Krun

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter tipptopp tycker jag.
Skulle kunna byta ut Stabuls betydelse för världsdelarnas köpmän till betydelse för handeln mellan Kopparhavets och Golwyndahavets nationer(...petitess iofs).
Namnen låter Krun, men då jag gärna ser lite mer "turkiskt" över Krun kan man inte slänga in några bindesteck? Ushe-shana och Yalgiz-nikum
Senast redigerad av Mikael den 2007-05-04 13:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag tycker att flodnamnen låter bra... Kanske hade det varit rätt med bindestreck p.g.a. namnens längd. Det beror iofs. på hur de är tänkta att uttalas. Ska det vara en eller två tryckaccenter? En tryckaccent = inget bindestreck...
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Ser mycket bra ut, gillar speciellt inledningstexten som är kort och informativ.

En tanke slår mig dock angående namn etc, främst ordet Mullah. Jag får kanske lite för mycket Turkiet-vibbar av dethela nu. Nu kan det ju mycket väl hända att det ändras totalt när det kommer mera text (eller kanske det redan finns (har igen slarvläst...))
(Det kan också hända att det är Felix Falks fezer som ännu spökar... :roll: )
Men nu önskar jag kanske nåt som helt bryter den känslan, typ "oj, isbjörnar på Stabuls gator. Ahaa, det är inte Turkiet sen heller" (Genomruttet exempel, jag vet...)

Äsch, inte vet jag vad jag egentligen menar, kanske det främst är namnet Mullah som lite sticker i mina ögon. Om sedan det namnet måste hållas så kanske man behöver nåt som klart bryter mot europeiska förebilder. Eller iaf mixar upp.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tack för de kommentarer jag fått hittils. ska ta mig en titt på namnen när det gäller bindestreck, är ju ingen språkexpert så kan ju inte lova några underverk. :P Sen så ser ju iofs inte jag Krun som arabiskt, men några bindestreck kanske inte är fel ändå. Krun för mig är väl snarare Turkiet, med ett starkare grekisk arv. Tror nog att de ursprungliga planerna för Krun var något turkiskaktigt också, ta bara namnet Stabul, Istanbul är ju onekligen rätt likt.

Sen så blir det ju ett litet problem att få till Krun så att det inte blir för mycket Turkiet. Men jag tror att religionen kan vara en del i detta, då det inte är islam det kommer röra sig om. Håller med om att namnet Mullah är ett problem, jag hade helst sett att det ändrades till något annat, men sen är ju det det där med att försöka hålla sig så trogen det officiella som möjligt. När jag trollade med Adragoors språkregler för krunskan och kom ihåg Mullah fel som Mullha (vilket inte funkar med språkreglerna) ändrade jag om Mullah till Murhla, vilket jag faktiskt tyckte var ett bättre namn på guden. Man kommer någorlunda ifrån de uppenbara musslimska associationerna och det bryter inte helt från det officiella namnet Mullah. Men jag var osäker på om det är i linje med detta projektet att göra sådanna förändringar.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Murlha tycker jag låter ok. (Även om jag ordet ekar av "Mullah" i örnen på mig mest p.g.a förevarande diskussion).

Andra tankar:

Molon
Gullah
Muh
Mahimux
Asser
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Namnet Mullah ska ändras till ett mer passande namn. Diskussionen kan fortsätta sålänge det handlar om namnbytet och Krun.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Murlha får min röst.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Varför inte Mulekh... En förvrängning av den gamla guden Moloch. Det kan ju knappast väcka anstöt, samtidigt som det ger lite Mellan-Östern-vibbar utan att kännas islamskt...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:Varför inte Mulekh... En förvrängning av den gamla guden Moloch. Det kan ju knappast väcka anstöt, samtidigt som det ger lite Mellan-Östern-vibbar utan att kännas islamskt...
Samma tankar jag hade med Molon, förutom att Mulekh låter mycket bättre :D Det får min röst!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Tycker också Mulekh låter bra.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Mulekh låter bra, det tycker jag vi kör på om ingen annan får en snilléblixt och kommer på något ännu bättre.

Mulekh är ju bra också för att det åtminstone påminner lite om Mullah, vilket kanske innebär att gamla rävar inte förfasar sig så över namnbytet. Samtidigt som det inte ger associationer till islam, vilket gör mig nöjd. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Mulekh låter bra, det tycker jag vi kör på om ingen annan får en snilléblixt och kommer på något ännu bättre.

Mulekh är ju bra också för att det åtminstone påminner lite om Mullah, vilket kanske innebär att gamla rävar inte förfasar sig så över namnbytet. Samtidigt som det inte ger associationer till islam, vilket gör mig nöjd. :)
Mulekh låter toppen. Antecknar under pannbenet att det hela ursprungligen var ett missförstånd av ordet hos den caddiske missionären och historikern Odd Elefantinus. Ren okunnighet som alltså lyckats leva vidare hos Lysande Vägens mindre nogräknande medlemmar. 8)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Tycker också Mulekh låter bra.
Samma här! Riktigt bra t.o.m.!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Den erebiska världsfreden lägrar sig åter tack vare den allsmäktiga guden Mulekh :lol:
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Jep. Mulekh låter utmärkt. :D
Skriv svar