Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
Jo tack jag har sett det. Det kommer säkert krävans en helsikels diplomatisk kompromiss, men jag tror det blir megabra!
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Problemet är kanske att det som skrivits på svavelvinter.nu är en yvigt oklippt äng av ömsom örter ömsom ogräs medan tanken i detta forum är att ordna länderna som strukturerade kolonilotter*. Med andra ord krävs en erfaren, tålmodig och arbetsför trädgårdsmästare för att tukta den trakoriska lägdan.

*Visste ni annars att ordet "kolonilotter" faktiskt är ett låneord från Paratorna? Ursprungligen lottades nämligen farsegels erövrade kolonier ut bland de sju familjerna.

Nu när isen är bruten med Second Life så väntar jag för övrigt på en svensk beskickning i Tricilve. Lars Danielsson tycks vara pigg på dylika ämbeten och kunde vara en lämplig kandidat även om han denna gång bör hålla sig bättre underrättad om vad staden kan vänta i samband med konfluxen. Björn Rosengren är en annan företrädare som visat gott Paratorniskt kynne eller varför inte Laila Freivalds som besitter lämplig social kompetens för huvudstaden. Bland de borgeliga har jag svårare att hitta kandidater, men gamle Fälldin skulle göra succé bland Ranzinermunkarna. Vi har förstås också vår Uppländske landshövding Anders Björck som med lite peruker och smink kunde pryda varje Trakorisk skröna. Eller varför inte en kroppsmålad Ulf Adelsson dansande med pöbeln under frihetsspelen?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
Verkligheten slår fantasin.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Personligen kan jag känna att jag inte vill skriva något som kanske sedan visar sig vara helt främmande jämfört med romanen, som jag ser som officiellt material. En samanställning av vad som hittills skrivits av och/eller fått Ok från MrT tycker jag är en bra start. Nya idéer kan sedan fortsätta poppa upp här, och förhoppningen är ju att MrT då sätter stopp om det börjar fara helt åt helsicke. Väntar med spänning och stort sug på nästa bok.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Berättaren har rätt, och jag tror inte att vi är behjälpta av att betrakta romanen som officiellt material. Som inspirationskälla är den klockren, men den går ju avsikttligt emot mycket av det vi skriver här.

Problemet med Trakorien är att det är en fullt fungarande spelmiljö i sig som snarare hämmas av att placeras på Altor, som jag upplever drivs av andra perspektiv på fanatsy.

Det går säkert att lösa. I min nuvarade kampanj så är det resten av Ereb som får rätta sig efter Trakorien, medan vi närmast måste göra tvärtom här, även om del kompromisser (inte minst när det gäller Klomellien, Magilre och Mereld) är fullt möjliga.

Men det kommer att bli svårt!

Förresten är min kampanjtråd på www.mutant.nu uppdaterad med ett par fula fiskar, som får raugoner att likna artiga knähundar.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Psipo slår precis spiken genom tummen. Vad jag vill tillägga är att det inte spelar så stor roll om det finns flera, motsägelsefulla versioner av Trakorien och händelserna där - jag finner stort nöje i att läsa olika krönikor med helt olika utveckling och för egen del har jag ändå bra koll på vad som är "officiellt" i min värld.

För att bli filosofisk så tvivlar jag på att det finns en objektivt giltig beskrivning ens av vår egen värld. Nuförtiden föredrar jag att läsa några olika partsinlagor hellre än att få en förment objektiv beskrivning när jag vill bilda mig en uppfattning om något.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Att jag ser romanen i stort som officiellt material är en högst personlig åsikt och motivet varför jag inte själv vågar/vill sätta tänderna i min favoritnation. Jag förespråkar inte att det skall gälla för detta projekt. Helst hade jag sett att brior själv skrev, men förstår om det inte blir så. Vi får väl göra så gott vi kan ändå.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag håller som bäst på att skapa mig en bild av Trakorien, alltså en egen bild av riket. 5:e Konfluxen skrapar ju bara ytan och platser som Vulferveden, Skuger, klippan där Röda ögat bor och Tocmerskogen är ju riktigt oländiga platser som säger lite eller inget alls om riket i stort. Vidare erbjuds vi info om Fokalerslätten, Clusta Noba och andra avkrokar. Idag har jag dessutom dammsugit www.mutant.nu ´s forum och hittat en massa spännande som det inte ens andas om i modulerna, många gånger präntat av Eriks egna spänstiga gåspenna. Inte mindre än 10 fullspäckade ark med info!

Jag har, mer eller mindre omedvetet, haft projektet i bakhuvudet och kommit fram till en del vettiga upplägg för att pressa in Trakorien i vårt Ereb utan att ge avkall på något av koncepten.

Jag är medveten om att Alver inte är sammaställt och jag tar inte på mig något alls innan jag avslutat en hel massa projekt men jag känner att jag har fått så mycket kött på benen att jag måste skriva av mig! :)

Så, blir projektledningen stött om jag delar med mig och sammanställer allt detta?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Psipo skrev: Så, blir projektledningen stött om jag delar med mig och sammanställer allt detta?
Hoppas inte det, då får dom smisk :twisted:
det hade varit roligt att kolla vad du har hittat
The Artist Formerly Known as Boris
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Är du tokig Psipo! Klart ingen blir stött. Blir dom så blir det att plocka fram de gamla väderkavrnarna!
Släpp lös!
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Så, blir projektledningen stött om jag delar med mig och sammanställer allt detta?
Självklart inte! :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

psipo skrev:Jag är medveten om att Alver inte är sammaställt och jag tar inte på mig något alls innan jag avslutat en hel massa projekt men jag känner att jag har fått så mycket kött på benen att jag måste skriva av mig!
Äh... kör loss bara...!
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Psipo skrev: Jag har, mer eller mindre omedvetet, haft projektet i bakhuvudet och kommit fram till en del vettiga upplägg för att pressa in Trakorien i vårt Ereb utan att ge avkall på något av koncepten.

Jag är medveten om att Alver inte är sammaställt och jag tar inte på mig något alls innan jag avslutat en hel massa projekt men jag känner att jag har fått så mycket kött på benen att jag måste skriva av mig! :)

Så, blir projektledningen stött om jag delar med mig och sammanställer allt detta?
Bah, vem intresserar sig för alver! Fram med de trakoriska sammanställningarna bara - efter vad jag sett på svavelvinter.nu så är förväntningarna höga.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag intresserar mig för alver :(

Hursomhelst, fram med mer Trakorien! Delegera, sprid ansvaret jag vill se denna maskätna avkrok blomma ut i sin vedervärdiga prakt!

Så vill jag ha lite gratishjälp till mitt SL:ande av Svavelvinterserien också...
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Psipo skrev:

Jag är medveten om att Alver inte är sammaställt och jag tar inte på mig något alls innan jag avslutat en hel massa projekt men jag känner att jag har fått så mycket kött på benen att jag måste skriva av mig! :)
Ja vi väntar på dig :)
The Artist Formerly Known as Boris
Skriv svar