LV men det är inte helt utrett än.

ÄNDRAT: Står i Aidne-modulen om bontisâler och Solorden, finns även diskuterat. Tar upp det i LV-tråden.
Snibben skrev:Stirpazklyfte verkar dessutom vara en av de fria städerna och då friköpt av Tornriddarna (eller donerad).

Detta är en idé Jeb hade i sitt kampanjmaterial och inte säkert passar med projektets tolkning. Behöver diskuteras.
Snibben skrev:Det finns därför ingen Bonitsal i Stirpaz och jag misstänker att den militära Priorn i Stirpazklyfte gärna håller denne på armlängds avstånd.

Precis. Och här tror jag vi hittar de två av de absolut viktigaste LV-gestalterna i nordöstra Kardien och nordvästra Zorakin. Möjligtvis kompletterat med en av Fil-Tofias klosteröverhuvuden som komplement. Detta bör absolut utvecklas så fort vi avklarat frågorna kring priorat och bontisaler.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Jag ser själv att mina svar låter lite antagonistiska, det är inte meningen. Jag vill bara att vi bygger något som blir bra!
Det tycker jag inte. Hoppas heller inte du tröttnar när vi invänder till nya idéer och drar fram medeltida källor, obskyra fakta och tio år gamla forumsdiskussioner. :)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Detta är en idé Jeb hade i sitt kampanjmaterial och inte säkert passar med projektets tolkning. Behöver diskuteras.
Jag tycker att "mitt" kampanjmaterial bör följa projektet. Ändrar vi eller förtydligar något som motsätter sig det jag skrivit modifierar vi kampanjmaterialet. Då står det alla fritt att utnyttja texterna och de blir som det var tänkt, en fördjupning av det officiella/erebaltor.se.

När det gäller bontisaler och munkar reds det ut i LV-tråden. I FT bestämmer vi oss för hur staden ser ut. I nuläget arbetar vi utefter Snibbens karta?
Det tycker jag inte. Hoppas heller inte du tröttnar när vi invänder till nya idéer och drar fram medeltida källor, obskyra fakta och tio år gamla forumsdiskussioner. :)
Jag är bevandrad i medeltida städer och har google lätt tillgängligt. Har jag inte tröttnat på spelvärlden sedan 80-talet händer det nog inte nu. Jag är glad att de som redan gåtts igenom på forumet används av rent tidsbevarande anledningar, sedan behöver jag ju inte hålla med om allt... :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Jag tycker att "mitt" kampanjmaterial bör följa projektet. Ändrar vi eller förtydligar något som motsätter sig det jag skrivit modifierar vi kampanjmaterialet. Då står det alla fritt att utnyttja texterna och de blir som det var tänkt, en fördjupning av det officiella/erebaltor.se.
När det gäller Stirpazklyfte så behöver några detaljer först avklaras. Det är ursprungligen ett namn jag hittade på och som sen Adragoor använde på sin karta. Min tanke var att det skulle vara en borg (tillhörande Solorden) med en liten tillhörande by och att den låg nästan helt uppe vid Stirpazflodens källa. Sen ritade Adragoor in den som en köping på sin karta (två hussymboler = köping) men placerade den längre ner längs floden. Det är okej för mig men frågan är om det är logisk med en köping här utifrån den definition Fraxinus har gett för denna typ av samhälle:
Fraxinus skrev:Köping är handelsplats med begränsad handelsrätt oftast kopplad till en eller ett par officiella marknader. Utrikeshandel inte tillåten däremot får hantverkarna sälja varor de tillverkar (ofta omnämnt vad). Vissa köpingar bildas för att fungerar som filiarer åt en stads borgare. Det innebär att borgarna i en stad kan i samband med marknadsdagar komma till en köpingen och sälja varor (som de boende i köpingen inte alltid får handla med själva) och köpa in varor från ortsbefolkningen för vidare försäljning till utlandet. I Zorakin har även många köpingar murar för att skydda samhällen från angrepp - ett minne från bland annat Feliciens härjningar. Flera större köpingar eller köpingar som är huvudorter i grevskap kommer med i kartan.
viewtopic.php?p=35401&sid=0e740716f7d55 ... e84#p35401
Begränsad handelsrätt? Inte tillåten utrikeshandel? Filial åt en annan stad?

Passar detta för ett samhälle på den här platsen i Zorakin?

Och passar det för det Stirpazklyfte som du Jeb beskrev här som centralort i ett baroni kallad Floddalen?

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... _(Kampanj)
... sedan behöver jag ju inte hålla med om allt... :wink:
Det låter bra det. :)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Stirpazklyft är i mina ögon huvudort för prioratet. Kanske började det som en borg och by, men folk drar sig till makt. Kyrkan är makt och i detta läge även folk. Soldater behöver mat och permanenta soldater behöver mat jämt. De som förser med mat behöver osv. osv. Jag tänker mig att med tiden har byn växt till en köping och prioratet drar mycket gäster. Idén med tillverkningen av religiösa föremål fick jag genom att själv ha svårt att vänta. Jag sitter och väntar på random audiens med någon höjdare. Det tar dagar innan det är min tur. Jag roar mig med tillverkning. Jag är solmunk, så det jag tillverkar har religiöst tema. Runt mig sitter likasinnade och de imponeras av mitt verk. Hey en affärsidé. Den växer sedan i takt med byn och blir ett centra för tillverkningen. Runt prioratet byggs även flera kloster och värdshus upp för att ta hand det löpande. Hertigen sätter med tiden en vasall på plats för att hålla ordning och här är vi idag.

Sedan huruvida det finns en bontisal (Även den placerade jag i det religiösa gytter som blev Stirpazklyft, lika barn leka bäst och alla kyrkans lokala höjdare bor i klunga.) eller om den finns i Fil-Tofia låter jag er andra bestämma.
Begränsad handelsrätt? Inte tillåten utrikeshandel? Filial åt en annan stad?
En kyrklig ort med världslig makt endast över bönder och borgare som lever där. Det mesta styrs av prioratet. De får inte handla över gränsen för att inte rivalisera eller störa handeln. Alla varor går via Fil-Tofia. Annorlunda äventyrsidé: I en dunkelt upplyst gränd blir ni ombedda av en ljusskygg solmunk ( :D ) att smuggla en pråm altarljus och rökelsekar över Stirpaz till hans kontakt i Kardien. :oops:
Passar detta för ett samhälle på den här platsen i Zorakin?
Jag tycker den ligger bra.
Och passar det för det Stirpazklyfte som du Jeb beskrev här som centralort i ett baroni kallad Floddalen?
Det finns säkert saker att snygga till, men i det stora hela tycker jag det är bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:En kyrklig ort med världslig makt endast över bönder och borgare som lever där. Det mesta styrs av prioratet. De får inte handla över gränsen för att inte rivalisera eller störa handeln. Alla varor går via Fil-Tofia.
Det här skulle kunna fungera. Den kyrkliga köpingen Stirpazklyfte nedanför solriddarborgen som utgör huvudsätet i priorât Stirpazklyfte, knuten till staden Fil-Tofia. Möjligtvis är detta en ordning som gäller i alla Solordens priorât och utgör en del av ordens finansiering.
Jeb skrev:Hertigen sätter med tiden en vasall på plats för att hålla ordning och här är vi idag.
Solorden lyder inte under någon värdslig makt utan endast exarken i Ekeborg. Solriddarna håller själva ordningen på den mark de själv förfogar över, i det här fallet skulle då det gälla köpingen Stirpazklyfte.

Detta krockar därför lite med din beskrivning av baroniet Floddalen, baron Splintersköld och den köping du beskriver där. Kan vi passa ihop det eller är det ett alternativ att något flyttas till en annan köping eller till Fil-Tofia?
Jeb skrev:Sedan huruvida det finns en bontisal (Även den placerade jag i det religiösa gytter som blev Stirpazklyft, lika barn leka bäst och alla kyrkans lokala höjdare bor i klunga.) eller om den finns i Fil-Tofia låter jag er andra bestämma.
Jag gillar det här med religiös gytter men frågan är om ett priorâts huvudsäte är rätta platsen? Kanske är det det, och vi flätar in andra av LVs riddar- och munkordnar i priorâten, men jag funderar på om inte religiösa centrum bättre passar i bontisâtens huvudsäten vilket i det här fallet då skulle bli Fil-Tofia? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Några personer i Fil-Tofia

Kolbert, bontisal av Fil-Tofia
Ulrik Dagge, hertig av Philmark
Leovin Stirzberg, hertig av Slättebo
Mäster Jonos, ålderman för Möbelsnickarnas skrå i Fil
Bergite Beorsdotter, överhuvud för Handelshuset Beor i Tofia som handlar med timmer
Svartnissen, ledare för en av Fil-Tofias mest beryktade gäng tjuvar
Styrbjörn Ovarsson, överhuvud för Handelshuset Wetterbergs i Fil, handlar med fisk och musslor
Madam Elisa, ägare till värdshuset Axet och Kotten i Fil där stadens kanske bästa öl serveras
Tovnella Telbertin, jorpagnisk vapensmed i Tofia, tidigare äventyrare,
Edelbor Hypon, det erebosiska handelshuset Hypons representant i Tofia, handlar med timmer
Vilmur Gladerdag, halvling och ägare till värdshuset Äppelblomman, serverar klomellisk cider
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Solorden lyder inte under någon värdslig makt utan endast exarken i Ekeborg. Solriddarna håller själva ordningen på den mark de själv förfogar över, i det här fallet skulle då det gälla köpingen Stirpazklyfte.
Så är det, men jag tänker mig att marken runt stan och staden i sig, dvs det runt om borgen faller under världslig makt. Solordern håller makten och ordförandeklubban, men befolkningen tillhör adeln.
Detta krockar därför lite med din beskrivning av baroniet Floddalen, baron Splintersköld och den köping du beskriver där. Kan vi passa ihop det eller är det ett alternativ att något flyttas till en annan köping eller till Fil-Tofia?
Gör det verkligen det? Baron Splintersköld är den som på pappret är den världsliga makten i baroniet Floddalen. I Floddalen ligger Stirazklyfte, en köping som växt upp runt Priorâtet. Den faller under baronen och är inte fri. Solriddarna faller under exarken och de i sin tur har enorm påverkan på området. Baron Splintersköld är en marionett i deras händer. Speciellt med tanke på att historiskt skall den tilltänkte baronen av Floddalen alltid vara utbildad av LV, en munk i riddarkläder.
Kolbert, bontisal av Fil-Tofia
Ulrik Dagge, hertig av Philmark
Leovin Stirzberg, hertig av Slättebo
Mäster Jonos, ålderman för Möbelsnickarnas skrå i Fil
Bergite Beorsdotter, överhuvud för Handelshuset Beor i Tofia som handlar med timmer
Svartnissen, ledare för en av Fil-Tofias mest beryktade gäng tjuvar
Styrbjörn Ovarsson, överhuvud för Handelshuset Wetterbergs i Fil, handlar med fisk och musslor
Madam Elisa, ägare till värdshuset Axet och Kotten i Fil där stadens kanske bästa öl serveras
Tovnella Telbertin, jorpagnisk vapensmed i Tofia, tidigare äventyrare,
Edelbor Hypon, det erebosiska handelshuset Hypons representant i Tofia, handlar med timmer
Vilmur Gladerdag, halvling och ägare till värdshuset Äppelblomman, serverar klomellisk cider
Taget! Får jag behålla mina två andra tjuvgillen med Albert "Klockan" Poulin och Harald "Hästen" Hamrell? Tre tjuvgäng kanske blir många?
Tevnella Telbertin kanske väcker liv i vår gamla svärdsdiskussion? viewtopic.php?f=2&t=3&start=675#p39143
Tycker vi att Flodbaronerna har kontor i FT om ja har de påverkan politiskt?
Det börjar sakta närma sig skrivstart. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:
Solorden lyder inte under någon värdslig makt utan endast exarken i Ekeborg. Solriddarna håller själva ordningen på den mark de själv förfogar över, i det här fallet skulle då det gälla köpingen Stirpazklyfte.
Så är det, men jag tänker mig att marken runt stan och staden i sig, dvs det runt om borgen faller under världslig makt. Solordern håller makten och ordförandeklubban, men befolkningen tillhör adeln.
Detta krockar därför lite med din beskrivning av baroniet Floddalen, baron Splintersköld och den köping du beskriver där. Kan vi passa ihop det eller är det ett alternativ att något flyttas till en annan köping eller till Fil-Tofia?
Gör det verkligen det? Baron Splintersköld är den som på pappret är den världsliga makten i baroniet Floddalen. I Floddalen ligger Stirazklyfte, en köping som växt upp runt Priorâtet. Den faller under baronen och är inte fri. Solriddarna faller under exarken och de i sin tur har enorm påverkan på området. Baron Splintersköld är en marionett i deras händer. Speciellt med tanke på att historiskt skall den tilltänkte baronen av Floddalen alltid vara utbildad av LV, en munk i riddarkläder.
Då låter vi köpingen Stirpazklyfte tillhöra den värdsliga makten och solriddarborgen Stirpazklyfte tillhöra den andliga makten*. De påverkar varandra på många vis men är ändå skilda. På så vis kan vi få med båda våras bild av Stirpazklyfte. :wink:

Om köpingen Stirpazklyfte sen är knuten till handeln i staden Tofia, huvudstad i hertigdömet Slättebo, kan det vara intressant att utveckla i den här tråden.

* För den geografiskt intresserade kan det berättas att gränsen mellan köping och borg går mitt i den klyfta som skiljer klippan där borgen är byggd från Stirpazflodens östra brädd där köpingen ligger. Denna smala klyfta är det som gett Stirpazklyfte sitt namn och genom den strömmar en smal arm av Stirpazfloden. Borgen upptar i princip hela klippan och är en av Solordens stärkaste fästningar, förbunden med omvärlden endast genom Klyftporten där en vindbrygga leder över till köpingen och via Flodporten som leder ut till en inbyggd hamn på den sydvästra sidan av borgön.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Då låter vi köpingen Stirpazklyfte tillhöra den värdsliga makten och solriddarborgen Stirpazklyfte tillhöra den andliga makten*. De påverkar varandra på många vis men är ändå skilda. På så vis kan vi få med båda våras bild av Stirpazklyfte. :wink:
Det blir jättebra! Själva köpingen kan vara helt i kyrkans makt i praktiken. Floddalen omgärdar Klyftan och även baroniet har Solordern klorna i. Baron Splintersköld är helt med på noterna, då hans resterande ätt står högt i gunst hos LV tack vare det.
Om köpingen Stirpazklyfte sen är knuten till handeln i staden Tofia, huvudstad i hertigdömet Slättebo, kan det vara intressant att utveckla i den här tråden.
Min vän, Stirpazklyfte är ditt. Jag står bara med marionettbaronen i låtsasbaroniet. Vi accepterar allt bara vi står på god fot med högre makter. :wink:
* För den geografiskt intresserade kan det berättas att gränsen mellan köping och borg går mitt i den klyfta som skiljer klippan där borgen är byggd från Stirpazflodens östra brädd där köpingen ligger. Denna smala klyfta är det som gett Stirpazklyfte sitt namn och genom den strömmar en smal arm av Stirpazfloden. Borgen upptar i princip hela klippan och är en av Solordens stärkaste fästningar, förbunden med omvärlden endast genom Klyftporten där en vindbrygga leder över till köpingen och via Flodporten som leder ut till en inbyggd hamn på den sydvästra sidan av borgön.
Tycker det ser riktigt coolt ut!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:
Då låter vi köpingen Stirpazklyfte tillhöra den värdsliga makten och solriddarborgen Stirpazklyfte tillhöra den andliga makten*. De påverkar varandra på många vis men är ändå skilda. På så vis kan vi få med båda våras bild av Stirpazklyfte. :wink:
Det blir jättebra! Själva köpingen kan vara helt i kyrkans makt i praktiken. Floddalen omgärdar Klyftan och även baroniet har Solordern klorna i. Baron Splintersköld är helt med på noterna, då hans resterande ätt står högt i gunst hos LV tack vare det.
Om köpingen Stirpazklyfte sen är knuten till handeln i staden Tofia, huvudstad i hertigdömet Slättebo, kan det vara intressant att utveckla i den här tråden.
Min vän, Stirpazklyfte är ditt. Jag står bara med marionettbaronen i låtsasbaroniet. Vi accepterar allt bara vi står på god fot med högre makter. :wink:
Vi delar. Blir roligast så. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Taget! Får jag behålla mina två andra tjuvgillen med Albert "Klockan" Poulin och Harald "Hästen" Hamrell? Tre tjuvgäng kanske blir många?
Hade glömt bort dessa. Får absolut plats tycker jag. Svartnissen kan vara en nykomling på scen (eller snarare under...) som krånglat till det för Klockan och Hästen.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Svartnissen är inte riktigt välkommen i vare sig Klockans Fil eller Hästens Tofia, men i Undervägarna har Nissen funnit skydd från sina konkurrenter. Är svartnissen mer av en tiggare-ficktjuvtyp? Klockan och Hästen driver tjuvgillen inspirerade av Gangs of New York. Svartnissen kanske är mer Oliwer Twist?
Skriv svar