Wal

Information om religionerna och dess utbredning
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 194
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Wal

Inlägg av Dretski »

Vad vet vi egentligen om denna ankornas skapare? Vill minnas att jag läste någon gång att Lysande Vägen erkände denna som en avknoppning, har jag helt fel? Jag skulle vilja göra ett religionsavsnitt till Ankh-Castellum och tänkte att vi kanske kan samla ihop de kunskaper som finns. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9060
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wal

Inlägg av birkebeineren »

Wal har varit uppe till diskussion men inte i detalj vad jag kan minnas (eller hitta). Utgångspunkten är det som står om ankor i EA-Spelarboken s. 61. och att de skapades i den "Yttersta västern" på ön Khalifa av Wal med hjälp av undergudarna Goffre, Baraks och Dinros (för den som kan sin Kalle Anka-historia är inspirationen uppenbar). Detta har Mikael sen passat in med med en alternativ skapelsehistoria där gudinnan Helioderna är den som skapat ankorna nere bland Krystalernas sjöar i djupet av Samkarna. Står om detta i wikin här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... r#Religion

Om ankorna i Ankh-Castellum dyrkar Wal eller Helioderna är inget sagt vad jag vet men det borde gå att passa in båda varianterne, eller en kombination av de båda.

Någonstans har det diskuterats hur Wal tolkas inom Lysande Vägen men minns inte vart. Troligen är det så enkelt som att Wal (och Helioderna) förklaras som undelagt Etin. Sen står det i EA-Spelarboken s. 62-62 om Lysande Vägen att Etin skapade alla humanoider ur samma stoft.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 194
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Wal

Inlägg av Dretski »

Jag skrev om en karaktär som jag kallar Vassmannen i Krystalerna, jag hade en tanke här om kvällen 30 sekunder innan jag somnade om inte Vassmannen skulle kunna vara Wal personifierad. Kanske är det även (men som tidigare nämnt inte enbart) därför som Lysande Vägen inte har intresserat sig för Ankhrviken i någon större utsträckning. Jag läser dina källor och återkommer. :)

Edit; Men nu är det förstås Helioderna jag ska referera till i fortsättningen och inte Wal. Och då har vi alltså Mikaels skrivelser som bas att stå på. Intressant ändå att försöka utveckla Wal och Helioderna sida vid sida, för det är något som snabbt kan skapa gräl mellan ankor lite varstans över Kopparhavet. :)
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 194
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Wal

Inlägg av Dretski »

Vad vet vi förresten om ön Khalifa i Västerhavet, förutom att det bara bor några bruna och vita religiösa ankor där? Finns det placerat på någon världskarta redan och består ön kanske av ett självförsörjande Wal-kloster utan någon kontakt med omvärlden - hur ställer sig västra Kopparhavets Wal-troende ankor till klostret och vilket inflytande har de egentligen på varandra? Wikin hade inte så mycket att säga, så kanske kan vi utforma Wal och Khalifa lite som vi själva vill. I Ankh-Castellum accepteras inte Wal som tro, utan man vill ha det till att ankorna kom från Krystalerna. Det är helt normalt för ankor att ha två separata trosuppfattningar, där den ena trosuppfattningen alltid är Wal kontra Heloderna och den andra kan vara t ex Lysande Vägen, AEsir eller en sombatzisk ökenreligion.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9060
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wal

Inlägg av birkebeineren »

Intressanta funderingar. Att knyta Vassmannen går kanske att göra till Helioderna också?


Om Khalifa (eller Burb som den också kallas) vet vi som sagt inte mycket. Några olika förslag till geografisk lokalisering har lagt fram och är tänkta som just olika åsikter som ankorna (och andra) har. Vissa är övertygade om att deras tolkning är den rätta och andras fel medan andra är av åsikten att det inte går att veta säkert. Texten i wikin nu kan tyda på det faktisk finns en plats som Mandelorden (Erebs största lärde auktoritet) tror är Khalifa/Burb och att det bor några enstaka vita och bruna ankor där. Vi borde kunna sätta ut denna på kartan men då lämna utrymme i en beskrivning att detta endast är där många TROR att ankorna skapades. Kanske finns det egentliga Burb någon helt annanstans? Var denna plats som Mandelorden kallar Khalifa är då en fråga...

En inte helt färdigt utvecklad teori enligt Anders är att det finns de som tror att ankornas Burb är ön Kwak-lai nära Kejsardömet Jhi (Jih-pun) och att de här skapades av guden Wai - den vackra ankungen. (http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 840#p13840)

En annan tanke har varit att ankor från Akrogal (ja det finns numera sådana, vissa med blå fjäderdräkt :wink: ) letade efter Burb ute i österhavet(!) och där hittade ön Bactulge utanför Melukha. Här träffade de ankor från Ereb/Samkarna och har gett upphov till dagens anksamhälle på Bactulge. [http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 929#p43929)
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 194
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Wal

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-04-18 15:56 Intressanta funderingar. Att knyta Vassmannen går kanske att göra till Helioderna också?
Absolut. Jag tänkte mig honom som en mycket mäktig magiker, men en gud är mycket intressantare. Då är det förstås även denne gud som har skapat Frokr-folket, grodmännen i Juronaträsket, och det är därför denne värnar så hårt om dessa. Senaste hobbyn kanske? Att sjöarna kan användas som speglar för att se hela världen blir också logiskt. Att någon utomstående skulle veta att Vassmannen är en gud är förstås otänkbart, men han känns igen som en mycket gammal och vis anka med magiska kunskaper. Är Mikael okej med detta upplägg så tycker jag vi kör på det. :)

Angående resten så tackar jag för lite mer kött på benen, det är tur att ni rävar som minns, hittar och kan allt finns kvar aktiva på forumet. :D
Skriv svar