Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-11-08 11:27 Tänker vi oss då att Greve Molke för befäl över en liten stående armé (och flotta?) med bas i Mercana stad (och möjligen Dargo) som försvarar staden och vid behov kan skickas ut i fält för vissa uppdrag? Utgör denna styrka även stadsvakt i Mercana stad eller kommer en sådan i tillägg?

Dessa kommer i tillägg till inhyrda legosoldatskompanier som sätts in på olika platser och för olika behov.
Jag kan tänka mig att Greven har sin bas endast i Dargo. Denna armé består i huvudsak av olika legoknektssryrkor och utgörs av både land-och sjöstridskrafter. Detta lär i vanliga fall vara Mercanas största styrka men den har beskurits något under musselkriget för att kämpa mot Addiaska på syd och västfronten. Mercanas stadsvakt är en (eller flera?)separat styrka från denna. Möjligen är Mercanas styrka samma som beskyddar Stadsstaten från väst/havet?

Kanske?:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-11-08 11:23 Jag tror att det kan funka:-)
Om Torqemada även är med så spikar vi det.
gtjorgo skrev:En helt annan sak: Catonave intas av Magilla någon gång mellan 101 f.O och 127 e.O. (Då Gryppa ”befriar” staden). Förslag på mär Magilla intar staden? Ganska tätt intill Gryppas intåg? Ca 110-120.e.O?
Min tanke med Catonave och den äldre historien är att staden varit under kontroll av magiller sedan långt tillbaka i Mörkertiden, kanske så långt tillbaka som före Det kontinentaljoriska rikets fall ca 450 fO. Detaljerna har dock medvetet lämnats oklara för eventuell senare utveckling. Först med Gryppa Gultand och händelserna 127 eO blir Catonave självständig, och byter namn till Mercana,

Att komma ihåg för eventuell utveckling är att dagens kungarike Magilre inte uppstod före 151 eO och att Magillia innan detta årtal styrdes som en religiös ordensstat underlagt guden Kabrinzs prästerskap. Catonaveborna (de kommande mercanierna) har dock alltid haft en egenrådig ådra och lär inte ha varit enkla att kontrollera för varken ordensstaten eller eventuellt andra. Statsbildningarna under den sena Mörkertiden verkar generellt ha varit både omväxlande och röriga. :)
gtjorgo skrev:Håller på att beskriva Isthumfolken (Poaner, Söderlänningar (Aguzmohrer), Tretorningar och Garramiler) nu… snårigt även om jag själv är skyldig till en del:-)
Det låtert spännande (och snårigt :wink: ). Angående söderlänningar/aguzmohrer har jag nyligen upptäckt ett litet problem. Eftersom det enligt Folkräkningskontoret (dvs oss, under ledning av Albrekt) så finns det i Sanzas endast 2 % människor av en befolkning på 53 000. Människorna i Barbuna har jag låtit folkräkningskontoret räkna bland stadsstatens 15 % svartfolk (eftersom dessa sägs ha några droppar svartfolksblod i ådrorna. Det blir därför svårt att hitta särskilt mågra människor som kan utgöra befolkning i Söderlandet/Aguzmohr. Men eftersom jag gillar tanken på att det finns människor av jorisk härkomst här, dina isthumfolk, så har jag funderat på att koka ihop ännu en nödlösning och kringgåelse av Folkräkningskontorets siffror, nämlig att människorna i Söderlandet/Aguzmohr genom sitt släktskap med garramilerna på något vis räknas in bland Mercanas mänskliga befolkning då det ju är denna stadsstat som tagot kontroll över Garramil. Mera snår! :D
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Låter bra. Fast stadsvakterna står under separata befäl. Handelsrådet tycker om att sprida ut andras makt, inte den egna.

Man har: reguljär stadsvakt, hamnvakt (med ansvar för tullen i hamnen sådan den nu är, typ hamnavgifter), domstolsvakt (som även tar hand om det lilla fängelset), en liten specialstyrka under Vodelheim som jagar zemniter, odöda och magimissbrukare, tullvakt för stadsgränsen och en elitstyrka när man behöver klämma åt nån hårt och direkt.

Ovanpå det vaktas överklasskvarteren, lagren och handelskontoren främst av privata vaktstyrkor.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-11-08 12:05
gtjorgo skrev: 2023-11-08 11:23 Jag tror att det kan funka:-)
Om Torqemada även är med så spikar vi det.
gtjorgo skrev:En helt annan sak: Catonave intas av Magilla någon gång mellan 101 f.O och 127 e.O. (Då Gryppa ”befriar” staden). Förslag på mär Magilla intar staden? Ganska tätt intill Gryppas intåg? Ca 110-120.e.O?
Min tanke med Catonave och den äldre historien är att staden varit under kontroll av magiller sedan långt tillbaka i Mörkertiden, kanske så långt tillbaka som före Det kontinentaljoriska rikets fall ca 450 fO. Detaljerna har dock medvetet lämnats oklara för eventuell senare utveckling. Först med Gryppa Gultand och händelserna 127 eO blir Catonave självständig, och byter namn till Mercana,


Jag bygger antagandet om ett fritt Catonave år 101f.O. På skrivningen om de Bactulgiska ankornas ankomst då. De blev nekade i Magilla men mottogs i Catonave. Eventuellt var man ganska löst hållna av och till från Magillas sida och kunde själva besluta sådant (migrationsfrågor) trots att man låg under Magillas ledning? Kanske ska detta förtydligas i så fall i passagen från år 101.f.O?


Att komma ihåg för eventuell utveckling är att dagens kungarike Magilre inte uppstod före 151 eO och att Magillia innan detta årtal styrdes som en religiös ordensstat underlagt guden Kabrinzs prästerskap. Catonaveborna (de kommande mercanierna) har dock alltid haft en egenrådig ådra och lär inte ha varit enkla att kontrollera för varken ordensstaten eller eventuellt andra. Statsbildningarna under den sena Mörkertiden verkar generellt ha varit både omväxlande och röriga. :)

När är det Kabrinziorden tar över Magilla nu igen? Stämmer årtalet 80.e.O? Jag håller med om att det borde funnits flera tillfällen av motsträvighet samt enskilda uppror under hela perioden. :)

gtjorgo skrev:Håller på att beskriva Isthumfolken (Poaner, Söderlänningar (Aguzmohrer), Tretorningar och Garramiler) nu… snårigt även om jag själv är skyldig till en del:-)
Det låtert spännande (och snårigt :wink: ). Angående söderlänningar/aguzmohrer har jag nyligen upptäckt ett litet problem. Eftersom det enligt Folkräkningskontoret (dvs oss, under ledning av Albrekt) så finns det i Sanzas endast 2 % människor av en befolkning på 53 000. Människorna i Barbuna har jag låtit folkräkningskontoret räkna bland stadsstatens 15 % svartfolk (eftersom dessa sägs ha några droppar svartfolksblod i ådrorna. Det blir därför svårt att hitta särskilt mågra människor som kan utgöra befolkning i Söderlandet/Aguzmohr. Men eftersom jag gillar tanken på att det finns människor av jorisk härkomst här, dina isthumfolk, så har jag funderat på att koka ihop ännu en nödlösning och kringgåelse av Folkräkningskontorets siffror, nämlig att människorna i Söderlandet/Aguzmohr genom sitt släktskap med garramilerna på något vis räknas in bland Mercanas mänskliga befolkning då det ju är denna stadsstat som tagot kontroll över Garramil. Mera snår! :D
Folkräkningskontoret har sannerligen ett omöjligt uppdrag!
Söderlänningarna och halvlängdsmännen i söderlandet är ca 50/50 om jag läst rätt (oklart var just nu..). Dessa är båda spridda i hela söderlandet men fler människor vid kusten och färre i inlandet där istället halvisarna är i majoritet.
En möjlig tolkning är att folkräkningskontoret endast skedde i ”egentliga Sanzas” och att befolkningen i syd samt nordväst inte togs med? Då bör 2 procent vara rimligare som riktlinje?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Detta är alltså vad jag menar med egentliga Sanzas. Dvs det som stadsstatens halvlängdsmän har i besittning från 193e.O då det på allvar börjar handla ned Söderlänningarna.

Edit. Hmm bilagekvoten är återigen uppnåd på forumet..
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2023-11-08 12:10 Låter bra. Fast stadsvakterna står under separata befäl. Handelsrådet tycker om att sprida ut andras makt, inte den egna.

Låter mycket som Mercana i mina öron:-)

Man har: reguljär stadsvakt (förslagsvis är även de legosoldater och inte en del av stadens borgerskap?) hamnvakt (med ansvar för tullen i hamnen sådan den nu är, typ hamnavgifter), domstolsvakt (som även tar hand om det lilla fängelset), en liten specialstyrka under Vodelheim som jagar zemniter, odöda och magimissbrukare, tullvakt för stadsgränsen och en elitstyrka när man behöver klämma åt nån hårt och direkt.

Ovanpå det vaktas överklasskvarteren, lagren och handelskontoren främst av privata vaktstyrkor.
Låter mycket bra detta! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-11-08 13:54 Jag bygger antagandet om ett fritt Catonave år 101f.O. På skrivningen om de Bactulgiska ankornas ankomst då. De blev nekade i Magilla men mottogs i Catonave. Eventuellt var man ganska löst hållna av och till från Magillas sida och kunde själva besluta sådant (migrationsfrågor) trots att man låg under Magillas ledning? Kanske ska detta förtydligas i så fall i passagen från år 101.f.O?
Catonave kan ha haft en självständig period vid tiden för ankornas ankomst. Hur det var tidigare och hur det blev sen behåller jag gärna lite oklart för att behålla Mörkertiden relativt mörk. Vid denna tiden, ca 100 fO, är jorderna fortfarande den största maktfaktorn i Västerhavet och Gryppas vik (fast denna då rimligtvis hade ett annat namn) med kolonier och skattländer många platser. Mycket möjlig var Catonave vid flera tillfällen tvungna att underkasta sig havsvargarna på olika vis precis som många andra städer om områden. Jorderna kommer dock snart att tappa makt till klavyker, belgoter och ransarder i Västerhavet.

Berätta lite mer om hur du tänkt så kan vi förtydiga passagen om ankorna 101 f.O. sen.
gtjorgo skrev: När är det Kabrinziorden tar över Magilla nu igen? Stämmer årtalet 80.e.O? Jag håller med om att det borde funnits flera tillfällen av motsträvighet samt enskilda uppror under hela perioden. :)
Kabrinzkulten bildas formellt 34 f.O. i norra Magilre men det tar lite tid innan en riddarorden bildas och sen tar makten över både kult och själva landet. Det hela är lite oklart. Magilres historia är inte särskilt detaljerad beskriven varken i källorna eller av oss på forumet. Möjligtvis vet inte Erebs lärde heller så mycket om Kabrinz och Kabrinziska ordensstaten. Kulten förbjöds och dog ut (åtminstonde tror de flesta det) samtidigt som kungariket Magilre utropades i sammanhang med vad som verkar ha varit både ett yttre krig mot Klavykiska riket och ett internt religionskrig. Lysande Vägen infördes och mycket gammalt blev glömt.
gtjorgo skrev: Folkräkningskontoret har sannerligen ett omöjligt uppdrag!
Söderlänningarna och halvlängdsmännen i söderlandet är ca 50/50 om jag läst rätt (oklart var just nu..). Dessa är båda spridda i hela söderlandet men fler människor vid kusten och färre i inlandet där istället halvisarna är i majoritet.
En möjlig tolkning är att folkräkningskontoret endast skedde i ”egentliga Sanzas” och att befolkningen i syd samt nordväst inte togs med? Då bör 2 procent vara rimligare som riktlinje?
Söderlandet är mitt påhitt och även om jag inte minns så kan jag vara den som angett 50/50 som fördeling mellan halvlingar och andra. :? Oavsett så gillar jag som sagt tanken på ett gammalt jorisk folk här som halvlingarna integrerat i sin relativt nya statsbildning (163 eO) så jag tycker vi behåller det. Hur Folkräkningskontoret kommit fram till sina siffror löser vi på något vis.

Vad har du tänkt kring isthumfolket? Jag ser före mig att det bott jorer i Söderlandet helt sedan Kejsardömet Jorpagnas dagar och att de senare hade en kulturell koppling till den delen av det kontinentaljoriska riket som hade sin maktbas i Klorsodium. Att jorerna i Aguzmohr (som är en gammal joriskbyggd stad) blev en del av Sanzas ser jag före mig som något de själv valde som en följ av någon konflikt eller liknande med en yttre fiende. Exakt när detta hände är jag rätt flexibel om. 193 eO har angetts som när halvlingarna började handla med Aguzmor så rimligtvis efter detta. Jag har dock en tanke om att det kan ha något att göra med en följd av vad som hände på ön Diamor 186 eO utan att helt veta vad. Anslutningen bör oavsett ha varit innan Klomelloiska Unionen bildas 374 eO då Söderlandet är den del av dagens Sanzas som ligger närmast de övriga första staterna Garrika och Hisskov vid Jaggaracksjön.

Jag har en del notater om Söderlandet och Aguzmohr men inget färdigt. Geografin är platt med många kanaler och en stenstad med höga murar. Staden liggger mitt i landet men har goda förbindelser med både Maure och Jaggarack via kanalerna. Många icke-halvlängdsmän bor i Aguzmohr, däriblant en stor koloni dvärgar som utgör bas för legostyrkan som kallar sig Dvärgskölden.

Berätta mer om dina idéer så passar vi ihop något! :)

EDIT: Förtydligat årtal och rättat felskrivningar.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Hmm, stadsvakten är inte borgerskap i den bemärkelsen att de nödvändigtvis är bofasta husägare - men de är helst infödda. Sedan gör inte Handelsrådet så strikt åtskillnad på legosoldater och reguljära trupper - men stadsvakten har fast jobb, till skillnad från legokompanierna (en av anledningarna till att storleken hålls nere).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-11-08 14:02 Detta är alltså vad jag menar med egentliga Sanzas. Dvs det som stadsstatens halvlängdsmän har i besittning från 193e.O då det på allvar börjar handla ned Söderlänningarna.

Edit. Hmm bilagekvoten är återigen uppnåd på forumet..
Hmm, försöker fixa.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Dina många fina bilder tar plats gtjorgo men om du lägger upp dessa i wikin och ersätter bilderna i de olika forumstrådarna med en länk kan det frigöras utrymme.

Mycket jobb men då blir de lättare att hitta och se. I wikin kan de användas både som illustrationer i olika artiklar och även läggas upp samlade i ett slags ingame-verk som vi diskuterat tidigare, exempelvis i en reseberättelse av Rustiliam Gannau eller liknande .
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-11-08 18:19
gtjorgo skrev: 2023-11-08 13:54 Jag bygger antagandet om ett fritt Catonave år 101f.O. På skrivningen om de Bactulgiska ankornas ankomst då. De blev nekade i Magilla men mottogs i Catonave. Eventuellt var man ganska löst hållna av och till från Magillas sida och kunde själva besluta sådant (migrationsfrågor) trots att man låg under Magillas ledning? Kanske ska detta förtydligas i så fall i passagen från år 101.f.O?
Catonave kan ha haft en självständig period vid tiden för ankornas ankomst. Hur det var tidigare och hur det blev sen behåller jag gärna lite oklart för att behålla Mörkertiden relativt mörk. Vid denna tiden, ca 100 fO, är jorderna fortfarande den största maktfaktorn i Västerhavet och Gryppas vik (fast denna då rimligtvis hade ett annat namn) med kolonier och skattländer många platser. Mycket möjlig var Catonave vid flera tillfällen tvungna att underkasta sig havsvargarna på olika vis precis som många andra städer om områden. Jorderna kommer dock snart att tappa makt till klavyker, belgoter och ransarder i Västerhavet.

Berätta lite mer om hur du tänkt så kan vi förtydiga passagen om ankorna 101 f.O. sen.

Detta stämmer överens med min bild kring denna tid. Det som för mig är otydlig är hur förhållandet såg ut mellan Catonave och övriga Magilla. Ibland under mörkertiden så framstår Catonave som en införlivad del av den större statsbildningen och ibland så är man självstyrande. Detta kanske också är den korrekta bilden? I så fall behöver vi bara lägga in en notis om just detta i wikin:-)
gtjorgo skrev: När är det Kabrinziorden tar över Magilla nu igen? Stämmer årtalet 80.e.O? Jag håller med om att det borde funnits flera tillfällen av motsträvighet samt enskilda uppror under hela perioden. :)
Kabrinzkulten bildas formellt 34 f.O. i norra Magilre men det tar lite tid innan en riddarorden bildas och sen tar makten över både kult och själva landet. Det hela är lite oklart. Magilres historia är inte särskilt detaljerad beskriven varken i källorna eller av oss på forumet. Möjligtvis vet inte Erebs lärde heller så mycket om Kabrinz och Kabrinziska ordensstaten. Kulten förbjöds och dog ut (åtminstonde tror de flesta det) samtidigt som kungariket Magilre utropades i sammanhang med vad som verkar ha varit både ett yttre krig mot Klavykiska riket och ett internt religionskrig. Lysande Vägen infördes och mycket gammalt blev glömt.

Då är jag med:-)
gtjorgo skrev: Folkräkningskontoret har sannerligen ett omöjligt uppdrag!
Söderlänningarna och halvlängdsmännen i söderlandet är ca 50/50 om jag läst rätt (oklart var just nu..). Dessa är båda spridda i hela söderlandet men fler människor vid kusten och färre i inlandet där istället halvisarna är i majoritet.
En möjlig tolkning är att folkräkningskontoret endast skedde i ”egentliga Sanzas” och att befolkningen i syd samt nordväst inte togs med? Då bör 2 procent vara rimligare som riktlinje?
Söderlandet är mitt påhitt och även om jag inte minns så kan jag vara den som angett 50/50 som fördeling mellan halvlingar och andra. :? Oavsett så gillar jag som sagt tanken på ett gammalt jorisk folk här som halvlingarna integrerat i sin relativt nya statsbildning (163 eO) så jag tycker vi behåller det. Hur Folkräkningskontoret kommit fram till sina siffror löser vi på något vis.

I wikin står det att halvlängdsmännen på allvar börjar handla med söderlandet år 193.e.O. (Sannolikt något viktigt avtal som skrevs då det är en så specifik tidsangivelse). Jag gissar att man blir en del av Sanzas några decennier senare? Eventuellt som en följd av svartblodsinvasionen på 250talet? Om vi leker med tanken på att folkräkningen bara skett i egentliga Sanzas och räknar söderlandet och Barbuna med omnejd separat så stämmer nog siffrorna. En liten asterix om detta löser lite;)


Vad har du tänkt kring isthumfolket? Jag ser före mig att det bott jorer i Söderlandet helt sedan Kejsardömet Jorpagnas dagar och att de senare hade en kulturell koppling till den delen av det kontinentaljoriska riket som hade sin maktbas i Klorsodium. Att jorerna i Aguzmohr (som är en gammal joriskbyggd stad) blev en del av Sanzas ser jag före mig som något de själv valde som en följ av någon konflikt eller liknande med en yttre fiende. Exakt när detta hände är jag rätt flexibel om. 193 eO har angetts som när halvlingarna började handla med Aguzmor så rimligtvis efter detta. Jag har dock en tanke om att det kan ha något att göra med en följd av vad som hände på ön Diamor 186 eO utan att helt veta vad. Anslutningen bör oavsett ha varit innan Klomelloiska Unionen bildas 374 eO då Söderlandet är den del av dagens Sanzas som ligger närmast de övriga första staterna Garrika och Hisskov vid Jaggaracksjön.

Min tanke är att Isthumfolket är en nordklomellisk grupp som följt Maure uppströms mot Jaggaracksjön. Deras ursprung är absolut från Kejsartiden och de är en kvarleva från folket som skötte trafiken mellan Catonave och Klorosodium. Efter sönderfallet av Kontinentaljoriska riket blir det en del interna stridigheter mellan folken som slåss om smulorna som blivit kvar.
Söderlandet nämns som en fri del av de styrkor som besegrade svartblodens nordligaste intrång på 250 talet. Detta tillsammans med Poaner och de västklomelliska loigerlänningarna. Dock har söderlandet blivit en del av sanzas 374.e.O. Så någon gång däremellan (253-374) blir man en del av Sanzas.


Jag har en del notater om Söderlandet och Aguzmohr men inget färdigt. Geografin är platt med många kanaler och en stenstad med höga murar. Staden liggger mitt i landet men har goda förbindelser med både Maure och Jaggarack via kanalerna. Många icke-halvlängdsmän bor i Aguzmohr, däriblant en stor koloni dvärgar som utgör bas för legostyrkan som kallar sig Dvärgskölden.

Berätta mer om dina idéer så passar vi ihop något! :)

EDIT: Förtydligat årtal och rättat felskrivningar.
Detta passar med mina idéer även om jag delvis glömt dvärgarna! När anländer dessa?:)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-11-09 07:04 Dina många fina bilder tar plats gtjorgo men om du lägger upp dessa i wikin och ersätter bilderna i de olika forumstrådarna med en länk kan det frigöras utrymme.

Mycket jobb men då blir de lättare att hitta och se. I wikin kan de användas både som illustrationer i olika artiklar och även läggas upp samlade i ett slags ingame-verk som vi diskuterat tidigare, exempelvis i en reseberättelse av Rustiliam Gannau eller liknande .
Jag är osäker på om jag har administrationsbehörighet på wikin?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-11-09 10:40 Detta stämmer överens med min bild kring denna tid. Det som för mig är otydlig är hur förhållandet såg ut mellan Catonave och övriga Magilla. Ibland under mörkertiden så framstår Catonave som en införlivad del av den större statsbildningen och ibland så är man självstyrande. Detta kanske också är den korrekta bilden? I så fall behöver vi bara lägga in en notis om just detta i wikin:-)
Jag lägger in en notis om detta. Vi kan ju eventuellt vidareutveckal detta om vi får för oss att beskriva Magilre efter Klomellien. :P
gtjorgo skrev:I wikin står det att halvlängdsmännen på allvar börjar handla med söderlandet år 193.e.O. (Sannolikt något viktigt avtal som skrevs då det är en så specifik tidsangivelse). Jag gissar att man blir en del av Sanzas några decennier senare? Eventuellt som en följd av svartblodsinvasionen på 250talet? Om vi leker med tanken på att folkräkningen bara skett i egentliga Sanzas och räknar söderlandet och Barbuna med omnejd separat så stämmer nog siffrorna. En liten asterix om detta löser lite;)
Tanken med årtalet var att det skulle ligga några år etter 186 eO då Joraga på Diamor går under och rimligtvis ändrar olika tidigare strukturer kring Jaggarack. Kanske hade Aguzmohr handelskontakter med Joraga och behövde nu en ny marknad, eller var underlagd/allierad med staden? Jag är som sagt öppen för förslag. Att en anslutning sker efter svartfolksinvasionen 250 eO låter som en idé. Ser också före mig att städerna kring Jaggarack ännu på 200-talet eO är relativt små eller åtminstonde en del mindre än de senare kommer bli. Garrika förklarades exempelvis som stadsstat först 283 eO. Betydelsefullt för historien kring Jaggarack på den här tiden är också Erfavelklostret som byggdes på Serafudden 197 eO. Tanken är att solnunnorna där hade en livgivande effekt på kultur och civilisation i södra Klomellien som ännu inte fullt och helt hade lämnat Mörkertiden och gått in i Nya tiden, för att säga det med mandelmunkarnas historieepokiska begrepp.

En liten asterisk kan lösa mycket. :wink:
gtjorgo skrev:Min tanke är att Isthumfolket är en nordklomellisk grupp som följt Maure uppströms mot Jaggaracksjön. Deras ursprung är absolut från Kejsartiden och de är en kvarleva från folket som skötte trafiken mellan Catonave och Klorosodium. Efter sönderfallet av Kontinentaljoriska riket blir det en del interna stridigheter mellan folken som slåss om smulorna som blivit kvar.
Söderlandet nämns som en fri del av de styrkor som besegrade svartblodens nordligaste intrång på 250 talet. Detta tillsammans med Poaner och de västklomelliska loigerlänningarna. Dock har söderlandet blivit en del av sanzas 374.e.O. Så någon gång däremellan (253-374) blir man en del av Sanzas.
Det funkar. Isthumfolket har en bakgrund i norra Klomellien och aguzmorerna härstammar huvudsakligen från dessa. Skall vi då sätta 253 eO som årtal för anslutningen till Sanzas?
gtjorgo skrev: Detta passar med mina idéer även om jag delvis glömt dvärgarna! När anländer dessa?:)
Dvärgarna härstammar huvudsakligen från Dvärgsten och en mindre grupp som inte råkade ut för bortrövandet därifrån 380 eO. Några av de äldsta dvärgarna som nu lever i Aguzmohr är faktisk födda i Dvärgsten. Och dvärgarna har INTE glömt "trakoriernas" illdåd för tvåhundratrettio år sedan. :evil:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2023-11-08 12:10 Låter bra. Fast stadsvakterna står under separata befäl. Handelsrådet tycker om att sprida ut andras makt, inte den egna.

Man har: reguljär stadsvakt, hamnvakt (med ansvar för tullen i hamnen sådan den nu är, typ hamnavgifter), domstolsvakt (som även tar hand om det lilla fängelset), en liten specialstyrka under Vodelheim som jagar zemniter, odöda och magimissbrukare, tullvakt för stadsgränsen och en elitstyrka när man behöver klämma åt nån hårt och direkt.

Ovanpå det vaktas överklasskvarteren, lagren och handelskontoren främst av privata vaktstyrkor.
Så kan det få vara. Vad sägs då vidare om att för enkelhet och översikts skull kalla dessa fast anställda soldater för Mercanas stadsvakt, i daglig tal Stadsvakten, och sen låta den bestå av de sex avdelningarna som nämns? En överordnad kommandant med sex underlydande kaptener (även om den där Vodelheim kanske föredrar en annan titel?) där alla dessa i sin tur lyder under Greve Molke som är Mercanas överbefälhavare? Greve Molke får då en grupp officerare i sin militärledning som är statligt anställda. Dessa utgör tillsamman med Molkes egna stabsofficerare och de tillfälligt anställda officerna för respektive legosoldatskompani Mercanas militära stridsledning.

Om en kris uppstår, exempelvis ett i form av ett stort angrepp från Magilre eller en hel flotta med attackernde pirater, kan förslagsvis även ledarna för de privat anställda vaktstyrkorna beordras underställa sig Greve Molke som Mercanas överbefälhavare.

Sägs om det?
Torquemada skrev: 2023-11-08 18:22 Hmm, stadsvakten är inte borgerskap i den bemärkelsen att de nödvändigtvis är bofasta husägare - men de är helst infödda. Sedan gör inte Handelsrådet så strikt åtskillnad på legosoldater och reguljära trupper - men stadsvakten har fast jobb, till skillnad från legokompanierna (en av anledningarna till att storleken hålls nere).
Det låter rätt.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Med risk för att öka sårbarheten för yttre fiender så skulle nog Handelsrådet föredra att de sex "kaptenerna" rapporterar direkt till dem eller till Stadsmästarna, snarare än till "ÖB", sedan kan de i undantagsfall säga åt dem att rapportera direkt till Molke. Molke för å andra sidan även till vardags befäl över de flesta legokompanierna, via deras egna kondottiärer.
Skriv svar