Magi

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Adragoor skrev:
Ok, hmm 11 procent låter ju onekligen lite mycket även om man skulle ta i beaktande att det är för "äventyrare" och kanske inte lika vanligt hos "vanligt" folk. Sen så skulle man iofs inte behöva slå fär hela Erebs befolkning, antar man att genomsnitts psy på befolkningen är 11 borde andelen av befolkningen som har gåvan vara just 11%, men som sagt det låter ju på tok för mycket. Själv tycker jag att en av hundra också låter mycket, men igentligen behöver vi ju inte sätta siffror på det, utan bara säga att magiker är ovanliga, sällsynta etc. så kan ju den enskilda spelledaren sedan tolka det hur han vill.
Se det som att 11% skulle kunna bli magiker förutsatt att de ägnar hela sitt liv åt hårda studier... Det är kanske en på hundra av de 11 procenten som har tid, råd eller möjlighet att göra det och dessutom hittar en lärare eller blir antagna på en akademi. De flesta måste ju ägna större delen av sin tid till sin försörjning. Sen kanske vissa som har förmågan råkar komma på exempelvis lite minimagi helt själva utan en lärare...
Precis... 11% har "gåvan", magiförmågeslaget tror jag slaget mot PSY'n heter. Detta är alltså 11% som KAN vara magiker. frågan är hur stor del av de 11% som vill/har råd/har tid/får för mamma och pappa, bli magiker.

Kanske en på hundra som sagt och då har vi... er... vad? En hundradels tiondel? en tusendel alltså. låter iofs tillochmed det lite mycket... eller kanske inte. I stockholms kommun bor det ca 780'000 invånare. Om Det fanns magiker skulle det alltså finnas 780 magiker i Stockholm, det låter lite mycket...

vi kanske ska säga i snitt 1 magiker på 10´000 invånare när det gäller människor?


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Nu läste jag lite landsbeskrivningar och kom på en ganska fundamental skillnad på stockholm och valfri plats i Ereb.

Befolkningstäthet.

I hela Ransard bor det 130'000(exakt en sjättedel av stockholms invånarantal) invånare varav 110'550(85%) är människor. Det ger enligt "en på tusen" -principen 121,55st magiker i hela landet. Varav 4,95st i huvudstaden.

Då blir det hela lite mera sansat. Sen är det ju också fullt möjligt för oss att kanske öka magikertätheten i t.ex. Maggillre och sänka den i t.ex. Caddo.


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag tycker inte att magi bara skall vara en "inneboende kraft". Hela Ereb Altor är magiskt: omgivet av de grå hallarna, södern är varm och norden kall på grund av elementarkrafter etc

Magi borde kunna vara många olika saker: inneboende krafter, insikter i tillvarons mysterier, kunskap om det höga språket, avtal med gudar och demoner etc etc
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Ett litet instick till mitt förra inlägg nu när jag kollat igenom länderna på Wiki'n

Först namnet på landet
sedan antalet (faktiska) magiker (dvs en hundradel av de där 11%)
sedan antalet magiker i huvudstaden

Erebos: 1375 - huvudstad: 9,9
Jordashur: 165 - huvudstad: 1,1
Krun: ökänt invånarantal - huvudstad: 220
Palinor: 123,83 - Huvudstad: 44
Ransard: 1215,5 - Huvudstad: 4,95
Hakkai: 11,32 - huvudstad okänt invånarantal
Kardien: 1584 - Huvudstad: 7,7


Det kanske blir lite mycket ändå... Jag vet inte. Här finns i alla fall lite statistik som man kan använda.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Peter skrev:Jag tycker inte att magi bara skall vara en "inneboende kraft". Hela Ereb Altor är magiskt: omgivet av de grå hallarna, södern är varm och norden kall på grund av elementarkrafter etc

Magi borde kunna vara många olika saker: inneboende krafter, insikter i tillvarons mysterier, kunskap om det höga språket, avtal med gudar och demoner etc etc

Ja jag håller med dig. Detta skulle ju också kunna speglas på mina siffor som jag tagit fram. Dessa "faktiska magiker" som jag skrev behöver inte vara magiker i regelboksbemärkelse(skägg, stav och spetsig hatt) utan till dessa hör naturligtvis
kloka gummor/gubbar
spåmän
alkemister
herbalister
friendly neighbourhood oracles
eremiter som "nått upplysning"
kultister
kanske t.o.m vissa präster/munkar
paladins (krigarens handbok)
utbyggdsjägare(grundreglerna, de med animism)
helare
typ vindvävare/trädformare (alver)
bönder som har övermänskligt bra kontakt med sina djur("vilande" animister?)

et.c et.c ad infitum.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Peter skrev:Jag tycker inte att magi bara skall vara en "inneboende kraft". Hela Ereb Altor är magiskt: omgivet av de grå hallarna, södern är varm och norden kall på grund av elementarkrafter etc

Magi borde kunna vara många olika saker: inneboende krafter, insikter i tillvarons mysterier, kunskap om det höga språket, avtal med gudar och demoner etc etc
Håller helt med dig. Sen om man skall hårddra det så kanske psy kan vara ett mått även på om man klarar av att hantera kunskapen om det höga språket, eller om man är tillräckligt upplyst för att få insikt i tillvarosn mysterier osv.

Det sagt så kan ju psy-måttet bara användas som riktlinjer för ungefär hur många med potential som finns där ute, och jag är verkligen inte säker på om jag är nöjd med det måttet. Ungefär 10% (frågan är om den normala befolkningen har samma medelvärde som de potentiella hjältaran, "äventyrarna") som har potential, och endast 1% av dem som tagit tillvara på den fullt ut ger ju att en promille av befolkningen är "magiker" + en del andra smålirare. Det är klart att det är ett mått som måste tas med en nypa salt.

Otvin Käkslite: angående huvudstädernas magiker bör du nog ta i beaktning att antagligen större delen av hela landets "magiker" befinner sig i städer, säg åtminstone 50%, varför ska de uggla på landet? Iaf, låt oss säga att huvudstaden är den stad med mest potential för magiker, då borde större delen av dessa 50% finnas där. Om någon annan stad i landet är magikernas mecka, finns nog huvudelen av dem där osv. Samma kan man tänka sig när det gäller länder Jordashur kanske inte har så stora möjligheter för magistudier och då kanske många magiker lämnat landet för att studera i Trakorien eller nått annat land osv. Siffrorna måste helt enkelt bara ses som riktlinjer och inget annat. Om vi nu ens ska använda oss av dem.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Precis Bergdahl. De var bara tänkta som riktlinjer från början. Men dessa siffor blir det om man anser att varenda människa är en potentiell rollperson.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Magi och Krig

Inlägg av Rickard »

Peter skrev: Hur påverkar detta krigföringen? Finns det skyddsåtgärder mot magiska attacker? Och varför har inte varje härförare sin egen armemagiker (vilket kanske vore att ta i. Eller?)
Jag skulle nog vilja säga att magiker spelar roll, men att deras inverkan är såpass små i storskaliga krig att de på sin höjd kan räknas som en stark bricka i spelet (som elefanterna och nazghulerna i Tolkien) men inget som är direkt avgörande för striden. Magikerna är för begränsade för just det.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Och för dyra. Magiker som kan tjäna multum på att i någorlunda säkerhet skapa magiska föremål riskerar knappast livet i krig utan starka ideologiska/ekonomiska skäl.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

FÖRTROLLA VAPEN kanske är en idé... det är ju ett typiskt lärlingsjobb om det ska finnas en företeelse som heter krigsmagiker. Lära sig FÖRTROLLA VAPEN och sitta och lägga en E1 med SIGILL på.

Sen när det är dags att slåss så aktiverar soldaten själv vapnet med ett kraftord. Och det är ingen risk att det magiska vapnet hamnar i fel händer heller eftersom när besvärjelsen tar slut så är det inte magiskt längre.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har uppfattat diskussionen så här långt som av 2 skolor.
1. Magi är "vardagsmat" och användbart verktyg som brukas av hög som låg, till jordbruk eller krig. Begränsningen är att magin inte är så mäktig, eller att mäktig magi är få förunnat att kunna. Magikerna är inte så ovanliga att inte byn känner till närmast boende "trollkarl" och vågar be om hans hjälp.

2. Magi är udda företeelser. Man vet att magi finns runt om i landskapet, men bävar att en magiker kommer förbi, för vem vill bli förvandlad till en "newt"(?). Riktiga magiker är få och håller sig till sin forskning, i vissa fall tillsammans med andra i akademier eller i tjänst hos någon kung. Att magi brukas i jordbruk, sjöfart eller krig är mycket ovanligt. Skyddsbesvärjelser finns endast på de rikaste borgarna (forten) och kungens hovmagiker. Magiska vapen är ovanliga och att äga ett segel som alltid har god vind är otroligt häftigt.

Kan vi hitta en medelväg mellan dessa skolor?
Senast redigerad av Mikael den 2007-05-06 16:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Det värsta är nog att jag gillar båda två som separata företeelser.

Det vore skittufft om magi verkligen vore mäktigt och ovanligt och gemene man knappt vågar titta på en trollkarl när han går förbi(om han nånsin går förbi någon och inte bara sitter på sitt rum och pluggar =P )


Men samtidigt vore det också jävligt tufft om magi fanns lite överallt. Visst kostar det lite flis att hyra en magikers konster men de finns tillgängliga överallt. Om en familj vill ha en pool här i sverige antingen plockar de fram spadarna eller så hyr de en grävskopa, lika samma för våra bybor/bönder/et.c. om de vill ha en pallisad runt sin lilla by, antingen tar de fram spadarna och spetten eller så hyr de en magiker.... typ.

Problemet är väl att Ereb skulle bli en så totalt spejsad plats om magi var SÅ vanligt. I var och varannnan huvudstad skulle svävande vagnar utan hästar dra delsmän genom gatorna. Större bongårdar skulle kunna skörda flertalet gånger per säsong. Artificiellt ljus på gatorna på kvällen. Osynliga ficktjuvar skulle utföra fördelningspolitiska reformer på gatorna bara för att bli avbrytna av stadsgardet utrustade med allseende hjälmar. Båtar skulle färdas i maxfart oavsett väder och varorna skulle lasta av sig själva när båten lägger till. Lite coolt är det. Det måste jag erkänna men vill vi verkligen ha ett sånt Ereb. Det vore coolt. Men... GAH!! beslutsångest!!



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Magi behöver som sagt var inte betyda osynlighet, svävande vagnar och och animerade dockskåp. Det kan lika gärna betyda skyddsamuletter mot oknytt, vardagsförbannelser och en hartass runt halsen.

Man kan äta och ha kakan genom att låta allmogetrollkonst vara ganska vanligt, låta folk ha en aktsam respekt för bygumman, men också låta en fullfjädrad trollkarl vara något ovanligt, fruktansvärt och skräckinjagande. Som sann magiker ger man upp en del av sin mänskilghet...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Man kan äta och ha kakan genom att låta allmogetrollkonst vara ganska vanligt, låta folk ha en aktsam respekt för bygumman, men också låta en fullfjädrad trollkarl vara något ovanligt, fruktansvärt och skräckinjagande. Som sann magiker ger man upp en del av sin mänskilghet...
Detta tillsammans med Mikaels punkt 2, är så som jag skulle vilja ha det. Sen så kan ju även präster/munkar kunna en del magi, även om det då ses som välsingnelser osv. Kommer att tänka på prästen som välsignar en skörd osv. jag vill ju gärna att det skall "funka". Så helt enkelt kan ju "småtrollkonster" vara förhollande vanliga, medans de stora magiska kunskaperna bara behärskas av några få.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

De senaste skribenternas förslag låter mycket bra i mina öron. Om vi arbetar utifrån en sådan modell kan sedan varje SL lätt justera våra EA-alster något uppåt eller nedåt avs magi för att passa sin spelvärld, men utan att behöva skrota hela städer, byggnader eller byar. 8)
Skriv svar