Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

En väldigt enkel lösning, som hade gjort mig (och säkerligen Alendor) nöjd är att skriva en enkel liten text i stil med:

"...människorna kallar ibland vissa alver för "högalver", som har växt fram från en grupp arroganta alver. Även skogsalverna har fått sitt enkla namn av den anledningen att de håller till i skogar, men för alverna är det inte lika enkelt..."

Alltså, nämna dessa "raser" i all hast och visa för läsarna att vi har HAFT "raserna" i tanke, vad vi har gjort med dem och inte mer än så...

Ta nu inte detta fel. Jag vill inte förändra något, jag vill bara att de ska omnämnas, även om det är ett påhitt från människorna som inte behöver tas på så mycket allvar.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:En väldigt enkel lösning, som hade gjort mig (och säkerligen Alendor) nöjd är att skriva en enkel liten text i stil med:

"...människorna kallar ibland vissa alver för "högalver", som har växt fram från en grupp arroganta alver. Även skogsalverna har fått sitt enkla namn av den anledningen att de håller till i skogar, men för alverna är det inte lika enkelt..."

Alltså, nämna dessa "raser" i all hast och visa för läsarna att vi har HAFT "raserna" i tanke, vad vi har gjort med dem och inte mer än så...

Ta nu inte detta fel. Jag vill inte förändra något, jag vill bara att de ska omnämnas, även om det är ett påhitt från människorna som inte behöver tas på så mycket allvar.
Tack för det.
Mer än så ber ja inte om.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:En väldigt enkel lösning, som hade gjort mig (och säkerligen Alendor) nöjd är att skriva en enkel liten text i stil med:

"...människorna kallar ibland vissa alver för "högalver", som har växt fram från en grupp arroganta alver. Även skogsalverna har fått sitt enkla namn av den anledningen att de håller till i skogar, men för alverna är det inte lika enkelt..."

Alltså, nämna dessa "raser" i all hast och visa för läsarna att vi har HAFT "raserna" i tanke, vad vi har gjort med dem och inte mer än så...

Ta nu inte detta fel. Jag vill inte förändra något, jag vill bara att de ska omnämnas, även om det är ett påhitt från människorna som inte behöver tas på så mycket allvar.
Vad ska vi kalla äventyrslystna alver? Vad ska vi kalla påhittiga alver? Vad ska vi kalla sorgsna alver? Raser efter personlighet är en dålig idé och varför ska människor ens ha ett namn för Högalver? De undviker ju intensivt all kontakt med andra. Alendors Högalv är ett påhitt i deras spelgrupp som de tycker om, men har inget stöd i de officiella källorna. Varför ska vi rätta oss efter husregler?

Det finns arroganta alver.
Det finns makthungriga alver.
Det finns alver som söker efter rikedom
Det finns introverta alver.
Det finns alver som aktivt isolerar sig.
Det finns alver som gör precis vad fan ni vill att de ska göra...

Hur kan du säga att jag inte gör de som vill åt det nöjda? Bara för att etiketten är borta? Nej, jag tänker inte skirva att människor har ett namn för en udda och ovanlig företeelse som dessutom krockar med sig självt. Konceptet finns kvar. Nöj er med det eller återgå till det gamla.

Alltså, alver kommer att beskrivas generellt och regionalt. Punkt. Vill ni ha rasindelningar så spelar det ingen roll, för jag tänker inte skriva det.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag säger inte att vi ska skriva nå om varje personlighet.
Men rasen Halvalv finns ju i Spelet Drakar och Demoner, här finns den inte alls. Inte ens en fotnot att det överhuvud taget skulle finnas.
Jag förstår och gillar att ni inte vill beskriva alverraser.

Men ni beskriver ju do olika människoraserna och hur deras sätt varierar i olika länder, varför inte göra samma sak med Alver?
Det finns ju trots allt olika "raser" av alver.
Ni beskriver ju mörkeralver som något som har vänt ryggen Moder Jord och är Annorlunda än Vanliga alver. Högalver skiljer sig lika mycke från vanliga alver som Mörkeralver men dom nämns inte alls.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

* Vi beskriver spelvärlden Ereb Altor, inte spelet Drakar och Demoner. Inte heller gamla Ereb Altorboxen gick igenom allt som nämnts i regelboken

* Vi beskriver inga människoraser? Var ser du det? I Ereb Altor liksom i verkligheten finns det inte skilda människoraser.

* Blodsalverna är ett unikt koncept eftersom de vänt ryggen åt Tevatenu, ingen annan "alvras" från de gamla modulerna har den konceptuella styrkan - de är bara "ännu en alvgrupp, fast i grottor/på sjön/i stan" etc
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Alendor skrev: Men ni beskriver ju do olika människoraserna och hur deras sätt varierar i olika länder, varför inte göra samma sak med Alver?
Det är exakt det jag gör. Om du med rasaer menar kulturer och regionala yttringar.
Alendor skrev:Det finns ju trots allt olika "raser" av alver.
jag vet inte vad du menar med "raser" men nej, det finns det inte.
Alendor skrev:Ni beskriver ju mörkeralver som något som har vänt ryggen Moder Jord och är Annorlunda än Vanliga alver. Högalver skiljer sig lika mycke från vanliga alver som Mörkeralver men dom nämns inte alls.
Mörkeralver utgick och blodsalver blev kvar. Högalver finns i två tappningar och den ena (som du pratar om) påminner väldigt mycket om Mörkeralven. Den andra högalven finns kvar i form av De förstfödda.

Som jag förstår det så är du inte ute efter personligheten utan etiketten? Du bryr dig inte om ifall du kan spela en alv som är precis som din Högalv om du inte får skriva "högalv" i det lilla fältet "ras" på ditt rollformulär. Om det är så kan jag inte hjälpa dig.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Då har ja totalt missat poängen med denna sida och dess wiki.
Jag trodde att det skulle va ett uppslagsverk för Ereb Altor, för spelare som vill spela det spel som världen Ereb Altor skapades för.
Men men, då ska ja skära ner på inlägg då det ja säger grundar i att det finns Regler för världen Ereb Altor om det så må vara Drakar och Demoner, Expert eller -91.
Jag ville som spelare hitta mer utförlig information om länder och dess invånare än vad som finns i de böcker och tillbehör som finns till Drakar och Demoner.

Bra att du har rättat mig.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Alendor skrev:Då har ja totalt missat poängen med denna sida och dess wiki.
Jag trodde att det skulle va ett uppslagsverk för Ereb Altor, för spelare som vill spela det spel som världen Ereb Altor skapades för.
Men men, då ska ja skära ner på inlägg då det ja säger grundar i att det finns Regler för världen Ereb Altor om det så må vara Drakar och Demoner, Expert eller -91.
Jag ville som spelare hitta mer utförlig information om länder och dess invånare än vad som finns i de böcker och tillbehör som finns till Drakar och Demoner.

Bra att du har rättat mig.
Du får gärna fortsätta det här resonamnget i en annan tråd, för jag tycker inte att du har helt fel, men inte heller helt rätt. Projektets syfte kan te sig oklart speciellt när det finns interna falanger (:) ) som tycker lite olika om en del. men som sagt, det är ämne för en annan tråd.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Fortsätta med det här resonemanget är ju meningslöst verkar det som då ni redan har bestämt att det ej finns nå raser i "erat" Ereb Altor
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Alendor skrev:Fortsätta med det här resonemanget är ju meningslöst verkar det som då ni redan har bestämt att det ej finns nå raser i "erat" Ereb Altor
Resonemanget kring projektets syfte alltså. Det var ju det du pratade om i den posten jag citerade...
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Då bör ju all diskussion upphöra tills projektets syfte är klart och förstått av alla delaktiga? Eller iaf dom olika Folkslagen efter som det är där vi verkar splitrade.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Alendor skrev:Då bör ju all diskussion upphöra tills projektets syfte är klart och förstått av alla delaktiga? Eller iaf dom olika Folkslagen efter som det är där vi verkar splitrade.
Som sagt, en annan tråd.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Alendor skrev:Då har ja totalt missat poängen med denna sida och dess wiki.
Jag trodde att det skulle va ett uppslagsverk för Ereb Altor, för spelare som vill spela det spel som världen Ereb Altor skapades för.
Men men, då ska ja skära ner på inlägg då det ja säger grundar i att det finns Regler för världen Ereb Altor om det så må vara Drakar och Demoner, Expert eller -91.
Jag ville som spelare hitta mer utförlig information om länder och dess invånare än vad som finns i de böcker och tillbehör som finns till Drakar och Demoner.

Bra att du har rättat mig.
Jag skulle vilja be dig att se det på ett annat sätt. Forumet och Wikin är arbetsmaterial för att senare skapa en jätte-PDF med Ereb Altor. Jag tycker du ska fortsätta skriva och tycka till då alla åsikter är välkomna och bör reflekteras. Sen kan vi kanske inte få allt precis som alla vill ha det här men det är en av smällarna man får ta när så många viljor ska samsas.
Du säger att du vill hitta mer utförlig information om länder och dess invånare och det kommer du tveklöst att få. Du kanske inte får den detaljrikedom du vill om alla saker men du får en bra grund där du själv kan finslipa de detaljer som du vill ska vara i "ditt Ereb". Var och en väljer ju vad man vill ha med i slutet av det färdigställda materialet.
Nu skriver Psipo om alver och gör det ganska generellt om man ser på indelningen av olika alvers speciella levnadsförhållanden men inget hindrar dig från att använda hans material och sedan tillsammans med det som skrivits i Monsterböcker och Monsterboxar mm skapa din egen Alvmodul. Gillar du sedan inte det han skrivit för att det blir för ospecificerat så är det ju bara att ignorera det.

Men viktigast av allt - sluta inte skriva inlägg för den skull! Fortsätt att tycka och skapa ... :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Det finns endast "Alver" som varelse, de är inte fördelade på olika "raser". Jag håller med om det. Alverna är fördelade i olika regioner (länder) som exempelvis Goiana och Landori. Det är detta som kommer att beskrivas av Psipo.

Men jag håller i viss mån med Spelknepe att det i beskrivningen kan finnas nämnt att människor i ErebAltor ibland tror att det finns olika sorters alver som Skogsalver etc. Att detta inte är sant sett ur alvsynpunkt är en annan sak. Att jag säkerligen inte kommer få gehör för detta av Psipo är också tämligen klart. :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Svar Psipo

Inlägg av Fraxinus »

Angående mitt tidigare inlägg om halvalver så är jag helt på det klara med alvernas själar etc. Vad jag ville komma åt är att jag har svårt att se att det kan skifta mellan barn till barn om man får alvsjäl eller människosjäl. Som jag ser det är att alla så kallade halvalver människor men har ärvt vissa egenskaper från sina alviska föräldrar
Senast redigerad av Fraxinus den 2007-06-05 13:48, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar