Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Klomellien

Inlägg av Adragoor »

Om det inte rör sig om en permanent illusion. Bryter man av en bit guld ”förvandlas” det omedelbart till bly. Detta är rätt välkänt och det är sällan någon är dum nog att försöka plundra ”guldet”. Det kan också tänkas att monumenten skyddas från förstörelse av någon mäktig varelse som bor i dem.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Det är båda tänkbara förklaringar. Du får gärna grubbla fram vilken som passar bäst, annars gör jag det.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-10-23 09:48 Jag ser heller inte Sanzas som en plats dit andra halvlängsdmän söker sig för att undkomma förtryck andra platser. Även om de inte motsätter sig att någon flyttar dit. Halvlängdsmän generellt är hemkära och brukar trivas där de bor. Endast i undantagsfall flyttar de på sig i större antal.

Jag delar denna bild. Sandzas lär inte heller betala ut något ”försörjningsstöd” till nyanlända halvlängdsmän från övriga unionen. En sådan välfärdsstat existerar inte ens hos de hyggliga sandzasborna. En fattig halvlängdsmän från exempelvis hisskov lär inte förvänta sig att en flytt till Sandzas radikalt ändrar dennes liv. En rik halvlängdsmän från exempelvis Yolev lär inte känna någon anledning att flytta.


Klomelliens halvlängdsmän är alla av jorisk härkomst men kom till landet på olika vis. De i Sanzas flyttade dit i en stor grupp från norr om Melashebergen 167 eO. Övriga halvlängdsmän härstammar huvudsakligen från när jorerna under Kejsardömet Jorpagnas dagar först etablerade sig runt om i Drylo och Aidne redan på 900-talet fO. En del är ganska nyanlända från Kardien till Addiaska då de som livegna bönder tvingats flytta med sina echtiska godsägare hit men dessa härstammar i grund också från den tidiga joriska bosättningsperioden. Även Sanzas halvlängdsmän härstammar från denna första joriska kolonisering men de hade bott i Mirel innan de flydde över Melashe många århundraden senare.

Låter bra! Även en stor del av den första generationens halvlängdsmän (den som kom till Yolev) kom också de från trakten kring Mirel. Dessa följde som bekant ned de joriska fiskarna till Yolev.

Halvlängdsmännen i Triska kan få vara från den första bosättningsperioden och förslagsvis ha varit en del av den joriska kulturen kring Garrika. Här kan de delvis fortfarande bo men också ute bland de narguriska triskerna i övriga delar av Triska. Var tidigare inne på att en del halvlängdsmän bor på Serafudden vid Jaggarack där de har kontakter med Erfavelklostrets solnunnor: https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 901#p49901
Serafuddens halvlängdsmän lär då bo inom närmaste oligarks områden (Peffomir?) och på så vis räknas tillhöra Triska.

Jag håller med. De flesta halvlängdsmän i dagens Triska följde de joriska kolonisterna i Klorosodium och sedermera Garrika. De finns kvar inom det som var gränsen för gamla Garrika men många flyttade även in i centrala triska och norrut till Lofernie. Dessa drevs nog delvis av viss äventyrslystnad men även av att oligarker av och till belönade dugligt folk, både krögare och odlare. En fördel med halvlängdsmän är att huskarlarna inte generellt känner sig särskilt hotade av dem.
Det får gärna finnas halvlängdsmän på serafudden och dess närhet. Dessa bör då hamna under ätten Peffomir samt ätter associerade med denna ätt. De dom bor närmast Erfavelklostret kanske eventuellt ligger under abbedissans beskydd (och antovaniterriddarna) samt beralar skatt till dem?


Från dessa två större triska halvlängsmännasamhällen, Garrika och Serafudden, kan sen några halvlängdsmän ha flyttat ut till att bo runt om i andra delar av stadsstaten. Triskas halvlängdsmän behandlas kanske inte jämlikt triskerna själva men de ges skydd mot andra storvuxna folk (något alla halvlängdsmän på något vis måste förhålla sig till och försöka ordna). Triskas oligarker har ju också fler underlydande, så som garriker, lofernier och ahaguhrer, så halvlängdsmännen blir då ett av flera sådana folkslag/kulturer.

Detta stämmer nog också. Alla halvlängdsmän har ju någon typ av säkerhetsbehov som ofta fylls sv andra. I triska finns ett ständigt hot från melashebergens svartfolk (samt andra oligarker) att förhålla sig till. De överordnade Huskarlarna ger dem beskydd på samma vis som för övriga befolkningen.
En viktig underlydande befolkning hos oligarkerna är den triskiska bondebefolkning själva. Dessa har de sällan bättre än övriga folk inom stadsstaten.



Angående eventuella bortrövade halvlingar från Sanzas så kan detta passas in med följande idé (som jag förövrigt också varit inne på tidigare):

Halvlängdsmän generellt har en äventyrlig ådra och ibland får denna någon att byta hemstad, för en tid eller helt permanent. Det är exempelvis för ynglingar inte helt ovanligt att under en period arbeta på värdshus och tavernor i andra byar och städer, gärna sådana som drivs av halvlängdsmän men också av andra folkslag. Detta mycket för att se världen men även för att skaffa sig erfarenhet som kock och få beröm för sin goda mat. I Klomellien där halvlängdsmän har en ganska bra status (genom att ha en självständig stat inom landets gränser formellt jämlik andra folkslags stater) ser jag före mig att det till och med är lite mer vanligare än i andra länder att "göra krogtjänst". Det är huvudsakligen halvlängdsmän från Sanzas som gör detta men även en del av de med härkomst i andra stadsstater. Detta är populärt även hos andra folkslag då att äta på en krog där en halvlängdsman står i köket garanterar en god måltid.

I Triska uppskattas rimligtvis god mat så som det nog görs överallt (förutom möjligen Melorgh), särskilt eftersom det ibland är brist på mat generellt, och då kanske det har blivit eftersträvansvärt att ha några halvlängdsmän i sitt ättersäte att driva ölhall och hålla huskarlarna glada? Och vill ingen flytta dit frivilligt så får man väl bara röva bort några? ...och ibland blir det från Sanzas!
Detta tycker jag nästan att du kan rödmarkera!:) precis på detta vis är det ju:)
I triska blir ju fester och gästabud det tydligaste och viktigaste sätten att visa makt för oligarkerna. En god kock och bryggmästare är högstatus. Kan denna sedan även dra bra och roliga historier så är han en redig statussymbol för en oligark! :D
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Låter på det hela bra.
Jag menade aldrig att Sanzas är en välfärdsstat, men de avvisar inte flyende halvisar.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Nej det tror inte jag heller. Det finns ingen Sanzisk Trump som vill ha en vägg mot Addiaska :) (vore iofs spännande på sitt vis)

Men det är nog inte så enkelt att bara lyfta upp bopålarna och hoppa vidare. Halvlängdsmän må vara nyfikna men de finns också ett mått av trygghetsnarkoman i dem. Så länge man lever helt okej så stannar man gärna i sitt hem.


Tänker jag
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev: 2023-10-23 18:25 Ungefär hur jag tänkte när jag namngav byar i Melorgh...

Melorghiska ortnamn

...
Roligt, och intressant! Finns även flera uppslag till äventyr. :)

Sen en viktig fråga: hur får vi in detta i wikin på ett snyggt sätt? Utdrag ur en språkforskares reseberättelse från Melorgh? Notater från en kulturintresserad kartografs fältstudier? Något Adrag hoo’Gor, en av dylerfolkets få kända representanter utanför Klomellerbergen, sammanställt på lediga stunder som en av Yolevs lärde?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2023-10-25 08:38 Låter på det hela bra.
Jag menade aldrig att Sanzas är en välfärdsstat, men de avvisar inte flyende halvisar.
gtjorgo skrev: 2023-10-26 09:38 Nej det tror inte jag heller. Det finns ingen Sanzisk Trump som vill ha en vägg mot Addiaska :) (vore iofs spännande på sitt vis)

Men det är nog inte så enkelt att bara lyfta upp bopålarna och hoppa vidare. Halvlängdsmän må vara nyfikna men de finns också ett mått av trygghetsnarkoman i dem. Så länge man lever helt okej så stannar man gärna i sitt hem.


Tänker jag
Ungefär så jag tänkt det också. Situationen med de livegna halvlängdsmännen i Addiaska har jag för avsikt att utforma som bakgrund till ett äventyrsuppslag.

En del halvlängdsmän från andra delar av Klomellien (och ibland från helt andra platser) besöker Sanzas under sin strapats, vissa gör krogtjänst där (den berömda sanziska kokonsten lärs bäst på plats), brevbärare med välfyllda väskor har ständigt ärenden dit och gesäller skaffar sig erfarenhet från hantverksmästare verksamma i stadsstaten. Några av dessa besökande halvlängdsmän fattar tycke för Sanzas (och ofta någon trevlig sanzabo) med följden att de flyttar dit.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-10-24 23:27 Jag delar denna bild. Sandzas lär inte heller betala ut något ”försörjningsstöd” till nyanlända halvlängdsmän från övriga unionen. En sådan välfärdsstat existerar inte ens hos de hyggliga sandzasborna. En fattig halvlängdsmän från exempelvis hisskov lär inte förvänta sig att en flytt till Sandzas radikalt ändrar dennes liv. En rik halvlängdsmän från exempelvis Yolev lär inte känna någon anledning att flytta.
Som sagt, halvlängdsmän är hemkära och flyttar sällan. Men det förekommer.
gtjorgo skrev:Låter bra! Även en stor del av den första generationens halvlängdsmän (den som kom till Yolev) kom också de från trakten kring Mirel. Dessa följde som bekant ned de joriska fiskarna till Yolev.
Vi verkar ha spikat det faktum att under Kejsardömet Jorpagnas dagar följde halvlängdsmän med som en del av den joriska befolknigen när provinser etablerades runt om i södra och västra Ereb. Till Mirel kom de redan på 940-talet fO och därifrån följde några halvlängdsmän med de mänskliga fiskarna till Yolev på 800-talet fO.
gtjorgo skrev:Jag håller med. De flesta halvlängdsmän i dagens Triska följde de joriska kolonisterna i Klorosodium och sedermera Garrika. De finns kvar inom det som var gränsen för gamla Garrika men många flyttade även in i centrala triska och norrut till Lofernie. Dessa drevs nog delvis av viss äventyrslystnad men även av att oligarker av och till belönade dugligt folk, både krögare och odlare. En fördel med halvlängdsmän är att huskarlarna inte generellt känner sig särskilt hotade av dem.
Det får gärna finnas halvlängdsmän på serafudden och dess närhet. Dessa bör då hamna under ätten Peffomir samt ätter associerade med denna ätt. De dom bor närmast Erfavelklostret kanske eventuellt ligger under abbedissans beskydd (och antovaniterriddarna) samt beralar skatt till dem?
Jorerna i Klorsodium och Garrika hänger samman och då passar det bra att även halvlängdsmännen gör det. När Triska erövrade Garrika 412 eO följde en del halvlängdsmän med på köpet. Serafuddens halvlängdsmän skulle kunna lyda under Erfavelklostret men kanske samtidigt handla med ätten Peffomir?

Borde vi förresten reda ut lite mer hur Peffomir, och övriga Triska, förhåller sig till solnunnorna i Erfavelklostret? Och Anovaniterorden?
gtjorgo skrev:Detta stämmer nog också. Alla halvlängdsmän har ju någon typ av säkerhetsbehov som ofta fylls sv andra. I triska finns ett ständigt hot från melashebergens svartfolk (samt andra oligarker) att förhålla sig till. De överordnade Huskarlarna ger dem beskydd på samma vis som för övriga befolkningen.
En viktig underlydande befolkning hos oligarkerna är den triskiska bondebefolkning själva. Dessa har de sällan bättre än övriga folk inom stadsstaten.
Det är också tänkt att halvlängdsmän har kopplingar till vaenirgudarna och även om triskerna nu dyrkar aesir så hänger det kanske fortfarande kvar att behandla småfolket iallafall inte dåligt?
gtjorgo skrev:Detta tycker jag nästan att du kan rödmarkera!:) precis på detta vis är det ju:)
I triska blir ju fester och gästabud det tydligaste och viktigaste sätten att visa makt för oligarkerna. En god kock och bryggmästare är högstatus. Kan denna sedan även dra bra och roliga historier så är han en redig statussymbol för en oligark! :D
Putsar på en text om detta (tillsammans med en hel del andra rörande halvlängsmännen :roll:). Och nu lärde vi oss hur den som har en halvlängdsman som RP kan klara sig i Triska. :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-10-26 21:26
gtjorgo skrev: 2023-10-24 23:27 Jag delar denna bild. Sandzas lär inte heller betala ut något ”försörjningsstöd” till nyanlända halvlängdsmän från övriga unionen. En sådan välfärdsstat existerar inte ens hos de hyggliga sandzasborna. En fattig halvlängdsmän från exempelvis hisskov lär inte förvänta sig att en flytt till Sandzas radikalt ändrar dennes liv. En rik halvlängdsmän från exempelvis Yolev lär inte känna någon anledning att flytta.
Som sagt, halvlängdsmän är hemkära och flyttar sällan. Men det förekommer.

Absolut! Annars hade de inte hamnat i klomellien:-)
gtjorgo skrev:Låter bra! Även en stor del av den första generationens halvlängdsmän (den som kom till Yolev) kom också de från trakten kring Mirel. Dessa följde som bekant ned de joriska fiskarna till Yolev.
Vi verkar ha spikat det faktum att under Kejsardömet Jorpagnas dagar följde halvlängdsmän med som en del av den joriska befolknigen när provinser etablerades runt om i södra och västra Ereb. Till Mirel kom de redan på 940-talet fO och därifrån följde några halvlängdsmän med de mänskliga fiskarna till Yolev på 800-talet fO.

Jag tycker det om ingen är emot:)
gtjorgo skrev:Jag håller med. De flesta halvlängdsmän i dagens Triska följde de joriska kolonisterna i Klorosodium och sedermera Garrika. De finns kvar inom det som var gränsen för gamla Garrika men många flyttade även in i centrala triska och norrut till Lofernie. Dessa drevs nog delvis av viss äventyrslystnad men även av att oligarker av och till belönade dugligt folk, både krögare och odlare. En fördel med halvlängdsmän är att huskarlarna inte generellt känner sig särskilt hotade av dem.
Det får gärna finnas halvlängdsmän på serafudden och dess närhet. Dessa bör då hamna under ätten Peffomir samt ätter associerade med denna ätt. De dom bor närmast Erfavelklostret kanske eventuellt ligger under abbedissans beskydd (och antovaniterriddarna) samt beralar skatt till dem?
Jorerna i Klorsodium och Garrika hänger samman och då passar det bra att även halvlängdsmännen gör det. När Triska erövrade Garrika 412 eO följde en del halvlängdsmän med på köpet. Serafuddens halvlängdsmän skulle kunna lyda under Erfavelklostret men kanske samtidigt handla med ätten Peffomir?

Jag skulle gissa att serafuddens halvlängdsmän både kan hamna under Triskiska oligarker som under Erfavelklostret. De närmast klostret betalar eventuellt skatt till dem medan de längre inåt land från halvön till olika oligarker? Alla handlar nog med både Peffomir och klostret.

Borde vi förresten reda ut lite mer hur Peffomir, och övriga Triska, förhåller sig till solnunnorna i Erfavelklostret? Och Anovaniterorden?

Min känsla är att Peffomir (med underlydande oligarker) anser att klostret är deras vasaller och beskyddar dem mot en mindre avgift. Erfavelklostret anser sig nog snarare vara självbestämmande men att de betalar ett allianskontrakt med triskeroligarken. De erkänner att behovet av skydd och en monetärt driven pakt med ätten Peffomir är ett nödvändigt ont. Antovaniterorden kanske mer ser det som en ockupation, om än en mild variant? Övriga trisker från andra ätter ser klostret mest som en plats under Peffomirs beskydd som man antingen respekterar eller försöker plundra dess närområde, allt beroende på den tillfälliga triskiska inrikespolitiken.
gtjorgo skrev:Detta stämmer nog också. Alla halvlängdsmän har ju någon typ av säkerhetsbehov som ofta fylls sv andra. I triska finns ett ständigt hot från melashebergens svartfolk (samt andra oligarker) att förhålla sig till. De överordnade Huskarlarna ger dem beskydd på samma vis som för övriga befolkningen.
En viktig underlydande befolkning hos oligarkerna är den triskiska bondebefolkning själva. Dessa har de sällan bättre än övriga folk inom stadsstaten.
Det är också tänkt att halvlängdsmän har kopplingar till vaenirgudarna och även om triskerna nu dyrkar aesir så hänger det kanske fortfarande kvar att behandla småfolket iallafall inte dåligt?

Det är absolut en möjlig anledning. Triskerna dyrkar ju inte längre Vaenir men de ger dem offergåvor och liknande för att blidka dem.
gtjorgo skrev:Detta tycker jag nästan att du kan rödmarkera!:) precis på detta vis är det ju:)
I triska blir ju fester och gästabud det tydligaste och viktigaste sätten att visa makt för oligarkerna. En god kock och bryggmästare är högstatus. Kan denna sedan även dra bra och roliga historier så är han en redig statussymbol för en oligark! :D
Putsar på en text om detta (tillsammans med en hel del andra rörande halvlängsmännen :roll:). Och nu lärde vi oss hur den som har en halvlängdsman som RP kan klara sig i Triska. :)
Låter toppen:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Så här står det nu i wikin om Mercanas militärmakt:
Militärmakt
Legosoldater utgör grunden för Mercanas försvar. Dessa hyrs för både tjänstgöring till havs, till lands och till att patrullera Maure. Stadsstaten har gott om guld att hyra knektar för men handelshusen vill inte slösa pengar i fredstid eller på konflikter som inte gynnar deras egna särintressen. Därför händer det att enskilda handelshus ibland finansiera egna styrkor i Mercanas namn. Det sker dock att dessa inte handlar i stadsstatens intressen utan enbart det aktuella handelshusets. Mercana har idag några av Klomelliens största klomuller vilka främst används för handel men stridstränade exemplar finns det gott om. Mercanas stora problem är att man verkar åt flera riktningar samtidigt. Stadsstaten ämnar kunna skydda nordgränsen mot Magillre till lands, dominera flodtrafiken på Maure och på samma stund vara en kraft i Gryppas vik. Det är även så att det är långt ifrån enkelt att omfördela styrkorna vid händelse av konflikt. Havsskeppen går inte att att använda längs Maure. Sötvattensklomuller blir sjuka och stingsliga efter långa vistelser i saltvatten och Havsklomullerna drabbas lätt av svampinfektioner och liknande i sötvattnet. Så trots att Addiaska numerärt är märkbart mindre än Mercana (även med stöd från Kardiska adelsmän) kan Mercana inte koncentrera sina styrkor och utnyttja dem fullt ut.

Befälhavare för Mercanas försvar är den zorakiske legosoldaten Greve Helmer af Molke.
https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... ilitärmakt

Texten är från gtjorgos Landsfakta och befälhavaren Greve Molke är Fraxinus skapelse.

Fungerar detta eller behöver vi lägga till något?

Kommandostrukturen är lite oklar men jag ser före mig att Greve Molke har ett eget kompani legosoldater med bas i Mercana stad. Detta använder han för att vid behov förstärka andra legokompanier som har getts ansvar för landsförsvar, kustförsvar och flodförsvar. Molkes eget kompani består av både vanliga soldater och ett antal stabsofficerare som hjälper till att samordna hela stadsstatsförsvaret. De andra kompanierna har egna baser, möjligtvis huvudsakligen utanför själva Mercana stad för att unvika bråk med Molkes kompani, och har stor grad av självbestämmande så länge de lyder order fråm Greve Molke (som i sin tur får dessa av Handelsrådet). I tillägg till dessa stadsstatsanställda kompanier finns det kompanier som de olika handelshusen i Mercana anställer, fast eller vid behov.

Ett av de kompanierna som ansvarar för försvaret av gränsen mot Magilre skulle kunna ha sin bas i staden Dargo. Denna ligger på nordsidan av Maure precis öster om där floden Klovattnet mynnar ut i Maure från sin källa i Klomellerbergen. På så vis får vi lite material till denna annars obeskrivna stad.

Karta där Dargo syns: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 042#p49042

Karta med floden Klovattnet: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 223#p47223
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Inget emot den gode greven - men han bör absolut inte ha ett eget kompani. Det skulle göra försvaret alltför sårbart, anser Handelsrådet. Han kan ju få ideer - eller bättre erbjudanden. Och lönnmördas/sparkas han är det inte bara (på grund av den personliga lojalitet som råder mellan kondottiär och trupp) för oss att sparka in vår näste man till taburetten/schavotten. Helmer får vara anställd som generalissimus eller vad titel nu ÖB har i Mercana, och sedan ge order åt både den inhemska armen och diverse anlitade legokompanier.

Sedan är ju inte greven dummare än att han har en del personligt lojala gubbar...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag är beredd att hålla med Torqemada här. Greven är finfin men han bör gärna vara kringskuren i sin makt. Handelshusrådet gör detta bäst genom att förneka ”ÖB” en personlig här och istället göra honom beroende av halvlojala legoknektar. Att detta gör honom mer sårbar och lite mindre effektiv är en biprodukt jag tror handelshusrådet gärna betalar för att säkra deras egen maktställning. Deras plutokrati får inte falla för en Tyrann hur god och kompetent denne än är!
Eventuellt har Molke en liten trogen stab men ingenting som kan motsätta sig rådets legosoldater.

Dargo lär absolut vara Mercanas första bastion mot Magilre. Denna stad har nog både intagits och återtagits ett par gånger i historien samt använts som bas vid straffexpeditioner mot kungariket i norr.

Tänker jag.:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Jag försöker jämka ihop olika texter (något som inte helt enkelt alltid) men att låta Greve Molke ha ett eget kompani är kanske inte en så bra idé...

gtjorgos text var nog inte tänkt som en fullständig beskrivning av Mercanas militärmakt men jag tycker den ger en god grund och den lämnar ju faktisk utrymme för tillägg och tolkningar. Att det i tillägg till Mercanas inhyrda legoskompanier finns en fast anställd militärledning (under befälhavare Molke) går att passa in. Fraxinus text med Greve Molkes bakgrundsbeskrivning säger att han kom dit som legosoldat med egna soldater men om vi delar upp den och kompletterar lite i mitten kan den användas.

Så här står det i wikin:

Min inledning:
Legosoldat från Zorakin som tjänar stadsstaten Mercana i Klomellien. Helmer tituleras "Greve af Molke" som en ärebetygelse och för att ge mera tyngd åt hans befattning som Mercanas överbefälhavare i krig.
Fraxinus text:
Greve Helmer af Molke är av en gammal zorakisk adelsätt som är lokaliserad i hertigdömet Dreverike. Släkten är känd för att producera dugliga krigare och administratörer. De är överlevare. Som fjärde son hade Helmer dock lite att förvänta i arv. Hans far skickade honom när han fyllt tretton år till Mandelordens Lycée för bildning. Han är således skolad i matematik, historia, geografi och klassisk jori. Efter tre år var hans studier i mandelorden slut och han återvände hem för att fortsätta sin militära skolning till riddare. Efter ett antal år hemma på familjesätet skickades han med sin fars vitsord att tjänstgöra hos en av otaliga furstar i Jorpagna för att där skaffa sig mer stridserfarenhet och se sig om i värden. Efter fem år i Jorpagna kallades han dock hem igen för att delta i det lokalt närproducerade inbördeskrig som avhandlade arvrätten till grevskapet. När slutligen det kriget avslutats efter två års strider följde ytterligare strider med några svartfolksklaner från Torilskogen som ville utnyttja det faktum att baronaten försvagats av inbördeskriget. Helmers far stupade i en av dessa strider. Helmers äldsta bror blev således baron och började nu leta sysslor för sin fem yngre bröder. När en handelsman från Klomellien förfrågade baronen om han kunde tänkas hyra ut ett antal soldater för köpmannens räkning såg baronen en chans att bli av med en del av sin omkostnader och ställde en förfrågan till sina bröder om att någon av dessa skulle kunna tänka sig ta tjänst hos köpmannen (och Mercana). Två bröder, Helmer och Salgot, antog förslaget. Med sig fick de ca 14 krigare edsvurna till familjen. Salgot har återvänt hem efter flera år i klomellisk tjänst men Helmer är kvar.

Kompletterande information

Helmer har gjort karriär i Mercana och det beror inte bara på att han gift sig med en systerdotter till en av de mäktiga männen i Mercana. Han är en mycket skicklig militär och en driven administratör med en förmåga att anpassa sig efter situation. Han är i synnerhet skicklig i befästning- och belägringskonst. Mer än en gång har magillerna lidit nederlag mot Helmer. Han har också stridit mot Brikhos svartfolk vid något tillfälle. Han lär till och med genom mutor ha vänt en invaderande svartfolkshär och lockat dem att anfalla Triska i stället. Greve Helmer af Molke är femtio år men fortfarande stark och obruten. Han håller sig i form genom att öva strid med svärd och sköld dagligen i en och en halv timme. Han är en allvarlig och barsk herre med en skarp blick och ett egenartat sinne för humor.....om han nu har någon humor. Under de snart tjugo år han har varit verksam i Mercana sägs det att man endast sett honom le eller skratta två gånger. Första gången lär ha varit när han fick se Vaxnäs borg. En av Magilres så kallade ointagliga gränsbefästningar (tre dagar senare hade Helmer förvandlat den till en grushög). Andra gången ska varit när Helmers fick bud om att hans folkilskna svärmor hade dött. Sedan Helmer kommit till Klomellien tycks han ha utvecklat ett intresse för botanik och han sägs samla på köttätande växter vilka han förvarar i ett orangeri. Som trädgårdsmästare har han anlitat en rese från Brikho. Han sysselsätter sig också med att försöka nedteckna Klomelliens folkliv och historia. Han har kommit fram till kapitlet om Melorgh men där har han kört fast en smula. Till hans laster hör bland annat rökblad (tabak) från Sanza och erotiska bilder från Trakorien. Vad gäller titeln greve så var det något som han gavs av Mercanas stadsråd i samband med att han skulle delta i en fredsförhandling med Magilre. Något faktiskt grevskap finns inte i Mercana.
Om vi kompletterar med att efter brodern Salgots återvändo till Zorakin så stannade Helmer kvar eftersom han erbjöds fast tjänst som Mercanas överbefälhavare. Och att han behållit några få soldater, kanske någon väpnare (Helmer är riddare av högadlig släkt (om än inte greve som endast är en titel mercanierna gett honom) och det finns rimligtvis minst en sådan) och möjligtvis några betrodda officerare från tiden som vanlig legosoldat tillsammans med broder Salgot. I tillägg kan han ha samlat på sig några lokala gubbar och gummor inom den anställda stridsledningen, och bland de anställda legosoldaterna.

Vad sägs om det?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag tror att det kan funka:-)

En helt annan sak: Catonave intas av Magilla någon gång mellan 101 f.O och 127 e.O. (Då Gryppa ”befriar” staden). Förslag på mär Magilla intar staden? Ganska tätt intill Gryppas intåg? Ca 110-120.e.O?

Håller på att beskriva Isthumfolken (Poaner, Söderlänningar (Aguzmohrer), Tretorningar och Garramiler) nu… snårigt även om jag själv är skyldig till en del:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Tänker vi oss då att Greve Molke för befäl över en liten stående armé (och flotta?) med bas i Mercana stad (och möjligen Dargo) som försvarar staden och vid behov kan skickas ut i fält för vissa uppdrag? Utgör denna styrka även stadsvakt i Mercana stad eller kommer en sådan i tillägg?

Dessa kommer i tillägg till inhyrda legosoldatskompanier som sätts in på olika platser och för olika behov.
Skriv svar