Karta Berendien - inofficiell

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Runninghill
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 14
Blev medlem: 2022-12-05 22:27

Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av Runninghill »

Hej!
Håller på att filar lite på en kampanj i Berendien. Kommer inte bli helt trogen Erebs historia utan mer inspirerad.
Så gjorde en karta till börja med...
Bild
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av gtjorgo »

Snygg!
Hur skiljer den sig?:)
(En som inte kan berendien så bra)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av skaraborgarn »

Snygg karta. Kartor är svårt tycker jag.
Runninghill
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 14
Blev medlem: 2022-12-05 22:27

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av Runninghill »

gtjorgo skrev: 2023-10-11 18:48 Snygg!
Hur skiljer den sig?:)
(En som inte kan berendien så bra)
Tack!
Den officiella var lite tom på byar så är väl mest det som skiljer. Geografiskt så har jag försökt följa rätt mycket.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av birkebeineren »

Snygg karta! Om du inte gjort några ändringar utan bara lagt till nya detaljer borde kartan kunna avändas som ett komplement eller alternativ till projektets officiella.
Hur kom du fram till skalan för avstånd? Tyvärr saknar många av forumets kartor detta så om du gjort en som stämmer för Berendien vore det en bedrift. :)
Runninghill
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 14
Blev medlem: 2022-12-05 22:27

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av Runninghill »

birkebeineren skrev: 2023-10-12 08:43 Hur kom du fram till skalan för avstånd? Tyvärr saknar många av forumets kartor detta så om du gjort en som stämmer för Berendien vore det en bedrift. :)
Jag minns inte... Men det skulle väl vara typ 10-14 dagar mellan Lindaros och Kandra om man tog landsvägen hittade jag någonstans. Är ca 300 km mellan dessa städer fågelvägen.
Sen fanns det en skala på Felicienkartan också...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av Mikael »

Här är den jag betraktar som officiella EA.se karten
Bild
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av gtjorgo »

Precis. Denna projektets officiella karta skulle nog må bra av att få en större detaljrikedom som i exemplet ovan som Runninghill jobbar med.
Berendien är ju många spelares ”hem” i EA. Sannolikt ett arv från att Kandramodulen var så poppis. Så alla bidrag här är väldigt bra:-)
Runninghill
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 14
Blev medlem: 2022-12-05 22:27

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av Runninghill »

Mikael skrev: 2023-10-14 22:27 Här är den jag betraktar som officiella EA.se karten
Instämmer då den finns under Berendien forumet och eftersom jag inte följt den helt och hållet så vill jag inte förvilla någon med att kalla min för officiell.
Jag kommer även ändra historik och religion för passa bättre min kampanj. Mest för att det finns väldigt lite information som är officiell. Några rader om en religion eller historisk händelse räcker inte för fylla en spelvärld. Så jag ändrar så det passar mig. Likväl som jag vill kunna ändra kartan så den passar bättre för vad jag vill uppnå.
Det saknas en hel del interna konflikter i Berendien så jag ville börja med en karta för se var konflikter kan uppstå. T.ex floden mellan Kandra och Lindaros går på gränsen mellan Mälderike och Fränderike. En viktig handelsled som klart kan uppstå konflikter mellan. Eller Sylverike med Vestimgla som bättre placerad handelsstad än Entika. Anspråk på bli huvudstad?
Finns en massa mer man kan komma på. Ibland kan det dock bli behov av att ändra på kartan för få till det.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av Mikael »

Mer detaljrikedom för Berendien välkomnas! Dela gärna med dig av sådant som inte "krockar" i Berendientråden. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av birkebeineren »

Runninghill skrev: 2023-10-14 10:27 Jag minns inte... Men det skulle väl vara typ 10-14 dagar mellan Lindaros och Kandra om man tog landsvägen hittade jag någonstans. Är ca 300 km mellan dessa städer fågelvägen.
Sen fanns det en skala på Felicienkartan också...
Det ser iallafall ganska rätt ut. Om du använt Felicien-kartan som utgångspunkt så är den ritat av Spelknepe som (stort sett) använde samma skala för alla sina kartor även om denna tyvärr sällan är markerad.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: 2023-10-14 22:27 Här är den jag betraktar som officiella EA.se karten
Bild
Det är den mest korrekta kartan vi har och den som finns i olika varianter i början av Berendien-tråden. Att den sen innehåller några konstigheter och mindre fel är en annan fråga, men en som vi inte behöver diskutera här nu. Berendien var förövrigt Spelknepes första han ritade för EA-projektet, och som han sen ändrade, flera gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av birkebeineren »

Runninghill skrev: 2023-10-15 11:41 Instämmer då den finns under Berendien forumet och eftersom jag inte följt den helt och hållet så vill jag inte förvilla någon med att kalla min för officiell.
Jag kommer även ändra historik och religion för passa bättre min kampanj. Mest för att det finns väldigt lite information som är officiell. Några rader om en religion eller historisk händelse räcker inte för fylla en spelvärld. Så jag ändrar så det passar mig. Likväl som jag vill kunna ändra kartan så den passar bättre för vad jag vill uppnå.
Det saknas en hel del interna konflikter i Berendien så jag ville börja med en karta för se var konflikter kan uppstå. T.ex floden mellan Kandra och Lindaros går på gränsen mellan Mälderike och Fränderike. En viktig handelsled som klart kan uppstå konflikter mellan. Eller Sylverike med Vestimgla som bättre placerad handelsstad än Entika. Anspråk på bli huvudstad?
Finns en massa mer man kan komma på. Ibland kan det dock bli behov av att ändra på kartan för få till det.
EA-projektets beskrivning av Berendien är endast påbörjat och har som du sett många luckor. En del av det som står i Berendien-tråden har heller inte bestämts vara projektets "officiella" så det finns utrymme för nya idéer och tillägg. Om de då inte ändrar något alltför radikalt. En konflikt mellan Mälderike och Fränderike borde enklet kunna passas in. Även att exempelvis vissa krafter inom det berendiska samhället vill flytta huvudstaden till Ventimiglia, särskilt om det beskrivs som ett pågående politisk bakgrundscenario som kan användas till äventyrsuppslag. Som Mikael skriver så vill vi gärna ha fler detaljer till Berendien. :)

Men om du bara vill berätta och visa din egna tolkning av Berendien så finns utrymme för det också. Det har faktisk börjat funderas kring en egen del av forumet där "Andra tolkningar av Ereb Altor" än bara EA-projektets version diskuteras och då kan ditt Berendien beskrivas där.
Runninghill
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 14
Blev medlem: 2022-12-05 22:27

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av Runninghill »

Bild
Håller på med en Kandra karta. Men vad det tar tid....

Att skissa av orginalet blev att gator och sånt blev rätt breda och lite mycket vinklar. Men är väl en rik stad...
Runninghill
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 14
Blev medlem: 2022-12-05 22:27

Re: Karta Berendien - inofficiell

Inlägg av Runninghill »

Bild

Bild
Skriv svar