Samkarna

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Samkarna

Inlägg av skaraborgarn »

Kul. Ja sjukdomar är alltid spännande att ha med.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 191
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Samkarna

Inlägg av Dretski »

skaraborgarn skrev: 2024-01-25 22:15 Kul. Ja sjukdomar är alltid spännande att ha med.
Sjukdomsutbrott kan ju även bana väg för intressanta äventyrsupplägg, speciellt på en sådan exotisk kontinent som Samkarna. Antidoter till det mesta finns att hitta på kontinenten, men forskning och befintlig kunskap räcker inte på långa vägar till. Samkarna ska vara mördande farligt från norr till söder. :)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Samkarna

Inlägg av skaraborgarn »

Dretski skrev: 2024-01-25 22:54
skaraborgarn skrev: 2024-01-25 22:15 Kul. Ja sjukdomar är alltid spännande att ha med.
Sjukdomsutbrott kan ju även bana väg för intressanta äventyrsupplägg, speciellt på en sådan exotisk kontinent som Samkarna. Antidoter till det mesta finns att hitta på kontinenten, men forskning och befintlig kunskap räcker inte på långa vägar till. Samkarna ska vara mördande farligt från norr till söder. :)
Träskfrossa
Från äventyret Den kardiske ädlingen "träskfrossa är en otrevlig med sällan dödlig sjukdom. Man blir akutsjuk har feber två, tre dagar men är mycket matt och svag i flera veckor efteråt. Man kan få den flera gånger men man blir sjukast den första."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Samkarna

Inlägg av birkebeineren »

Dretski skrev: 2024-01-25 15:28 Ingen djungel är ju komplett utan sjukdomar, och då jag igår råkade slå på TV:n och se en dokumentär om världens kanske farligaste skog i Afrika (där tiotalet sjukdomar nämndes bland myggorna i skogen, bland annat Denguefeber och Ebola) så tänkte jag att det kunde vara intressant att skapa något för Samkarnas djungler och träsk (Jurona blev helt plötsligt mycket farligare!). Flera av dessa sjukdomar har påträffats även i Ankh-Castellum och kuststäderna i Morelwidyn, men läkare och alkemister i Ankh-Castellum arbetar febrilt på att kapitalisera marknaden för botemedel.

Blodfeber
Feber, intensiv huvudvärk och blodhosta. De drabbade får också en markant ökad lukt av blod, vilket leder till att de blir oemotståndligt attraktiva för alla sorters blodtörstiga insekter och vampyrliknande varelser.

Ögondimma
Ögonen blir mjölkfärgat dimmiga. De som smittas blir hallucinatoriska och ser illusioner som kan leda till kraftig förvirring, schizofreni och paranoia.

Stenådra
Kroppens blodådror förvandlas gradvis till sten, vilket resulterar i smärta och nedsatt cirkulation. Drabbade kan uppleva markant ökad tyngd och stelhet i sina extremiteter.

Luftböld
Gasfyllda blåsor växer på huden och orsakar svårigheter att andas. Drabbade kan oavsiktligt släppa ut skadliga gaser som påverkar dem själva och omgivningen.

Kallbrandsskräck
Detta virus skapar en överdriven känslighet för köld och isande vindar leder till konstant kallbrand. De drabbade undviker kyla till varje pris och kan få frostskador av milda temperaturer.

Spegelsjuka
Drabbade utvecklar en glasliknande, transparent hud som i svåra fall helt reflekterar omgivningen. Denna sjukdom orsakar också en förlust av kroppsvätskor, vilket gör huden skör och benägen för sprickor.
Om dessa är unika eller typiska för Samkarna kan det kanske gå att hitta på en gemensam beteckning?

Samkarnas sex sjukor
Tupagons förbannelser
Djungelsmitta
?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Samkarna

Inlägg av skaraborgarn »

Vem drabbas av sjukdomar?
Alla drabbas av djungelhosta ankor, människor och orcher medan kentaurer, stenbitare och hajmän är immuna?
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 191
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Samkarna

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-02-07 11:37
Dretski skrev: 2024-01-25 15:28 Ingen djungel är ju komplett utan sjukdomar, och då jag igår råkade slå på TV:n och se en dokumentär om världens kanske farligaste skog i Afrika (där tiotalet sjukdomar nämndes bland myggorna i skogen, bland annat Denguefeber och Ebola) så tänkte jag att det kunde vara intressant att skapa något för Samkarnas djungler och träsk (Jurona blev helt plötsligt mycket farligare!). Flera av dessa sjukdomar har påträffats även i Ankh-Castellum och kuststäderna i Morelwidyn, men läkare och alkemister i Ankh-Castellum arbetar febrilt på att kapitalisera marknaden för botemedel.

Blodfeber
Feber, intensiv huvudvärk och blodhosta. De drabbade får också en markant ökad lukt av blod, vilket leder till att de blir oemotståndligt attraktiva för alla sorters blodtörstiga insekter och vampyrliknande varelser.

Ögondimma
Ögonen blir mjölkfärgat dimmiga. De som smittas blir hallucinatoriska och ser illusioner som kan leda till kraftig förvirring, schizofreni och paranoia.

Stenådra
Kroppens blodådror förvandlas gradvis till sten, vilket resulterar i smärta och nedsatt cirkulation. Drabbade kan uppleva markant ökad tyngd och stelhet i sina extremiteter.

Luftböld
Gasfyllda blåsor växer på huden och orsakar svårigheter att andas. Drabbade kan oavsiktligt släppa ut skadliga gaser som påverkar dem själva och omgivningen.

Kallbrandsskräck
Detta virus skapar en överdriven känslighet för köld och isande vindar leder till konstant kallbrand. De drabbade undviker kyla till varje pris och kan få frostskador av milda temperaturer.

Spegelsjuka
Drabbade utvecklar en glasliknande, transparent hud som i svåra fall helt reflekterar omgivningen. Denna sjukdom orsakar också en förlust av kroppsvätskor, vilket gör huden skör och benägen för sprickor.
Om dessa är unika eller typiska för Samkarna kan det kanske gå att hitta på en gemensam beteckning?

Samkarnas sex sjukor
Tupagons förbannelser
Djungelsmitta
?
Nu tycker jag ju att olika djungelsjukor passar alldeles utmärkt här, och dessa är bara några få exempel på vad som väntar den som mot förmodan vågar sig söderut. Att kategorisera dessa sjukor som något specifikt känns inte som ett vettigt ändamål. Visst kan de för övrigt existera i Solunas djungler också, äckliga myggor och annat otyg kastas lätt över Drakryggen från Samkarna till Soluna vid starka vindar. Däremot har jag svårt att se att sjukdomar skulle spridas från Soluna till Samkarna, så Samkarna får nog anses vara skyldigt till en hel del av existerande sjukdomar på flera kontinenter i närheten. Detta rimmar även väl med det faktum att insektoiderna spred sig under konfluxen (numret har trillat ur huvudet på mig just nu). Gift och sjukdomar dödar fler varelser på Samkarna än vad vapen och monster gör, utan tvekan, och det är även därför Mosgilak och dess ormfolk är i stort sett helt outforskat.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Samkarna

Inlägg av skaraborgarn »

Låter som tänkvärda ord.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Samkarna

Inlägg av birkebeineren »

Dretski skrev: 2024-02-16 20:48Nu tycker jag ju att olika djungelsjukor passar alldeles utmärkt här, och dessa är bara några få exempel på vad som väntar den som mot förmodan vågar sig söderut. Att kategorisera dessa sjukor som något specifikt känns inte som ett vettigt ändamål. Visst kan de för övrigt existera i Solunas djungler också, äckliga myggor och annat otyg kastas lätt över Drakryggen från Samkarna till Soluna vid starka vindar. Däremot har jag svårt att se att sjukdomar skulle spridas från Soluna till Samkarna, så Samkarna får nog anses vara skyldigt till en hel del av existerande sjukdomar på flera kontinenter i närheten. Detta rimmar även väl med det faktum att insektoiderna spred sig under konfluxen (numret har trillat ur huvudet på mig just nu). Gift och sjukdomar dödar fler varelser på Samkarna än vad vapen och monster gör, utan tvekan, och det är även därför Mosgilak och dess ormfolk är i stort sett helt outforskat.
Tänkte inte att det fanns något särskilt sammanhang utöver en gemensam beteckning rent språkligt. Ett sätt att klumpa samman sjukdomarna under ett lite stämningsfullt namn.

Egentligen ingen viktig grej men det kan ha en funktion i wikin. Istället för att dessa sjukdommar endast finns i olika egna artiklar kan det även finnas en gemensam. På så vis blir det lättare att upplysa den som läser om en enskild sjukdom att det även finns fler liknande.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 191
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Samkarna

Inlägg av Dretski »

Visst, så långt kan jag hålla med. Så länge det finns en tydlig förklaring att sjukdomar på Samkarna inte kan förkortas till en enkel lista så ser jag inga problem alls med upplägget. :)
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 191
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Samkarna

Inlägg av Dretski »

Nu när vi ändå pratar religion i andra trådar så kanske det passar sig lite att kortfattat beskriva religionen på Samkarna? Finns det något skrivet om religion i Soluna? Jag tänker mig att Solunas ursprungliga religion har kommit med den tidiga folkvandringen och samtidigt blandats in med någon sorts dyrkan av ormarna i Mosgilak, något som sedan spridit sig som en perverterad blodsdyrkande religion (läs Maya/Aztek-inspirerat fast kanske i en annorlunda tappning) genom Juronaträsket och Morginnerskogen genom historiens gång - detta även om olika stammar dyrkar olika gudomar och gärna bråkar om vem som har rätt, så i slutänden dyrkar de samma ursprungshistoria. Detta har förstås spätts ut upp emot Morelwidyn där olika religioner tagit fäste (vilket jag läst lite om, men inte har i huvudet för stunden) och kanske ännu en gång blandats ut med nya och gamla Samkarnska regionella och lokala intryck. Lysande Vägen lyser (höhö) dock med sin frånvaro runt Ankh-Castellum (där man i huvudsak dyrkar Wal och Det Första Ägget som jag tidigare skrivit lite om, och där icke-ankors religion tar ytterst liten plats i samhället), något jag är fast besluten om och vilket jag tidigare redan nämnt, men hur det ser ut i övriga Morelwidyn har jag ingen åsikt om.

Lyssnar gärna på goda idéer, för religionsforumet har jag inte hunnit studera något närmare.

Edit; kulturella ormgropar för människooffer luktar nästan lika gott som brinnande människokött. Kanske är ormgroparna ett stående inslag i Morginnerskogen, och mer uttalat ju längre söderut man kommer? Jag tänker mig offerritualer som små stammar kan utföra, snarare än massmord på enorma pyramider. Blanda in detta med en schamanistiskt baserad dyrkan av reptiler och deras gift. Kanske håller man stammens giftiga djur levande via människoföda och offerritualer från närliggande stammar för att på så vis ha en fördel i territoriestrider?
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 191
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Samkarna

Inlägg av Dretski »

skaraborgarn skrev: 2024-02-08 20:27 Vem drabbas av sjukdomar?
Alla drabbas av djungelhosta ankor, människor och orcher medan kentaurer, stenbitare och hajmän är immuna?
Det här är en bra fråga. Vad som med säkerhet kan bekräftas är att ankpest spridit sig några gånger under historiens gång, och till synes bara påverkar ankor. Olika sjukdomar kan mycket väl ha olika målvarelser, men kategoriseringen av Samkarnas sjukdomar har visat sig mycket svår, då forskningen ligger kraftigt efter uppkomsten av nya sjukdomar. Stammar i Morginnerskogen har en viss lokal och regionell immunitet eller resistens emot många av dessa, men kan mycket väl vara smittbärare för det.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Samkarna

Inlägg av Adragoor »

När det gäller Solunas religioner så har ju thelgulerna någon slags astrologireligion etablerad i källorna. Jag hittade på en Altor-astrologisk ursprungsmyt åt dem för en massa år sedan. Vad gäller andra solunska religioner har jag nog alltid tänkt mig kontinenten som ett samelsurium av märkliga ormdyrkare, nerdrogade kultister o.dyl.

Samkarna... Har aldrig äventyrat där men kände en gång en svart anka vid namn Slaktobald Piratnäbb från denna kontinent (en polares RP från högstadiet), men han var knappast särskilt religiös av sig, så jag vet inte så noga...
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 191
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Samkarna

Inlägg av Dretski »

Adragoor skrev: 2024-03-31 00:26 När det gäller Solunas religioner så har ju thelgulerna någon slags astrologireligion etablerad i källorna. Jag hittade på en Altor-astrologisk ursprungsmyt åt dem för en massa år sedan. Vad gäller andra solunska religioner har jag nog alltid tänkt mig kontinenten som ett samelsurium av märkliga ormdyrkare, nerdrogade kultister o.dyl.

Samkarna... Har aldrig äventyrat där men kände en gång en svart anka vid namn Slaktobald Piratnäbb från denna kontinent (en polares RP från högstadiet), men han var knappast särskilt religiös av sig, så jag vet inte så noga...
Vi har inte så mycket kultister söder om Morelwidyn på Samkarna, utan det är snarare folk som någon gång i historien varit i mytologisk kontakt med Zyrasz och därför har en väldigt stark förkärlek för ormar. Men det är snarast en och samma grundtro som utbreder sig genom Morginnerskogen, bara med klaner som tycker lite olika om samma sak. Detta är dessutom mer och mer bortglömt ju närmare Morelwidyn och moderna intryck man kommer, men i de södra delarna av djungeln är djup schamanism utbrett och man kan få mycket intressant information om man skulle våga sig på besök (och sitter på språkkunskaperna). Sivoas alver bör även de ha enorma kunskapsbanker i sitt stora, väl dolda bibliotek i Minnesdalen (hej, Grå Hallarna). ;)

Vi får också alltid tänka på att Morelwidyn är ett helt eget avsnitt i sig när vi talar om Samkarna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Samkarna

Inlägg av birkebeineren »

Vilken religion morelverna, grundstommen i Morëlvidyns befolkning (där också andra folkslag i större eller mindre grad räknas ingå), förde med sig från Soluna kan förhoppningsvis Mikael säga något om då det är han beskrivit detta. Detta var dock tvåtusen år sedan så mycket kan ha hänt sen dess. I Soluna fanns vid denna tid Golwyndakulturens gudar i åtminstonde Efaro och Sombatze. I Efaro fanns också en typ av filosofiska mysteriekulter enligt källorna men hur dessa såg ut är det inte skrivit mycket om varken i källor eller på forumet. De tillhörde dock troligtvis inte golwyndakulturens gudar då efarierna under Kejsardömet Jorpagnas dagar (där golwyndagudarna levde vidare som nu "joriska" gudar) trots att de var ockuperade av jorerna i liten grad lät sig jorifieras. Står om detta i Sinkadus 28 och artikeln om Imperium Iorpagnum. I Även Angusiakulten fanns också i åtminstonde delar av Efaro. Denna kult är mycket gammal och sägs härstamma från Niferland där den fortfarande är huvudreligion. Angusiakulten finns som bekant även i Hynsolge men där i lite annorlunda form och med hgudinnan Angusia som en av nio gudar i panteonet Parbagerna.

Sen finns demongudarna i Oktagonen, både i Soluna och Samkarna (och Ereb), men varifrån dessa kommer och när de först dök upp i historien är okänt. Möjligvis kan någon av dessa åtta demonkulter ha följt med morelverna från Soluna men de kan lika gärna redan ha funnits i Samkarna. Oavsett så dyrkas Zinn i Morëlvidyn och Tupagon nere i Morginnerskogen.

I staden Karakh-Khun i nordvästra Morëlvidyn dyrkas också guden Bametoth. Kanske även i andra städer?

Lysande Vägen har följare i Morëlvidyn men de är inte så talrika som varken exarken i Arno eller Ekeborg hade önskat sig. Flera soltåg har gått från Ereb till Morëlvidyn. Inom den aidniska grenen av Lysande Vägen har det etablerats ett såkallat kres-bontisât som omfattar Morëlvidyn. Denna adminstrativa enhet är en slags förlöpare till ett kerisât (att jämföra med vår världs ärkebiskopsdöme) men har sedan Fjärde soltåget 353 eO haft en väldigt svag ställning. Kres-bontisâlen har sitt huvudsäte i Zorakin och staden Hixani. I Hixani lever också många såkallade exilmorëlvidyner som av religiösa skäl tagit tillflykt här (men gärna vill återvända).

På Sanritaön dyrkas oxguden Otahur.

Tevatenu dyrkas av alverna (och kanske andra folkslag?) i Sivoa.

Angusia dyrkas som sagt i Niferland.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Samkarna

Inlägg av birkebeineren »

Mikael har också namngett ormgudinnan Zoelkatla och havsgudinnan Mamcoch i Morëlvidyn.

Krilloan-modulen omtalar sen en naturande vid namn Perzotlios i nordöstra Samkarna.
Skriv svar