Sombatze

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin

Re: Sombatze

Inlägg av Mikael »

Nej, korsande av Soluna via vattenvägar är jag helt emot. Kimzonerna (mfl) har fått acceptera att det enbart går att segla runt Soluna, no shortcuts.
Karavanvägar som korsar är en annan sak. Jag kan något motvilligt acceptera underjordiska floder som endast alverna känner.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev: 2024-09-02 10:00 Nej, korsande av Soluna via vattenvägar är jag helt emot. Kimzonerna (mfl) har fått acceptera att det enbart går att segla runt Soluna, no shortcuts.
Karavanvägar som korsar är en annan sak. Jag kan något motvilligt acceptera underjordiska floder som endast alverna känner.
Håller med. Inga vattenvägar rätt över kontinenten tack. Däremot ett dynamiskt inre Soluna med framför allt icke-mänskliga folkslag. Dvärgar i Gizurbergen var väl givet på förhand. Själv hittade jag på ett rike med djungeljättar (som kanske bokstavligt talat är jättestort) och nu Dretskis alver. Vissa av dessa kanske kan agera mellanhänder i handeln mellan Sombatze och Thelgul?
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev: 2024-08-31 23:09 Försöker förstå Sombatze genom kartritning.Här är första skissen...
...[/img]
Ser ut som en mycket bra början. Helt rätt placcering av det tänkta vätteriket. Gillar den hemliga rutten över Glashavet. :)

Där det absolut borde finnas något söder om Pal-Nok-Sa så kan kanske en av de förstenade skogar som det enligt EA-Kampanj sägs finnas flera av runt om på Altor som ett spår av händelser under Gudarnas vrede? En död stenskog i det annars mycket levande Sombatze?
Adragoor skrev: 2024-08-31 23:39Eller så kanske Abblás är det chabbardiska namnet på Ko-nok-nor eller något? Sombatze är tillräckligt stort för att nästan vara en subkontinent. "Landet" behöver en uppsjö av språk och kulturer för att bli riktigt intressant... Fanns det inte mystiska kungadömen i bergen enligt källorna förresten?
Vi kan låta staden Kon-nok-nor flytta upp till nordspetsen av Heliga bergens udde. Att denna plats där Gudarna finns nära och dessutom Altors största vattenur för avancerad tidmätning råkar vara är placcerad råkar befinna sig precis på ekvatorn gör det svårt att låta bli. Då kan Abblás få ligga kvar som på Spelknepes karta och vara en viktig handelsstad. Namnet Abblás är självklart på chabbardiska som är ett av många språk i Sombatze. Och jag tycker absolut det bör leva chabbarder i riktning av gränsen mot Efaro. Vi vet mycket litet om detta språk som kort nämns i någon källa men här har vi en början.

Det finns enligt EA-Kampanj uråldriga ruinstäder i Solunas inre. Dessutom finns någonstans profeten Golabags grav som en viss person sägs ha hittat... :mrgreen:
birkebeineren
Admin

Mikael skrev: 2024-09-02 10:00 Nej, korsande av Soluna via vattenvägar är jag helt emot. Kimzonerna (mfl) har fått acceptera att det enbart går att segla runt Soluna, no shortcuts.
Adragoor skrev: 2024-09-02 17:39 Håller med. Inga vattenvägar rätt över kontinenten tack. Däremot ett dynamiskt inre Soluna med framför allt icke-mänskliga folkslag. Dvärgar i Gizurbergen var väl givet på förhand. Själv hittade jag på ett rike med djungeljättar (som kanske bokstavligt talat är jättestort) och nu Dretskis alver. Vissa av dessa kanske kan agera mellanhänder i handeln mellan Sombatze och Thelgul?
Underjordiska vattenvägar mellan den stora sjöns östra ände och Solunas kontinent där endast alver kan passera tycker jag kan fungera. Då får vi ett sätt som Tevatenus havslevande barn kan nå och röra sig på även dessa havsområden. Från den solunska sjöns västra ände kan det finnas mindre floder som mynnar ut i Ormsjön. Ormsjön blir annars en blindväg med bara Vägen bort som enda (svårseglade) möjlighet att nå detta havområde.

Kan ni inte se det före er, havgående skepp på väg genom först underjord och sen öken? :)

Men ingen väg för någon annan än alverna (och eventuella RP) tycker jag.
Dretski
Magillersk Fogde

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-09-02 18:05
Adragoor skrev: 2024-09-02 17:39 Håller med. Inga vattenvägar rätt över kontinenten tack. Däremot ett dynamiskt inre Soluna med framför allt icke-mänskliga folkslag. Dvärgar i Gizurbergen var väl givet på förhand. Själv hittade jag på ett rike med djungeljättar (som kanske bokstavligt talat är jättestort) och nu Dretskis alver. Vissa av dessa kanske kan agera mellanhänder i handeln mellan Sombatze och Thelgul?
Underjordiska vattenvägar mellan den stora sjöns östra ände och Solunas kontinent där endast alver kan passera tycker jag kan fungera. Då får vi ett sätt som Tevatenus havslevande barn kan nå och röra sig på även dessa havsområden. Från den solunska sjöns västra ände kan det finnas mindre floder som mynnar ut i Ormsjön. Ormsjön blir annars en blindväg med bara Vägen bort som enda (svårseglade) möjlighet att nå detta havområde.

Kan ni inte se det före er, havgående skepp på väg genom först underjord och sen öken? :)

Men ingen väg för någon annan än alverna (och eventuella RP) tycker jag.
Jag tänkte mig hela tiden detta som ett sätt för (grå-)alverna att ta sig runt världen, något som är ganska väldokumenterat i flera böcker om jag inte misstar mig helt, inte för andra raser. Instämmer helt och vill inte heller se någon större handelsrutt eller liknande gå tvärs över kontinenten.
birkebeineren
Admin

Fortsätter diskussionen angående sjön i tråden för Soluna: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 288#p53288
Snibben
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Snibben »

Dretski skrev: 2024-09-02 22:30 Jag tänkte mig hela tiden detta som ett sätt för (grå-)alverna att ta sig runt världen, något som är ganska väldokumenterat i flera böcker om jag inte misstar mig helt, inte för andra raser. Instämmer helt och vill inte heller se någon större handelsrutt eller liknande gå tvärs över kontinenten.
Nja, så värst väldokumenterat är det inte någonstans.

I monsterboken beskrivs att gråalverna lever på de öppna haven där de seglar sina skepp byggda av det havslevande trädet havslind. I Monsterboxen har man gjort om det något till att gråalverna sammanflätar havslindarna till flytande öar där de spänner upp segel mellan trädens stammar. I bägge fallen beskrivs också hur gråalverna inte gärna går iland eller har mer än nödvändig kontakt med andra intelligenta raser förutom ävfolk och intelligenta delfiner.

I Ereb Altorboxen beskrivs de inte mycket mer än att det finns grundegenskaper och särskilld förmåga. Det mesta som finns om gråalevrna i Ereb Altor kommer från Kopparhavets Kapare. Där kan vi läsa att gråalverna kommer på besök i kopparhavet men oftast inte särskillt långt in. Det östligaste man sett ett gråalvsskepp är Enios sund (mellan Felicien och Efaro). Deras naturliga hemvist är Västerhavet eller för att citera KK: "De är havets väktare och lever i harmoni med naturen som råder på de stora oceanerna."

I Aidne finns även en koloni i på öarna i Faltraxbukten. Hur det ser ut i Trakoriensuiten är jag osäker på men å andra sidan ligger Trakorien i Västetrhavet.

Sinkadus 24 beskriver också en Gråalv som blir Drakmästare. Hon lämnar dock ämbetet och återvänder till sin stam.

Från det här kan vi dra oss till att Gråalver inte är handelsmän eller upptäckresande. De seglar på Västerhavet för att fullgöra det uppdrag de fått av Teventenu, Moder Jordgudinnan, i samma anda som grottalverna gör i underjorden, silveralverna i skyn och skogsalevrna i skogen. Jag tycker därför att de blir konstigt att gråalverna tar sig ned i några underjordiska vattenvägar där de inte längre kan segla. Vill man till Valgusjön åker man helt enkelt västerut - alverna lever väldigt länge och behöver inte fundera på den tid det tar och de vet hur man lever av havet och kommer inte heller behöva proviantera.

P.S. kanske mer för tråden om Ormsjön men med tanke på hur vindfattig det havet (och Maar Lacra) är så undviker nog gråalverna att åka dit. Ormsjöns vindvävare behöver nog vara väldigt skickliga och kunniga för att att faktiskt få något gjort. Magi som vindvävning och vindkontroll fungerar bara som att förändra vindens styrka eller riktning och kan kräva väldigt många effekter för att faktiskt göra något. Undantag skulle möjligen vara besvärjelsen Runvind som faktiskt verkar skapa en magisk vind ett tag. I Ormsjön är de flesta fartyg galärer enligt Ereb Altorboxen och Krilloan även om Kopparhavets kapare säger att mulettor skulle vara den vanligaste typen.
birkebeineren
Admin

Svarar på ovanstående i Soluna-tråden: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 293#p53293
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

Hrieton, sittande stormogul i Sombatze. Källa, Altors Baksida s.34
birkebeineren
Admin

Även om vi inte vill använda Altors baksida som källmaterial funkar det namnet Hrieton för mig. Eventuellt kan det sombatzifieras till att låta så som hur vi vill att sombatziska språket låter. Detta språk vet vi dock ingenting om förutom stadsnamnen som hittils är påhittade och att åtminstonde huvudspråket i Sombatze tillhör östgolwyndiska i Golwyndiska språkfamiljen. Då Enki, Marduk och de andra Gamla gudarna från golwyndakulturen fortfarande dyrkas i Sombatze kan språkkopplingar och likheter även inspireras från deras namn. Hrieton kan också vara namnet på stormogulen på ett av fler språk i Sombatze.

Det jag själv tänkt kring Sombatze och sombatzierna avseende språk (och kultur) är att det finns minst två språkfamiljer, båda med lång historia. Ett härstammar från golwyndakulturen och ett från någonstans i Solunas inre djungler. Folket som ursprungligen talade "djungelsolunska" utgör idag majoritetsbefolkningen i Sombatze men de har helt eller delvis bytt språk till "golwyndiska". Det finns också en liten minoritet i Sombatze, de såkallade palofariterna, som enbart talar en gammal/klassisk form av golwyndiska. Detta är dock gamla idéer som nu fick aktualitet så jag ber om att få leta lite i gamla notater innan jag berättar mer. Det hela borde ändå gå att passa in med nya idéer och utvecklingar. Chabbardiska uppe i nordväst kan fint passas in med det jag tänkt.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: 2024-09-04 12:20 Även om vi inte vill använda Altors baksida som källmaterial funkar det namnet Hrieton för mig. Eventuellt kan det sombatzifieras till att låta så som hur vi vill att sombatziska språket låter. Detta språk vet vi dock ingenting om förutom stadsnamnen som hittils är påhittade och att åtminstonde huvudspråket i Sombatze tillhör östgolwyndiska i Golwyndiska språkfamiljen. Då Enki, Marduk och de andra Gamla gudarna från golwyndakulturen fortfarande dyrkas i Sombatze kan språkkopplingar och likheter även inspireras från deras namn. Hrieton kan också vara namnet på stormogulen på ett av fler språk i Sombatze.

Det jag själv tänkt kring Sombatze och sombatzierna avseende språk (och kultur) är att det finns minst två språkfamiljer, båda med lång historia. Ett härstammar från golwyndakulturen och ett från någonstans i Solunas inre djungler. Folket som ursprungligen talade "djungelsolunska" utgör idag majoritetsbefolkningen i Sombatze men de har helt eller delvis bytt språk till "golwyndiska". Det finns också en liten minoritet i Sombatze, de såkallade palofariterna, som enbart talar en gammal/klassisk form av golwyndiska. Detta är dock gamla idéer som nu fick aktualitet så jag ber om att få leta lite i gamla notater innan jag berättar mer. Det hela borde ändå gå att passa in med nya idéer och utvecklingar. Chabbardiska uppe i nordväst kan fint passas in med det jag tänkt.
Altors baksida har vi väl hela tiden använt för materialet om västra Altor, däremot har vi struntat i referenser till vad som händer efter år 610.

Att de största dialekterna kommer från golwyndiska låter utmärkt. Att tänka på är att detta språk ska vara besläktat med både furgiska och fornkrunska och i förlängningen även jori. Det får därför inte vara för olikt sina släktingar i struktur (även om man tagit in lånord från andra språk under tidernas lopp. Chabbardiska föreslår jag är besläktat med efariska dialekter och minner om skövlingen av Sombatze på 1000-talet f.O.

För övrigt undrar jag om inte städerna söder om Wogwa från början är kolonier som senare blev inkorporerade som de jure delar av Sombatze.
birkebeineren
Admin

Som sagt, vi kan för min del gärna spika namnet Hrieton.

Att furgiska, fornkrunska och sombatziska har strukturella likheter låter rimligt. Sen har språken påverkats av olika andra språk. Att chabbardiska kommer från Efaro låter bra. Det finns sen troligen flera språk i det rätt stora Earo också.

Att områden söder om Wogwa är inkorporerade kolonier passar bra. Sombatze har en lång historia.
birkebeineren
Admin

Majoritetsbefolkningen i Sombatze ser jag före mig som den som kort beskrivs i Krilloan-modulen, dvs mörkhyade människor med brunt krulligt hår och bruna ögon tillhörande vad som grovt grupperas som "solunska djungelfolk" (i motsättning till "solunska ökenfolk"). Detta kan mycket väl vara lärde beteckningar använda i Ereb och inte nödvändigtvis stämma med faktisk släktskap. Dessa sombatzier verkar också utifrån grundegenskaperna som anges vara lite kortare och kraftigare än genomsnittsmänniskor.
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Jag har alltid föreställt mig Sombatze som en "afrikansk" högkultur, med fokus på kunskap och fredliga relationer med sina mer aggressiva grannar. Vacker antik arkitektur, rikedom, bibliotek och filosofiskolor. Långa flödande klädnader i granna färger. Trots sin fredliga grundinställning har de vassa krigare som skyddar gränserna och jagar slavjägare som vågar röva inom riket.
Snibben
Kardisk Bontisâl

Inlägg av Snibben »

Har för mig att vi diskuterat det här tidigare och den moderna Sombatziska kulturen är en erövrare av den äldre Golwyndiska. Även om sombatzinerna idag är det dominerande folket så lever fortfarande rätt många golwynder kvar längs med sötvattenhavets kuster.

De sombatiska språken är heller inte släkt med golwyndiskan utan det som står i språkträdet är mer en place holder för de golwyndiska språk som talas i norra Sombatze.
Skriv svar