Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Klomellien

Inlägg av Snibben »

gtjorgo skrev: 2023-09-27 21:29
Olivolja är favoriten som fett för Addiaska och framförallt Nya Arno. Oliver kan dock inte frodas i klomellien så oljan importeras från länderna kring kopparhavet, Panderaliska öarna samt Monturerna.

Låter rimligt då allt norr om aidenebergen, Mörkrets berg och Nidabergen torde vara något för svalt för olivodlingar.
Pandarealia är också något för svalt och man har dessutom väldigt få jordbruksprodukter. Däremot så handlar de med allt så de fraktar säkert olivolja för försäljning.

Slänger in en karta för (vad jag tycker) är odlingsgränser för Oliver (grönt) och vin (lila). Den här diskussionen kan dock föras på annan plats.

Oliv och vin på Altor.png
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Ser ut som en bra uppsummering gtjotgo.

Och din karta ser också bra ut Snibben. Kanske även kan postas i tråden för Klimat eller Import och produktion?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Låter rimligt snibben! Stryk Panderalia som producent men behåller dem som importör!:)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Klomellien

Inlägg av Albrekt »

Den tidigare diskussionen om Yolevs kvarlevande kulturdrag från det klassiska Jorpagna fick mig att tänka mig att man i Yolev nu använder fiskolja som substitut för den gamla tidens olivolja - både i kulinariska och praktiska sammanhang. Detta funkar ganska bra, men gör att Yolev och alla yoleviter luktar speciellt då fiskolja används flitigt som medicin mot alla åkommor, hårolja samt förstås lampolja.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Haha! Det funkar ju faktiskt bra! Ska jag lägga in det på informationen om yoleviterna? Det borde ju vara ganska utmärkande?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

birkebeineren skrev: 2023-08-05 08:04 Ett kulturellt arv från Kejsardömet Jorpagna som just jorerna i Yolev har gjort känd är följande:

Yolevsås
Yolevsås, även kallad Liksås, är en smaksättare i såsform som med uråldriga recept tillverkas i stadsstaten Yolev. Det officiella namnet på kejserlig jori är ligwamen och var under Kejsardömet Jorpagnas dagar ett oumbärligt bidrag till när sagt alla maträtter. Matkännare jämför med såsen garum som tillverkas i Felicien och är ett arv från detta folkslag när de levde på ön Garumos i den mytomspunna Valgussjön långt borta i öster. Huvudingrediensen i yolevsås är jäst fiskrens. Doften är vedervärdig men smaken sagolik enligt Palne Ingvarssons erfarna bedömning. Såsen anses även fungerar som ett effektivt skydd mot svartfolk.
Om fiskolja kombineras med ovanstående har nog Yolev en rätt säregen doft. :D
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Ny karta med de små städernas namn inlagda. :) Vilka har jag missat?
Bilagor
bord-Klomellien.jpg
Senast redigerad av gtjorgo den 2023-09-30 11:22, redigerad totalt 1 gånger.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Yoleviterna kan inte vara omedvetna om det här, och kan tänkas vidta åtgärder på utfärder eller vid kontakt med utsocknes. Typ bad, gurgling, en snabb marsch genom ett rökhus...

Jag saknar svartalfsstaden Njeffheim. Dessutom undrar jag om inte Brikho ligger relativt fritt, alltså inte uppe på en ås eller i bergstrakter?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag lägger så klart in Njeffheim :)

Brikho kan jag tyvärr inte flytta men du har nog rätt om placeringen...
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Klomellien

Inlägg av Albrekt »

Torquemada skrev: 2023-09-30 10:45 Yoleviterna kan inte vara omedvetna om det här, och kan tänkas vidta åtgärder på utfärder eller vid kontakt med utsocknes. Typ bad, gurgling, en snabb marsch genom ett rökhus...
Ju finare fiskoljan är desto mildare är doften, men försvinner helt gör den aldrig... :oops:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-09-30 09:24 Ny karta med de små städernas namn inlagda. :) Vilka har jag missat?
Tror du fått med alla städer, och andra nya namn.

Din placcering av Njeffheim blev mycket bra. Löser ett problem med lite olika beskrivningar av Dimmiga dalen som hittils inte helt passat ihop. Njeffheim ligger nu inne i stadsstaten Brikho och enligt beskrivning är detta nära den östra mynningen av Dimmiga dalen. Det finns även en mynning i väster som ligger i stadsstaten Mercana och där den mindre floden Dimman rinner ut. Dimmiga dalen sträcker sig på Spelknepes karta i nord-sydlig rikting och i söder har den nu altså två mynningar, en i öster mot Brikho och en i väster mot Mercana. Hur det ser ut i Dimmiga dalens norra ände vet ingen...
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag tänker väl fel, men måste man inte nu ta sig in i Dimmiga Dalen för att ta sig till Karakazrapasset, och betyder det inte i sin tur att det springer alldeles för mycket folk där för att den ska betraktas som öde?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Olika platser. Dimmiga dalen är källmaterial och Karkazrapasset forumspåhitt.

Står om Dimmiga dalen under Klomellien i EASL där den beskrivs som ...en mystisk plats med tjock dimma i södra Klomellerbergen ingen vet något om. Spelknepe placerade den med den södra änden precis innanför Klomelliens gräns och den norra änden mot Magilre och Vit fläck Drylo. EASL föreslår dalen som utmärkt att placcera egna äventyr i och förslagsvis lämnar även vi den obeskriven. Fast vi kan ju beskriva saker när mynningen och företeelser som tros härstamma från inne i dimman... :wink:

Karkazrapasset är ett bergspass genom bergen öster om Dimmiga dalen (och för åtminstonde kartograferna utgör det gränsen mellan Klomellerbergen och Melashebergen). En gammal väg leder genom passet men detta spärrades av efter ett ras under Magikernas krig 398-403 eO. En allvarlig knäck för handlarna i Mercana intill Handelsvägskompaniet 519 eO lyckades förhandla med vättarna i fästet Ghry Bradkkol som genom tunnlar i berget kunde leda handelskaravanerna förbi rasområdet.

Beskrivning finns här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 752#p48752

Hur vättarna i Ghry Bradkkol förhåller sig till "Kungen" (eller Brikhorchen som är titeln på svartiska) i Brikho stad är dock inte helt utrett.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Som jag läser kartan några poster bak så ligger passet mellan Dimmiga Dalen och Njeffheim, och Njeffheim ligger ju i sin tur vid gränsen till Dimmiga Dalen, vilket skulle placera passet inne i dalen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Du har rätt ...och jag var lite snabb med att vara nöjd med gtjorgos placcering av Njeffheim. :oops:

Njeffheim bör ligga väster om Karkazrapasset. Precis där gränserna mellan Brikho och Mercana börjar vid Klomelliens nordgräns enligt kartan här: https://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=14
Skriv svar