Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Mikael skrev: *Vad står det i Sinkadus 3/EA om Caddo avs magiker? Är de välkomna till ön alls, eller får de inte ens landstiga?
"Magiker och trollkarlar är gudlösa varelser som anvarslöst leker med de mäktiga krafter som finns i världen. Om en magiker vill komma med i kyrkan måste han avsvära sig sin konst. Kyrkomedlemmar som ägnar sig åt magi får först en varning. Om de framhärdar bannlyses de. Konsekvensen av denna inställning är att det inte finns några inhemska trollkarlar på Caddo. Och utländska trollkarlar brukar hålla sin sysselsättning hemlig för att undvika att bli utvisade av kantonförsamlingen." - Sinkadus #3, sid 21
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Inlägg av rust »

Även om vi västerlänningar gärna vill tro att alla buddhister strävar efter att nå Nirvana är det snarare så att Himmelriket (eller en bra återfödelse) är målet för ens religionsutövande. Karma, som är bränslet på reinkarnationens motorväg, kan endast samlas i mänsklig form däremot så gör man av med karma (oavsett om det är bra eller dålig karma) i de återfödelseformerna. Det är alltså möjligt att hamna i en Himmel (eller bli en gud) leva där i några tusen år och sedan, när ens goda karma är borta, återfödas som människa igen. Samma sak gäller förstås om man har en massa dålig karma så kan man hamna i ett Helvete under en tid för att sedan återfödas.

Steget mellan en tro på Nirvana och evig vila i ett Himmelrike är ganska kort, själva idén om Nirvana är ju i sig svår att förstå för vanligt folk (för lärda också skulle jag tro) så det är rätt enkelt att föreställa sig hur en nirvana-lära (den dalkiska Vägen) misstolkas utav massorna och anpassas för andra samhällen. Jag skulle nog tro att de religiöst skolade i Aidne är medvetna om de texter (textställen) som stödjer nirvana-tanken men väljer att inte fokusera på det då idén är alltför svårgripbar för allmogen. Istället så har man lanserat något som liknar "Rena landet-buddhism" dvs. att de goda hamnar i en Himmel tills Odo har återfötts och kan hjälpa alla till Upplysning. I Aidne-skolan så är förtröstan på Odos ankomst ett viktigt inslag.

Jag föreställer mig att den dalkiska Vägen är mer ursprunglig och mer individuell. Prästerskapets roll (om nu det ens finns ett prästerskap i den rätta meningen) är mer i linje med religiösa lärare och föredömen än auktoriter. Jag kan tänka mig att Aidne-vägen tillskriver sina munkar och präster stor roll som förmedlare av god karma, deras böner, offer och allmänna rättlevnad ökar allas karma. Det är därför viktigt att stöda det lokala templet (klostret) med gåvor och annat så att de bedjande kan fortsätta med sitt värv. Upplysta män (kanske kvinnor?) kan välja att stanna kvar som heliga män och tillskrivs undergörande förmågor, deras förböner är särskilt förtjänstskapande...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker mig fått svar på mina frågor, med undantag av vad en Kres-bontisal är.
Några kommentarer eller idéer kring orden?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Kyrkor och tempel

Inlägg av Peter »

Hur ser Lysande Vägens (olika) tempelbyggnader ut? Katedraler, stortempel och helgedommar: hur är de uppbyggda, vilka arbetar där, vilken roll har de i samhället.

Och mer allmänt: vilka församlingar finns? Till vem vänder sig den enkle bonden för sina religiösa ceremonier? Etc etc
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

e.g.

Inlägg av Peter »

Dalkiskt bytempel
Dessa vitkalkade, fyrkantiga byggnader fläckar den dalkiska landbyggden som korinter på en smörpaj. De högt belägna fönstren släpper in middagsljuset, och badar det kala innanmätet i dagsljus lagom till zenitbönen. Takets kopparkupol är inte massivt, likt de stora katedraltemplens, utan plåttäckt trä. Den glimmar likaväl som en fyrbål i solgasset. Innanmätet består av ett mattäckt golv, och på östanväggen en bönestol i snidat trä. Takranden bärs upp av fyrkantiga pelare, inte kontinentens runda och smyckade kolosser, utan enkla stöttor. Hela rummet doftar av rökelse från det stora bronskaret i tempelrummets mitt.

Bytemplet sköts av byprästen, den ensamme föreståndaren, predikaren och själslige rådgivaren i byn. Men varje bybo gör med glädje dagsverken och tjänster vid sitt älskade tempel.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Sweet! Känns lite spartanskt och stilrent.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kan inte annat än att hålla med Spelknepe, trevlig text om dalkiska bytempel Peter.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tackar för de vänliga orden både Spelis och Bergis :) Vad är er syn på Lysande Vägens församlingar och tempel?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Min syn på den Lysande Vägen... har faktiskt inte funderat så mycket kring den Lysande Vägen, men fastlandsgrenen som är den man varit mest i kontakt med under sina äventyr i Ereb har jag och de spelledare som jag spelat med sett som mer katolsk inspirerad och det är kanske inte så konstigt med tanke på Aidneboken. Iaf gillar jag det jag läst här på forumet om den Lysande Vägen, med den dalkiska grenen som lite mer mystisistisk och familjär i kontrast till den mer strikta, hårda aidneskolan. Att detta visat sig i arkitekturen skulle ju också vara trevligt. Man kan kanske tänka sig fastlandstemplen/kyrkorna som mer strikta, hårda och svulstiga i jämförelse med de dalkiska som är mer sparsamt utsmyckade men med rundare former och kanske inte lika storslagna som byggnaderna på fastlandet. Sen kanske det kan vara vanligare med små helgedomar på Caddo där en eremit håller till och kontemplerar över tillvaron, kanske är det vanligt med pelarhelgon på Caddo?
Iaf ser jag fastlandsgrenen som mer hierarkisk än dess dalkiska motsvarighet.
Lite små fundringar som det inte lagts så mycket grunnande på, men kanske något...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Börjar gilla hur Den Lysande Vägen utvecklas här, med mera kött på benen blir det inte bara katolska kyrkan i fantsytappning.

I Krilloan-modulen beskrivs, åtminstonde översiktligt, LVs två helgedomar i staden; både arnoernas och pendonernas (för att använda dessa termer).

När det gäller Karl Swärd och hans Orden tycker jag vi spikar detta!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra tempelbeskrivningar. LV kan bli en fantastiskt bra artikel tror jag, och ett riktigt kollektivt arbete.
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Inlägg av rust »

Bra tempelbeskrivning! Fick sköna vibbar direkt... (Pelerhelgon är ett måste på Caddo)

Jag skulle gärna se till att finns olika religiösa experter att vända sig till, detta faller kanske lite utanför trådens ämne. Jag tänker t.ex. på Burma, ett land som man ofta tänker på som dominerat utav teravada-budhismen och dess klosterliv men som ändå har många andra religiösa institutioner/experter att välja mellen. Att säga att de tillhör en annan religion är lite magstarkt, de är ofta mer eller mindre direkt knutna till den budhistiska föreställningsvärlden men agerar utanför klostren och skriftlärda. Ett dåligt expempel är svensk folktro som ändå måste sägas tillhöra de kristna svenskarnas "religion" även om det faller utanför kyrkans domäner. Den vigda jordens krafter, blommar som växer på kyrkogården, allt är ju kristet men inte kyrkligt.

Hur fungerar det med magi, alkemi och folktro i en LV-kontext. Vad toleras och inte toleras? Särskilt om Aidne-skolan vara så autokratisk som den beskrivs i Aidne-boken så borde de flesta av dessa fenomen vara mer eller mindre kopplade LV-föreställningsvärld. Vore intressant att låte byprästen stå i bakgrunden på någon festival medan ett medium blir besatt utav en solande och sprider välsignelser och mirakel. Resande präster med tvivelaktig bakgrund som säljer underverk? Gamla gummor som gör helande brygder med hjälp utan heliga ramsor?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Arnoer och Pendoner = för att förenkla har jag låtit nyjorerna i Jorpagna benämna de två vägarnas anhängare med dessa namn.
Liten fundering kring dessa indelningar, hur kommer det sig att de kallas just pendoner? Med tanke på att fastlandsgrenens exark huserar i Ekeborg kanse något namn med anknytning till denna stad hade varit mer lämpligt? Eller kanske vi skall försöka komma på namn som inte ger associationer till specifika städer utan till de olika grenarnas egenheter, vad det nu skulle vara?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hoppsan det har du ju rätt i, han sitter väl i Ekeborg.
Arnoer och Aidnoer? :?

Nya namn välkomnas.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Förslag:

Fastlandska - Ortodoxa

Aidniska - Dalkiska

Echtiska - Dalkiska
Skriv svar