Nargur

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tycker nog inte att krokodil och grottlejon ska finnas i Nargurs skogar. Och inte Mammut heller p.g.a. dess storlek... och Ullhårig Noshörning bör bli placerad längre norrut eller långt söderut.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Med tanke på att det finns gigantiska snigelflodhästar i Magilre, så varför inte krokodiler i Nargur? De behöver ju inte vara någon traditionell art från "vår värld", utan en köldtåligare nargurisk krokodil.

Sen så förstår jag inte vad ullhåriga noshörningar skulle göra längre söderut. Känns som om pälsen skulle bli svedd rätt snabbt nere i söderns eldhärjade länder. Nää, Ullhåriga noshörningar hör hemma i norr, och kanske ligger Nargur vid den södra gränsen för deras utbredningsområde?
Senast redigerad av Bergdahl den 2007-05-02 12:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bergdahl: Petig med orden! 8) Jag menade förstås att ullhåriga noshörningar finns i norr, och VANLIGA noshörningar långt söderut.

Sen angående krokodiler: Även om det är häftigt att placera krokodiler i Nargur så kan man ju spara denna ras till andra platser utan att sätta in en mix av allt möjligt bara för det "coola" i det. Jag röstar fortfarande nej för krokodiler.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Spelknepe, glömde sätta dit en liten smilie, men det kanske hade varit något med svedd ullhårig noshörning. :wink:

Angående krokodilerna kan man ju alltid sätta päls på dem. :shock: Nää, men det går säkert att komma på någon bra krokodilaktig varelse som kan finnas i nargurs många vattendrag, men jag skulle inte gråta blod om de inte fanns där. Att bara skriva att det finns krokodiler i nargur kanske inte är så bra, men om det arbetas lite på dem ser jag iaf inget hinder för det.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja bort med krokodiler (även ullhåriga sådana).

Förslag: Stim (1-20) av hungriga tagg-gäddor kan terrorisera floderna. De största exemplaren blir 2 meter långa och står i vattenbrynet som krokodiler för att dra ner hjortar eller vildsvin. Ska de ätas skall de ätas unga, dvs under 60 cm långa. Efter det bildar de gift i gaddarna som ger en bitter bismak i köttet.

Sedan får ni inte glömma trädiglarna som väl enligt M&M skall vara inte helt ovanliga i Nargurs skogar.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Birkebeinaren Gillar verkligen ditt nargur :D, tjärnarna, bäckarna och våtmarkerna (och krokodilerna) gör det till en blandning av sydfinland och florida :)

Finns det mangroverträsk i Nargur kanske? Och bottenlösa marskland och offertjärnar fulla rostade gravgåvor?

Vad gäller Mammutar och ullhåriga noshörningar är jag inte så säker: det finns gott om sådana vidunder i Sanithsid och Orighin och marjura: de kanske hör hemma vid iskanten (vilket förvisso har föga att göra med dessa djurs naturliga hemvister). Däremot är det asfräckt om skogarna har andra urdjur från tertiär etc: sabeltandade tigrar, grotthyenor och uroxe. Krokodilerna är givetvis alligatorer, eller?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

När jag borde gjort annat satt jag och funderade på det här med krokodiler och Nargur och en tanke som slog mig var just gäddor. Men såg då Nargur "krokodilen" som någon slags blandning av en gammelgädda och krokodil. Så gäddor kan nog vara rätt väg att gå. Sen blandade jag ju iofs också in näbbdjuret i min "röra". Ta alltså en tredjedel krokodil, gädda och näbbdjur så kanske man kan få en nargurisk krokodil, som lurar vid strandkanten :P
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Måste fort slänga in mitt fulla stöd till mammutarnas existens. :D Tycker absolut de kan leva i skog (elefanten gillar också skog) och definitivt inte att man behöver begränsa dem till glaciär-randen.

Nargurerna behöver ju elfenben att handla med :)

Dessutom var ju birkes skriverier om rasande drogade stridsmammutar här tidigare helt suverän. Varför inte gå ännu längre och dra paralleller till de indiska timmerelefanterna. Raggiga kolosser med sågade betar, kraftigt drogberoende och blodiga sidor förs fram av trupper av agressiva spjutbärare och släpar stocklass och sliter upp trän med rötterna.

Tummen upp också för snölejon, sabeltandade tigrar, grotthyenor och alla tänkbara krokodil-gäddkorsningar (nargurisk flodödla?).
Och mangroveskog!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det här var roligt! :D

Här sitter jag (i går kväll) och muttrar över att min inspirations musa (hon ser ut som en av Ackegårds älvor, riktig söt och med stora öron) inte vill besöka mig och lyckas endast åstadkomma en arbetstext rörande Moder Jords skapelser i Nargur. Bara för att bevisa för mig själv att förmodligen ingen kommer att läsa igenom min långa uppradning av djur och växter så klämmer jag inn två saker (ni har endast upptäckt en :P ) som kanske inte hör dit och räknar med att ingen kommer att reagera.

Tänk så fel man kan ha, och vad resultatet kan bli; inte en krokodil utan en tagg-gädda besläktat med näbbdjuret!

Tagg-gäddan är numera en officiell del av Altors fauna. :wink:

När det gäller den ullhåriga noshörningen så finns den i skogarna enligt Barbia-modulen (men jag funderar på att lägga till två ben och låta den vara besläcktad med den sexbenta stäpphörningen?).

Mammut har jag tänkt låta härstamma från norra Nargur och vara inte bara ett nyttigt redskap för att forsla fram timmer till flottälvarna utan också vid tillfällen vara använda som stridsvapen (skräckinjagande men rätt så oberäkneliga om inte de drogas på exakt sätt).

Trädiglar, blöt myrmark och offertjärn fyllda med både rostiga och guldblänkande offergåvor finns definitivt!

EDIT: Du kompleterar mina ideer mäster Vije! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Måste fort slänga in mitt fulla stöd till mammutarnas existens. Tycker absolut de kan leva i skog (elefanten gillar också skog) och definitivt inte att man behöver begränsa dem till glaciär-randen.
Alltså.. nej nej nej. Världen ALTOR är stor. Allt kan inte vara koncentrerat på vissa platser på Ereb. Man måste kunna sprida ut alla företeelser. Snälla låt bruket av (indiska) skogs-elefanter finnas någonstans i Akrogal. Att placera dem i Nargur tar bort charmen med att se elefanter i Akrogal (eller Soluna). Likaså med Krokodil/alligator. Vad i helsike gör de i en barrskog?

Gäddorna är en helt ok idé, men finns där inga andra alternativ till amfibievarelser som lever i floder/små skogssjöar? Bäckahäst, Skogsvrå. Flodtroll, som passar bättre in i blandskog/granskog?
När det gäller den ullhåriga noshörningen så finns den i skogarna enligt Barbia-modulen (men jag funderar på att lägga till två ben och låta den vara besläcktad med den sexbenta stäpphörningen?).
...och nej. Låt den ha fyra ben som det står i Barbia. Placera den i Barbias norra skogar som en sällsynt varelse. (Där är det kallt).

Ibland är ni inte kloka!
8) 8) 8) 8)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Spelknepe skrev: Alltså.. nej nej nej. Världen ALTOR är stor. Allt kan inte vara koncentrerat på vissa platser på Ereb. Man måste kunna sprida ut alla företeelser. Snälla låt bruket av (indiska) skogs-elefanter finnas någonstans i Akrogal. Att placera dem i Nargur tar bort charmen med att se elefanter i Akrogal (eller Soluna).
Alltså, vänta nu här. Elefanter finns ju till och med på Caddo. Dessutom finns dom vildsinta köttätande elefantiderna både i Magillre och på Trakorien om jag inte missminner mig. Att dom inte skulle ha större och hårigare släktingar norrut håller jag för underligt.

Dessutom så skulle Birke lätt kunna peta in tjoget drakar i Nargur utan att ngn spelare någonsin skulle märka det. Vi pratar ju inte en liten skogsdunge nu, utan typ den mörkaste, största och minst utforskade skogen på ereb, eller?

Visst kan man hålla igen på det ena eller andra men i detta fall såg jag inga konstigheter. Vänta bara tills jag lanserar dom trehövdade eldsprutande, hyperintelligenta och regenererande purpurfärgade kejsargriparna i Ransard :wink:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Världen ALTOR är stor
Precis, vilket innebär att om allt skulle spridas ut i lagom doser på hela altor skulle inte mycket bli kvar till Ereb, där ju de flesta "äventyrare" håller till. För att dra det hela till sin spets, vad gör då "mammutarna" för nytta på platser där inte äventyren utspelar sig på? Det sagt så handlar det ju inte om elefanter utan om Mammutar. Vilka ju har funnits uppe i Sibirien om jag inte missminner mig, medans elefanterna ju finns i Afrika, Indien och sydostasien. Alltså finns det elefantsläktet utspritt över rätt stora delar av vår värld, med reservationen då för att mammutarna är utdöda. Sen så finns det ju redan en hel del elefantarter i Ereb som fafnir nämner.

Angående gäddkrokodilen, så varför inte använda vijes namn på den "nargurisk flodödla" så behöver ingen få några nilenassociationer från krokodiler, även om krokodiler och deras släktingar alligatorer ju finns utspridda över rätt stora delar av vår värld de också. Även om de kanske inte finns på den breddgrad som nargur ligger på i Altor. Men det är ju Erebaltor och inte vår värld vi talar om här och konstigare saker har väl hänt än krokodilliknande varelser i ett barrskogsområde, gigantiska snigelflodhästar kanske. :?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

För att dra det hela till sin spets, vad gör då "mammutarna" för nytta på platser där inte äventyren utspelar sig på?
Det var ett ganska vagt argument. För det första så är det ju upp till varje spelledare att placera sina spelare var de vill. För det andra så talar jag om en charm med att rollpersonerna kanske får se importerade elefanter i någon handelstad och "Oh'ar" för detta. Att göra skogs-elefanter så pass tillgängliga i en barrskog tycker jag är FÖR mycket fel.

Vad gör Vicotnic för nytta i Nidland om inte rollpersonerna träffar honom?
Vad gör isherrarna för nytta i Orghin om aldrig rollpersonerna åker dit?
Vad gör salamandrarna i söder för nytta om...
Vad gör drakarna för nytta om de är så ovanliga så att...
osv...

Även om Ereb Altor är en fantasyvärld så går ju inte alla upp och ner och isbjörnar bor i öknen. Det måste ju finnas något att relatera till, och där är ju vår värld en utmärkt källa.

Det FINNS redan så pass mycket djur som gör Nargur unikt. Det behövs inte elefanter, varken håriga eller o-håriga i Nargur.
Precis, vilket innebär att om allt skulle spridas ut i lagom doser på hela altor skulle inte mycket bli kvar till Ereb
Ooooh jooo... det finns väldigt mycket kvar till Ereb. Om vi plockar bort elefanterna från Nargur. Är det inte mycket kvar i Ereb då?
Angående gäddkrokodilen, så varför inte använda vijes namn på den "nargurisk flodödla
Nargurisk Flodödla låter bra. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hehe... högst medveten om att det var ett vagt argument, men ändå tycker jag att det är värt att fundera över, och med tanke på att det är Ereb vi skall fylla här, inte altor baksida osv, så tycker jag det är viktigare att "fylla" ereb än att lämna de "fräcka" sakerna till andra kontinenter. Det sagt så tycker jag inte att man med våld skall tvinga ner allt i Ereb. Men jag kan inte se några problem med mammutar i Nargur. En möjlig lösning för att stilla "elefantkritikerna" kan ju vara att nargurs mammutar är domesticerade, "orghinska" mammutar, och inte finns i vilt tillstånd. Populationen av mammutar i nargur är därför inte allt för omfattande.

Sen så kan jag tänka mig att en rollperson som sett en mammut i Nargur inte hade blivit lika imponerad av att se en elefant från Soluna i Stabul, men det hindrar ju inte från att majoriteten av rollpersonerna blir imponerade då de ser den, då de inte sett en mammut i/från Nargur. Varför ha med drakar, har man sett en sådan blir man ju knappast imponerad av en elefant sen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tycker också du reagerar lite hårt emot mammutarna mäster Spelknepe. Tittade i Barbia-modulen och där nämns mammuten som en del av Nargurs fauna...

Att mammutar bara skal finnas på en plats gör den bara till en nuspritarviuppdethärställetmeden... ziplodit? Mammut kan väl finnas både i norra Nargur, i Barbia och på Orghin? Den handelsplats där RP ser mammutar och "Oh'ar" åt detta märkvärdiga kan ju lika gärna vara Mastika Agga som den sombatzinska Nohmbor som vi alldrig hört talas om?

Jag såg möjligheten med timmerarbetande mammutar (precis som de ytterst sällsynta stridstränade sådana) som ett sätt att både få med ett "onaturligt" djur som mammut och integrera det i den altoriska världen på ett logiskt sätt.

Andra sätt att integrera mammuten tänkte jag vara elfenbenshandel, äventyrsuppslag med sökande efter "Mammutarnas gravgård", och den bland alla klassiskt skolade taktiker, strateger och härförare välkända historien om hur det gick för Tharawghos och hans mammutar när de gick över Mörkerbergen på 700-talet fO för att invadera Kejsardömet Jorpagna.

Kanske de på senare tid importerade orghinska mammutarna är specielt lämpade för arbetet med att lasta timmret ombord på skeppen i Mastika Agga (vilket utförs på vintern då djuren kan ta sig helt fram till de infrusna skeppen) och den narguriska mammuten heller används i skogen?

Skal vi spika den narguriska flodödlan? :D
Skriv svar