Vapen och teknologi

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av birkebeineren »

Som det ser ut nu är artiklarna för Vapen och Sköldar ganska bra på att visa vart de olika används, i vilka länder och av vilka kulturer. Detta saknas för Rustningar än så länge men vore väldigt bra om vi kunde bestämma. Särskilt hjälmar känns väldigt visuella och även om olika typer kan används i samma land, av samma kultur och säkerligen inom en enskild vapenenhet också borde det finnas vissa generella mönster. Vad är exempelvis vanligat att hitta bland dalkiska bågskyttar eller dårligt betalda magilliska borgvakter? I vilka länder och kulturer, och av vilka samhällstånd, de mest avancerade rustningarna förekommer vore också bra att veta. Vad bar de främsta ranska krigarna för rustning när de nedkämpade det aleriska kavalleriet 605 eO? Eller vilken är den bästa rustningen en stenrik zorakisk hertig kan frambringa hos mästerrustsmed Tornfågel i Pendon 610 eO?

Åsikter?

Själv har jag exempelvis alltid sett före mig erebosiska soldater i Riksarmén (och även hos många av handelshusens privata styrkor) utrustade med kittelhatt.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Fafnir »

Tanken är att allt eftersom beskriva de olika ländernas skick. Ofta kommer det gå att more or less copy/pastea info från respektive lands artikel. Det går givetvis göra små fotnoter vid olika rustningars egna notiser också. Just hjälmar finns det ju några specade i källorna som ännu inte hunnit in. Sereks barbiska oxhjälm, jordernas thormhjälm och howarhernas vendelhjälmar exempelvis. (Fritt från mina minnes grå hallar...)

Just de nationsspecifika rustningarna kan sannolikt behöva nötas mer på forumet än ringbrynjans basala funktioner :) Zorakin har ju exempelvis uppdaterats till ish sent 1400-tal.

Kittelhattarna känner jag är ganska vitt utbredda. Ser dem gärna i erebos exempelvis. Stadsvapen på kandras omslag vill jag minnas är iklädd en också. Samt stadsvakterna i gatumyllret till kapitelillustrationen om liv och leverne i slutet av magiboken till Expert :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Sopodlare »

Kittelhattarna borde ingå i ALLA trupper som bedriver belägringsstrid.
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av birkebeineren »

Vilka typer av vapen, sköldar och rustningar används av ankor? Eller för att tvådela frågan: Vilka är de fysiskt kapabla att använda och vilka används av de olika ankkulturerna?

Tankar?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Fafnir »

I mina kampanjer har de bruna ankorna föredragit läderrustningar. Ofta med förstärkta axelpartier, men ganska kite bepansring på benen. Detta med tanke på att de flesta mostståndare är längre och att de förlitar sig mycket på rörlighet. De beväpnar sig gärna med korta bredbladiga svärd, lämpade för både hugg och stötar, samt spjut.
Både svarta och bruna ankor har breda metallarmband på underarmarna, som de använder för aktiva parader/blockeringar och annammar gärna en knivstrid som tidfördriv som där de glatt hamrar mot varandra och blockerar. Snabbt och spektakulärt. Kastknivar uppskattas som distraktion,

Svarta piratankor rustar sig lite eller inget beroende på situation, men förlitar sig på att kunna annvända vattenvägen och vill då inte bli nertyngda av ringpansar eller plåtar. Huggare och handyxor favoriseras men varierar.

Kombineras efter situation med exempelvis liten rundsköld, kortbåge eller lätt armborst.

Vanlig taktik är att slå mot knän, knäveck, innanlår, hälsenor, veka livet etc där deras ringa längd kan utnyttjas. En enkel men effektiv taktik då benen oftast är sämre skyddade hos folk över lag.

Ankor slåss fult och gör det bra och med en remarkabel frenesi och intensivitet.

Enligt mig :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Fafnir »

Från egna inlägg i anktrådens begynnelse;
Den bruna ankan är rustad i ett "ledat" kroppspansar av härdat läder vilket inte stort hindrar hans rörelser. Pansaret är som starkast upp till då majoriteten av ankans motståndare är längre än den själv. Benen är av samma anledning nästan oskyddade, vilket också bidrar till att ge den rörelsefrihet som en ankkrigare behöver. Som ni kanske sätt tecknar jag nästan samtliga av mina ankor med breda metallarmband. Min tanke är att dessa används som "parerskydd" då sköldar kan tyckas otympliga (särskilt bland piratankor) Bland piratankor är dolkdans en populär sysselsättning. Det är heltenkelt en "lekfull" stridsträning med dolk och armband. (Se stridträningen i "Korpen flyger") Armbanden har blivit en statussymbol, en machopryl.

Denne ankkrigares beväpning består av ett bredbladigt spjut som lämpar sig väl för närstrid och ett fullgott kortsvärd.

På bröstvimpeln kan man se att han har städslats av handelshuset "Libra"(?), sannolikt som livvakt.
Naturligtvis har en art av kortväxta krigare utvecklat ett sätt att fajtas på även utan vapen. Om man som livvakt råkar bli påhoppad mitt under badet så bör man väl ändå kunna ge motståndet en god match.

Mina spelare kommer garantert INTE skratta om dom råkar ut för en ankas stridskonst. Så här ser jag på ankor:

Vita ankor: Extremt slipade affärsmän. Med rykten om sig att kunna sälja sand i en öken och kall öl på glaciären.

Svarta ankor: De mest fruktade pirater du kan tänka dig. Ljudlöst och utan nåd ( då de inte heller väntar sig ngn) dyker dom upp från ingen stans. Det finns berättelser om härdade marinsoldater som i full rustning och med simkunskaper som en retarderad gråsten valt att hellre försöka kasta sig i sjön och simma från ett anköverfall en att stanna och slåss.

Bruna ankor: Fåtaliga men välrenomerade. Deras lojalitet är gentemot uppdragsgivare är oöverträffad. Inte ens en svekfull och ondskefull uppdragsgivare står sviken så länge kontraktet fårtfarande är giltigt. Orädda och slipade. Deras storleks tillkortakommande övervägs av skicklighet och fula tricks. Slag mot skrev, knäskålar/knäveck, ljumskar, njurar, artärer på innanlår etc är så att säga normala träffar för dessa individer. Mycket fotfolk är dessutom dåligt rustade på benen vilket blir en enorm svaghet i strid mot ankor.

Angående färger så är det väl klart att ankor inte är doppade i färgpytsar. Varianter i mönster och skalor förekommer rikligt, men delas fortfarande i enkelhet upp i vit, svart och brun.

Angående stridskonster så blir det lätt en asiatisk ascossiation (hur f-n stavas det?). Detta behöver ju inte alls vara fallet. Brottning och boxning är välkända kampformer som förekommit i europa under antiken. Att en rejäl känga gör mer ont en en lavett insåg sannolikt folk redan i mänsklighetens gryning. Således ser jag inget fel i att vissa folkslag/sekter/raser/nationaliteter/yrken/skrån/religoner/whatever utvecklar sin egen obeväpnade kanpform. Sedan behöver dom ju inte kasta sig runt i gi med tygbälten i olika färger och pannband skrikandes "kiai" för det. Ordet -FU klingar mycket orientaliskt i mina öron. Quack-Fot kanske :lol:

Ankor kan slåss och är bra på det, med eller utan vapen. Vita ankor slåss med hjälp av bruna ankor eller avlönande långskånkar.

Jag läste en beskrivning någonstans som jag fastnade för. Ankor är som människorx3. Där en människa är arg är en anka furiöst rasande. Om en människa är hämndlysten och vill utkräva "öga för öga" så kan en anka välja att utplåna en hel släkt i tre generationer, samt gods och husdjur. Om en människa är glad så är en anka översvallande lycklig i hela själen etc.
Bild
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Sopodlare »

Vita ankor har ofta pengar, pengar som kan omsättas till högteknologiska vapen som armborst.

Kan det tänkas att vita ankor dåd e måste slåss föredrar sådana vapen? Ankor som är legosoldater bör också ha en hyfsad varierad beväpning.

I övrigt håller jag totalt med. Det här gör ankorna mindre fåniga och mer awesome. Som fanatisk kampsportare så håller jag helt med om att ALLA kulturer har utvecklat någon form av kampsport. Kanske är ankornas mer grapplingbaserad eftersom de är mindre och ofta svagare? En anka som drar ett knälås på en långling har ju definitivt jämnat ut längdfördelen denne har
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av birkebeineren »

Låter rätt. Hade glömt att all denna information fanns. Bör flyttas in i wikin, både under Teknologi i Ankor-artikeln och i vapen/sköldar/rustningar artiklarna.

Hur med hjälmar? Bra med skydd ovanifrån men inte om det skymmer sikten uppåt? Och hur med eventuella visir och den utstickande näbben?

Sen vore det kanske en idé med ett eget namn på de typiska ank-armbandskydden?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av birkebeineren »

Morelverna i Morëlvidyn (och troligen andra av morëlvidynerna) använder Konhjälmar:
... Morelvernas män bär ''turech'' (stora vita tygstycken) som huvudbonader. De hålls fast på huvudet av hårt virade ödleskinn. Med enkelhet kan tygstycket viras kring ansiktet som skydd för vind och damm. I strid bär de den traditionella spetsiga konhjälmen utan visir, tunna och smidiga ringbrynjor på kroppen. ...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Fafnir »

Pilvarianter
Bilagor
arrows.jpg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av skaraborgarn »

Anktänder

Jag har sett avbildningar av aggressiva ankor och det synes mig som om några av dessa hemska varelser har tänder. Stämmer verkligen detta?

Svar ja! Det händer att de hemska svarta ankorna och kanske även en och annan brun anka använder ett slags vapen som rätt och slätt kallas anktänder.
Detta vapen är en slags löständer som de illvilliga fjäderskurkarna stoppar in i sina näbbar för att se mer skräckinjagande ut. Dessa löständer är ofta gjorda efter människornas tänder men det finns modeller där tänderna ska se ut som rovdjurens. Tänderna är ofta gjorda av ben, ibland är det riktiga tänder någon stackars människa fått bidraga med. En del modeller är av metall.

Rent praktiskt kan ankan bita med dessa och kan bita av inte allt för tjocka rep men även bita i folks armar, ben men framförallt fingrar. Vapnet är dock något ineffektivt men några av ankor använder dem som nyss sagts. De fyller samma funktion som krigsmålning eller dylikt hos andra raser.

Tänderna gör mellan 1T2 till 1T4 i skada. Tänderna kan innehålla risk för infektion men det bedömer SL.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2019-06-09 15:56 Anktänder

Jag har sett avbildningar av aggressiva ankor och det synes mig som om några av dessa hemska varelser har tänder. Stämmer verkligen detta?

Svar ja! Det händer att de hemska svarta ankorna och kanske även en och annan brun anka använder ett slags vapen som rätt och slätt kallas anktänder.
Detta vapen är en slags löständer som de illvilliga fjäderskurkarna stoppar in i sina näbbar för att se mer skräckinjagande ut. Dessa löständer är ofta gjorda efter människornas tänder men det finns modeller där tänderna ska se ut som rovdjurens. Tänderna är ofta gjorda av ben, ibland är det riktiga tänder någon stackars människa fått bidraga med. En del modeller är av metall.

Rent praktiskt kan ankan bita med dessa och kan bita av inte allt för tjocka rep men även bita i folks armar, ben men framförallt fingrar. Vapnet är dock något ineffektivt men några av ankor använder dem som nyss sagts. De fyller samma funktion som krigsmålning eller dylikt hos andra raser.

Tänderna gör mellan 1T2 till 1T4 i skada. Tänderna kan innehålla risk för infektion men det bedömer SL.
Lite som Bondskurken Jaws med sina ståltänder, fast i ankform då. Hemska tanke! :D
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av skaraborgarn »

Jag fick idén då jag såg det gamla Sinakdusomslaget med svarta ankpirater. Två visar tänderna där. :lol:
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag tänkte på de där med näbb och rustningsdelar. Som ankar ju näbben tämligen sårbar även om man bär hjälm. Nässkena fungerar liksom inte. Bruna och svarta ankor kanske har utvecklat någon slags stridsmask, likt en japansk mempo, där näbben är täckt av stål?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av skaraborgarn »

Basinet med visir är det självklara valet.
Fast ankor kan väl bara ha läderrustning.
Skriv svar