Har inte mycket att skriva än, men bifogar en skiss. (Den får användas i Hakkai PDF:en om det är önskvärt.)
Ansvarig: Mikael
/Spelknepe
Ankor
Ankor
Snygg! Med ankor som denna och Bergtings http://www.rollspel.com/pdf/dod/ankor1_2.pdf kan jag nog hålla mig från att nacka, plocka och mata orcherna med dem. Vilket jag hade stor lust efter alla Kalle Anka ankor som dök upp, som i t.ex. DoD 91. Men som sagt med Fafnirs och Bergtings ankor tycker jag att de är riktigt läckra och har en självklar plats i Ereb.
Snygga ankor
Snygga ankor!!! Bidrar gärna med mina idéer. http://bank.sverok.se/?content=scen&sid=559
Nu när vi ändå är inne på detta område, så kan vi väl lika gärna diskutera sextetterna? Vad jag vet så finns det inte speciellt mycket text om denna organisation. I KK har vi ju lite info, men det måste vi fylla ut en hel del tycker jag. Låta dom vara med bakom kulisserna lite här och var i Ereb! =)
sextetten
Infon om sextetten är begränsad, så här har jag broderat lite...
Sextetten och dess klaner: Sextetten är en kriminell samanslutning av ankor runt Kopparhavet. Den startades dock en gång av vita ankor med svart sinne. Den styrs av sex ankklaner, som understöds av flera mindre, och bedriver förutom den dominerande aktiviteten sjöröveri, också slavhandel, utpressning, kidnappning, häleri, droghandel och spioneri. Organisationen arbetar i det fördolda och få icke-ankor känner till dess existens. De svarta klanerna är kända bland välinformerade sjömän och spioner, men de vita är ännu hemliga. I städer utanför Morelvidyn använder organisationen alltid täckmantlar såsom tvätterier, handelshus eller restauranger. Dess sex styrande klaner är sedan ett par hundra år: Trefot, Svartnäbb, Svarta långskeppens bröder, De Fyras Gäng (härjar i västligaste Kopparhavet och i Västerhavet), Dluring(vit), och Dunfjat(vit).
Ankh-Castellum är världens största och mäktigaste ankstad med 5 000 invånare. År 98 e.O. på en plats vid Krystalernas norra gräns där området möter havet, sedan många hundra år en ankdominerad handelsplats, byggdes stenfortet Ankh-Castellum av en stor klan vita ankor. Staden har kraftigt försvar mot Morelvidynska pirater, djungelfolk och minnet av insektoiderna från söder. Staden styrs idag av Sextettens vita ankklaner, och blir rikt på slavhandel och Sextettens verksamhet runt Ereb.
Sextetten och dess klaner: Sextetten är en kriminell samanslutning av ankor runt Kopparhavet. Den startades dock en gång av vita ankor med svart sinne. Den styrs av sex ankklaner, som understöds av flera mindre, och bedriver förutom den dominerande aktiviteten sjöröveri, också slavhandel, utpressning, kidnappning, häleri, droghandel och spioneri. Organisationen arbetar i det fördolda och få icke-ankor känner till dess existens. De svarta klanerna är kända bland välinformerade sjömän och spioner, men de vita är ännu hemliga. I städer utanför Morelvidyn använder organisationen alltid täckmantlar såsom tvätterier, handelshus eller restauranger. Dess sex styrande klaner är sedan ett par hundra år: Trefot, Svartnäbb, Svarta långskeppens bröder, De Fyras Gäng (härjar i västligaste Kopparhavet och i Västerhavet), Dluring(vit), och Dunfjat(vit).
Ankh-Castellum är världens största och mäktigaste ankstad med 5 000 invånare. År 98 e.O. på en plats vid Krystalernas norra gräns där området möter havet, sedan många hundra år en ankdominerad handelsplats, byggdes stenfortet Ankh-Castellum av en stor klan vita ankor. Staden har kraftigt försvar mot Morelvidynska pirater, djungelfolk och minnet av insektoiderna från söder. Staden styrs idag av Sextettens vita ankklaner, och blir rikt på slavhandel och Sextettens verksamhet runt Ereb.
Eller råttmän, kattmän, vargmän och reptilmän?Boris skrev:Jag undrar vilken gud som skulle vilja skapa ankor
En tanke är att det kan vara hamnbytare som i födseln fastnade i en blandkopp. Det är en himla massa hamnbytare i form av hjortider, svanmöer, hajmän, örnmän och sälingar redan, så varför inte köra på det spåret? Alla är nämligen älvfolk.
Det kanske gör att alverna har större förståelser för dem, inte för att de är djur, utan för att de en gång var släktingar till dem.
Mikael har nämnt guden Mammon i sitt dokument om Samkarna och jag har låtit ankorna i Montagor döpa dom rikas stadsdel till just Mammon. Mammon betyder väl för övrigt ungefär "penningbegär" på svenska.
Jag har inte lagt ut texten som förklarar detta namnval i Hakkaimodulen ännu, men jag tycker det var en ganska bra idé.
Jag har inte lagt ut texten som förklarar detta namnval i Hakkaimodulen ännu, men jag tycker det var en ganska bra idé.
Jag är inte så förtjust i namnet. Kan man inte twista det lite? Mankhmon? Anhk-Ammon? Eller bara kasta om; Ammon, Mommon eller liknande. Jag tycker att Mammon har ett för tungt baggage för att det ska funka som en ankgud i Ereb Altor.Gunther skrev:Mikael har nämnt guden Mammon i sitt dokument om Samkarna och jag har låtit ankorna i Montagor döpa dom rikas stadsdel till just Mammon. Mammon betyder väl för övrigt ungefär "penningbegär" på svenska.