Niferland

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Niferland

Inlägg av Adragoor »

Så här tänker jag mig:
Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9065
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Niferland

Inlägg av birkebeineren »

Dretski skrev: 2024-04-27 09:58 I Kopparhavets Kapare sid. 16 står det att "Ormsjöns vindvävare är vida berömda " - detta måste väl syfta på Niferlänningarna i första hand, då det är i huvudsak ett sjöfarande folk. I övrigt står det också att vindvävare är väldigt sällsynta utanför alvernas skepp. Har vindvävare här en specifik, kulturell stämpel, lite som "byns vise man" och en kvasireligiös präst? Jag tänker mig att folket har en ytterst speciell relation till elementen vatten och vind. Tydligt är i alla fall att de behöver en betydande plats i samhället, och att de förmodligen är mångtaliga, alternativt mycket duktiga/mäktiga. Det står för övrigt också att de muletor som används av piraterna vid Morelwidyns kuster är den klart dominerande fartygstypen i Ormsjön.
Det låter rimligt att detta i stor grad syftar på niferlänningarna. Felicierna använder vindmagi men även om de har en tydlig närvaro i delar av Ormsjön genom sina kolonier så lär deras kultur ändå vara mindre framträdande än niferlänningarna som har sitt hemland här. Felicierna använder sen också i stor grad åror (och slavar) för sjöfärd.

Att "vindvävare" har en framträdande roll i Niferland låter som en idé. Rollen som "byns vise" fylls dock i viss grad av häxor enligt tidigare diskussioner så förslagsvis någon sorts präst istället. Eller kanske formelt utbildade yrkespersoner?

I tillägg till muletor verkar också pråmar användas i Niferland då många av de niferlänningar som befinner sig i Krilloan beskrivs som just pråmskeppare.
Dretski skrev:Det skulle även kunna förklara hur man navigerar det vindstilla Maar Lacra för sin valfångst (från tråden om Porto Horyni), om detta fortfarande är en idé vi vill spinna vidare på.
Valfångst är tänkt förekomma i Maar Lacra. Står lite om den i wikin under Porto Horyni som jag beskrivit. Min (gamla) tanke där hänger delvis samman med niferlänningarna som pråmskeppare. Flatbottnade transportskepp gav tanken på stora flottor som semi-permanent ligger ute i Maar Lacra och fungeras som oljeplattformsliknande baser för valfångst. Inspirationen kommer även från valfångststationer som Norge (och andra) i sin tid hade bl.a. i södra delen av Atlanten nära Antarktis.
Dretski skrev:Med tanke på alvriket ni nämnt på Soluna (som jag inte hunnit studera så mycket som jag skulle vilja) kanske Niferlänningarna har ett kulturellt utbyte med dessa och på så vis fått tillgång till deras kunskaper, alternativt att ett långtida folkutbyte har skett och de flesta här har någon del alvblod i sitt DNA? Det skulle knyta ihop en del trådar, bland annat förklarar det varför de är "något kortvuxna och har vackra anletsdrag" som skrevs tidigare här i tråden. Var exakt finns detta alvrike, och vad finns egentligen innanför bergsringen öster om Thelgul, som jag varit nyfiken på länge? Om inte annat är bestämt redan så föreslår jag denna "dal" för ett solunskt alvrike, och kanske finns det i sådana fall någon form av konflikt om södra Thelgul och staden Aghadur, där alverna inte vill att Thelgulerna kommer närmare, samtidigt som de vill ha tillgång till Ormsjön och sina forna bröder i Niferland? Det skulle kunna vara så att gråalverna som tidigare bott i området tryckts tillbaks av Thelgulernas expansion, och nu lever tillfälligt med sina skogsalvsfränder på det sötvattenshav som finns söder om Ghizurbergen (där det väl också ska finnas dvärgar, vad jag förstår?). Jag tänker i sådana fall att dessa alver även har tillgång till Glashavet via vattendrag under och genom bergen i öster, vilket skulle ge gråalverna en betydande rörelsefrihet. Grottalver kan också tänkas ha hjälpt till att skapa fina passager under bergen mellan inlandshaven.

Det skulle också förmodligen uppstå en del intressanta spänningar med dvärgarna i trakten, och kanske sätta en "Wakanda"-stämpel på alvriket.

Ett annat alternativ är att några av floderna i norra Pokti byggs ihop, så att gråalverna här kan färdas som de vill från öst till väst, utan att störa sig nämnvärt på Thelgulerna.
Egentligen inget emot ett visst alviskt inslag i ett människofolk men då detta redan sagts förekomma hos sivoerna på nordvästra samkarna föreslår jag att niferlänningarna inte har alvblod åtminstonde. Därmed inte sagt att Niferland kan ha kontakter och band med alver i centrala Soluna. Jag gillar tanken på att det finns alver i Ormsjön och att dessa på något vis tar sig dit via vattensamlingarna i (och under?) centrala Soluna från borta i Glashavet.
Dretski skrev:Jag har bara spånat fram det här just nu på en timme för att mentalt försöka rätta till den där meningen om Ormsjöns vindvävare och har ingen aning om det fungerar med tidigare material om området eller om jag råkar stampa någon på tårna här (i sådana fall oavsiktligt), men jag lusläser Kopparhavets Kapare och försöker hitta saknade referenser. :)
Som sagts förut tycker jag du har många bra idéer och mycket föredömlig passar ihop det med både källor och utvecklingar som redan gjorts i projektet här. Tror också de flesta här har tåliga tår. :wink:
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Niferland

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-04-28 09:12
Att "vindvävare" har en framträdande roll i Niferland låter som en idé. Rollen som "byns vise" fylls dock i viss grad av häxor enligt tidigare diskussioner så förslagsvis någon sorts präst istället. Eller kanske formelt utbildade yrkespersoner?

Egentligen inget emot ett visst alviskt inslag i ett människofolk men då detta redan sagts förekomma hos sivoerna på nordvästra samkarna föreslår jag att niferlänningarna inte har alvblod åtminstonde. Därmed inte sagt att Niferland kan ha kontakter och band med alver i centrala Soluna. Jag gillar tanken på att det finns alver i Ormsjön och att dessa på något vis tar sig dit via vattensamlingarna i (och under?) centrala Soluna från borta i Glashavet.
Har de då kanske bytt till sig kunskaper av gråalverna? Jag skulle kunna tänka mig att det finns några gamla DNA-markörer här och var annars, inte så att folkslagen är näst intill utbytbara halvalver men att livslängden är markant utökad till kanske 200-300 år och vissa alviska attribut kan skådas i folkslagets seder och vanor, såsom vindväveriet? Skulle nog gärna vilja att Thelgul är del i en konflikt och har kilat sig in mellan två gamla folkslag som en sten i skon. Jag har för övrigt en annorlunda idé om kartan än Adragoor, snarlik men ändå inte. Det finns ett mycket stort skogsområde mellan bergen (i ungefär samma storlek som Morginnerskogen) och det finns plats för ett alvrike som inte blivit uppätet av bitare under konfluxen. Gråalverna skulle som sagt få sitt liv mycket lättare om de inte behöver passera söder om Soluna jämt och ständigt också, jag tänker mig någon form av mötesplats här. Det enda vi känner specifikt till är väl annars deras hamn i Amon-Taris, här finns det en till passande plats på behörigt avstånd utan att behöva spy ut gråalver över hela kartan.
birkebeineren skrev:Valfångst är tänkt förekomma i Maar Lacra. Står lite om den i wikin under Porto Horyni som jag beskrivit. Min (gamla) tanke där hänger delvis samman med niferlänningarna som pråmskeppare. Flatbottnade transportskepp gav tanken på stora flottor som semi-permanent ligger ute i Maar Lacra och fungeras som oljeplattformsliknande baser för valfångst. Inspirationen kommer även från valfångststationer som Norge (och andra) i sin tid hade bl.a. i södra delen av Atlanten nära Antarktis.
Ja, har läst trådar om Lobito och Porto Horyni ett par gånger och gillar också idén, men logistiken är definitivt något som behövs jobbas på om det ska fungera. Jag ser nu framför mig Maar Lacras valfångarstationer fulla av professionella vindvävare som febrilt matar tomma vindar genom den syrefattiga miljön (mycket av syret i luften dras söderut till sydpolens eldinferno) för att ens kunda andas ordentligt, och detta har resulterat i att pensionerade valfångarmagiker ofta lever ett lättare liv i Ormsjön eller (mer sällan) Kopparhavet, något som adderat till deras synlighet över Altor. Livet under havsytan har det betydligt lättare då strömmar för med sig syresatt vatten från övriga Altor, men en "viss" värmetålighet krävs förstås. Här har valarna en stor fördel via sitt värmeisolerande späck, men eftersom de inte har gälar är de också mycket sårbara. Intelligentare undervattensliv med gälar kan ha utvecklats i området, och kanske har nordens isherrar sina sydligaste fotsoldater här på botten av en mycket djup ocean.

Niferlänningarna känner förstås till Zyrasz och Mosgilak (men hur, har jag inte riktigt bestämt än - det finns dock ormliknande människor i djungelområdet mellan Mosgilak och Jurona som förmodligen har stannat och blandats upp efter Niferlänningarnas flykt söder om Drakryggen från Efarierna), och möjligen gör även Solunas alver det. Har Tevatenu satt ner foten emot Altors elementarer och givit silveralverna en uppgift? Samarbetar de med arkipelagernas drakar på något vis? Kanske alverna faktiskt VAR uppblandade med Niferlänningarna i tiden runt folkvandringarna, men att Tevatenu blev fly förbannad över att de blandade sig med Zyrasz och således har givit alverna ett uppdrag att kontrollera situationen? Det förklarar åtminstone väl varför gråalverna skulle finnas i haven runt södra Samkarna och knyter ihop historien om de södra delarna av de båda kontinenterna på ett hyfsat intressant vis.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9065
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Niferland

Inlägg av birkebeineren »

Dretski skrev: 2024-04-28 12:43Har de då kanske bytt till sig kunskaper av gråalverna? Jag skulle kunna tänka mig att det finns några gamla DNA-markörer här och var annars, inte så att folkslagen är näst intill utbytbara halvalver men att livslängden är markant utökad till kanske 200-300 år och vissa alviska attribut kan skådas i folkslagets seder och vanor, såsom vindväveriet? Skulle nog gärna vilja att Thelgul är del i en konflikt och har kilat sig in mellan två gamla folkslag som en sten i skon. Jag har för övrigt en annorlunda idé om kartan än Adragoor, snarlik men ändå inte. Det finns ett mycket stort skogsområde mellan bergen (i ungefär samma storlek som Morginnerskogen) och det finns plats för ett alvrike som inte blivit uppätet av bitare under konfluxen. Gråalverna skulle som sagt få sitt liv mycket lättare om de inte behöver passera söder om Soluna jämt och ständigt också, jag tänker mig någon form av mötesplats här. Det enda vi känner specifikt till är väl annars deras hamn i Amon-Taris, här finns det en till passande plats på behörigt avstånd utan att behöva spy ut gråalver över hela kartan.
Viss påverkan från alvisk kultur kan ju också synas i seder och vanor utan att folkslagen har blandat blod. Oavsett så tycker jag det kan få finnas kopplingar mellan Niferland och alver från centrala Soluna söder om Thelgul. Detaljerna får gärna Adragoor som skrivit om Thelgul också vara med på att utveckla. En eventuell konflikt om staden Aghadûr är absolut en möjlighet, eller en annan alvhamn.

Att segla runt södra Soluna borde vara nästan omöjligt pga värmen även för alver så en väg genom, och under, centrala delen av kontinenten låter mer troligt. Och spännande! :)
Dretski skrev:Ja, har läst trådar om Lobito och Porto Horyni ett par gånger och gillar också idén, men logistiken är definitivt något som behövs jobbas på om det ska fungera. Jag ser nu framför mig Maar Lacras valfångarstationer fulla av professionella vindvävare som febrilt matar tomma vindar genom den syrefattiga miljön (mycket av syret i luften dras söderut till sydpolens eldinferno) för att ens kunda andas ordentligt, och detta har resulterat i att pensionerade valfångarmagiker ofta lever ett lättare liv i Ormsjön eller (mer sällan) Kopparhavet, något som adderat till deras synlighet över Altor. Livet under havsytan har det betydligt lättare då strömmar för med sig syresatt vatten från övriga Altor, men en "viss" värmetålighet krävs förstås. Här har valarna en stor fördel via sitt värmeisolerande späck, men eftersom de inte har gälar är de också mycket sårbara. Intelligentare undervattensliv med gälar kan ha utvecklats i området, och kanske har nordens isherrar sina sydligaste fotsoldater här på botten av en mycket djup ocean.

De niferländska valfångarna är tänkt använda Porto Horyni som plats att sköta logistiken till och från flottorna. Ser före mig goda kontakter mellan Felicien och Niferland. Felicierna är här av religiösa skäl, niferlänningarna av ekonomiska.

Att vindmagiker här har en svår uppgift låter helt rätt. Den vindfattiga Ormsjön blir rena lekstugan jämfört med det vinddöda Maar Lacra.
Dretski skrev:Niferlänningarna känner förstås till Zyrasz och Mosgilak (men hur, har jag inte riktigt bestämt än - det finns dock ormliknande människor i djungelområdet mellan Mosgilak och Jurona som förmodligen har stannat och blandats upp efter Niferlänningarnas flykt söder om Drakryggen från Efarierna), och möjligen gör även Solunas alver det. Har Tevatenu satt ner foten emot Altors elementarer och givit silveralverna en uppgift? Samarbetar de med arkipelagernas drakar på något vis? Kanske alverna faktiskt VAR uppblandade med Niferlänningarna i tiden runt folkvandringarna, men att Tevatenu blev fly förbannad över att de blandade sig med Zyrasz och således har givit alverna ett uppdrag att kontrollera situationen? Det förklarar åtminstone väl varför gråalverna skulle finnas i haven runt södra Samkarna och knyter ihop historien om de södra delarna av de båda kontinenterna på ett hyfsat intressant vis.
Zyrasz, visst var det ett ormfolk du tänkt dig leva i eller nära Mosgilak?

Alver här nere låter intressant, oavsett hur dessa passas in med de ganska annorlunda förhållandena som finns här...
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 203
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Niferland

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-04-30 13:59 Zyrasz, visst var det ett ormfolk du tänkt dig leva i eller nära Mosgilak?

Alver här nere låter intressant, oavsett hur dessa passas in med de ganska annorlunda förhållandena som finns här...
Stämmer bra, de skulle leva i Mosgilak. Strax norr om Mosgilak tänkte jag lägga in några kallblodiga ormliknande "människor" också, med utgångspunkt från Lobito och längre inlands. Dessa är från början Niferlänningar som flytt söder om Drakryggen men numera har tappat delar av sin mänsklighet.
Skriv svar