Nargur

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:
Skal vi spika den narguriska flodödlan? :D
Tycker fortfarande en stor fisk vore roligare. Finns tillräckligt med rasslande reptiler är överraska RPna med. Fram för fjälliga fiender! (Rovfiskar och hajar är aldeles för ofarliga hot när man seglar runt i sin kogg, men vid vattenhålet i djupa skogen på väg till Babor...SMACK så dras man ner av en ilsk gammelgädda.) :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Flodödlan misstolkas bara som en ödla (med drag av näbbdjur :roll: ), det är egentligen bara en stooor gädda.

...och alla som sett tanduppsättningen till en vanlig liten gädda kommer att holda tassarna långt borta från romantisk fingerdoppande når de färdas i kanot längs de narguriska älvarna. :twisted:
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

birkebeineren skrev:Tycker också du reagerar lite hårt emot mammutarna mäster Spelknepe. Tittade i Barbia-modulen och där nämns mammuten som en del av Nargurs fauna...
Hear, hear!

Ge dig Spelknepe :D
Som motprestation kanske Birkenbeineren kan minska antalet ben på sina ullhåriga noshörningar till 4 :wink:

Flodödlan kan ju också bra vara en fisk (eller nånting ditåt), en ruskig amfibie med gula stirriga glosögon, gälar, långa fenor och små krokiga kloförsedda ben att använda vid sina överraskningsattacker upp mot strandbrinkarna.
Och skäggtöm! :D

Flodödlan torde vara en riktig mardröm för stockflottarna när de i misstag hugger timmerkroken i den stockliknande flodödleryggen.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ge dig Spelknepe

Oooooohhhhh... bara för det så... ...okaj jag ger mig! Men bara i NORRA Nargur. Inte en centimeter längre ner! :wink:

Kan ärligt talat se en rolig scen när rollpersonerna irrar omkring i Nargurs skogar och de hör något prassla i buskarna, sekunden efter stövlar en mammut fram och håller på att trampa ihjäl alla!

Ljudeffekterna borde se ut såhär: "prassel, knäck, prassel, SKRIK, vrål, tuut, guaarrrgh, mos, knäck, skriiik, vrååål, brak, mos, knäck"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Kan ärligt talat se en rolig scen när rollpersonerna irrar omkring i Nargurs skogar och de hör något prassla i buskarna, sekunden efter stövlar en mammut fram och håller på att trampa ihjäl alla!
Fast vilken tur att det inte var en sexbent ullhörning! :wink:

Nargurisk mammut i norra delarna av skogen ...och några importerade orghinska i Mastika Agga för bruk på isarna?

Vackra ljudeffekter föresten, skulle det gå att få dem i en ljudfil? :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

birkebeineren skrev:Flodödlan misstolkas bara som en ödla (med drag av näbbdjur :roll: ), det är egentligen bara en stooor gädda.
Och ni visste väl att såväl sälen som valen och bävern är fiskar?
Om inte så får ni fråga Palne. I Nargur är dom dock inte fiskar, men väl runt kopparhavet...
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Spelknepe skrev:Oooooohhhhh... bara för det så... ...okaj jag ger mig!
Ja ja, där ser man; hotelser och hårda ord lönar sig alltid :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har börjat lägga inn Nargur i wikin, men under namnet "Nargurs skogar" (som redan fanns och på något vis...tja, det bara blev så..).

Vad tycker ni om det föresten; använda "Nargurs Skogar" då området egentligen inte är ett land, eller ändra till bara "Nargur"?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nargur, imperiets namn på området.
Har i historien nu valt att använda imperiets beteckningar på de olika regionerna. Regionernas historia kommer också vara de regionerna. tror jag... :?

Jag tror jag frågat tidigare, men behöver göra det igen...
När övergår Howather till att bli Ovater? Var det när de slutade kriga med Imperiet? Nargur ogillade deras "feghet" och beslöt att bryta med dem. Ovater blev därför nya namnet då Howather var ett narguriskt namn? Eller vad/när? Tycker Howather-namnet skall vara kvar som historisk refrens innan Ovater tar över som modernt namn. Dett så att de som letar från officiella källorna skall kunna hitta på Wikin/pdfen. Vad tror du om det?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Sedemera såld på nargurisk skogsmammut. Mammut kanske ö.h. bebor de arktiska och subarktiska breddgraderna.

Flodödlan tycker jag låter bra, tänker mig en ilsk liten alligator med barracudatäner. Kanske något som påminner om M:UA:s Kolkmal.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Flodödlan låter bra och visst tycker jag att man ska hitta på nya varelser
om det inte finns några officiella raser som passar, men jag tycker att först och främs bör man kolla om det finns några som skulle passa, kanske med en liten twist.
Just bara för att erebifiera så mycke som möjligt
nu är jag på jobb så jag kan inte kolla upp saken själv och det kanske är redan kollat å då kastar jag en glömma bort besvärjelse på dig så att du glömmer att du har läst ett så onödigt inlägg :wink:
The Artist Formerly Known as Boris
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Nargur, imperiets namn på området.
Har i historien nu valt att använda imperiets beteckningar på de olika regionerna. Regionernas historia kommer också vara de regionerna. tror jag... :?
Nargur har sitt namn efter nargurerna som borjade kalla sig så redan på 2000-talet fO. Namnet kommer av deras gudinna A Nahri Ghur. Kan dock garna vara så att Kejsardomet Jorpagna borjade anvanda "Nargur" som namn før området norr om deras granser och nargurerna sjalva anvander "Nargurs skogar"?
Mikael skrev: Jag tror jag frågat tidigare, men behöver göra det igen...
När övergår Howather till att bli Ovater? Var det när de slutade kriga med Imperiet? Nargur ogillade deras "feghet" och beslöt att bryta med dem. Ovater blev därför nya namnet då Howather var ett narguriskt namn? Eller vad/när? Tycker Howather-namnet skall vara kvar som historisk refrens innan Ovater tar över som modernt namn. Dett så att de som letar från officiella källorna skall kunna hitta på Wikin/pdfen. Vad tror du om det?
Howather-namnet bor definitivt få vara kvar som historisk referens. Har tankt mig att nar howatherna borjade handla med jorerna efter krigsslutet på 700-talet fO så borjade deras kultur andras och aven deras språk påverkas. De borjade kalla sig ovater under denna "Den gamla Bytiden" som varade från 681 fO till 599 fO. Detta nya namn, som egentligen bara ar en "modernisering" av det gamla fortsatte att anvandas aven efter "Morkertiden". Detta speglas i Torshem-modulens anvandande av språken forn-howathiska och modern howathiska (ovatiska).

Allt detta krångel :wink: bara for att jag vill låta namnbruken som anvands i Torshem-modulen representera det gamla narguriska språket och den mer "enkla" namn- och språkbruken som anvands i Barbia-modulen (och andra platser dar narguriska namn och foreteelser namns) få representera det nyare narguriska språket.

Alltså; howather fran till "Morkertiden" och ovater sedan! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Precis det svar jag sökte, nu blir histrien enhetligare.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ny fråga. Jag hade en historieanteckning om landoris alver som anföll trollen i Cereval och ställde mig undrande till hur detta passade in med Psipos version av alverna. Med anledning av detta blev jag tvungen att gräva fram Cereval och läsa. Då fann jag att de specifika cerevaltrollen fanns i mindre grupper även på Cer-bergens västsida och i de intilliggande skogarna. Tänkte bara jag skulle påpeka det.

(Brasklapp är väl att det pågår en pausad diskussion om vad som skall finnas eller inte finnas i Cereval på Cereval-tråden. Fortsättning på den väntar på ansvarstagande skribent.)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

När det gäller certroll(?) i Nargur så skulle nog det gå att ordna men jag avvaktar tills det vi kommit fram till en "lösning" rörande Cereval.
Skriv svar