Altoriska djur

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altoriska djur

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2019-08-16 15:47
Jag är lite oklar vad du menar med bok här? Jag hade tänkt mig att vi skulle göra en riktig pdf i stil med de som gjorts för olika länder? Om vi skulle göra det hela som ett riktigt historiskt bestiarium så skulle Fafnir behöva illustrera allt i den stilen också, vilket kan vara väldigt jobbigt. Och jag skulle få en rejäl utmaning med layouten. Men det är klart att det går, men det är svårare att få till en autentisk stil. Ett annat problem med den historiska stilen är ju att djuren inte alls ser ut som de gör på riktigt. :lol: Som SL-verktyg skulle en sådan pdf vara tämligen värdelös. Kanske kul att bläddra i, men i spel helt kass.

I wikin kan man ju börja med att lägga upp informationen från min avskalade pdf och för nya varelser som vi utvecklar tillsammans i den här tråden? Det kan finnas invändningar mot mitt material också, allting kan förbättras, så alla som vill måste ju få chansen att tycka till om det redan färdiga materialet.
Med en bok tänkte jag en artikel i wikin så som följande exempel:
Och i samma artikel listas alla eller några av dina djur (gärna med illustrationer av Fafnir), eller det finns en länk till ditt originaldokument.

Att göra en hel pdf är möjligt men kräver en hel del arbete, och arbetare. Vi kan gärna diskutera det vidare. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altoriska djur

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Men i vilket fall som helst så låter Porkuz Agrikult eller bara Porkuz fantastiskt. Dog inte han i sviterna av en infektion efter att han i sin ålderdom råkade sätta sig på en blå piggsalamander i Efaro?
Jeb skrev:Men ändå med ett leende på läpparna då han under infektionstiden fick en fantastisk möjlighet att studera den sågtandade sårmasken. Den studien blev hans sista gåva till världen. :D
:)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Altoriska djur

Inlägg av Fafnir »

Jag har gjort fyra bestar i bestiariumstil men desto fler som blyertsteckningar. Och ritar gärna fler av båda typer. Bestariumstilen är som sagt mer tidskrävande då jag ännu inte kan måla på ett övertygande sätt på plattan utan då måste plocka fram penslar och färger.
Mitt förslag är att snyggt illustrera och bygga ut det fantastiska pdf jobbet som redan finnes i monsterboksstil till speledarhjälpmedel.
Det går med fördel även inympa ingametexter i rutor som utdrag ur olika böcker. Om det så småningom blir tillräckligt med material över kan vi kanske börja fundera på ett bestarium också för att det vore sjukt tufft.

Utöver fiskarna finns om jag tar fritt från minnet; hästar, indriker, elefantfågel, mantikora, kentaur och nån halvdan vargman som skisser.

I bestiariumstil finns drinn, mantikora, basilisk och siren.
Hade hoppats rita lite idag men glömde tydligen applepennan på jobbet... :(
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Altoriska djur

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev: 2019-08-22 14:04 Jag har gjort fyra bestar i bestiariumstil men desto fler som blyertsteckningar. Och ritar gärna fler av båda typer. Bestariumstilen är som sagt mer tidskrävande då jag ännu inte kan måla på ett övertygande sätt på plattan utan då måste plocka fram penslar och färger.
Mitt förslag är att snyggt illustrera och bygga ut det fantastiska pdf jobbet som redan finnes i monsterboksstil till speledarhjälpmedel.
Det går med fördel även inympa ingametexter i rutor som utdrag ur olika böcker. Om det så småningom blir tillräckligt med material över kan vi kanske börja fundera på ett bestarium också för att det vore sjukt tufft.

Utöver fiskarna finns om jag tar fritt från minnet; hästar, indriker, elefantfågel, mantikora, kentaur och nån halvdan vargman som skisser.

I bestiariumstil finns drinn, mantikora, basilisk och siren.
Hade hoppats rita lite idag men glömde tydligen applepennan på jobbet... :(
Jag tycker att vi kör på i samma realistiska stil som du har med hajarna. Det underlättar för SL när det gäller att få en bild av hur en varelse ser ut. Ett bestiarium kan ju vara ett långtidsprojekt så det är ju ingen brådska med bilder.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Altoriska djur

Inlägg av Fafnir »

Vad börjar vi med för djur tycker vi då?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altoriska djur

Inlägg av birkebeineren »

Vad vill du helst rita, verkliga djur eller altoriska djur utan verkliga förlagor så som sexbent stäpphörning, enhornsbuffel, vargiller osv?

Vill du rita fler liknande djur på en bild så finns både Häst och Elefant där några kan plockas ut.

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Häst

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Elefant
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Altoriska djur

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev: 2019-08-30 21:31 Vad börjar vi med för djur tycker vi då?
Jag skulle nog satsa på att illustrera varelser som inte har förekommit i ÄS produkter och som inte förekommer i vår egen värld. Hästar och hundar i all ära, men de är lättare att föreställa sig.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Altoriska djur

Inlägg av skaraborgarn »

Sabeltandad flygorm

Tvåhövdad spindel

Osynlighets varg
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Altoriska djur

Inlägg av Fafnir »

Väldigt många av de altoriska djuren påminner iof mkt om våra vanliga hästar, hundar och elefanter.
Ska vi lägga in de legendariska bestarna också?

Och hur delar vi upp dem? I pdf:en är det bokstavsordning. Ett alternativ är efter ”släkte” som på wikin.

Ett tredje är efter miljöer som i monsterboxen.

Ett fjärde efter länder.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Altoriska djur

Inlägg av Fafnir »

En ny haj vi kan använda eller förkasta. Hoppas på en målande beskrivning.... ;)
Bilagor
DBB00403-B0FF-4F2A-9E4D-9ADF4F795CDB.jpeg
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altoriska djur

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2019-09-05 19:20 Väldigt många av de altoriska djuren påminner iof mkt om våra vanliga hästar, hundar och elefanter.
Ska vi lägga in de legendariska bestarna också?

Och hur delar vi upp dem? I pdf:en är det bokstavsordning. Ett alternativ är efter ”släkte” som på wikin.

Ett tredje är efter miljöer som i monsterboxen.

Ett fjärde efter länder.
Om vi vill inspireras av Monsterböckerna så gör de följande uppdelning:

Monsterboken I
Djur (inkl. utdöda djur)
Humanoider
Legendariska varelser
Odöda

Monsterboken II
Djur (inkl. fantasivarianter på djur)
Urtidsdjur
Dinosaurer
Legenddjur
Humanoider
Odöda
Magiska varelser
Växter

MBI är enkel, MBII lite mer omständig. Varelser som sexbent stäpphörning, enhornsbuffel, silkespälsad stäpplama osv finns inte med i några av böckerna men borde kunna passas in som bara Djur.

Att dela in efter Miljö kan också fungera. Länder kanske bäst som tillägg eller underkategori till annan uppdelning? Bokstavsordning gör att vi undviker eventuella oklarheter kring vilken kategori en varelse tillhör.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altoriska djur

Inlägg av birkebeineren »

Om vi delar in efter "släkte" är då uppdelningen i wikin bra eller bör den ändras?

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... #Bestarium
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Altoriska djur

Inlägg av Fafnir »

Hade för mig att wikin var mer utkristalliserad än så, det jag menade var isf

Fåglar, fiskar, smutskryp, nyttodjur, rovdjur med underkategorier som hajar, hästar etc

I kampanjboken till monsterboxen var djuren sorterade efter miljö; öppen skog, tät skog, djungel, slätt etc

Fördelen jag kände som SL var att det var lätt att hitta ett lämpligt kreatur när spelarna gick runt i opa dalen eller gormvacskogen. Men sen är ju vissa arter väldigt lokala.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Altoriska djur

Inlägg av Grisodlar'n »

Kan man inte sortera djuren med levnadsmiljö som huvudrubrik (t ex Öken) och sedan kategorisera dessa ökenvarelser efter kategorier som snuskkryp, rovdjur, nyttodjur, etc?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Altoriska djur

Inlägg av birkebeineren »

Monsterboxen delar ju upp djuren efter miljö så vi lånar i så fall inspiration därifrån om den varianten används. En klurighet med sortering efter miljö, eller hemvist som det kallas både i Monsterboxen och Monsterböckerna, är vart djur som förekommer i flera miljöer/hemvister beskrivs?

Sen föreslår jag att oavsett uppdelning eller kategorisering så får "Smutskryp" vara ett ingame-begrepp. Det låter mera som just det och dessutom lite otydligt som SL-hjälpmedel. Småkryp skulle kunna vara ett alternativ men även det får en lite oklar betydning och avgränsning. "Pälsfisk" som är ganska oklart det med har vi låtit vara ett ingame-begrepp.

I wikin finns en artikel kallad Snuskkryp och för att kunna använda ett sådant begrepp är den utformat som en bok, en bok som är ett bestiarium. Författad av en viss Falfonir av Kaphalt som ett litet hint till upphovspersonen. :wink:

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Snuskkryp
Skriv svar