Enki, Anxalis och de andra

Information om religionerna och dess utbredning
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Enki, Anxalis och de andra

Inlägg av Bergdahl »

Angående de gudar som inkluderas under arketypiska gudar i Trakorienmodulen, som t.ex. Enki, Anxalis, Ezgela, Marduk m.fl. Är dessa en gudafamilj, vilket jag tycker verkar vara rimligt, och i sådana fall är det någon som vet om det finns något namn på denna gudafamilj? Hynsolgernas urgudar går ju t.ex. under namnet Parabagerna och i Berendien finns ju "de Unga Gudarna".
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ingen som stött på något namn på denna gudafamilj (om det nu är det vill säga). Om inte någon som har ett förslg på vad vi kan kalla denna familj? Då den verkar ha förekommit både i det gammla Krun, Jorpagniska imperiet och spridits ända till Trakorien borde ju dessa gudar ha lämnat en hel del spår på Ereb, även om de inte dyrkas i lika stor utsträckning längre.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Behöver en gudafamilj verkligen ha ett namn? Räcker det inte att Marduk, Shamash och Enki är välkända som gamla gudar?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nae... de behöver inte ha ett namn, det är väll snarare så att det underlättar när man vill skriva att där och där dyrkar man de "arketypiska" (för att rubriken de kategoriserades under i Trakorienmodulen) gudarna, istället för att behöva rada upp en massa enkilda namn på gudarna som tillbes. Så antigen ett namn på gudafamiljen eller ett namn på religionen skulle ju underlätta, sen kan det ju vara så att t.ex. bara en gud anses värd att tillbedja och då är det ju bara att skriva att t.ex. Enki dyrkas av en stor del av befolkningen i Furgia. Men om alla gudarna ansees som viktiga blir det ju ett litet problem om det inte finns något sammlingsnamn för de, eller?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Precis. Jag menar: jag är inte ens säker på att de ses som en familj, men ett "vetenskapligt" samlingsnamn kunde ju vara på sin plats. Skall vi utgå från att det är Jorpagnas gamla gudafamilj? Så kanske de kan kalla "de Joriska gudarna" eller "de Jorpagniska gudarna"
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Skall vi utgå från att det är Jorpagnas gamla gudafamilj?
Absolut!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

De är tom äldre än Jorpagna, fanns troligen redan i den gammla golwyndakulturen, men man kan ju anta att det var de viktigaste gudarna i det Jorpagniska riket. Så dina namnförslag skulle nog funka, frågan är bara vilket som är bäst? :P
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:De är tom äldre än Jorpagna, fanns troligen redan i den gammla golwyndakulturen, men man kan ju anta att det var de viktigaste gudarna i det Jorpagniska riket. Så dina namnförslag skulle nog funka, frågan är bara vilket som är bäst? :P
...viktigast under slutet av Imperiets dagar då kolonisationen av Trakorien skedde? eller möjligen viktigast i Drylo från var koloniseringen skedde? :?:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

...viktigast under slutet av Imperiets dagar då kolonisationen av Trakorien skedde? eller möjligen viktigast i Drylo från var koloniseringen skedde? Question
Ehh... varför? Med tanke på att den borde ha funnits redan innan Imperiet i Krun och att den spred sig ända till Trakorien, så borde den väll varit tämligen utbredd hos de stora massorna. För det förekomm ju troligt vis ingen missionering från de styrande, adeln, som ju snarare var påverkade av Zenos läror, men hos folket var ju religionen väldigt viktig och där kan man tänka sig att dessa gudar var väldigt vanliga/viktiga.

Angående sammlingsnamnet tror jag att jag föredrar "de Joriska gudarna" då det namnet knyter an mer till folket och inte staten/riket Jorpagna. Men iofs är väl frågan som vi borde ställa oss vad erebierna kallar dessa gudar, de kanske förknippar dem med just Jorpagniska Imperiet och då är ju det andra namnet att föredra.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ok för väldigt vanliga eller vitt spridda. Om man använder ordet viktigaste minskar man möjligheterna för andra författare att hänvisa till imperiets vanliga religioner. Imperiet borde med sin bas av så många folk och kulturella bakgrunder ha haft många stora och små religioner och kulter. I en megastad som Grivela borde de flesta ha funnits representerade. Olika religioner och gudar hade olika kejsare och makthavares stöd vid olika tider, liksom folkets övertygelser skiftat genom århundradena. Anser jag skall jag väl tillägga.

En religion med bakgrund i Golwynda, kanske Kruns viktigaste(?), dominant genom århundrandena i Imperiet, som överlevt och åter dominerar tron hos kolonisatörerna tusentals år senare ser jag inget problem med.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ok, viktigaste kanske var slarvigt uttryckt, men största i bemärkelsen mest tillbedjare kanske är ett bättre uttryck, helt enkelt väldigt vanlig religion i imperiet, som du ju skrev :D . Vitt spridd kan ju en religion vara även om den är väldigt liten, vilket jag inte tror dyrkan av de aktuella gudarna var.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:Ok, viktigaste kanske var slarvigt uttryckt, men största i bemärkelsen mest tillbedjare kanske är ett bättre uttryck, helt enkelt väldigt vanlig religion i imperiet, som du ju skrev :D . Vitt spridd kan ju en religion vara även om den är väldigt liten, vilket jag inte tror dyrkan av de aktuella gudarna var.
Låter toppen. Försöker inte vara språkfascist, bara hålla efter de definitiva uttrycken lite. :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I "mitt" Altor har jag på Enki och hans gelikar använt beteckningen "De Golwyndiska Gudarna" .

Detta för att ge några extra tusen år till deras status som urgamla gudar och eftersom just Enki verkar ha varit en mycket viktig gud för golwyndierna. Enligt myterna var det ju hans vad med människan Palofar som gjorde det möjligt för en högkultur att utvecklas runt Golwynda ( ...det är ju självklart några som snackar om bonden med spaden, Mirminon Myx, som kom på det här med bevattningskanaler men vem lyssnar på sådant världsligt pladder? :?... ).

Via Krun kan ju gärna Kejsardömet Jorpagna ha anammat tron på dessa gudar, möjligtvis med egna joriska namn på de olika existenserna, men jag röstar för att ge Enki, Marduk, Anxalis, Ezgela m. fl. några extra år på nacken än Jorpagnas ynka 1675 år.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Håller med dig Birkebeineren, om att gudarna är äldre och golwyndiska gudar. Frågan är dock bara vad folken kring kopparhavet, i Ereb, förknippar dem med, det jorpagniska riket eller golwynda kulturen? Om det är det jorpagniska riket, vilket jag tror, är det nog lämpligare att de uppkallas efter denna kultur, eftersom erebierna då troligen kallar dem just de "De Joriska Gudarna" eller "De Jorpagniska Gudarna" kanske mer lämpliga, eller så är bara namnet ett klassificeringsverktyg för oss inget som används av erebierna och då är ju "De Golwyndiska Gudarna" kanske lämpligare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Samma gudar kanske, både de jorpagniska och de golwyndiska, men beteckningarna varierar?

Skulle de kunna vara de "Äldre Gudarna" som de "Unga Gudarna" tog över efter? :? (..hm, en inte genomtänkt fundering...)
Skriv svar