Morëlvidyn

Samlingsplats för alla länder och platser
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Dretski »

Jag slår också fast att två skeppstyper i huvudsak används av pirater på Morelwidyns kust; svarta ankor använder i huvudsak långskepp, medans människor använder sig av muletor. Detta enligt tvetydiga källor i Kopparhavets Kapare, där båda skeppstyperna beskrivs om "vanligast i området", men där ankorna verkligen har bemästrat långskeppen.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2447
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Morëlvidyn

Inlägg av gtjorgo »

Använder inte Morälverna sig även av Chebecker?
Eller är det jag som drömt ihop detta?😅

Jag misstänker att det är många piratskepp från morälvidyn (och sanritanien) är av blandad besättning? Dvs både morälver (människor), sanritanier (människor) samt ankor (från både morälvidynska och sanritanska stadsstater) och även en inte negligerbar grupp övriga? Dessa far kanske oftast i muletor och chebecker men även större byggda långskepp?
Senast redigerad av gtjorgo den 2024-05-03 12:32, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9065
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Morëlvidyn

Inlägg av birkebeineren »

Chebecker används i Morëlvidyn enligt Kopparhavets Kapare-modulen. Den är även vanlig i Sivoa. Det kan då tänkas att chebecken har en bakgrund i kulturen här och fick sen sällskap i Morëlvidyn av muletor som kom med morelverna från Ormsjön och Soluna.
Långskeppen kom senare med sjöfarare från Jorduashur i norra Ereb och blev snabbt adopterade av svartankorna i Morëlvidyn.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-05-03 11:37 Chebecker används i Morëlvidyn enligt Kopparhavets Kapare-modulen. Den är även vanlig i Sivoa. Det kan då tänkas att chebecken har en bakgrund i kulturen här och fick sen sällskap i Morëlvidyn av muletor som kom med morelverna från Ormsjön och Soluna.
Långskeppen kom senare med sjöfarare från Jorduashur i norra Ereb och blev snabbt adopterade av svartankorna i Morëlvidyn.
De flesta skeppstyper kan nog finnas lite överallt, men KK nämner att både muletorna och långskeppen "är den vanligaste skeppstypen bland Morelwidyns pirater", om än kanske inte ordagrant. Ankorna beskrivs dock som mästare på långskeppen, och då är väl min idé ovan den mest passande. Men nog finns det plats för en hel armada chebecker också. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1321
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Snibben »

Dretski skrev: 2024-05-03 16:22
De flesta skeppstyper kan nog finnas lite överallt, men KK nämner att både muletorna och långskeppen "är den vanligaste skeppstypen bland Morelwidyns pirater", om än kanske inte ordagrant. Ankorna beskrivs dock som mästare på långskeppen, och då är väl min idé ovan den mest passande. Men nog finns det plats för en hel armada chebecker också. :)
Citatet du letar efter står på sidan 29 i Kopparhavets kapare;
"Man har ingen egen flotta, men det händer att flera piratband slår sig ihop och får styrkor på uppemot tjugo fartyg, mest chebecker, muletor och, för ankornas del, långskepp."
Skriv svar