Äventyr: Lönnmördare och kärlek

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Äventyr: Lönnmördare och kärlek

Inlägg av skaraborgarn »

Lönnmördare och kärlek del I

Lönnmördare och kärlek

Förord
Detta är kanske inte ett riktigt äventyr. Konstruktören har gjort 20%. Den som dristar sig att leda spelet får göra 80%. Det konstruktören gjort är ramhandlingen samt de flesta och det är många spelledarpersoner. Läs noga säger man alltid men här får man nog läsa extra mycket och hitta på ännu mer.

Rollpersonerna bör vara människor och ha någon form av sjövana. Ankor kan kanske också gå bra men en dvärg skulle nog bara sitta och vomera. ”Tuffa varelser” som reptilmän och svartfolk är förstås inte att tänka på. En alv skulle nog bara dra till sig onödig uppmärksamhet och vargmän lika så.

Färdigheten Överklasstil kan spela en roll. De viktigaste SLP är ju adliga. Bluff kan användas. Inte bara till att dra lögner utan att kunna genomskåda dem. Finna dolda ting, allas favoritfärdighet är nog inte att förakta. Provsmaka kan användas men också Sjökunnighet. Heraldik kan nog användas då adel är inblandad i äventyret. Kan man inte simma kan det bli ett väldigt spännande äventyr!

Mängder med personer och handlingar i handlingen. Ack du spelledare, du har mycket att göra! Vad handlar det om då äventyret? Jo hjälpa en halvlängdsman att se efter och vaka över tre adliga.

Spelledaren får använda de valutor och priser denne själv brukar använda.

Reglerna är Expert. Kopparhavets kapare kan vara användbar bok. Tjuvar och lönnmördare kan kanske ge någon inspiration?

Några bonuserfarenhetspoäng borde äventyret ge, några förslag finns i texten men den som leder spelet får bedöma efter eget val.

Inledning
Hur kommer rollpersonerna i kontakt med halvlängdsmannen? Ja det klassiska med att man sitter på värdshus och får uppdrag kan fungera. Eller så kan spelledaren se till att man har gemensamma bekanta. Om rollpersonerna är människor så är det måhända bäst att Ambalman av Indarsol spelar rollen av en trotjänare som reser i deras sällskap. De får då handla honom och tilltala honom som om han är en tjänade person. Det kan man också göra om rollpersonerna exempelvis är ankor.

Om rollpersonerna är adliga så kan de i praktiken spela sig själva. Man ska göra lustturen endast för för nöjes skull. Om man inte är adliga men utger sig vara detta lär nog de tre riktiga adliga märka detta omgående. Undantag är om man kommer från andra länder med adel. Bluff och övertalning kan då krävas.

Alltnog. Efter att rollpersonerna accepterat uppdraget och fixat sina alias eller vad man nu ska kalla det träffar de de tre adligas tjänare. Dessa tre är på sätt och vis rollpersonernas uppdragsgivare. De fruktar för sina arbetsgivares säkerhet och vill att rollpersonerna vakar över dem med hjälp av Ambalman. Man vet inte vad hotet består av och kanske är det inbillning men ändå.

Lön? Ja rollpersonerna får resan betald och det ingår ju mat, husrum, uppträdande. Det man själv eventuellt köper när man är i land får man bekosta själv. Nja man kan nog komma överens och rimligen borde ju en ädling som räddats från en lönnmördare vara storsint. Att samma ädling kanske är arg som ett bi från Nidland för att man upptäckt dennes lönnmördare är ju en annan sak...

Ambalman kan erbjuda andra uppdrag som är välbetalda men framförallt så har de tre tjänarna en summa när man kommer i land. Ja en liten kontantsumma kan man få i förskott. Rollpersonerna borde kanske inse att räddar man livet på en adelsman så lär man få belöning.

Rutten Zorakin- Kardien

Resan sker när den femte månaden övergår i den sjätte. Vädret är lite lagom då för passagerarna.
Det är tänkt att man börjar i Pendon. Sedan följer man kusten och stannar till vid Mannemo. Ett eller två stopp kommer göras så gästerna kan se lite natur eller annat de kan finna intressant. Sedan seglar man över bukten till kardiska sidan där man kommer se och kanske besöka Edriksö och sedan seglar man in Stirpazviken och håller sig främst vid den kardiska kusten. Städerna Arind och Skapen kommer gästas och sedan kommer man till gränsstäderna Fil och Tofia där man kommer ha en stor fest. Sedan fortsätter man via den zorakiska kusten man kommer man åter till Mannemo och sedan med lite variation, man kan landstiga på någon plats man anser lämplig åter till den kungliga huvudstaden. Tre-fyra veckor tros det ta.
Spelledaren den allsmäktige får väl själv avgöra lite vad man kan tänkas se i städerna man besöker. Men alla städer har rimligen minst en helgedom värd att besöka, hantverk och kanske marknader och historiskt intressanta byggnader.

Resan börjar!
Så ger man sig då av. Roddarna bär in gästernas packning och tjänarna hjälper till med det som deras arbetsgivare äger. Sedan går gästerna ombord. Fartygets och hela reseföretagets ledare Semh Äster önskar alla gäster välkomna. Han visar extra artighet mot ädlingar, men ingen tar illa upp ty sådan är seden i det feodala Zorakin. Han presenterar alla gästerna och några av de som inte är adliga säger några ord. De adliga bara nickar kort. Sedan tar Semh Äster och presenterar havsmagikern och sjöormsdödaren Cati, (slå med tärning för hennes rykte om rollpersonerna lyckas vet de lite om henne se hennes beskrivning nedan) samt styrman Walien. De fyra vakterna står uppställda i eleganta kläder och när det ges tecken så trumpetar de. Fartyget ros ut och folk på kajen, ty det väcker alltid lite intresse dessa fartyg med rika gäster när de lägger ut. Kanske har några fått några kopparmynt för att de ska komma och hurra?

Spelledaren bör läsa på om de olika passagerarnas namn och och sedan låta Semh Äster presentera dem, adliga från Zorakin först förstås.
Alla gäster bjuds på vin men de adliga från Zorakin håller distans. Det äkta paret för sig och riddaren håller sig på sin kant. När man rott en stund tar havsmagikern med sin assistent över och några undrar nog nyfiket hur solnunnan från Caddo reagerar men hon gör ingenting utan sitter bara ner.

Flamsorna, det vill säga tvillingsystrarna pratar och håller på. Efter någon timme på Semh Äster talat lite med alla och försökt få folk att börja samspråka så blir det en enklare måltid på däck. De adliga i högsätet och Äster och havsmagikern på de näst bästa platserna. Tjänsteflickorna Arosa och Frina sjunger och spelar men det blåser lite för mycket för att de ska kunna göra ett bra uppträdande. Jirki och Zivi pladdrar och skrattar och det gör snart Edela och Osvan också. Gigeravan från Erebos lägger sig snart i medan de övriga är mer fåordiga. Greven lyssnar artigt, riddaren ler lite överlägset ty han beundrar grevinnan och denna är lite småsur att hon inte är gruppens medelpunkt. Semh Äster ser detta och sedan börjar han fråga insmickrande grevinnan om ditt och datt. Grevinnan som nu fått den position hon vill ha pratar om hovet, om drottningens nya kläder och mycket annat som inte är så viktigt. Grakakx ser spänd ut men säger bara att han är ovan med sjön.

Man bryter upp, grevinna drar sig tillbaka för att vila och de flesta andra delar upp sig i små grupper, några spelar brädspel, andra beskådar utsikten och någon kanske vill bli bekant med rollpersonerna. Girlov sätts i en slags vilstol och frun pjåskar med honom och tvingar i honom någon slags medicin. Han blickar ut över alla passagerare och blicken säger HJÄLP MIG!

Sedan får spelledaren ta över. Vad händer?
Ja ja. Lite tips och förslag kan väl konstruktören bjuda på. Varför inte låta riddarens lejda mördare redan dag tre göra något försök? Han är otålig och ogillar sjölivet. Man går i land med fartygets storbåt han är först i land tar fram sitt armborst och ja vad händer?

Fripassagerarna kan gott komma fram dag tre. De orkar nog inte ligga och trycka i sitt gömställe så värst länge till. Deras upptäckt lär rubba mycket av lönnmördarnas planer och för all del rollpersonernas.

Låt piraterna komma innan magikerna och demonen. Ur askan i elden.

Ambalman av Indarsol
Halvlängdsmannen Ambalman är för att vara av sitt släkte både stor och ganska stark. Men det som utmärker honom är hans intelligens. Började i en stormanskök med att hjälpa till med matlagning. Märkte dock att hans förmåga att läsa av folks sinnesstämningar kunde vara bra och blev med åren en slags munskänk men också något av problemlösare. Lönnmördare har han satt fast, mord har han förhindrat och mycket mer. Han behöver dock ibland hjälp främst med muskelkraft och därför är rollpersonerna med. En lågmäld herre som få lägger märke till innan han öppnar munnen och folk inser hur intelligent han är. Lånar aldrig från de stora. Passion för brädspel.

Ålder: 48
Kön: Man
Utseende: Mörkt hår, mörk blå ögon använder skor med sula så han ser lite längre ut. Han är 115 cm lång med sulor ca 130. Tämligen smärt för att vara halvlängdsman. Kläder som passar en tjänare.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Halvlängdsmän kan bedöma en annan persons avsikter gentemot dem själva (goda eller onda) genom att slå under INT x 5 med 1T100. Ambalman har en något annan egenskap, troligen medfödd men han kan slå INT x 3 med 1T100 då kan han avläsa om personen han studerar har för inställning till de som är i närheten av personen. De måste se varandra. Ambalman kan dock inte avgöra om någon vill någon illa men se om A avskyr B eller att C starkt ogillar D. Inte varför.

Då han är lite annorlunda gentemot de flesta av sina fränder, hans sulor gör ju honom lite längre tas han ofta för att vara en kortväxt människa. Detta är ju enbart en fördel ty människor kan aldrig bedöma folk på samma sätt som halvisarna kan. Han möts också ofta av lite mer respekt av de som bara ser de småväxta som knubbiga och sorglösa matälskare som lånar.

STY 9 SMI 18 KAR 15
STO 5 INT 17 KP 10
FYS 15 PSY 17 SB -

Administration/juridik 11, Botanik 7, Geografi 11, Hantverk matlagning B3, Drogkunskap 8, Läsa och skriva jori B5, Kunskap om magi 9, Kulturkännedom generell 8, Smicklebräde 13, Värdesätta generell 7, Dolk 7, Slunga 8, Bluff 17, Tala jori B5, Förhöra 17, Övertala 17, Överklasstil 9, Gömma sig 19, Hoppa 8, Klättra 8, Smyga 19, Undre världen 15, Finna dolda ting 17, lyssna 15, Provsmaka 18, Upptäcka fara 18, Simma B1

Har med sig en slunga. Den bär han gömd och inte ens rollpersonerna vet om den. Tre stenar har han med.

Har en liten axelväska. Kläder, liten anteckningsbok. Karta över Kardien och Zorakin. Samt fem doser motgift.

De tre adliga
Det bestämdes ganska tidigt att den unge Sortheim skulle förmälas med den något yngre Gripenholm. Lika i ålder, börd och ställning så var det ett tämligen vanligt arrangerat äktenskap inom den zorakiska högadeln. De unga hade inga invändningar ty de var ju barn. Äktenskapet blev av, någon hade kanske noterat att unga fröken Fryna var lite väl populär bland andra unga herrar men slikt prat hörs ibland av illasinnade och pöbel. Några år gick, men inga barn blev det. Unge greven fick ge sig ut att strida mot svartfolken i Aidne men det blev inte så mycket strid. Hans enda största bragd var att han med ett mästerskott med bågen dräpte en stor rese. Annars var det ganska lugnt. Sortheim var en hårt arbetande man. Han reste runt på sina ägor och alla erkänner att han är en duglig man men också något stel och ja trist. Den första att skriva under på detta är grevinnan.

Inga barn, ingenting gemensamt. Han inbunden, plikttrogen och stel, hon extrovert, livfull, ja rentav blodfull hamnade i ett stendöd relation. Förströelse och kanske lite tröst hämtade grevinnan hos andra adelsmän, ofrälse älskare skulle hon aldrig tåla. Tiden gick, greven började nog förstå att makan hade kärleksäventyr och det hade nog inte gjort så mycket, ty även inom adeln sker saker som inte är så ädla. Nej det värsta var förödmjukelsen. Ty snart började Fryna inse att maken visade känslor, avund och missnöje med hennes relationer och hon kunde inte låta bli att retas och sedan allt mer provocera. Flirtandet blev mer och mer på bekostnad av hennes rykte. Maken gör inget mer än att se sur ut.

Den fysiska kärleken är den enda sa Fryna en gång men den senaste älskogsmakaren den något yngre Girloff Gyllenspjuth höll inte med. Först var det lek, nu var hon för honom den stora kärleken. Men grevinnan som aldrig varit så mycket för takt och ton blev först road av Grifloffs kärleksyttringar men sedan började hon inse att hans svartsjuka och hans uppriktigt vara känslor var lite för varma. Han lämnar henne aldrig i fred trots att hon mer än en gång låtit förstå att deras relation är något hon vill låta avbryta.

En dag fick bägaren en droppe för mycket. Grevinna flörtade med en väpnare och sa att han skulle bli trevlig att lära känna och lära upp om några år. Greven sa ingenting men började planera grevinnans hädanfärd. Greven sa en dag till makan att han troligen skulle bli upphöjd till hertig. Fryna som aldrig visat något intresse för makens affärer och gods blev förtjust ty bördsstolt var hon. Men lät greven förstå, det finns ju en del rykten som måste kvävas. Låt oss förlåta varandra och börja om. En resa på Kopparhavet borde få tyst på tal och snack.

Girloff Gyllenspjuth avvisades när han försökte besöka sin kärlekslåga. Han misstänkte att greven låg bakom för inte kunde sköna Fryna vara så avog? I veckor försökte han träffa henne utan resultat. Men är greven problemet så måste greven bort. Grevinnan blev allt mer och mer irriterad och slutligen förbannad på den där ”galne spjutet” som nu håller på att förstöra hennes dröm och längtan att bli hertiginna. Men vad göra? Galna hundar dräper man, galan adelsmän ger man gift!

När riddaren förstod att greveparet skulle ge sig ut på resa beslutade han för att följa med. En riddare ska ju rädda damer i nöd. Att han själv ligger bakom nöden är ju en annan sak. Han drämde om grevinnans hjärta men såg också grevekronor, borgar, län och guld, Bara ta den där tråkige greveslusken av daga. Med lite hjälp förstås av ett hyrsvärd. Boka resa Hartman!

Greve Barbol Sortheim
Hans maka tycker han är en torrboll, ja det är nog inte helt fel men den något introverte och reserverade greven har rykte om sig att vara en ordhållig och anständig man. Men det är ju inte så spännande för en dam med passion i blodet. ”Tråk von Måns” borde han kalla sig tycker makan.

Ålder: 36
Kön: Man
Utseende: Mörkt hår, mörka ögon olivfärgad hy i en lite mörkare nyans. Talar sällan högt.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Kusinbarn till drotsen greve Borodrik Sorthelm av Ryng.

STY 13 SMI 11 KAR 12
STO 11 INT 13 KP 11
FYS 11 PSY 13 SB -

Administration/juridik 18, Geografi 8, Heraldik 13, Historia 8, Läsa och skriva jori B4, Räkning B5, Värdesätta generell 6, Lans 10, Långbåge 10, Medelstor sköld 10, Slagsvärd 12, Taktik 12, Tala jori B4, Överklasstil 15, Övertala 10, Upptäcka fara 8, Rida 13, Simma B1

Har sitt svärd, förstås. Har även ett harnesk i packningen som skyddar bål och armar samt en öppen hjälm. Rustningen tar han fram endast vid risk för fara.

Grevinnan Fryna av Gripenholm
Passionerad och mycket utåtriktad dam. Gifte sig ung med sin greve och bedragit honom sedan två år efter de gift sig. Ser bra ut och vet om det. Allt handlar om henne.

Ålder: 33 får ofta höra att hon ser yngre ut. Lite sant, mycket smicker.
Kön: Kvinna
Utseende: Blont något lockigt hår alltid uppsatt efter senaste mode. Mörkblå ögon. Bystig och urringat ska det vara. Framhäver gärna sin fysik.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Det är något av en officiell hemlighet att grevinnan är vad man säger lättfotad. Hon är inte alls ful, tvärtom ganska tjusig men hon är trots allt i yngre medelåldern. Hon har alltid fått höra att hon är vacker men det har ju lite med att göra hennes rang och ställning. Är inte riktigt den gåva till männen eller den skönhetsdrottning hon tror sig vara. Svag för smicker.

Heraldik 8, Läsa och skriva B3, Sömnad hantverk B3, Sjunga B3, Tala språk B4, Överklasstil 17, Övertala 13, Rida 12, Simma B1

STY 9 SMI 13 KAR 15
STO 9 INT 14 KP 11
FYS 12 PSY 13 SB -

Har fått en fin i present av maken, dolk med förgyllt hjalt och en liten röd sten på vardera på fästet. Bra gjort +4 BV. Värd omkring 1200 silvermynt. (Bra alibi. Inte ger man bort ett vapen om man vill se någon död?)

Smycken har hon. Fem par örhängen, två halsband, två diadem, tre ringar på varje hand har hon. Har inte tagit med sina vackraste och dyraste men det är inte något krafs, SL den allsmäktige får bestämma pris och annat.

Riddar Girloff Gyllenspjuth

En charmig slarver med ett sätt som signalerar såväl obekymrad och kaxighet. Detta föll grevinnan för men hon har nu tröttnat på denna pojkspoling. Är för all del inget dumhuvud, men tror sig vara smarta och populärare än vad han är. Lat men har inget större arv att förvänta sig. Att mörda greven och sedan trösta änkan kan vara en lösning på problemen. Först var det mer av ekonomiska skäl han var intresserad av Fryna men det har blivit mer och mer besatthet. Kan inte förstå att grevinnan spelar så svårflörtad. Riskerar att göra skandal, men är man besatt av kärlekens låga så...

Ålder: 27
Kön: Man
Utseende: Brunt hår något ostyrigt, mörkblå ögon, olivfärgad hy. 180 cm lång. Charmigt leende, klätt sig pråligt inför resan, tror grevinnan uppskattar detta.
Huvudhand: Höger
Övrigt: En gyllene arm håller ett gyllene spjut på en svart bakgrund är hans vapen.

STY 13 SMI 12 KAR 14
STO 12 INT 12 KP 12
FYS 11 PSY 11 SB -

Läsa och skriva B2, Bredsvärd 12, Medelstor sköld 12, Lans 8, Taktik 4, Tala språk B4, Sjunga och spela luta B3, Övertala 12, Överklasstil 11, Hasardspel 8, Undre världen 13, Rida 13, Simma B2

Hans tjänare har stoppat ner hans rustning och tagit med den. Ringbrynja som täcker bål och armar, läderskydd för benen och en öppen hjälm. Tas fram vid behov. Skölden har han med sig och svärdet bär han alltid.

Sigillring i silver värd 350 och en guldkedja som han är när han vill vara fin. Den är värd omkring 700 i silvermynt.

Lönnmördarna
Ingen av mördarna känner till de andras existens. Även om de inser att det finns andra i samma yrke ombord lär de inte lita på varandra. Ovalova arbetar ensam och är på sätt och vis den mest professionella. Systrarna är ju lite unika i sin konst. De hörs och springer runt och får folk att se dem och är inte diskreta i uppträdandet. men de lär knappast finna förtroende för den gamle Grakakx. Ingen drivs av personligt agg för den de ska ta av daga.

Ovalova
Anställd av greven för att ta död på grevinnan. Borde vara lättare för en kvinna att komma nära grevinnan än än man även om hans maka är väl bördsstolt ibland och inte gärna umgås med ofrälse.
En äventyrlig dam från Kandra. Familjen småtjuvar och hälare. Ovalova eller vad hon nu heter ville dock lite mer än stjäla pengabörsar och sälja stöldgods. Håller sig för sig själv.
Säger sig vara gift med en köpman som blivit svårt sjuk.

Mordspecialitet? Dolk i ryggen oavsett om den är kastad eller inte. Detta kräver att hon kommer nära grevinnan och att ingen ser dådet. Ovalova kommer inte göra någon attack på ett tidigt stadium. Nej och vill studera sitt offer i lugn och ro samt tänka ut eventuella flyktvägar och vad för folk som finns ombord och hur de kan tänkas agera. Vidare vill hon helst göra det när man hamnar på kardisk territorium, lättare att komma undan än om man är i Zorakin där offrets familj har makt och inflytande Men kommer ett bra tillfälle så kanske hon gör sitt arbete innan.

Ålder: 26
Kön: Kvinna
Utseende: Klär sig diskret, ser ut att vara bondhustru och inte köpmansfru. Av medellängd, brunt hår, gröna ögon, attraktiv men tystlåten. Grå klänningar, livstycke och huvudduk.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Om maken är svårt sjuk, varför reser hon då inte på ett snabbare sätt? Ja fem bonuserfarenhetspoäng till den som ställer frågan. Hon kommer då låta förstå med något outtalat att hon inte har bråttom om hennes make dör i sin sjukdom. Finna dolda ting. Varför har hon ingen ring på fingret om hon är gift?

STY 12 SMI 14 KAR 15
STO 11 INT 14 KP 13
FYS 14 PSY 13 SB -

Botanik 8, Drogkunskap 7, Läsa och skriva B2, Värdesätta generell 8, Dolk 15, Kastkniv 15, Slagsmål 15, Bluff 13, Tala språk B4, Muta 8, Övertala 9, Förklädnad 11, Gömma sig 15, Hoppa 8, Klättra 8, Låsdyrkning 7, Skugga 7, Smyga 15, Stjäla föremål 7, Undre världen 15, Änterhake 10, Lyssna 10, Upptäcka fara 10, Rida 5, Simma B2

Två dolkar. En i bältet den andra gömd på kroppen. Det är den gömda hon använder. Ett vapen i mithrill som ger skada 1T4+3 dolkens skida är fylld av giftet svartblod. Styrkan på giftet är 15.

Systrarna Jirki och Zivi
Anställda av grevinnan att ta död på riddaren. Identiska tvillingar men Jirki är den äldsta. Utger sig för att vara döttrar till en adelsman från Jorpagana. Lite sanning finns det i detta påstående, fadern var från detta land men de har inte sett honom på nästan tjugo år. Tycks vara flamsiga och något tramsiga. Skrattar ofta och de flesta tror nog de är lite yngre än vad de är. Men allt är bara skådespeleri. Modern var kan man säga ”kurtisan”. Döttrarna kom på att man kunde inte bara blanda smink utan även gift med det man hittade i moderns skåp. Att sedan en av mammans ”vänner "var en örthandlare gjorde ju inte saken sämre. Deras karriär började när de var tretton och tog hand om en av moderns kunder som var elak såväl mot hennes som döttrarna...
Mordspecialitet? I princip uteslutande gift. Frågan är om de skulle kunna döda i kallt blod med stål? Blåsrör kan kanske användas men det gäller att ingen ser vad som sker.

Ålder: 21, ser ut att vara några år yngre.
Kön: Kvinnor
Utseende: Tämligen identiska och de uppträder i samma kläder och bär identiska smycken. Den som lyckas med Finna dolda ting lär dock märka att Jirki har ett liten ärr strax över vänstra ögonbrynet och systern har ett litet födelsemärke strax bakom vänstra örat.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Dör en av systrarna kommer den andra bli otröstlig. Sker det genom olycka så blir den överlevande helt nedslagen. Om det är avsiktligt kommer den som överlevt försöka hämnas även om det sker till priset av hennes eget liv. Om någon frågar hur två unga adelsdamer kan resa utan någon uppassning så säger de att deras tjänare lämnade dem i Zorakin för de klagade i tid och otid och ville ha mer betalt. Med detta fartyg så känner de sig säkra på resan. De har bekanta i Kardien så de är inte orolig att något ska hända låter de förstå. (Slå för Bluff för att se hur övertygade detta är. )
Är man från Jorpagana så lär man ganska snart inse att de inte är från landet eller tillhör dess adel. Är man adlig lär man kunna lista ut att de inte är adel alls. 2 bonuserfarenhetspoäng till den som listar ut detta.

STY 11 SMI 15 KAR 16
STO 10 INT 14 KP 13
FYS 14 PSY 14 SB -

Botanik 13, Drogkunskap 13, Första hjälpen 9, Hantverk matlagning B3, Läsa och skriva B3, Värdesätta smycken och juveler 8, Blåsrör 13, Dolk 13, Slagsmål 12, Bluff 15, Tala språk B4, Sjunga B3, Överklasstil 9, Övertala 15, Akrobatik B3, Gömma sig 12, Förklädnad 15, Smyga 12, Stjäla föremål 12, Undre världen 11, Finna dolda ting 14, Lyssna 12, Provsmaka 10, Upptäcka fara 15, Rida 5, Simma B2

Ringar, armband, halsband i mängder. Alla har de en liten kupad sten som innehåller gift.
Gröna stenar illamående. Röda stenar död och övriga innehåller just övriga gifter.
Få, om en några av smyckena är särskilt värdefulla.
Spelledaren får avgöra vilka gifter som används och styrkan. Men ett dödligt gift bör vara starkt 15 eller mer i styrka.

Grakakx
Anställd av riddaren för att ta död på greven.
Son till en bödel aldrig varit riktigt framgångsrik inom ”yrket” men kämpat på. Vill dra sig tillbaka och detta uppdrag kan vara hans pensionsförsäkring. Är något kräv till sättet och vill inte ha sällskap. Säger sig vara på resa för att hälsa på brorsbarn som sagt han får komma och bo hos dem.
Mordspecialitet? Försöker sig på att använda armborst. Dessvärre vill han göra mordet så fort som möjligt. Inte överdrivet tålmodig. Särskilt inte när det är så mycket pengar med. Nu eller aldrig. Riddaren har dock planerat att döda honom när denne gjort sitt ”arbete”. Dels tysta honom och slippa betala, riddaren har inte så värst mycket pengar samt underlätta då riddaren tänker gifta sig med grevinnan.

Ålder: 57 ser ut att vara äldre.
Kön: Man
Utseende: Oansenlig äldre man. Ganska grå i skägg och hår, ser lite ovårdad ut. Fåordig han talar med en något hes stämma och reserverad. Hatt, rock, byxor och kängor. Gråbruna nyanser på kläderna han är grå och ser grå ut gubben. I rocken döljer han sitt armborst.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Kan inte läsa eller skriva. Inte simma heller. Då det är hans sista ”arbete” så kan han förivra sig det är lite för mycket pengar med i spelet. Säger sig resa till Kardien men vill inte uppge varför. Han har inte hittat på någon bra förklaring varför han reser just med detta fartyg. Han vet vad som kan hända en ofrälse som anklagas för mord. Hellre kasta sig i havet än stegel och hjul. Ingen dum person, men otålig och mentalt något svajig. Han tycks tåla sjön dåligt också. Spänd och nervös, blir lätt arg om någon pressar honom med frågor hur vänliga de än må framföras.

STY 13 SMI 10 KAR 10
STO 12 INT 13 KP 11
FYS 11 PSY 7 SB -

Första hjälpen 8, Giftkunskap 8, Värdesätta generell 7, Dolk 15, Kortsvärd 15, Lätt armborst 15, Slagsmål 10, Tala språk B4, Muta 10, Gömma sig 12, Smyga 12, Undre världen 17, Klättra 8, Änterhake 7, Lyssna 14, Upptäcka fara 13, Köra vagn 8, Orientering 8

Armborstet kan gömmas i hans rock. Går att plocka isär, tar en spelrond att sätta ihop det. Han har tre pilar. Dolk i ena stöveln och kortsvärd i bältet.

Han har en börs mynt. Dessvärre så är ungefär en tredjedel förfalskade. De mynten har han förstås fått av riddaren.

Tjänarna
De tre adliga har var sin tjänare med sig. Dessa är inte kanske inte alltid så överdrivet förtjusta i varandra men de har ändå förstått att något inte är som det ska. De vet ingenting om några mordplaner. Tjänarna är tämligen intelligenta och de är lojala till sina arbetsgivare. De två manliga tjänarna är inte så värt glada i varandra men de inser att samarbete kan vara bra för dem båda. De vet ju inte något om mordplaner. Vikhi är den som får medla mellan dem. Sebestid ogillade till en början kammarjungfrun för han trodde hon var i maskopi och uppmuntrade att grevinnan är otrogen men insett att hon är emot hennes nåds snedsprång. Det kommer som en chock för dem alla om de inser att deras arbetsgivare har planerna på att mörda någon.

Överkammartjänare Sebestid
Grevens trotjänare. Han har tjänat greven i hela sitt liv och grevefamiljen har hans familj tjänat i tre generationer. Fullständigt lojal men han kan ha invändningar. Skulle bli mycket förvånad om herr greven skulle nedlåta sig till att ha med förbrytare och mördare att göra. Han kommer först inte tro det och sedan om han överbevisas ursäkta sin herre med att denne vet bäst. Inte ens på salig grevens det vill säga herr grevens farfar tid hände något sådant. I sanning upprörande.” Men greven är adel och vet bäst och kan inte dömas av en simpel tjänare. Ogillar grevinnan. Något kärv och sammanbiten.

Ålder: 51
Kön: Man
Utseende: Tunnhårig, diskret, något rund mage, mörka ögon. Ser lite tvär och butter ut, kraftig stämma, bär mörka kläder.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Takt och ton är viktigt. Noga med etikett. Kan gå i döden för sin herre. Obrottsligt lojal. Han visar missnöje med att blänga sur och blir något mörk i ansiktet när han är vred.

STY 9 SMI 8 KAR 12
STO 12 INT 15 KP 11
FYS 10 PSY 13 SB -

Administration/juridik 12, Geografi 8, Heraldik 15, Historia 9, Läsa och skriva jori B4, Kulturkännedom generell 5, Räkning B4, Värdesätta generell 8, Förhöra 8, Köpslå 9, Tala jori B4, Överklasstil 15, Provsmaka 15, Upptäcka fara 10, Rida 8, Simma B1

Kammarjungfru Vihiki ”Ki”
Hennes nåds kammarjungfru. Dotter till en silversmed som dog ung. Men en dotter till en silversmed har ändå en acceptabel bakgrund för grevinnan. Ki som grevinnan ibland kallar henne. Det var inte lätt att som ung och ny vid grevinnans hov vänja sig vid alla seder där. Var förvånad då husmodern höll sig med älskare men grevinnan sa att maken visste om det. Han är impotent. Nu var ju det lögn men det visste ju inte unga kammarjungfrun. Tycker trots allt om grevinnan men ogillar hennes äventyr och snedsprång och försökt förmå utan någon framgång att hon skulle besinna sig och vara trogen. Hade hoppats att resan man nu ska göra var en nytändning i förhållandet. Ogillar att riddaren också ska med men samarbetar med denne tjänare och grevens också. De två herrarna har lärt sig acceptera henne som en förvisso ung men också begåvad och förnuftig ung kvinna som de nu värdesätter och lyssnar på. Det gjorde de inte först.

Ålder: 21
Kön: Kvinna
Utseende: Grevinnan vill att hennes tjänarinnor ska vara attraktiva, men de får inte överskugga henne själv. Men de flesta män skulle nog instämma i att Vihiki är trevligare att se på än hennes härskarinna. Vihiki är liten och nätt, 151 cm lång stora mörka rådjursögon och mörkbrunt hår som hon ofta bär i flätor eller andra uppsättningar. Hon var en pikant uppnäsa. Hon har ett utseende som gör att hon alltid ser lite bekymrad ut och det förstärks nu under färden. Hon bär kläder i mörka diskreta färger med lite avvikande färg runt ärmar och krage för att få lite kontrast. Hon bär några enkla silverhängen som är ett arv från fadern.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Kommer bli förvånad, ja även förskräckt om det framkommer att grevinnan lejt en mördare. Men när chocken lagt sig vilket den gör snabbt blir hon mest besviken.

STY 8 SMI 15 KAR 16
STO 8 INT 15 KP 11
FYS 14 PSY 14 SB -

Botanik 7, Första hjälpen 6, Hantverk matlagning B3, Hantverk sömnad B2, Läsa och skriva B2, Värdesätta silverföremål 4, Köpslå 6, Tala jori B4, Överklasstil 10, Övertala 13, Finna dolda ting 12, Lyssna 12, Upptäcka fara 13, Rida 5, Simma B2

Har en liten kniv. Denna ger ingen större skada 1T2 VB 5, men den bärs diskret i fickan. Vid behov ger grevinnan henne en börs med mynt. Det sker om man går i land och grevinnan vill köpa något.

Kammartjänare Hartman

Riddar Girloff Gyllenspjuths tjänare. När riddarens far låg på sitt yttersta bad han Hartman se efter den yngste sonen. De äldre klarar sig nog, men Girloff. Ja Hartman gjorde som hans herre sa; Först av plikt men sedan för att han är uppriktigt fäst vid sin slarvige husbonde.
En man som man inte bringar ur fattning hur som helst. Alltid korrekt och behärskad. Men alltid mycket vältalig:
”Min herre. I förmiddags kom en, ja låt oss säga tjänare från riddar Holtermans hushåll och överlämnade ett brev. Ja jag läser ju förstås inte min herres högst personliga korrespondens, men jag tror innehållet består i att min herre tycks förargat någon i riddar Holtermans högt ärade familj. Ska jag ta fram den snabba ridhästen så min herre kan sätta sig i säkerhet tills hela situationen lugnat sig eller ska jag polera rustningen så äran kan försvars med sköld och lans?”

Avslöjas det att hans herre lejt en mördare kommer han nog bringas lite ur fattning men lär inte svimma av förvåning: ”Det må jag säga. Ja det må jag säga, min herre. Inte har jag hört att någon ädling från vårt stolta Zorakin någonsin lejt en niding och stråtrövare till att dräpa en rival. Ja möjligen den gamle baron af Erkverzht men det sades ju att han hade orchblod i ådrorna. Jag skulle aldrig drömma om att döma min egen husbonde men jag hade nog förväntat mig att denna dispyt skulle skötas på ett, ja låt oss säga mer diskret sätt. Vad ska grevinnan säga?”

Ålder: 45
Kön: Man
Utseende: Brunt, nästan svart hår, kortklippt då han börjar bli skallig. Mörkblå ögon. Har begynnande gubbmage. Något nasal röst. Bär mörka kläder.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Tycks vara lugnet självt: Åhå. Orcherna anfaller? Ja jag hoppas vi inte blir träffade av deras pilar ty de kan göra stor skada. Skulle aldrig komma på tanken att kritisera vår herre och konung eller rikets adel, men kan man aldrig en gång för alla besegra dessa skränade varelser? Upprörande att de anfaller nu när herrskapet ska inta sin kvällsvard. I sanning upprörande.

STY 12 SMI 10 KAR 12
STO 11 INT 15 KP 11
FYS 11 PSY 16 SB -

Administration/juridik 8, Första hjälpen 13, Geografi 8, Hantverk matlagning B3, Hantverk sömnad B3, Heraldik 12, Historia 8, Kulturkännedom generell 8, Läsa och skriva jori B4, Värdesätta generell 5, Liten träklubba 8, Slagsmål 6, Bluff 10, Tala jori B5, Sjunga B2, Överklasstil 17, Finna dolda ting 13, Lyssna 13, Provsmaka 10, Upptäcka fara 13, Köra vagn 7, Rida 8, Simma B1

Övriga passagerare

Fem passagerare finns det ombord. Förutom lönnmördarna och de adliga. Ja sedan tillkommer ju rollpersonerna och halvlängdsmannen. Totalt borde det bli mellan 13-16 personer.

Girlov från Kra
Köpmannen Girlov från Kra är utarbetad och makan har tvingat med honom på resan för att vila sig. Dessvärre så har Girlov svårt att koppla bort arbetet och blir nästan mer stressad av detta. Suckar dels över fruns pjåsk men också över allt annat. Maten, han får inte äta för mycket och inte dricka annat än det svagaste öl. vädret ja allt. Ingen ond man snarare väcker han medlidande särskilt hos de som är gifta!

Ålder: 48
Kön: Man
Utseende: Något rundlagd, högt hårfäste som varit mörkt men fått grått i sig och en röst som kan låta väldigt gnällig ibland.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Han kan slå en perfekt träff med tärningen Frun lyssnar aldrig när han försöker med Övertalning! Han ser och hör mycket men simma kan han inte.

STY 10 SMI 8 KAR 12
STO 10 INT 14 KP 11
FYS 10 PSY 9 SB -

Administration/juridik 15, Geografi 7, Kulturkännedom generell 8, Läsa och skriva B4, Räkna B5, Värdesätta generell 15, Kortsvärd 6, Köpslå 15, Muta 10, Tala språk B4, Övertalning 12, Finna dolda ting 15, Lyssna 15, Upptäcka fara 10, Köra vagn 8, Rida 6

Har ett kortsvärd men mest för syns skull. Frun konfiskerar det ofta med orden, du kan skada dig!

Edela
Girlovs maka som han suckar över. Något självupptagen men tycker om sin make som hon anser vara ett stort dumhuvud som inte klarar sig utan henne. Babblar mycket. Kanske någon lönnmördare av medlidande utför ett visst arbete?

Ålder: 36
Kön: Kvinna
Utseende: Något rundlagd, storbystad med blont lockigt hår. Gröna ögon kläder och smycken som matchar dessa ögon som hon alltid fått beröm för.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Hi hi jag heter Edela för jag är född i Edelfara. Hennes favoritskämt som inte är kul första gången och inte roligare blir det de niohundranittionio gångerna heller. Lyssnar aldrig på den stackars maken och inte på någon annan heller. Övertalning lyckas automatisk när det gäller maken. Kanske kan hennes omtanke om maken ha grund i att de inte har fått några barn?

STY 9 SMI 12 KAR 14
STO 9 INT 13 KP 11
FYS 13 PSY 14 SB -

Hantverk matlagning B3, Hantverk sömnad B2, Läsa och skriva B2, Sjunga B1, Tala språk B4, Övertalning 15, Simma B2

Gigeravan från Erebos
Det drar ihop sig till konflikt i Kopparhavet. Felicien är makten som alla fruktar. Gigeravan är från detta rike och är en kunskapare eller om man så vill spion. Han har rest runt i Zorakin och tycker denna resa längst kusten kan ge ypperlig information. Sedan kan man ju ha lite semester samtidigt. Han säger sig dock vara från Erebos. Mor från Erebos och far han var en sjöman från Monturerna. Philased är han riktig namn. Säger att han ska till Kardien för att utröna om han kan bli affärsman där. Han ger antydan om att det är en dam som lockar där borta i väster...
Dock börjar han se på solnunnan på ett sätt som talar för sig självt.

Ålder: 34 säger sig vara 29.
Kön: Man
Utseende: Stilig gosse.
Huvudhand: Dubbelhänt
Övrigt: Har en fantastiskt minne. Ser mycket och minns mycket. En stilig karl som alla människoliknande damer lär tycka vara intressant.

STY 12 SMI 13 KAR 15
STO 12 INT 15 KP 13
FYS 13 PSY 14 SB -

Geografi 12, Hantverk Teckning B2, Historia 8, Kulturkännedom generell 7, Läsa och skriva feliciska B4, Läsa och skriva jori B4, Läsa och skriva Dolk 12, Slagsmål 8, Bluff 12, Muta 12, Tala feliciska B5, Tala jori B4, Sjunga B3, Övertalning 12, Finna dolda ting 17, Lyssna 15, Upptäcka fara 13, Förklädnad 15, gömma sig 11, Undre världen 8, Rida 8, Navigera 8, Simma B3, Sjökunnighet 12

Dolk i bältet
Har små anteckningsböcker på sig. Skriver på feliciska men använder det joriska alfabetet. Har anteckningar och enkla teckningar i sin ryggsäck. Svårt att bortförklara kanske?

Solnunnan Evevi
Solnunna Evevi är sjuk. En ögonsjukdom gör att hon ser sämre och sämre. Ingen bot finns. Hon är ganska skicklig inom läkande men hennes ögon kan hon inte rädda. Hon smörjer med slava och ögondroppar. Är från Caddo och kommer från Pallin ursprungligen. Frågade Semh Äster hon fick resa med. Hade för lite pengar. Äster sa att om hon under färden kan tänka sig hjälpa till med eventuella sår och sjukdom så få fick hon åka med för en symbolisk summa. Hon har halvt om halvt kommit på att kanske det endast som kan rädda synen är magi. Kommer först vara lite försiktig med kontakt med havsmagikern men sedan vill hon veta om denna kan hjälpa henne. Gigeravans uppvaktning då? Ja där får spelledaren bestämma. Solnunnan har redan börjat sin resa från religionen till ett mer världsligt liv fast hon kanske inte vet det riktigt själv alla gånger.

Ålder: 32
Kön: Kvinna
Utseende: 180 cm lång, slank. Inte så solbränd, tvärtom lite blek, har blå men något beslöjande ögon. Lågmäld bär sina nunnekläder. En vacker men något melankolisk dam.
Huvudhand: Höger
Övrigt: ser dåligt – 5 på alla färdigheter där synen behövs. Ser man dåligt får man använda hörseln och därför får hon + 2 på exempelvis Lyssna. Talar med brytning.

STY 10 SMI 13 KAR 15
STO 12 INT 15 KP 13
FYS 13 PSY 14 SB -

Botanik 9, Första hjälpen 15, Drogkunskap 8, Geografi 7, Läkekonst 12, Läsa och skriva dalkiska B4, Läsa ock skriva jori B2, Teologi lysande vägen 15, Sjunga B3, Tala dalkiska B5, Tala jori B3, Övertalning 12, Lyssna 13, Upptäcka fara 10, Simma B3

Har en käpp. Den är inget vapen med kan ge 1T2 i skada om det behövs. Har några flaskor med ögondroppar och burkar med salva. Spelledaren kan kanske avgöra vad hon har i sin samling? Hon har bandage och lindor samt små verktyg som sax, små knivar och tänger.

Osvan
Fången är frisläppt! Osvan hela tiden hunsad av familj och fru. Sistnämnda en riktig ragata som alltid klagat på hans klena förstånd och brist på ambitioner. Men nu har Etin lett sitt leende över honom. En morbror rik som en dvärgakung (nåja) har avlidit och Osvan har blivit rik. Inte bara pengar utan ett gods också. Kanske han kan få sig en titel måhända? Huskorset blev arg och förbannad ty hon hade varit sjuk länge och varit svårt att tas med. Vetskapen att Osvan den dåren nu ärvt massa pengar och hon själv inte skulle få nytta av detta la henne i graven fortare än beräknat. Osvan har firat en tid och tycker en resa till havs kan vara roade innan han besöker sitt gods. Girvan kan han förstås inte låta bli att vara vän med. Du är fortfarande fånge ser jag? Ha ha, frihet är inte att förakta ha ha ha.

Ålder: 43
Kön: Man
Utseende: Liten mullig herre där håret vandrat upp på huvudet. Ganska runt huvud. Skrattar mycket. Kläderna han har är alla ganska nya och fint gjorda. Snyggt men inte pråligt!
Huvudhand: Höger
Övrigt: Glad, pratig skrattar mycket tar inte så mycket hänsyn till konventioner och stil. Men innerst inne snäll och de flesta inser nog att han inte är elak men något tanklös. Vad skulle ni själva göra om ni fått ärva 50 miljoner? Cati tycker nog han kan vara intressant att lära känna?

STY 10 SMI 9 KAR 12
STO 10 INT 12 KP 10
FYS 10 PSY 10 SB -

Läsa och skriva B2, Tala jori B4, Köra vagn 5, Simma B1

Besättningen
Ärade spelledare komplettera om du i din stora vishet så önskar. Det är en ganska stor besättning. Äster har försökt slimma personalen något och en del har mer än en uppgift. De är 27 män och kvinnor som försöker göra livet behagligt för gästerna. Hade det varit några fler gäster ombord hade en eller två tjänare till arbetat på fartyget.

Karmosinröd är färgen Semh Äster har som favorit. Mycket av fartygets inventarier och andra målade ytor går i denna färg samt seglen. Karmosinrött är en färg som finns i de flesta av besättningens kläder.

Semh Äster
En dag efter den sjuttionionde konfluxen när man skriver turistnäringens historia kommer Semh Äster få erkännande för sin gärning. Men vi är inte där än. Värdhusnäringen är väl utvecklad i Ereb Altor och många inom lysande vägen gör pilgrimsresor. Men det som fick Äster att börja fundera var när han var i Magilre och såg spårvägen. Han insåg att en del resenärer mest gjorde resan för resan egen skulle och tänkte det borde kunna utvecklas. Ziploditer finns inte i Zorakin men resor till havs i behaglig takt med god mat och tjänare samt sång och förströelse, ja någon måste tycka detta är intressant.

Ålder: 54
Kön: Man
Utseende: Ganska solbränd, gråsprängt hår och mustasch. Mörka ögon. Kläder där karmosinrött dominerar, något pråligt ty det är inslag av päls och siden. Guldkedja, ringar och annat krafs. Något korpulent.
Huvudhand: Höger
Övrigt: tycks alltid ha en optimistisk syn på allting. Ger nästan ett litet troskyldigt intryck. Men riktigt så är det inte. Han är med på resan då han fick veta att drotsens släkting är med. Förstått ty tjänarna talat med honom att de misstänker en hotbild. Men allt är nog bara et missförstånd och alla kommer ordna sig till det bästa. (Tyvärr får man väl säga blir det inte så) Ser alltid ljuset i tunneln. Fratyget går under men han kan ändå se framåt.

STY 10 SMI 10 KAR 14
STO 11 INT 15 KP 12
FYS 12 PSY 14 SB -

Administration/juridik 12, Geografi 13, Kulturkännedom generell 11, Läsa och skriva jori B4, Räkning B5, Muta 12, Köpslå 15, Tala jori B4, Övertalning 13, Överklasstil 15, Finna dolda ting 9, Navigera 3, Simma B3, Sjökunnighet 15

Bär aldrig vapen. Gästerna skulle ta illa vid sig och vakterna kanske k bli förnärmade, litar han inte på att vi kan skydda honom? Men en lång och elegant promenadkäpp har han. Förgylld brons i ändarna och sin röda favoritfärg är de målad med. Skada 1, BV 2.

Ringar och andra värdeföremål är av hyfsad kvalité. SL får avgöra priserna.

Havsmagiker Cati

Ja vad gör man inte för pengar? Att vara anställd som vindvävare eller som magiker är lagom kul om man har håg för spänning och äventyr som Cati har men lönen är inte dålig och man snappar upp det ena och det andra. Men det är lite trist med rika personer som firar sin ledighet på havet. Om det ändå kunde hända något?
Fadern var son till en halvalv, gråalv, modern från Trakorien och på modern var förbindelse med en oceanide, havsnajad som charmade en stilig ädling som hamnade i Marsklandet. Blev hjältinna när hon besegrade en sjöorm på egen hand med sin magi. Detta hände för många år sedan i Västerhavet och få känner till denna bragd där hon nu lever. Jo gästerna får ju alltid höra om det.

Ålder: Talar man om kvinnors ålder? 112 men inte åldrats en dag sedan hon var 21 år, 3 månader och 2 dagar. De flesta tror hon är runt 18-20.
Kön: Kvinna
Utseende: Det är något exotisk, men jag vet inte riktigt vad säger en del om henne. Markerade kindknotor, gyllenblont hår i hästsvans, mandelformade ögon i en närmast turkos färg. När hon är arg så blixtrar det nästan om ögonen. 185 cm lång.
Huvudhand: Vänster
Hjälteförmåga: Stålblick
Övrigt: Tar inga order från någon. Semh har lite svårt för hennes humör men man bråkar inte med en magiker. Magi eller kanske är det en arv av hennes bakgrund? Hon kan aldrig bli sjösjuk och kan hålla andan nästan 30 minuter under vattnet. Simmar bra.
Ett arv från den mänskliga sidan är att hon är ganska närig dam. Pengar är bra och kan bekosta magi såväl studier som inköp av magiska föremål. Hon sviker vare sig vänner eller arbetsgivare för pengar. Hon har ett hjältepoäng.

STY 12 SMI 14 KAR 19
STO 13 INT 16 KP 13
FYS 13 PSY 24 SB -

Botanik 9, Drogkunskap 8, Geografi 13, Kulturkännedom generell 8, Läsa och skriva jori B4, läsa och skriva Satenu B2, Dolk 9, Slagsmål 8, Sjunga B3, Tala jori B5, Tala Satenu B5, Hoppa 8, Gömma sig 10, Klättra 8, Smyga 12, Änterhake 6, Finna dolda ting 15, Lyssna 10, Upptäcka fara 15, Fiska 18, Navigera 14, Sjökunnighet 19, Simma B5, Överlevnad hav 15, Rykte 4

Havsmagi 19, Eld 18, Eldskydd 14, Nedkalla Åskvigg 17, Väderförutsägelse 15, Frammana/skicka bort Undin 12, Bro 17, Vattenväg 18 Vindkontroll 12, Regnkontroll 12, Dimma 15

Bok: Varseblivning 11, Laddning 12, Livsförlängning 17, Sigill 14, Väderkontroll 9,

Har ett harnesk gjord av sjöormen hon tog kål på. ABS 5 skyddar bålen.

Mormors dolk
En skicklig dvärg gjorde detta utsökta vapen. Och en magiker från Bouza la magi i det. Sedan fladdrade mormor najad med ögonen och dolken blev hennes.

Förtrolla vapen med Permanens och Nexus E4

Skada 1T4+7

Försvinna
Ja halsbandet hon bär kallas Försvinna.. Ett ganska oansenligt sådant ser ut att vara någon slags smycke i brons i ett svart läderband. Men tar bäraren och sätter fingret på det och tänker eller säger ”Försvinna” på satenu så aktiveras magin. Var vad hon vet så har en skogsalv tillverkat detta föremål.

Teleportera E5, Permanens E5

Vindens tämjare
Ser ut som en rund cirka 8 cm i diameter och 3 cm bred träskiva. På båda sidorna är ett fartyg inristat och ett moln som blåser luft. En av Catis havsmagikerkamrater donerade den till henne när han avled för några år sedan. Med denna kan hon använda besvärjelsen rundvind men hon måste hålla den i handen och koncenterar sig när magin ska användas.

Skapa rundvind, Permanens, Nexus E1

Stav
Ja även Cati har en stav. Hon laddar den med magi ibland. Den är 195 cm lång och utan utsmyckningar förutom att den är målad i marinblå färg.
Inför resan har den laddats med:
5 ELD E2 6 Nedkalla Åskvigg E3 5 Vindkontroll E3

Magikerlärling Avisto
Unge Avisto går som en slags lärling hos Cati. Det går så där. Han har lite svårt att lyssna kvinnor rent allmänt och lyda en kvinna som ser ut att vara yngre än han själv gör det hela inte lättare. Hans tidigare lärare har sagt och det inser han själv att han aldrig kommer bli en Gadirim eller Siratsia. Lönen är inte dålig men att tjäna lite extra med att informera ”Kopparhavets mer fria aktörer” om ditt och datt är inte att förakta. Han tänker sluta innan året är slut och vill ha pengar så han kan studera vidare.

Ålder: 22
Kön: Man
Utseende: Blå ögon, olivfärgad hy, hakskägg och halvlångt mörkt, nästan svart hår. Fotsid marinblå tunika och mantel samt karmosinröd mössa och halsduk. 175 cm lång.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Kärlek börjar alltid med bråk. Ja säg inte det ty Avisto har humör men inte humor. Å andra sidan så, hans boss är ju en snygging... Blir lätt avvis om någon flörtar med Cati eller på henne om hon visar någon intresse.

STY 11 SMI 12 KAR 10
STO 11 INT 13 KP 12
FYS 12 PSY 13 SB -

Läsa och skriva jori B2, Tala jori B4, Undre världen 12, Finna dolda ting 10, Lyssna 12, Upptäcka fara 10, Simma B2, Sjökunnighet 8

Havsmagi 9, Eld 12, Nedkalla åskvigg 10, Väderförutsägelse 8, Frammana/skicka bort Undin 8, Varseblivning 5

Avisto har en stav. Cati har hjälpt till att ladda den med
3 Eld E2 2 Nedkalla åskvigg E2

Styrman Walien
Han som har hand om det. Ja han styr och ser till att fartyget seglas eller ros som det ska. Anser sig vara den näst viktigaste men havsmagikern har en annan synpunkt. Allt nog. Han sköter sitt arbete men är mycket missnöjd med detta lite töntiga resande med lata rika och adliga. Börjat av tristess och i viss mån leda börjat dricka. Än har det inte slagit över men fortsätter det ett år eller två ja då kan det blir svårt. Är från Zorakin men aldrig varit i dess inland. Skog och berg är inget för en sjöman.

Ålder: 43
Kön: Man
Utseende: Mörka, olivfärgad hy, hakskägg, tunn mustasch och halvlångt mörkt, nästan svart kortklippt hår. Saltstänkt. Guldringar i öronen Karmosinröd jacka annars tunika och byxor i ofärgad vadmal. Ljusa skor. Kraftig stämma som hörs när stormen ryter.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Slå finna dolda ting. Han färgar skägget och håret. Ja han är lite fåfäng.

STY 12 SMI 9 KAR 10
STO 12 INT 13 KP 12
FYS 12 PSY 12 SB -

Geografi 15, Läsa och skriva jori B4, Värdesatta generell 5, Huggare 11, Slagsmål 10, Tala jori B4, Överklasstil 7, Upptäcka fara 8, Navigera 17, Simma B4, Sjökunnighet 18, Överlevnad hav 9

Knogjärn i fickan och huggare har han två stycken men han bär sällan detta vapen. En öppen hjälm har han om det skulle behövas.

Ringarna är båda värda omkring 90 silvermynt.
Huggare har han två stycken. Han tar fram dem vid behov. En öppen hjälm har han likaså.

Köksmästare Thamas
Främste kocken ombord. En herre som säger sig sett allt och hört allt utom drakar och demoner. Lite blasé och bryr sig inte så mycket om vad som händer bland gästerna. Han är inte så intresserad av människor eller andra varelser även om Cita kan vara lite kul att vila ögonen på. Lite känslor har han för systersonen men visar dem inte så värst mycket. Han är från Zorakin som de flesta i detta äventyr. Fisk och skaldjur är hans specialitet.

Ålder: 47
Kön: Man
Utseende: Något kraftig, han är ju kock. Tunnhårig och har mörka blå ögon. Tycks alltid se lite blaserad och uttråkad ut. Även när det drar ihop sig till mord och strider.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Är mest i köket. Ser aldrig något om det inte är uppenbart som om någon dör rätt framför ögonen på honom. Jag ser inget, jag bryr mig inte. Det får chefen bestämma är vad brukar säga.

STY 11 SMI 9 KAR 12
STO 11 INT 14 KP 11
FYS 10 PSY 14 SB -

Botanik 8, Hantverk matlagning B5, Läsa och skriva jori B4, Räkning B3, Slagsmål 8, Tala jori B4, Överklasstil 8, Provsmaka 15, Fiska 15, Simma B1, Sjökunnighet 8

Kocken har ju många knivar och andra redskap som kan använda som vapen. Men han är ingen stridens man. Dock kan han ge folk en och annan örfil ty han orkar inte käbbla med motsträvig och uppstudsig personal.

Salbe
Unge Salbe är kockens systerson. Havet är lite spännande men han trivs inte så där jättebra med att bli kock. Putsar skor och stövlar åt gästerna om så önskas och springer med ärenden typ X vill se Y på ett glas vin på kvällen eller A undrar om B vill spela smickelbräde i morgon efter frukosten?Drömmer om äventyr. Det kommer han få.

Ålder: 13
Kön: Man
Utseende: Typisk zorakisk spoling. Bruna ögon, hår och hamnat i målbrottet. Tunika, halvlånga byxor och sandaler. Karmosinröd halsduk.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Liten gosse ser och hör mycket. Lite spännande att smyga på gäster och den kvinnliga personalen. Havsmagikern är han lite rädd för men också nyfiken på.

STY 8 SMI 13 KAR 12
STO 9 INT 10 KP 11
FYS 12 PSY 11 SB -

Läsa och skriva jori B1, Hantverk Matlagning B2, Tala jori B4, Hoppa 5, Gömma sig 12, Klättra 5, Smyga 12, Finna dolda ting 12, Lyssna 13, Upptäcka fara 10, Fiska 8, Simma B2, Sjökunnighet 8

Arosa och Frina
Många av gästerna är damer. De har ofta med sig någon kammarjungfru eller tjänarinna men det kan ändå vara bra att ha lite kvinnlig personal som kan bistå. De hjälper kocken och de uppträde ofta med att sjunga och spela. Städning åtar de sig ibland. Avisto må tycka Cati är svår. Arosa och Frina ser henne som sin stora hjältinna och har henne som idol. De är fulla av beundran och Cita vet om det. Båda från Zorakien men Frina har delvis pampiskt påbrå. Arosa kan spela lite på harpa och Frina på trumma.

Ålder: 17 Arosa är något äldre än Frina.
Kön: Kvinnor
Utseende: Söta små damer. Brunt hår, nötbruna ögon. Arosa har mörkbrunt hår och Frina har en mer mörkblond nyans. Hon har en markant uppnäsa och kallas lite småelakt av sin väninna och Cati för just Näsan!
Huvudhand: Höger
Övrigt: De är ofta upptagna med arbete och fått lära sig att gästernas privatliv får de inte lägga sig i. De ser och hör därför inte så mycket ombord även om de förstås inte alltid kan eller vill undgå det.

STY 8 SMI 14 KAR 15
STO 9 INT 14 KP 11
FYS 13 PSY 12 SB -

Första hjälpen 7, Hantverk matlagning B3, Hantverk sömnad B3, Läsa och skriva jori B2, Sjunga B3, Spela instrument B2, Tala jori B4, Lyssna 13, Provsmaka 8, Upptäcka fara 12, Simma B1

Jadeb, Vitor och Queh
Tre ankor vita i fjäderdräkten. De gör alla möjliga arbetsuppgifter. De hjälper kocken i köket, de passar upp som tjänare, de lastar varor, städar och de rycker in där de behövs. Händer att de hjälper till med att sköta skeppet. De är släkt alla tre och har arbete för de vill ha kapital för att starta en egen rörelse.

Ålder 21 år är de alla tre.
Utseende: Ankor ser ofta likadana ut tycker människor, dvärgar, alver och ja i princip alla. Så de har mörka kläder men Jadeb har blått i sömmarna, Vitor grönt och Queh karmosinrött. De kallas ofta av gästerna efter sina färger och inte sina namn.
Huvudhand: Höger för alla tre.
Övrigt: Om någon av rollpersonerna är anka så blir de vän med honom eller henne även om färgen på fjädrarna är svart eller brun.

STY 8 SMI 15 KAR 9
STO 5 INT 13 KP 10
FYS 15 PSY 13 SB -

Hantverk matlagning B2, Läsa och skriva jori B3, Räkning B2, Värdesätta generell 14, Kortsvärd 10, Slagsmål 8, Köpslå 9, Tala jori B4, Överklasstil 5, Gömma sig 12, Hoppa 8, Klättra 8, Smyga 12, Finna dolda ting 8, Upptäcka fara 12, Navigera 7, Simma B5, Sjökunnighet 15

Bär inte alltid sina vapen men vid behov och när de är i land.

Vakterna Sonerik, Hako, Dericu och Aspubran
Vakterna ombord. Alla i besättningen förväntas kunna försvara sig vid eventuell strid. De kan hantera arbalesten som finns ombord. Vid festliga tillfällen agerar de högtidsvakt. De valdes ut för de är enligt Semh långa och ståtliga. De kan slåss men är inga elitsoldater. Vid behov kan de hjälpa till och ro. Eller andra sjömanssysslor med för den delen. De har med föga framgång lärt sig trumpeta. Semh Äster tycker det är pampigt med härolder som trumpetar att man ska stiga upp maten ska serveras och med mera. Sonerik är lite av en talesman för de fyra. Hålla utkik är en av uppgifterna och den delas med sjömännen.

Ålder 22-23 år.
Utseende: Stilig gossar. Alla har mörkblond pagefrisyr samt har olivfärgad hy, något nyans ljusare än sjömän och roddare, samt mörka ögon.

STY 13 SMI 13 KAR 14
STO 14 INT 10 KP 13
FYS 12 PSY 11 SB -

Första hjälpen 5, Arbalest 13, Hillebard 11, Kortsvärd 11, Slagsmål 8, Tala jori B4, Trumpet B1, Klättra 8, Finna dolda ting 13, Upptäcka fara 12, Simma B2, Sjökunnighet 10

Bär ofta fjällpansar som är rejält putsad och en öppen hjälm på huvudet. Kanske luras någon tro det är mihtril? Karmosinröda kläder och vapen med skaft och hjalt i nästan samma nyans.

Sjömännen Engmund, Hamburan, Oswal och Velmund

De fyra zorakiska männen är fartygets sjömän och utför detta arbete. De kan ro om så behövs men de föredrar segel och tåg. Det är ju en enkelt och välbetalt arbete. Så de är tacksamma mot sin arbetsgivare.
Ålder 22-24 år.
Utseende: Typiska zorkaier från landets kust. Olivfärgad hy, mörkt hår och mörka ögon. Guldring i örat. Karmosinröda byxor och halsdukar.

STY 12 SMI 13 KAR 11
STO 12 INT 10 KP 12
FYS 12 PSY 11 SB -

Arbalest 8, Huggare 10, Slagsmål 7, Tala jori B4, Hoppa 12, Klättra 12, Spela hasardspel 7, Änterhake 12, Finna dolda ting 10, Upptäcka fara 10, Simma B3, Sjökunnighet 15, Navigera 4, Överlevnad hav 7

Vid behov använder de huggare. De har hjälmar i lasten som de använder. Även dessa herrar bär karmosinrött.

Roddarna Anvil, Borkman, Borkman ”den andre”, Dietmar, Godrik, Kerkel, Ormrad och Snylk

De åtta männen som ror är förstås fria män. De är skickliga roddare och det är ett ganska bra arbete de har. De ska främst ro lite lagom fort ty det är ju en resa för folk som vill ta sig fram i ro (sic). Lönen är bättre än för en vanlig roddare och en och annan drickspeng hamnar även hos dessa. Maten är god. De hjälper till att lasta av och på , skrubba däck och de något tuffare än vakterna. De har dock order att hålla sig undan de fina gästerna och de ska helst ses så lite som möjligt. Undantag sker men det är som sagt undantag. De kan ibland följa med gästerna när städer besks och är då livvakter och bärare. De spelar tärning ibland trots att Semh inte gillar detta. Zorakier är de allihopa. Guldring i örat som seden bjuder på Kopparhavet. Snylk som är äldst är deras talesman.
Ålder 22-30
Utseende. Någon större och muskulösare än en genomsnittlig zorakier. De har alla kortklippt hår. Guldring i örat. De har sina egna kläder men en karmosinröd halsduk bär de allihop.
Övrigt: De håller sig undan när de är lediga och ror när de arbetar. De ser inte så mycket och de ser de få fall de har möjlighet på den kvinnliga personalen.

STY 14 SMI 12 KAR 10
STO 14 INT 10 KP 14
FYS 14 PSY 11 SB -

Slagsmål 12, Tala jori B4, Hasardspel 8, Undre världen 7, Upptäcka fara 5, Simma B1, Sjökunnighet 13

Vid behov kan de beväpnas. Vapen som huggare, handyxor och långspjut finns i lasten.
Senast redigerad av skaraborgarn den 2023-10-04 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr: Lönnmördare och kärlek

Inlägg av skaraborgarn »

Lönnmördare och kärlek del II

Fripassagerare
Ja två stycken har tagit sig ombord olovandes. Stoppa tjuven skreks det några dagar i hamnen innan fartyget skulle avfärda. Ja sådant händer ibland men denna gång lyckades tjuven undkomma. Han trodde sig vara säker men så såg han att en annan varelse gömde sig ombord. Ja nu ligger de båda där och trycker och försöker kommunicera så gott de kan. Råttmannen Nibbub och slavflickan. De ligger och trycker i fören. De ser inte så mycket, men hör en del. Spelledaren kan låta dem ligga i gömstället i några dagar innan de hittas eller kommer fram.

Nibbub

En liten tjuv som rest runt i EA några år. Kommer från Klomelien. Rastlös som så många andra av hans släkte. Far och farfar rullade rökverk men det var inte så spännande eller lönande. Men nu här i Zorakin hörde han för några dagar sedan på ett värdhus två magiker tala med varandra. Den ene hade fått i sin ägo ett svärd som han misstänker är magiskt och ska låta undersöka. Den andre magikern sa är det ett kortsvärd i mithril ja då kanske det är Sakkinis? Då den som ägde svärdet inte visste vad kollegan syftade berättade denne om legenden om det försvunna svärdet råttmännen letar efter. Nibbub lyssnade ty de två såg honom inte. Han följde efter den som ägde svärdet och lyckades på kvällen stjäla det.

Ålder 21 år
Utseende: Ganska typisk råttman. Klädd i svarta kortbyxor och väst.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Det är inte det äkta svärdet. Det är en ganska lång dolk i mithril men inte ett kortsvärd. Läs mer nedan.

STY 6 SMI 20 KAR 10
STO 2 INT 14 KP 7
FYS 11 PSY 15 SB -

Hantverk rulla cigarrer B3, Läsa och skriva råttmanspråk B3, Läsa och skriva jori B2, Kulturkännedom generell 8, Värdesatta generell 7, Dolk 12, Slagsmål 10, Köpslå 8, Tala råttmänspråk B4, Tala jori B3, Tala satenu B1, Övertala 8, Gömma sig 18, Klättra 15, Smyga 18, Stjäla föremål 12, Undre världen 13, Finna dolda ting 15, Lyssna 15, Upptäcka fara 17, Orientering 8, Simma B2, Överleva generell 8,

Har en vanlig dolk samt den han stulit.

Den magiska dolken.
Ja vad är det för magi i detta vapen som inte har några inskriptioner men ändå är ett mycket fint vapen. Avläsa magi behövs för att lösa gåtan. Skada 1T4+3

Energistråle B3 Permanens E3. Vänd dolkens hjalt mot den man vill ska drabbas av stråle och säg på dvärgiska energistråle!
Varseblivning svartfolk. E2 Permanens E2 Nexus E2. Bäraren vet om svartfolk är i närheten. Han kan dock inte säga vad för sorts svartfolk det rör sig om.

Ilina
Slavfickan Ilina vet inte riktigt var hon är. Född om än i ganska milt slaveri har hon följt med sina ägare på resa över Kopparhavet ty man skulle till Hynsolge för att köpa slavar. De krigande där säljer ibland fångar. Men fartyget skadades i en storm och sökte nödhamn det blev Zorakin. Illina tog och rymde för hon hörde hennes ägare sa till skepparen som kastat blickar på henne att du kan få henne. Illna tog sig iland bara för att gömma sig på fartyget som ägs av Semh Äster. Hon kommer från Morëlvidyn.

Gömde sig men fick chock då hon såg råttmannen. De har dock försökt kommunicera med gester, teckenspråk och ord. De vet att den andre också är på flykt.

Ålder 17. Inte helt säker kan vara något yngre eller äldre.
Utseende: Svart hår, mörka ögon, olivfärgad mörkare nyans. 155 cm lång. Trasig klänning i grå nyans.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Ilina är en slav som vet lite om världen i stort. Det de flesta vet om länderna i norra Kopparhavet har hon mycket dålig kunskap om eller ingen kunskap alls. Ägaren letade men man hade viktigare saker än leta efter en liten slavjänta. Man satte fart mot Hynsloge och lämnat äventyret.

STY 8 SMI 14 KAR 15
STO 9 INT 12 KP 10
FYS 11 PSY 13 SB -

Hantverk sömnad B1, Hantverk matlagning B2, Sjunga och spela tamburin B3, Tala morëlvidynska B4, Övertala 12, Gömma sig 12, Smyga 8, Finna dolda ting 8, Upptäcka fara 10, Simma B2,

Tog innan hon rymde med sig en stor kniv skada 1T4 BV8 samt lite vatten och mat samt 3 kopparmynt.

Piraterna
Havets fria män som ser till att böljorna blir ofria för alla andra. Avisto satt på krogen Hundvakten och talade lite med en herre han träffar där lite då och då. Aviso fick några öl och berättade att några adliga däribland en släkting till en av rikets mäktigaste män skulle med på färden. Den han talade med ”glömde” en börs med silver. Sedan sa denne till en annan kunskapare att minst femton adelsmän samt drotsen skulle med på färden och här bjöds det inte bara på öl utan börsen som ”glömdes” innehöll guld. Och efter några öl och börsar så fick piraterna nys om att kungens yngre bror är med på resan. (Ta det lugnt. Kungen har en halvbror men ingen helbror, men ärligt hur insatta i kungligheternas familjeliv är pirater?)
Vidare att minst fem hertigar är med. Vilken lösen skulle man inte få för dessa gossar? Min lycka är gjord sa Merktz och slog handflatorna ihop så det small!

Kapten Merktz
Från Krilloan. Slavhandlare i generationer har hans familj varit och från denna syssla var steget till pirat inte långt. Tvärtom två sidor av samma mynt. Dödsfiskens kapten är en charmig, hetsig och något våldsam herre. Är såväl kapten som styrman.

Ålder: 36
Kön: Man
Utseende: Halvt långt svart hår, rufsigt och blå kalla ögon. Skäggstubb. Stor 190 cm lång och stark och ler ett snett leende. Kvinnfolk tycker han är lite härligt farlig. Han vet detta och flörtar hejdlöst ty han har charm.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Stor och stark. Men ganska klent psyke. Otålig och får lät vredesutbrott. Har kontrollbehov framförallt i situationer han är ovan med eller när han inte behärskar en situation. Kan inte låta bli att charma och flirta trots Zihvina. Tvärtom det roar hon nästan att se henne svartsjuk. Kommer bli arg när han inser att det inte är så stort byte ombord.

STY 15 SMI 13 KAR 15
STO 14 INT 13 KP 14
FYS 14 PSY 9 SB -

Geografi 12, Läsa och skriva jori B4, Värdesätta generell 8, Piska 8, Slagsmål 11Stridsyxa 17, Taktik 15, Tungt armborst 15, Köpslå 8, Tala jori B4, Överklasstil 7, Övertala 12, Gömma sig 13, Hoppa 12, Klättra 7, Undre världen 15, Änterhake 9, Finna dolda ting 9, Upptäcka fara 8, Navigera 17, Simma B4, Sjökunnighet 18, Överlevnad hav 7

Nitläderharnesk på kroppen.

Vapnen bär han förstås inte alltid förutom piskan.

Zihvina
Merktz älskarinna. Impulsiv, rastlös, kontrollerande och mycket svartsjuk. Den temperamentsfulla flickan var kul först men hennes svartsjuka blir mer och mer ansträngande. De är även släkt, sysslingar och detta har gjort att det är lite svårt för kaptenen att avsluta affären med henne. Zihvina anser att de två ska gifta sig. Det tycker släkten också. Hon inser inte själv att hon kan verka enerverande. Hon är blodfull och älskar honom, inte är det ett problem. Svartsjuka är tecken på kärlek resonerar hon. Tjatade till sig att få komma med på resan.

Ålder: 21
Kön: Kvinna
Utseende: Mörka lite sneda ögon, yppig, korpsvart hår, ganska mörk i hyn. Ringar, halsband röd kjol och vit blus. Har en svart kappa med huva vid dåligt väder och även svarta sandaler.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Svartsjuk på typ alla kvinnor hon möter utom de som är uppenbart gamla och fula. Svartsjukan kan göra att hon anklagar den hon ogillar för en saker, men också att hon vill slåss och kanske rentav döda ”rivalen”. Ja det kan hända att kaptenen själv får en kniv i ryggen. Misshandlat kvinnor och skurit tjänsteflickor och slavinnor i ansiktet då hon fått anfall av svartsjuka.

STY 9 SMI 13 KAR 15
STO 8 INT 9 KP 14
FYS 12 PSY 6 SB -

Första hjälpen 7, Hantverk matlagning B2, Dolk 9, Slagsmål 8, Sjunga B3, Upptäcka fara 9, Simma B2,

2 dolkar varav en gömd, fastbundne på vänstra benet. Ringar, halsband och annat grannlåt men det är mest krafs och inget större värde.

Besättning 17 fula fiskar
17 pirater är det allt som allt. De kommer från olika delar av Samkarna, Krilloan och Sbintor vet var. De ser sig lite som en slag piratelit. Hur det än är med den saken så är de motiverade och håller ihop. De kallar sig på skoj för fula fiskar. Dödsfiskar har de tatuerade på kroppen. Tycker kaptenen är okej för han lett dem till bra byten men hans älskarinna är förvisso trevlig att titta på, men ack så irriterande och krävande. De använder inga namn utan kallar sig för exempelvis Dödsfisk nr 1 eller bara bara ”ettan”. De är måhända inte de främsta stridskämparna på Kopparhavet, men de är väldigt disciplinerade och samspelta. En för alla och alla för en.
Ålder: 17-26
Utseende: Inga skönheter. Guldring i högeröra. Svarta kläder.

STY 13 SMI 12 KAR 8
STO 13 INT 9 KP 13
FYS 12 PSY 11 SB -

Värdesätta generell 5, Arbalest 10, Slagsmål 12, Vapen 13, Tungt armborst 10, Tala jori B4, Hoppa 12, Gömma sig 12, Klättra 12, Smyga 12, Undre världen 10, änterhake 12, Upptäcka fara 10, Simma B2, Sjökunnighet 15, Navigera 3, Överlevnad hav 5

4 använder huggare, 5, handyxor, 3 långspjut, 2 morgonstjärnor och 3 stridsklubbor Alla kan använda fartygets arbalest.

Vid behov svarta läderskydd på hela kroppen. ABS2.

Magiker Vihest med sällskap
Efter dem. Men efter dem då! Vihest skrek ut ordern. Hans magiska dolk är stulen och flera dagar efter stölden har man insett att tjuven troligen är ombord på den där galningen Semh Äster som seglar lata rika till Kardiens fartyg.
Vihest har lyckats få med några av sina magikerkamrater att resa efter. Men det lilla segelfartyget med fem besättningsmän började bråka om lön och ersättning. Är det ett oskattbart vapen med vill man nog ha mer än de där silvermynten man fått. Magikerna protesterade men stängdes in. Betala oss och hjälper vi er. Men Mirchina demonologen frammanade ett ohyggligt monster. Besättningen dräptes. Ja några av de valde att kasta sig i havet och drunkna men resultatet blev detsamma. Vihest blev inte glad. Vem ska nu sköta skeppet. Men demonen sa sig hjälpa till. Men alla ombord på fartyget vi ska efter är mitt byte. En rimlig begäran tycker de tre magikerna och så är man med i spelet igen! Med lite eftertanke kanske ingen bra idé alls.

Vihest

Ingen ärkemagiker, men ingen klåpare heller. Luft är elementet han gillar ty elementarmagi är det han behärskar. Är från Zorakin.

Ålder 67. Tack vare magi är han dock 48 år gammal men ser något äldre ut ändå.
Utseende: 185 cm lång, blå ögon men det blonda håret är bara en krans bakom öronen. Stor toppig hatt och en stor vit kåpa ja alla hans kläder går i vitt. Hoppas han inte blir smutsig.
Huvudhand: Höger
Magiska egenheter tycks alltid vara omgiven av vindpustar. Håret blåser och det gör kläderna också.
Övrigt: Det kanske inte var så smart att gå med på demonens krav?

STY 9 SMI 10 KAR 9
STO 13 INT 15 KP 12
FYS 11 PSY 17 SB -

Geografi 8, Historia 7, Läsa och skriva jori B4, Tala jori B5, Upptäcka fara 12, Simma B2

Elementarmagi 17, Ljus 15, Blixt 15, Gasmoln 15, Knäcka 13, Frammana/skicka bort sylf 13, Frammana/skicka bort djinn 12, Luftväg 17, Sigill 10, Livsförlängning 12

Mirchina
Demonlogen i sällskapet. Bördig från Klomelien och lärt sig magi där. Tröttnade på hemlandet och magikerakademin där en annan demonlog vid namn Kashtyra var hennes eviga rival och gav sig ut i världen. Har varit lite överallt men var i Zorakin mest av en slump när hon sprang på sin gamle bekante Vihest som letade efter en tjuv.

Ålder 77. Tack vare magi är hon dock 40 år gammal .
Utseende: 170 cm lång, ganska smal, brunt hår och gröna ögon. Grå klänning och en svart basker som döljer hennes kortklippta bruna hår, Ser ganska illvillig ut.
Huvudhand: Höger
Övrigt: Lika demonisk som de demoner hon trollar fram. Finner nöje i det hela trots att det kanske inte är en bra idé att lova demonen att alla ombord på Furstinnan är hans byte.

STY 11 SMI 12 KAR 13
STO 10 INT 16 KP 11
FYS 11 PSY 24 SB -

Botanik 7, Drogkunskap 12, Kulturkännedom generell 8, Läsa och skriva forntunga B2, Läsa och skriva jori B4, Tala jori B5, Tala jori B5, Övertala 10, Undre världen 8, Finna dolda ting 13, Upptäcka fara 14, Simma B1

Demonologi 17, Frammana/skicka bort demonisk tjänare 18, Varsebli demon 15, Kontrollera demon 16, Fängsla demon 15, Skicka bort demon 17, Antimagi 10, Livsförlängning 11, Sigill 8

Det är bara besvärjelserna samt demonisk tjänare hon har in huvudet resten är i hennes bok. Den har hon med sig samt en börs med 13 silvermynt.

Sarbat
Unge Sarbat är magiker och Zorakin är hemlandet. Lite vän med Vihest. Ville såklart hjälpa till då hans äldre vän blivit bestulen. Men nu med demonen som ska dräpa alla på fartyget de är efter är han tveksam. Tänkte öva sin senaste besvärjelse Vattensyn nu vid kusten. Är från Zorakin inland och inte så van med hav och resor på böljan den blå.

Ålder 22
Utseende: Lång, 195 cm lång men ganska smal. Brunt hår, gröna ögon och olivfärgad hy. Linnekläder och stövlar, samt en svart hatt med röd fjäder.
Huvudhand: Vänster
Övrigt: Motvilligt med på resa nu när demonen kom. Vill varna de ombord på fartyget man följer efter. Vänskapen till Vihest i all ära men det får inte övergå i mord och blod. Ingen stridsman.

STY 12 SMI 14 KAR 11
STO 15 INT 14 KP 11
FYS 15 PSY 16 SB –

Läsa och skriva jori B2, Tala jori B4, Finna dolda ting 5, Upptäcka fara 9, Simma B1,

Mentalism 6, Orientering 10, Språng 10, Motståndskraft 10, Tankeöverföring 10, Vattensyn 10,

Demonen Crevetoix
Någon slags havsdemon sa någon en gång. Kanske stämmer ty hans dog tre sekunder senare. Men faktum är att Crevetoix trivs vid hav. Ja han ger sig aldrig inåt land. Han andas vatten och luft. Ser utmärkt under och över vattenlinjen.

Utseende: Mörkblå fjäll, Låg svans med hullingar på spetsen. Röda ögon något utåtbuktande som på fiskar gröna huggtänder och lilla klor. 285 cm lång och har rejäla muskler. Stora simfötter. Använde dessa som paddlar när han skjuter på fartyget. Har vingar som ser att ha tillhört en förvuxen flygfisk.
Huvudhand: Ambidextrös
Övrigt: Vill se blod. Alla intrigerar han kommer på avslöjar han. Men vem tror på en demon?

STY 30 SMI 12 KAR -
STO 25 INT 20 KP 20
FYS 15 PSY 30 SB 1T10

Tala jori B1, Stridskonst se skadetabell nedan 14, Simma B5,

Vattenstråle 19, Dela vattensamling 15, Vattenväg 18

1 Bett 1T8 halv SB, 2 Klor 1T6, 1 Svanspiskning 1T6

5 poängs hud, eld skadar inte. Magisk eld ger bara halv skada. Telepati Ja han lär bli förvånad men också skratta då han inser vad det är för typer han möter. Flyger ganska dåligt. 5 meter spelrond. Simmar 30 per spelrond.. Mycket kan han död av men drunkna kan han inte.

Gägärick och Fasthulus

Mirchina har låtit frammana två mindre demoner som tjänare. De kommer vara med i fyra dagar efter det att man kommit ikapp skeppet rollpersonerna och övriga är med på. De är inte överdrivet farliga men kan ställa till en del hyss. Gägärick ser ut som en typisk demon scharlakansröd kropp en mycket liten svans och två pyttesmå horn på huvudet samt klor. Hans kumpan ser ut som ett stor svart boll av päls men två armar med klor sticker ut samt två gröna ben.

STY 9 SMI 15 KAR -
STO 10 INT 8 KP 7
FYS 3 PSY 10 SB -

Klohand 6

2 klohänder skada 1T3

Fartygen
Ärade spelledare komplettera om så önskas.

Furstinnan
En galär som är gravid? Flyttande damsko? Magiker som fick snedtändning? Jättarna vill ha tillbaka sin potta. Ingen pirat vågar anfalla ty de kommer tro det är ett havsmonster. Elakt prat säger att fartygen skrämt såväl havsorcher som gråalver.
Ja Semh Ästers tre galärer har fått många namn och än flera synpunkter. Den förnämsta heter Furstinnan och är den som används i detta äventyr. Den är störst sedan kommer Zorakinan och Kardiskan.

Zorakiens myndigheter hade lite möda men efter ett tag fick skeppen klassas som galärer tunga sådana. Fartygets akterspegel har Zorakins vapen som prydnad. Semh Äster är en zorakisk patriot. Han har lovat myndigheterna att om det blir krig så får flottan disponera hans manskap och fartyg. Ja en och annan havsmagiker är ju inte att förakta, men fartygen kan bara användas till att blockera hamnar.

De är inte gjorda för långa oceanresor utan ska gå i en slags trafik mellan Zorakin och Kardien. Nära kusten ska de gå. Förutom säkerhetsaspekten så kan passagerarna se kust eller hav bara genom att vända på huvudet.

Det är ofta mycket vimplar, ljus och lyktor för att resenärerna ska få känsla och atmosfär av fest och ledighet. Mycket sniderier och statyer ombord som föreställer vindruvor, festscener och glada upptåg ett och annat naket finns att beskåda. Matsalen har utsmyckningar som ska förställa Zorakins kungar samt viktig händelser i landets historia. Skulpturerna är dock inte gjorda av någon mästare dessvärre.

Några arbalest finns men Semh Äster har spridit ut att alla fartygen har magiker ombord och gästerna må vara förmögna de har inga betydande skatter med. Rika människor i Zorakin och Kardien har det ganska lätt att få kredit.

Möbler och sängar är för det mesta fastskruvade i fartygets däck eller sidor så de inte kan fara iväg vid eventuellt oväder. Lösa stolar och pallar finns samt bord som kan fällas ihop. Dessa ställs upp på däck när det ska intagas måltider. Borden brukar då monteras fast med en slags skriv i däcket.

Brädspel finns, man kan spela kasta hästsko, och lite annat som spelledaren tycker är rimligt. Bara sitta och läppja på en dryck går det också. Ett litet bibliotek med sex böcker finns: ”Kopparhavets fauna” ,Handbok för Kardien och Zorakins geografi”, ”Vil-Hem Skakspjuts dramatiska verk”, ”Dikter av en zorakisk jungfru”, ”Varför bära dvärgar skägg, försök till en vetenskaplig framställning” samt ”Zots biografi.”

Nattkärl eller om man så vill pottor finns förstås. På ett vanligt skepp hade man knappast haft några problem med sjömännens träckande men damer av börd vill nog inte se detta. Vill man bada finns tvp badkarl i koppar. Man måste meddela två timmar innan om man vill bada.

Lite last tar ändå fartygen. Det är dock last som kan gå ihop med den förnäma ställning dessa fartyg har som Äster snobbigt säger. Pampiska mattor, luksiliskt glas föremål som fat, saltkar och ljusstakar i tenn och solvin tas med ibland. Brev och presenter till och från Zorakin och Kardien tas med ibland framförallt om det inte är direkt bråttom. Linnetyger och öl tar man med från Kardien. Tullen i båda länderna brukar inte kontrollera skeppen allt för nog. Man vill inte riskera någon ädlings vrede och det är ju ganska lite handel som skeppen gör.

Man är väl inte överdrivet rädd för raugoner men fartygen i den lilla ”lyxkryssarflottan” är plåtskodda undertill i koppar och man har två tunnor på 20 liter vardera med sylvoleum i lasten.

Längd: 54.5 meter
Bredd 13 meter
Däck: 3
Hytter 15
Skrovpoäng: 30
Riggpoäng: 5
Antal master: 2
Bestyckning: 6 arbalest, 2 i fören 2 i aktern och 2 till kan tas fram vid behov.

(De två andra Zorakinan och Kardiskan är båda 52 meter i längd och 11.5 meter i bredd. Skrovpoäng 28, riggpoäng 5.)

Besättningen det vill säga magikerlärlingen, sjömän, roddare och vakter ligger under däck. Kocken och hans hjälpreda sover i köket. Blir det för varmt eller kallt hjälper magikerna med minimagi Kyla/Värme.

Gästernas hytter
Alla hytterna har en väggfast spegel. Den är större i de två finaste hytterna. Vidare har de större och bekvämare sängar samt bord med duk och två små stolar med ryggstöd. Alla andra rum har ett litet bord och två pallar Ett väggfast skåp finns i hytterna större i hytterna 1 och 2. Hylla ovanför sängen finns likaså.
Alla sängar sitter fast i väggen och man kan ha föremål som kistor och säckar under den. Krokar fem till antalet finns som man kan hänga kläder på. Nattkärl finns.
En glugg finns i varje hytt som gör att man kan se ut. Den kan stängas från insidan. En gardin i Ästers favoritfärg kan dras för fönstret. Alla gästerna eller mannen och det är ett par får en nyckel till hytten. Det ställs in varje dag ett handfat, handduk, lite tvål och en tillbringare vatten. Vidare får man också dryck vin eller öl som ”nattdryck”. Alla hytterna utom den finaste hytten är omkring 3X2.2 meter. Det är omkring 2 meter högt i tak.

1 Greven och grevinnans hytt. Den förnämsta hytten. Störst och mest komfortabel. 8X4 meter
2 Riddarens hytten är den näst bästa. Näst finaste. 3X2.5 meter.
3 Systrarnas hytt. Blommor har ställts in på rummet på order av Semh Äster.
4 Solnunnan hytt. Har minst uppseendeväckande inredning. Äster lät hänga upp en religiös symbol.
5 Girlov med makas hytt.
6 Gigeravans hytt.
7 Osvans hytt.
8 Rollpersonernas hytt.
9 Tjänarnas hytt. Finns sex bäddar, spartanskt inredd
10 Tjänarinnornas hytt. Fyra bäddar
11
12
13
14
15

Beroende på hur många rollpersonerna är så är kanske några tomma hytter kan hyras ut? Avlider någon används hytt 15 som förvaring av den döde/döda.

Besättningens hytter
A Semh Ähsters hytt. Belägen i akterkastellet första våning 8X4 meter
B Havsmagikerns hytt. Andra våning akterkastellet. Babordssida Kaos är bara förnamnet. 4X4 meter.
C Styrmannens nytt. Styrbordssida. Ordning och reda. 4X4 meter
D Tjänarinnornas hytt. Andra våningen. Mer ordning än hos Cati men inte mycket. 8X4 meter
E Ankornas hytt. Andra våningen. Mycken liten hytt, en skrubb fylld med fjädrar. 3X4 meter.
F Köket där kocken sover med sin yngre släkting. Köket har murat golv, tak och väggar.


Långbåt finns den ros av sex man och kan ta tjugo passagerare. 9 meter lång och 3 meter bred.

Dödsfiskens moder
Piraterna skepp. En liten galär som kan gå in på grunt vatten. Ursprungligen ett skepp som togs av svarta ankor som sålde det och nya ägare byggde om det och nu efter några ägare heter det Dödsfiskens moder. En styr, en håller utkik och resten ror om det inte är god vind.

Längd: 21 meter
Bredd 4.5 meter
Däck: 2
Skrovpoäng: 18
Riggpoäng: 4
Antal master: 1
Bestyckning: 2 arbalest


”Skutan”
Ja vad det lilla segelfartyget heter vet man inte ty besättningen är ju död. Hur som helst drivs den nu av demonkraft ty demonen skjuter på och det går måhända inte i raketfart hyfsat fort ändå.
Ett segel samt en liten kabyss. Inget man korsar haven med.

Längd: 7.2 meter
Bredd 2.2 meter
Däck: 1
Skrovpoäng: 5
Riggpoäng: 2
Antal master: 1
Bestyckning: -
















































.
Bilagor
Skepp till Lönnmördare och kärlek version 2.jpg
Senast redigerad av skaraborgarn den 2023-10-04 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Äventyr: Lönnmördare och kärlek

Inlägg av gtjorgo »

Jag tycker att detta äventyr har mycket som är lovande! Här finns ett väldigt rikt persongalleri som en spelledare kan utnyttja. Problemet, om det är rätt ord, är att spelledaren nog måste vara av den mer erfarna sorten som dessutom har en bra känsla för timing. Möjligtvis kunde detta hjälpas med någon typ av ”schema”?
(När A inträffat följer B eller eventuellt C etc).
Du har en mycket bra touch för fina personporträtt:-) älskar ju även råttmän som bekant:)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr: Lönnmördare och kärlek

Inlägg av skaraborgarn »

Problemet är väl att allt kan hända!
Greven kan falla ombord och druckna. Vad gör grevinnan då och lönnmördaren?
Vad gör man om eld bryter ut på fartyget och den lönnmördare som skulle ta greven av daga förgås i lågorna?
Blir lattjo lajban om rollpersonerna får för sig att någon oskyldig är misstänkt och de ger sig på denne.
Skriv svar