Fil-Tofia

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jag tänkte att Lill-Fian anspelade på Lilla Tofia och att det är förstaden direkt öster om Tofia.

Kaparkvarteren, Kopparkvarteren... Gillar Jebs förklaring. :)

Vad som tillverkas på Ringmakaregatan? Utan att lockas av ett sök på nätet så gissar jag att det kan ha något med seldon att göra?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Vad som tillverkas på Ringmakaregatan? Utan att lockas av ett sök på nätet så gissar jag att det kan ha något med seldon att göra?
Du har fel. Där ligger Surons lökringar där mäster Celebrimbor sköter kemtvätt och smedja. :D
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-06-13 10:45 Vad som tillverkas på Ringmakaregatan? Utan att lockas av ett sök på nätet så gissar jag att det kan ha något med seldon att göra?
Jeb skrev: 2019-06-13 11:18 Du har fel. Där ligger Surons lökringar där mäster Celebrimbor sköter kemtvätt och smedja. :D
Nope. Svaret är: Ringbrynjor.
En ringmakare har som specialitet att tillverkar ringar för ringbrynjor. De kan naturligtvis tillverka andra sorters ringar för t.ex. seldon också.

Det här är ett typiskt stadshantverk som i borgar och slott skulle tillverkats av klensmeden (är man en fattigare riddare har man troligen bara en smed för allt metallarbete). Men att göra ringar för hand tar tid och skall du laga en brynja kanske du behöver ett tiotal nya ringar - och de tar tid att göra. Eller om man för den delen behöver tio nya brynjor kanske man behöver dessa så snabbt som möjligt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2019-06-13 10:31
Jeb skrev: 2019-06-13 09:52 Hur petigt ska vi beskriva FT? Jag gillar ju att minsta sten har ett namn, men alla delar inte den synen. Vi är nere på gränd, vilket får ses som mindre gator där man även i teori kan tillskriva dem adresser.
-Ahh, du söker Pilmakare Bratt. Han bor på Pilmakargränd 5, men du måste över bron. Detta är Fil. Pilmakargränd ligger i Tofia grabben.
Jag gillar det och tycker vi ska namnge gatorna. Vad är den allmänna opinionen?
All gator kanske inte behöver ha namnt (i en medeltida stad kan gator byta namn efter kvarterets slut) men fleratalet borde inte vara något problem. Dessutom så kan en del gatnamn finnas i både Fil och Tofia vilket kan leda till besvär för utskocknes RP:s. Du skickas till Skomakaregatan men upptäcker att det finns en Södra och en Norra sådan - i bägge städerna :roll:

Gata, väg, gränd, boulevard, aveny, esplanad, allé, brink, strög, passage, stråk kan för min del vara synonymer- det finns så många andra anakronismer i Kardien och Zorakin ändå.

Och uppenbarligen lever det Pilmakare på Pilmakargränd som tillverkar pilar. Men vad tillverkas på Ringmakaregatan? 10 poäng till det hus som kan gissa rätt.
Allt behöver inte namnges, då finns det ingen plats för tillägg och utvecklingar varken här eller i eget spel. Att Fil-Tofia, Tvillingstaden, är lite förvirrande med liknande namn på varje sida om Stirpaz låter som en rolig detalj. Något både lokala skojare och SL kan utnyttja.

Ytterligare ett bidrag till vägfaunan från mitt norska ursprung är smug (gränd, smal bakgata). Finns kanske även på svenska?
Snibben skrev:Nope. Svaret är: Ringbrynjor.
En ringmakare har som specialitet att tillverkar ringar för ringbrynjor. De kan naturligtvis tillverka andra sorters ringar för t.ex. seldon också.

Det här är ett typiskt stadshantverk som i borgar och slott skulle tillverkats av klensmeden (är man en fattigare riddare har man troligen bara en smed för allt metallarbete). Men att göra ringar för hand tar tid och skall du laga en brynja kanske du behöver ett tiotal nya ringar - och de tar tid att göra. Eller om man för den delen behöver tio nya brynjor kanske man behöver dessa så snabbt som möjligt.
Då fick vi lära oss. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Löken och Brimbor kanske är två skickliga hantverkare på Ringmakaregränd? :wink:
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

All gator kanske inte behöver ha namnt (i en medeltida stad kan gator byta namn efter kvarterets slut) men fleratalet borde inte vara något problem. Dessutom så kan en del gatnamn finnas i både Fil och Tofia vilket kan leda till besvär för utskocknes RP:s. Du skickas till Skomakaregatan men upptäcker att det finns en Södra och en Norra sådan - i bägge städerna :roll:
Detta inlägg har jag missat. Jag blev förtjust i dubbelgator. Inte för många, men några tex. Skomakare, skräddare och liknade är knappast ovanligt på båda sidor.
Gata, väg, gränd, boulevard, aveny, esplanad, allé, brink, strög, passage, stråk kan för min del vara synonymer- det finns så många andra anakronismer i Kardien och Zorakin ändå.
Bara det inte är för många.
Ytterligare ett bidrag till vägfaunan från mitt norska ursprung är smug (gränd, smal bakgata). Finns kanske även på svenska?
Tror inte det finns på Rikssvenska. Häromkring är smug existerande, men inte vanligt. Det hade varit kul att ha en lokal ändelse, men jag är rädd att vi måste förklara varför det heter som det gör och sedan implementera det i antingen Kardiska, Zorakiska eller bådas ordlistor. Min röst även om den är tråkig är att vi håller oss till några få. Helst -gatan, -gränd och liknande.
Det här är ett typiskt stadshantverk som i borgar och slott skulle tillverkats av klensmeden (är man en fattigare riddare har man troligen bara en smed för allt metallarbete). Men att göra ringar för hand tar tid och skall du laga en brynja kanske du behöver ett tiotal nya ringar - och de tar tid att göra. Eller om man för den delen behöver tio nya brynjor kanske man behöver dessa så snabbt som möjligt.
Det finns definitivt vapen och rustningstillverkning i FT. Det är sedan forumets uträkningar ingen brist på soldater. Ett faktum vi kanske glömt i all timmeryra. Hur stationeras och underhålls de soldater staden har? Forumet har varit inne på det tidigare, men det FT som växer fram nu kanske borde ha en lösning passande det vi bygger?
Löken och Brimbor kanske är två skickliga hantverkare på Ringmakaregränd? :wink:
Haha. De är ringmakare och har en framgångsrik bod som snärjer kunder oavsett ras.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Summera lite.

Lill-Fian blev förstaden vid Tofias östra port? Barkstaden vad Fils västra?

I borgen utanför Tofia slopas hertliga landsfiskaler och Regaliordern flyttar in? Den utanför Fil är i nuläget obebodd?

Kaparkvarteren heter det med kopparförklaringen+sjökrig?

Bryggorna och eller kranarna blev antagna?

Jag vill bara få er definitiva åsikter för att börja skriva lull-lull om platser. Sedan bör vi bestämma antalet beskrivna:

Krogar, värdshus och matställen. Finns det bordeller? (Påryggkullen utanför Fil antyds att några ligger) Badhus och liknande.

Kända handlare och handelshus.

Militära och polisiära byggnader. (spelare brukar besöka sådana).

"Läroplatser", ev. bibliotek och administrativa byggnader.

Portar, brunnar och annan fast utrustning.

Jag har säkert glömt massor. Jag tänker att ett sätt är att beskriva kvarter för kvarter utefter en mall liknande den som finns för länder. Knyta ihop säcken med allmän info och sedan lite äventyrsförslag. Vad tror ni?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Jeb skrev:Lill-Fian blev förstaden vid Tofias östra port? Barkstaden vad Fils västra?
Okej för mig.
Jeb skrev:I borgen utanför Tofia slopas hertliga landsfiskaler och Regaliordern flyttar in? Den utanför Fil är i nuläget obebodd?
Regalieorden, eller egentligen Regaligardet, är Fraxinus hjärtebarn så det får han uttala sig om. I nordvästra Zorakin finns det regaliegardister i Pharynx någonstans om jag minns rätt och i staden Kungsberg i norra Dreverike som är byggd just för gardet. Möjligtvis är det markgreven av Junemark som (tillsammans med solriddarna i Stirpazklyfte) står för försvaret gränsmarkerna runt Slättebo?
Jeb skrev:Kaparkvarteren heter det med kopparförklaringen+sjökrig?
Okej för mig.
Jeb skrev:Bryggorna och eller kranarna blev antagna?
Gärna båda för mig.
Jeb skrev:Jag vill bara få er definitiva åsikter för att börja skriva lull-lull om platser. Sedan bör vi bestämma antalet beskrivna:

Krogar, värdshus och matställen. Finns det bordeller? (Påryggkullen utanför Fil antyds att några ligger) Badhus och liknande.

Kända handlare och handelshus.

Militära och polisiära byggnader. (spelare brukar besöka sådana).

"Läroplatser", ev. bibliotek och administrativa byggnader.

Portar, brunnar och annan fast utrustning.
Börja beskriva du. :)
Jeb skrev:Jag har säkert glömt massor. Jag tänker att ett sätt är att beskriva kvarter för kvarter utefter en mall liknande den som finns för länder. Knyta ihop säcken med allmän info och sedan lite äventyrsförslag. Vad tror ni?
Tänker du de nio stadsdelarna vi kommit fram till här eller vill du dela upp i ännu mindre kvarter? Någon var inne på en mall liknade den i Krilloan-modulen vilket också kan fungera. Har du förresten sett att Fil-Tofia fått en uppdaterad artikel i wikin?

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Fil-Tofia

Jag har för övrig börjat ämna till ett par äventyrsuppslag...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Hittade följande om Regaliegardet:
Fraxinus skrev:Zorakien har också skakats av Svarta tornets angrepp från norr. Och i deras spår så har även farsoter följt vilket innneburit att befolkningskurvorna dalat och ökat om vart annat. Dessa störningar har också påfrestat de tidigare så rika nordliga hertigarnas plånböcker. Kungen har valt att bygga ett antal nya garnisonsorter för det nya Regaliegardet (varav två ligger i det kungliga hertigdömet Pharynx och en på gränsen mellan hertigdömena Mannemo och Slättebo. Ytterligare garnisonsorter finns i bland annat i Yttersol, Indarrike och Fjärdhundra) för att mota detta hot. (viewtopic.php?p=16830#p16830)
Med hertigdömet Mannemo avses Dreverike (där Mannemo är huvudstad). Karnisonsorten på gränsen mot Slättebo är Kungsberg som nämndes ovanför:
Fraxinus skrev:A. Kungsberg - stad och garnisonsort i Dreverike mellan Mannemo och Gröneborg (++)
Fraxinus skrev:Staden är en kunglig Fristad och innehåller dessutom en garnison om 600 man Regaliesoldater och 100 armborstskyttar. Vilket i hög grad bidragit till stadens uppsving de senaste åren. Staden är nu med sina 3600 invånare ungefär lika stor som Mannemo som innehåller 3000-3600 invånare (tidigare 1000 inv). Garnisonen bevakar dessutom detta område och dess landsväg för att förhindra angrepp från svartfolken i Torilskogen.
På kartan syns Kungsberg i centrala Dreverike lite längre söderut än den första uppgiften: download/file.php?id=52&mode=view

En möjligt lösning och utveckling av din idé skulle kanske kunna vara att kungen har förvärvat borgen söder om Tofia med avsikten att bygga upp en styrka regaliegardister just här?

Eller så är borgen hertig Leovin Stirzbergs sätesgård Stirzberget?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Lill-Fian blev förstaden vid Tofias östra port? Barkstaden vad Fils västra?
Taget
I borgen utanför Tofia slopas hertliga landsfiskaler och Regaliordern flyttar in? Den utanför Fil är i nuläget obebodd?
Vi forskar lite till. Jag tycker det kan vara lokala ädlingar som byggt för att gosa in sig med kungen. Jag utvecklar senare.
Kaparkvarteren heter det med kopparförklaringen+sjökrig?
Taget
Bryggorna och eller kranarna blev antagna?
Taget
Jag vill bara få er definitiva åsikter för att börja skriva lull-lull om platser. Sedan bör vi bestämma antalet beskrivna:

Krogar, värdshus och matställen. Finns det bordeller? (Påryggkullen utanför Fil antyds att några ligger) Badhus och liknande.

Kända handlare och handelshus.

Militära och polisiära byggnader. (spelare brukar besöka sådana).

"Läroplatser", ev. bibliotek och administrativa byggnader.

Portar, brunnar och annan fast utrustning.
Vi kör!
Jag har säkert glömt massor. Jag tänker att ett sätt är att beskriva kvarter för kvarter utefter en mall liknande den som finns för länder. Knyta ihop säcken med allmän info och sedan lite äventyrsförslag. Vad tror ni?
Tänker du de nio stadsdelarna vi kommit fram till här eller vill du dela upp i ännu mindre kvarter? Någon var inne på en mall liknade den i Krilloan-modulen vilket också kan fungera. Har du förresten sett att Fil-Tofia fått en uppdaterad artikel i wikin?

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Fil-Tofia

Jag har för övrig börjat ämna till ett par äventyrsuppslag...
Nio räcker fullt tycker jag. Jag tycker Krilloan är smart uppbyggt och enkelt att slå i. Det finns säker andra bra sätt, men min fantasilösa röst ligger på Krilloanmodellen.

Jag såg sidan och den kommer göra det enkelt att se vad som behövs.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Hur gör vi med de heraldiska vapnen? Enligt tidigare diskussioner och Snibbens utkast kom vi fram till ett vapen för vara stadsdel. Dessa vapen syns även på de olika stadsdelsmilisernas fanor och eventuella uniformer samt under de årliga Spelen där stadsdelarna tävlar mot varandra på olika sätt och möjligtvis som sköldar upphängda på Kejsarbron (i nummerordning enligt senaste Spels resultat?).

Här finns vapnen listade: viewtopic.php?p=41339#p41339
Här finns några uniformer: viewtopic.php?p=40925#p40925

Tyvärr är de fler än antalet stadsdeler så hur löser vi detta? Väljer ut några och låter övriga få annan bakgrund? Kanske lokala ädlingar?

Fil och Tofias två stadsvakter á 240 soldater vardera har också sina egna uniformer (Tofias syns på uniformsbilden).

Och hertigdömet Slättebo har fått ett tjusigt vapen: viewtopic.php?p=41978#p41978
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: 2019-06-24 06:49 Hur gör vi med de heraldiska vapnen? Enligt tidigare diskussioner och Snibbens utkast kom vi fram till ett vapen för vara stadsdel. Dessa vapen syns även på de olika stadsdelsmilisernas fanor och eventuella uniformer samt under de årliga Spelen där stadsdelarna tävlar mot varandra på olika sätt och möjligtvis som sköldar upphängda på Kejsarbron (i nummerordning enligt senaste Spels resultat?).

Här finns vapnen listade: viewtopic.php?p=41339#p41339
Här finns några uniformer: viewtopic.php?p=40925#p40925

Tyvärr är de fler än antalet stadsdeler så hur löser vi detta? Väljer ut några och låter övriga få annan bakgrund? Kanske lokala ädlingar?
Vi kan säga att vapnen inte tillhör stadsdelarna utan särskilda milisområden (två per stadsdel) som har sin skatterätt i dessa områden? Frågan är hur viktiga stadsdelarna är annars rent byråkratiskt? I Krilloan är stadsdelarna mer av en formsak och inte ha någon direkt inverkan på stadens styre.

birkebeineren skrev: Och hertigdömet Slättebo har fått ett tjusigt vapen: viewtopic.php?p=41978#p41978
Här kommer även ett på Fil-Tofia Heroldshus.
Fil-Tofia Heroldshus.png
Fil-Tofia Heroldshus.png (36.02 KiB) Visad 11114 gånger
Fil- Tofia Heroldshus kan vara Hertigstaden 13.
Ursprungligen låg Fil-Tofia Heroldshus i Fil vid Vapentorget (Heroldhuset gav namn åt det) - Philbyn 3 men för ca 35 år sedan började huset bli för trångt för alla böcker, sköldar och övrig verksamhet så man började leta ny tomter för att bygga ett hus. Hertigen i Slättebo passade då på att bygga ett helt nytt hus mellan pilgrimshuset och sitt eget palats (tomten hade tidigare haft ett lagerhus men dess funktion kunde enkelt flyttas). Hertigen av Slättebo gjorde nu inte det av några altruistiska skäl utan vill helt enkelt ge en känga åt Hertigen av Philmark i den "vänskapliga" tävlingen som finns mellan dessa båda.
Huset i sig är överbelamrat med vapen och snidade djur målade i heraldiks färger från husets alla välgörare i både Slättebo och Philmark.
Som en liten hämnd så köpte Hertigen av Philmark det gamla Heroldhuset och inrättade här Vapenknasarnas värmestuga för häroldrar som inte är anslutna till häroldernas gille. Även det gamla huset är utsmyckat med snidade och målade vapen och lätt att hitta. Värmestugan drivs mer som ett värdshus än som ett heroldshus och i praktiken kan vem som helst använda det .
Det skall även tilläggas att både häroldrar och vapenknasar inte bryr sig om fejden mellan de bägge hertigarna utan trivs bra med det nuvarande arrangemanget.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Vi kan säga att vapnen inte tillhör stadsdelarna utan särskilda milisområden (två per stadsdel) som har sin skatterätt i dessa områden? Frågan är hur viktiga stadsdelarna är annars rent byråkratiskt? I Krilloan är stadsdelarna mer av en formsak och inte ha någon direkt inverkan på stadens styre.
Skatterätt och milisområden blir bra. Då bli det även fler tävlande i Spelen. :D En uppdelning i riarkât kan också vara inblandad, ser ut som det stort sett är två tempelbyggnader i varje stadsdel som kan motsvara mindre församlingstempel.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Fil-Tofia

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2019-06-24 11:18
Här kommer även ett på Fil-Tofia Heroldshus.

Fil-Tofia Heroldshus.png

Fil- Tofia Heroldshus kan vara Hertigstaden 13.
Ursprungligen låg Fil-Tofia Heroldshus i Fil vid Vapentorget (Heroldhuset gav namn åt det) - Philbyn 3 men för ca 35 år sedan började huset bli för trångt för alla böcker, sköldar och övrig verksamhet så man började leta ny tomter för att bygga ett hus. Hertigen i Slättebo passade då på att bygga ett helt nytt hus mellan pilgrimshuset och sitt eget palats (tomten hade tidigare haft ett lagerhus men dess funktion kunde enkelt flyttas). Hertigen av Slättebo gjorde nu inte det av några altruistiska skäl utan vill helt enkelt ge en känga åt Hertigen av Philmark i den "vänskapliga" tävlingen som finns mellan dessa båda.
Huset i sig är överbelamrat med vapen och snidade djur målade i heraldiks färger från husets alla välgörare i både Slättebo och Philmark.
Som en liten hämnd så köpte Hertigen av Philmark det gamla Heroldhuset och inrättade här Vapenknasarnas värmestuga för häroldrar som inte är anslutna till häroldernas gille. Även det gamla huset är utsmyckat med snidade och målade vapen och lätt att hitta. Värmestugan drivs mer som ett värdshus än som ett heroldshus och i praktiken kan vem som helst använda det .
Det skall även tilläggas att både häroldrar och vapenknasar inte bryr sig om fejden mellan de bägge hertigarna utan trivs bra med det nuvarande arrangemanget.
:)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Fil-Tofia

Inlägg av Jeb »

Hur gör vi med de heraldiska vapnen? Enligt tidigare diskussioner och Snibbens utkast kom vi fram till ett vapen för vara stadsdel. Dessa vapen syns även på de olika stadsdelsmilisernas fanor och eventuella uniformer samt under de årliga Spelen där stadsdelarna tävlar mot varandra på olika sätt och möjligtvis som sköldar upphängda på Kejsarbron (i nummerordning enligt senaste Spels resultat?).
Vi kan säga att vapnen inte tillhör stadsdelarna utan särskilda milisområden (två per stadsdel) som har sin skatterätt i dessa områden? Frågan är hur viktiga stadsdelarna är annars rent byråkratiskt? I Krilloan är stadsdelarna mer av en formsak och inte ha någon direkt inverkan på stadens styre
Skatterätt och milisområden blir bra. Då bli det även fler tävlande i Spelen. :D En uppdelning i riarkât kan också vara inblandad, ser ut som det stort sett är två tempelbyggnader i varje stadsdel som kan motsvara mindre församlingstempel..
Bra ide! Jag gillar spelen och vill ha många lag i dem. De har givetvis politisk inverkan och segrarna (även segrarna i den vadslagning som pågår) åtnjuter stor respekt. Kanske får kvarteret, riarkâtet eller vilka vinnarna än må vara ekonomiska fördelar? Hursom får deras sköld en speciell placering på bron. Antalet tempelbyggnader låter jag härmed bero och mitt religiösa korståg är över. 8) !

Tyvärr är de fler än antalet stadsdeler så hur löser vi detta? Väljer ut några och låter övriga få annan bakgrund? Kanske lokala ädlingar?
Adelsfamiljer närmast tornet på Ingenmansön i rangordning, därefter tävlande i spelen ända ut till de som kom sist indelade på respektive Tofia eller Filsida?
Fil och Tofias två stadsvakter á 240 soldater vardera har också sina egna uniformer (Tofias syns på uniformsbilden).
Japp
Och hertigdömet Slättebo har fått ett tjusigt vapen: viewtopic.php?p=41978#p41978
Tack för det. Jättefin! Får man vara lite tiggande och be om grevarna med? Korp är i mitt huvud svarta och gula. Splintersköld svart och vit sköldhalva på grönt. Axman har jag ingen aning om. Jag vet inte hur det funkar heraldiskt, men jag är övertigad om att det finns någon som vet...
Skriv svar