Rustningar

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Rustningar

Inlägg av Rickard »

En utövare av historisk och europeisk strid har hjälpt mig med mina rustningsregler och skrev ihop en text om hur man kan dela in rustningar. Jag blev så förtjust att jag bestämde mig för att använda all hans text, men istället ha det i extramatrialet. Det här är något som man kan använda till vanliga Drakar och Demoner också (rustningsbonus = absorberingsförmåga). Ta gärna en titt och för att det inte ska bli reklam för min sida, så ger jag direktlänken:

http://rpglab.net/edod/filer/rustningar.pdf (5 sidor på totalt 1,80 Mb)

---

För den som vill veta mer om medeltida strid, så kan jag hänvisa till hans två projekt:
Wiki om medeltida stridkonst.
Artikelserie om hur man gör vettiga (~verklighetsförankrade) regler för medeltida närstrid.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Är inte detta på gränsen till regeldiskution? ;)

Aja, ja är inte så förtjust i "verkliga" rustningar då ja ofta tycker dom är ganska tråkiga utseendemssigt.
Det är ju trots allt Fantasy så en riddare ska kunna ha en stor rustning om RPn nu vill även fast i verkligheten skulle den va på tok för rung och otymplig.
Visst ska det inte gå till överstyr men lite kreativfrihet bör finnas.

Ser där att Fjällpansar ej finns i kategorin Långringbrynja lika så i Expertboken.
Är det så att den inte finns i det utförande av någon anledning, svår att tillverka, tung, otymplig?

Jag tycker det är en riktigt snygg variant av rustning och vill gärna att dom ska finnas =)

(längtar efter ett regelforum :shock: )
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Alendor skrev:Är inte detta på gränsen till regeldiskution? ;)
Du var inte ensam om den åsikten. :)
Alendor skrev:Aja, ja är inte så förtjust i "verkliga" rustningar då ja ofta tycker dom är ganska tråkiga utseendemssigt. Det är ju trots allt Fantasy så en riddare ska kunna ha en stor rustning om RPn nu vill även fast i verkligheten skulle den va på tok för rung och otymplig.
Tja, det är väl bara att kategoricera den som en tung rustning i mitt system. De exempel som finns i häftet är bara exempel. Faktum är att jag även har kategoriserat alla vapen i Lätta, Tunga och Dubbelfattade, bara för att skippa alla de här långa vapentabellerna. Vill man ha med sin lochaberyxa, så är det bara att konstatera att det är en dubbelfattad yxa och så är det klart!
Alendor skrev:Ser där att Fjällpansar ej finns i kategorin Långringbrynja lika så i Expertboken.
Är det så att den inte finns i det utförande av någon anledning, svår att tillverka, tung, otymplig?
Båda dessa rustningar finns som exempel på sidan fyra.
Alendor skrev:(längtar efter ett regelforum :shock: )
Den som väntar på något gott...? :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Helt klart intressant, även om jag gillar den generella modellen att mindre täckande rustningar har mindre skydd. Det borde gå att komma undan via effekt/CL-avdrag utan att nödvändigtvis använda träfftabeller.
Skriv svar