Slättebo-Philmark kampanj

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Läser i kampanjmaterialet att hertig Ulrik Dagge har varit gift tidigare med en viss Ysolina Lejon. Vad heter den nuvarande frun och har hon några intressanta politiska kopplingar eller åsikter? Och vad hände med Ysolina?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

:oops: Det var mer än jag kom ihåg. Ska läsa igenom det själv. Kanske minnet kommer tillbaka.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Nu så!
Ulriks första fru Ysolina var släkt till Ridmarks Lejon. Hur hon och nuvarande hertigen är släkt är inte riktigt bestämt, men Ulrik har förvandlats till en gammal man och Ysolina är mor till hans nu vuxna son. Jag anser därför att Ysolina är nuvarande hertigs farmors syster. Ysolina dog tillsammans med en dotter i barnsäng. Hertig Dagge sörjde sin hustru, men gladdes åt att kapa banden till familjen Lejon. Vem ska vi då gifta bort hertigen med härnäst. Han var änkeman ett tag, men Ysolinas död är troligen 20-30år sedan och att en hertig är ogift såpass länge är väl inte troligt?

En annan sak jag upptäckte när jag läste igenom är:
Då hertig Dagge själv har posten som hertig över Philmark, Greve av Phil och baron av Daggeslätt, har han tre röster i stadsrådet och utslagsröst i egenskap av hertig.
Ska vi köra vidare på det? Det förändrar en del i röstlängden på det råd som byggts upp i FT-tråden på senare tid. Hertig Stirzberg bör ju se till att inte ha mindre röster är Hertig Dagge. Det kan även vara så att tack vare Echternas dominans i Kardien skiljer det sig lite mellan F och T? I Kardien har man en röst beroende på förläningar eller titlar som är rådsgrundande. I Tofia har man en röst/ person? På storrådsmötet(en) på Ingemansön gäller Tofias modell. Jag tycker det är kul om vi skapar en skillnad mellan länderna!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Ulrik Dagge gifte om sig 593 eO med Lisett Måne, avlägsen släktning till hertig Chestiern Måne av Satgherin. Tyvärr dog även hon i förtid helt plötsligt 608 eO. Men endast månader efter Lisetts död gifte hertigen om sig med Morgatha Beriksdotter, en mörkögd skönhet som plötsligt dykt upp vid hertighovet från någonstans uppe i Nordmark. Ulrik Dagge blev upp över öronen förälskad och misstänker, även om han inte berättat det för någon, att Morgatha är dotter, eller möjligen dotterdotter, till den borgfru han som ung väpnare var lika upp förälskad i den gången för nästan förtio år sedan. Det blev inte dem då men nu känner hertig Ulrik att han fått sin ungdomskärlek tillbaka.

Morgatha är tystlåten men mycket vänlig. Lite avvaktande i sina nya omgivningar men samtidigt en mycket kompetent borgfru som sköter hertigens hushåll precis så som henns man tycker det skall skötas. Det förekommer vissa rykten om Morgatha att hon egentligen är en lycksökerska och att hon inte ens är av adlig börd men hertigen bryr sig inte om detta. Så där sagolikt vacker som hans fru är då hon varje morgon flätar sitt hår i fönsterljuset och så där perfekt tempererad kryddvin hon varje kväll serverar på sängkanten. Vem kan då bry sig om annat?

Fungerar det? Har egentligen inga konkreta planer om vem Morgatha är, en lycksökerska eller inte (kanske något annat?), utan tänkte hon kan finnas med för den enskilde SL att utveckla. Tänkte också att hertig Dagge utöver sin eventuella blindhet rörande frun är så som han redan beskrivits och du redan tänkt dig. Satte även några årtal då jag gillar att ha dessa spikade. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev: En annan sak jag upptäckte när jag läste igenom är:
Då hertig Dagge själv har posten som hertig över Philmark, Greve av Phil och baron av Daggeslätt, har han tre röster i stadsrådet och utslagsröst i egenskap av hertig.
Ska vi köra vidare på det? Det förändrar en del i röstlängden på det råd som byggts upp i FT-tråden på senare tid. Hertig Stirzberg bör ju se till att inte ha mindre röster är Hertig Dagge. Det kan även vara så att tack vare Echternas dominans i Kardien skiljer det sig lite mellan F och T? I Kardien har man en röst beroende på förläningar eller titlar som är rådsgrundande. I Tofia har man en röst/ person? På storrådsmötet(en) på Ingemansön gäller Tofias modell. Jag tycker det är kul om vi skapar en skillnad mellan länderna!
Lite skillnader låter bra. Men en fråga är om verkligen hertigen behöver röster över huvud taget? Han är ju stadens överhuvud och borde kunna få som han vill bara han säger så? Eller kan kanske ett stort flertal rösta ner hertigen, och att han då behöver sina röster som greve och baron i tillägg?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Fungerar det? Har egentligen inga konkreta planer om vem Morgatha är, en lycksökerska eller inte (kanske något annat?), utan tänkte hon kan finnas med för den enskilde SL att utveckla. Tänkte också att hertig Dagge utöver sin eventuella blindhet rörande frun är så som han redan beskrivits och du redan tänkt dig. Satte även några årtal då jag gillar att ha dessa spikade. :)
Tycker det är fint att båda våra hertigar just för tillfället är gifta av kärlek istället för politik. Speciellt i Kardien är det kontroversiellt. Ditt förslag är hursomhelst bra. Vi kan gissa att de tu inte har någon son tillsammans. Nuvarande fogden i Bark Vendelrik Dagge är nog inte förtjust att hertigen har en fru i fertil ålder...
Lite skillnader låter bra. Men en fråga är om verkligen hertigen behöver röster över huvud taget? Han är ju stadens överhuvud och borde kunna få som han vill bara han säger så? Eller kan kanske ett stort flertal rösta ner hertigen, och att han då behöver sina röster som greve och baron i tillägg?
Jag tycker hertigen har röster i rådet i egenskap av greve och baron. Det gör att han kan påverka demokratin. Han har sedan bestämmanderätt som hertig, men tack vare hans två röster kan han få sin vilja att se mer samstämmig om han så önskar. Eller vad anser ni?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Tycker det är fint att båda våra hertigar just för tillfället är gifta av kärlek istället för politik. Speciellt i Kardien är det kontroversiellt. Ditt förslag är hursomhelst bra. Vi kan gissa att de tu inte har någon son tillsammans. Nuvarande fogden i Bark Vendelrik Dagge är nog inte förtjust att hertigen har en fru i fertil ålder...
Tänkte att hertig Dagges två första giftemål varit politiska så då kunde han förtjäna ett tredje av kärlek. Nu kan det ju tänkas vara så att Fru Morgatha inte helt är den som hertigen tror hon är men kärlek kan göra någon blind och dessutom är det bara rykten som ingen borde tro på egentligen...

(Hade vi varit i Skivvärlden och inte på Altor hade jag kanske låtit ett av ryktena varit att Morgatha har en väldig stor hattask på hyllan och ett mycket stort förråd av gamla avlagda tyger. Kanske även en kvast. :wink: )
Jeb skrev:Jag tycker hertigen har röster i rådet i egenskap av greve och baron. Det gör att han kan påverka demokratin. Han har sedan bestämmanderätt som hertig, men tack vare hans två röster kan han få sin vilja att se mer samstämmig om han så önskar. Eller vad anser ni?
Men är det verkligen ett demokratisk styre i en stad som inte är en fristad?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Tänkte att hertig Dagges två första giftemål varit politiska så då kunde han förtjäna ett tredje av kärlek. Nu kan det ju tänkas vara så att Fru Morgatha inte helt är den som hertigen tror hon är men kärlek kan göra någon blind och dessutom är det bara rykten som ingen borde tro på egentligen...

(Hade vi varit i Skivvärlden och inte på Altor hade jag kanske låtit ett av ryktena varit att Morgatha har en väldig stor hattask på hyllan och ett mycket stort förråd av gamla avlagda tyger. Kanske även en kvast. :wink: )
Jag tycker mig ha anat att det inte riktigt står rätt till i detta äktenskapet. Är inte hertigen ovanligt pigg för att vara såpass gammal? Har han inte t.o.m sett yngre ut sedan han gifte sig...?
Men är det verkligen ett demokratisk styre i en stad som inte är en fristad?
Nej, det blev inte riktigt bra. Han har stolar i rådet i egenskap av baron och greve, dessa i sin tur har han egenutnämnda gunstlingar som han sätter i sitt ställe. Låter det bättre?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Jag tycker mig ha anat att det inte riktigt står rätt till i detta äktenskapet. Är inte hertigen ovanligt pigg för att vara såpass gammal? Har han inte t.o.m sett yngre ut sedan han gifte sig...?
Folk säger så mycket...
Jeb skrev: Nej, det blev inte riktigt bra. Han har stolar i rådet i egenskap av baron och greve, dessa i sin tur har han egenutnämnda gunstlingar som han sätter i sitt ställe. Låter det bättre?
Låter fint.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Hertig Ulrik Belägraren Dagge av Philmark baron av Daggeslätt

Jag försöker få ihop en kompakt historia om vår käre hertig Dagge. Problemet är att vi gjort honom både gammal och komplicerad.

Hans tre äktenskap: Jag tänker att vi bara nämner dem i hans historia och gör egna flikar för fruarna?

Hans tillnamn: Belägraren blev efter diskussioner bestämt att ha med hans belägring av rådet att göra. Ska vi göra en speciell händelse av det eller bara fylla på hans historia?

Ätten Dagge självt: Låta den beskrivas genom de ättlingar som finns eller göra en egen sida om ätten? Väljer man andra alternativet finns i mitt tycke en mängd ätter som behöver mer kött på benen innan Daggarnas nummerlapp kommer upp. Jag kan tycka att det räcker med det som finns.

Hans konflikt med hertig Stirzberg: Hertig Stirzberg gifte sig med Ulriks systerdotter (Lurar på om vi ska ändra till syster? Eller kanske dotter? ) mot Ulriks vilja. Han har inte förlåtit hertig Stirzberg, men är väl inte helt missnöjd med ett såpass fint gifte? Hertigarna är inte öppet fientliga och träffas då och då. De är när de träffas ytterst reserverade mot varandra.

Red han verkligen i Andra kriget mot Svarta Tornet?: Han har ju nätt och jämnt ålder. Hans senaste fru kan ha givit honom lite år till låns.. Hans namn Belägraren kommer från rådsbelägring. Det betyder inte att han inte potentiellt kan ha deltagit i kriget. Något att utveckla?

Problemet som uppstår blir med allt detta att hans karaktärsbeskriving blir i mitt tycke lång. Längre än kungens. Visserligen kan han vara en riktigt intressant karaktär och dessutom gammal, men vad tycker ni andra?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Från Kardientråden:
Jeb skrev:Var ligger och vad finns i Västerhed?

Vad tycker du om Baron Erolind Stirzberg som fogde? Hertigens andre och i hertigens ögon medelmåttige son från dennes första äktenskap.
Västerhed tänkte jag beläget norr om Yxsjö och väster om Tjärdala på den handritade kartan. Utgörs av hedland och sträcker sig även en kort bit in i Brynhildurs skog. Det gränsar i öster mot grevskapet Brynhildur. I övrigt är det än så länge ganska obeskrivet. Några önskemål?

Erolind Stirzberg som fogde i Västerhed blir bra.

Övriga baronier i grevskapet Yxudde har jag namngivit men inte beskrivit färdigt än. Vet inte om jag får tilllika detaljerade texter som dina så om du vill ta över några baroneier får du det. Jag har en enkel kartskiss men den är också anpassbar. Annars går det väl att klämma in några fler baronier i de övriga grevskapen? Kardiens baroner sägs vara fler än de i Zorakin enligt källorna.

Baronier i grevskapet Yxsjö:

Grevehed
Huvudort: Yxsjö
Baronessa: Grevinna Lenora Hjärta

Kolvans Kors
Huvudort: Remaz
Baron: Kerkel Stenbalk

Storhög
Huvudort: Kapaz (grevskapets enda köping)
Baron: Ragnar Borr

Akra
Huvudort: Akraby
Baron: Björnvald Solesköld

Ringe
Huvudort: Orchfall (by som inte syns på kartan)
Baron: Villem Ringe

Narjas Källa
Huvudort: Sangeå
Baronessa: Kolkysa Lillendal

Klippekust
Huvudort: Luteby
Baron: Emrik Blåkorn

Munkhem
Huvudort: Berim (by som inte syns på kartan, ligger nära S:t Dericusklostret)
Baron: Odvin Obelkvarne

Tornö
Huvudort: Tornhamn (by som inte syns på kartan, ligger ute på ön i Stirpazviken)
Baron: Beriam Måne

Västerhed
Huvudort: Lerester (by som inte syns på kartan)
Baron: Hertig Leovin Stirzberg av Slättebo (i Zorakin)

Glimmerfors
Huvudort: Svartporten (by som inte syns på kartan)
Baron: Baron Dogal Ulvränn

Västgrevehed
Huvudort: Stenebro (by som inte syns på kartan)
Baron: Baron Christiern Lågeros
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Hertig Ulrik Belägraren Dagge av Philmark baron av Daggeslätt

...

Problemet som uppstår blir med allt detta att hans karaktärsbeskriving blir i mitt tycke lång. Längre än kungens. Visserligen kan han vara en riktigt intressant karaktär och dessutom gammal, men vad tycker ni andra?
Om beskrivningen blir lång tycker jag inte det gör något. Om det här är tänkt som kampanjmaterial så behöver inte beskrivningarna vara proportionerliga med övrigt material om Zorakin och Kardien.

Men vi borde kanske försöka kartlägga några viktiga pågående händelser och konflikter i Philmark-Slättebo för att knyta en så viktig person som hertig Dagge till dessa?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Västerhed tänkte jag beläget norr om Yxsjö och väster om Tjärdala på den handritade kartan. Utgörs av hedland och sträcker sig även en kort bit in i Brynhildurs skog. Det gränsar i öster mot grevskapet Brynhildur. I övrigt är det än så länge ganska obeskrivet. Några önskemål?
Nej det låter jättebra. Lite får, lite jakt. Ganska sporadiskt utvecklat osv. Ska försöka hitta på något trevligt med svartnissarna.
Erolind Stirzberg som fogde i Västerhed blir bra.
Då kör vi på honom
Övriga baronier i grevskapet Yxudde har jag namngivit men inte beskrivit färdigt än. Vet inte om jag får tilllika detaljerade texter som dina så om du vill ta över några baroneier får du det.

Ingen normal människa får ihop så mycket ord utan att säga något. :wink: Jag plockar dem du inte vill ha. Vi behöver ju inte heller stressa med detta. FT kommer att ta sin lilla tid.
Jag har en enkel kartskiss men den är också anpassbar. Annars går det väl att klämma in några fler baronier i de övriga grevskapen? Kardiens baroner sägs vara fler än de i Zorakin enligt källorna.
Vill du får du gärna lägga upp skissen. Jag har en skiss på Slättebo, men den är inte helt aktuell längre. Jag tycker antalet baroni är bra.
Grevehed
Huvudort: Yxsjö
Baronessa: Grevinna Lenora Hjärta
Hon har som traditionen ett eget baroni?
Kolvans Kors
Huvudort: Remaz
Baron: Kerkel Stenbalk
Fantastiskt namn på baroniet!
Storhög
Huvudort: Kapaz (grevskapets enda köping)
Baron: Ragnar Borr
Hur stor tänker du köpingen? Den kan bli relevant för FT tråden. Det går någon landsväg genom. Kanske ska vi namnge vägen då den går genom flera Yxsjös orter och ända fram till Fil
Akra
Huvudort: Akraby
Baron: Björnvald Solesköld
Även här går vägen.
Ringe
Huvudort: Orchfall (by som inte syns på kartan)
Baron: Villem Ringe
Spännande namn på byn. Säkert ingen historia bakom...
Narjas Källa
Huvudort: Sangeå
Baronessa: Kolkysa Lillendal
Vem är Narja?
Klippekust
Huvudort: Luteby
Baron: Emrik Blåkorn
Inte mycket att orda om.
Munkhem
Huvudort: Berim (by som inte syns på kartan, ligger nära S:t Dericusklostret)
Baron: Odvin Obelkvarne
Här blir lite samma upplägg som Stirpazklyfte? Världslig makt i samförstånd med den högre.
Tornö
Huvudort: Tornhamn (by som inte syns på kartan, ligger ute på ön i Stirpazviken)
Baron: Beriam Måne
Bor baronen på ön?
Västerhed
Huvudort: Lerester (by som inte syns på kartan)
Baron: Hertig Leovin Stirzberg av Slättebo (i Zorakin)
Om det inte gör något snor jag detta?
Glimmerfors
Huvudort: Svartporten (by som inte syns på kartan)
Baron: Baron Dogal Ulvränn
https://outlander.fandom.com/wiki/Dougal_MacKenzie
Västgrevehed
Huvudort: Stenebro (by som inte syns på kartan)
Baron: Baron Christiern Lågeros
Bla. Jag läste det som Låg-eros och kopplade det till impotens. Nu kan jag inte få det ur skallen. :(
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Nej det låter jättebra. Lite får, lite jakt. Ganska sporadiskt utvecklat osv. Ska försöka hitta på något trevligt med svartnissarna.
Tror det kommer dyka upp några svartnissar från mig också... :wink:
Jeb skrev:Vill du får du gärna lägga upp skissen. Jag har en skiss på Slättebo, men den är inte helt aktuell längre. Jag tycker antalet baroni är bra.

Jag skall försöka lägga upp den efter vart.
Jeb skrev:
Grevehed
Huvudort: Yxsjö
Baronessa: Grevinna Lenora Hjärta
Hon har som traditionen ett eget baroni?

Källmaterialet indikerar att det är så ordnat i Kardien och då även du gjort likadant tänkte jag också göra det.
Jeb skrev:Hur stor tänker du köpingen? Den kan bli relevant för FT tråden. Det går någon landsväg genom. Kanske ska vi namnge vägen då den går genom flera Yxsjös orter och ända fram till Fil

Vet inte helt än men jag har tänkt baron Borr som en av grevskapets mäktigaste. Lenora Hjärta håller av olika skäl en ganska låg profil och detta har varit till Borr och hans köpings fördel. Återkommer med detaljer om Lenora men tar gärna emot förslag om hur den kan knytas till Fil-Tofia.

Namn på vägen? Den är en del av pilgrimsvägen Via Aidne så möjligen har den det namnet (precis som då hela vägsträckan mellan Grivela och Ekeborg då möjligen också gör)? Eller har du någon annan idé?
Jeb skrev:
Ringe
Huvudort: Orchfall (by som inte syns på kartan)
Baron: Villem Ringe
Spännande namn på byn. Säkert ingen historia bakom...
En liten historia finns det nog...
Jeb skrev:
Narjas Källa
Huvudort: Sangeå
Baronessa: Kolkysa Lillendal
Vem är Narja?
Namnet tros härstamma från en grupp jorder som under 100-talet fO befann sig i Philmarks skogar. Narja är en gudinna inom Aesir. Mer detaljer kommer.
Jeb skrev:
Munkhem
Huvudort: Berim (by som inte syns på kartan, ligger nära S:t Dericusklostret)
Baron: Odvin Obelkvarne
Här blir lite samma upplägg som Stirpazklyfte? Världslig makt i samförstånd med den högre.
Har egentligen inte tänkt någon koppling mellan klostret och baronen utöver att baroniet har sitt namn efter klostret som finns här.
Jeb skrev:
Tornö
Huvudort: Tornhamn (by som inte syns på kartan, ligger ute på ön i Stirpazviken)
Baron: Beriam Måne
Bor baronen på ön?
Tänkt det.
Jeb skrev:
Västerhed
Huvudort: Lerester (by som inte syns på kartan)
Baron: Hertig Leovin Stirzberg av Slättebo (i Zorakin)
Om det inte gör något snor jag detta?
Gör så.
Jeb skrev:
Glimmerfors
Huvudort: Svartporten (by som inte syns på kartan)
Baron: Baron Dogal Ulvränn
https://outlander.fandom.com/wiki/Dougal_MacKenzie
Passar mycket bra. :)
Jeb skrev:
Västgrevehed
Huvudort: Stenebro (by som inte syns på kartan)
Baron: Baron Christiern Lågeros
Bla. Jag läste det som Låg-eros och kopplade det till impotens. Nu kan jag inte få det ur skallen. :(
Besvärligt med sådana kopplingar. Jag kan ändra till Christiern Eldros?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Tror det kommer dyka upp några svartnissar från mig också... :wink:
Spännande.
Källmaterialet indikerar att det är så ordnat i Kardien och då även du gjort likadant tänkte jag också göra det.

Helt överens.
Vet inte helt än men jag har tänkt baron Borr som en av grevskapets mäktigaste. Lenora Hjärta håller av olika skäl en ganska låg profil och detta har varit till Borr och hans köpings fördel. Återkommer med detaljer om Lenora men tar gärna emot förslag om hur den kan knytas till Fil-Tofia.
Det dyker nog upp idéer ju mer vi utvecklar.
Namn på vägen? Den är en del av pilgrimsvägen Via Aidne så möjligen har den det namnet (precis som då hela vägsträckan mellan Grivela och Ekeborg då möjligen också gör)? Eller har du någon annan idé?
Egentligen inte. Det var bara en tanke om att Via Aidne heter vägen, men att delsträckorna även har lokala namn. Ex. E6 heter ibland Norgevägen i folkmun. Det var ett sätt att göra det lite Kardienlokalt. Vi skippar det. Det blir lite väl detaljerat.
Namnet tros härstamma från en grupp jorder som under 100-talet fO befann sig i Philmarks skogar. Narja är en gudinna inom Aesir. Mer detaljer kommer.
Hmm. Aesir låter likt något annat. 8)
Tänkt det.
Bra. Har ett förslag. Återkommer senare.
Besvärligt med sådana kopplingar. Jag kan ändra till Christiern Eldros?
Det spelar inte någon större roll. Ta det du gillar.
Skriv svar