Övriga Folkslag

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Raser

Inlägg av Psipo »

Boris skrev:Det jag skulle vilja se är inte en massa underraser till tex. alver typ havsalver(gråalver) utan mer ut av kulturella skillnader mellan dem beroende på var dom bor och sånt
och man skulle göra lite fler raser lite mer spelvänliga beskriva svartalfers kultur och sånt.
Jag vet inte. Vissa tycker jag har sin plats men bergsalver, hästalver (eller vad snedträffen kallades, Najir?), blodsalver och säkert några till var helt klart överflödiga. Frostalver är min personliga favorit, men även havs/gråalver högalver oc givetvis skogsalver har sin plats i världen. Om de sedan är subraser eller bara geografiskt/kulturellt åtskilda behöver vi inte ta ställnin till alls väl?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag har alltid uppfattat det som att "underraserna" till alver som du pratar om är just kulturella skillnader... och att alver är en av "raserna" inom gruppen älvfolk. De andra är bl.a. älvor, nymfer etc.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Raser

Inlägg av Hans »

Psipo skrev:
Boris skrev:Det jag skulle vilja se är inte en massa underraser till tex. alver typ havsalver(gråalver) utan mer ut av kulturella skillnader mellan dem beroende på var dom bor och sånt
och man skulle göra lite fler raser lite mer spelvänliga beskriva svartalfers kultur och sånt.
Jag vet inte. Vissa tycker jag har sin plats men bergsalver, hästalver (eller vad snedträffen kallades, Najir?), blodsalver och säkert några till var helt klart överflödiga. Frostalver är min personliga favorit, men även havs/gråalver högalver oc givetvis skogsalver har sin plats i världen. Om de sedan är subraser eller bara geografiskt/kulturellt åtskilda behöver vi inte ta ställnin till alls väl?
Det jag kanske menar är tex. frostalver inte ska kallas frostalver utan efter det geogrfiska område de lever i och att det inte är någon direkt skillnad på dom och skogsalver siffermässigt (jag vet att det skulle skippas men det spelar roll tycker jag) Den enda skilnaden skulle vara lite ljusare hy. lite mer som olika människokulturer

Detta gäller förstås dvärgar också

Men hursomhaver det spelar ju ingen roll det är ju inte jag som skriver
om dom och ni gör ett toppen jobb
tjohej
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag har väl inget direkt emot att dom har samma grundegenskaper. Men det är ju egentligen en regelfråga, som för närvarande är ganska ointressant. Kan vi snälla ta bort Injir, Blodsalver, Havsalver, Ljusalver och endast ha kvar Skogsalver, Gråalver, Grottalver, Mörkeralver, (Högalver?) och Frostalver?

Högalverna ställer jag mig lite tveksam till. Svårt att göra någonting vettigt med dom. Meen...om man drar ner på deras storlek och visdom så att dom blir möjliga för en SL att spela så kanske.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Igrunden fanns det väl bara alver och sen splittades dom av olika anledningar

Det man borde fråga sig är var finns det alver och varför och hur har dom påverkats
av sin miljö
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker inte att vi ska ha de olika "sub-raserna" som raser i sig själva.

Det ska finnas alv, dvärg, halvlängsman, orch. Det som skiljer dem ska inte vara grundegenskaper. Det ska vara kulturella skillnader och kanske mindre fysiska egenskaper som de har anammat genom alla år i sin miljö.

T.ex. Frostalver är alver, men de kallas för Frostalver för att de kommer från de arktiska områdena. Tack vare sin vistelse i denna miljö så får de + på FV på olika färdigheter. De har kanske högre motståndskraft mot kyla... men i grund och botten är det endast "alv".

Mörkeralv och Högalv gillar jag inte alls eftersom det har tillkommit i senare officiella produkter samt känns som en rip-off till Dark-Elves (Dungeons & Dragons/Warhammer) samt Highelf (Warhemmar).
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Låter ungefär som jag tänker
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Jag håller med Boris och Spelknepe i detta fall.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Visst, mörkeralver kan vi också ta bort. Visst, endast kulturella skillnader. Men jag vill ändå att dom hålls isär.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Kan man inte bara göra så här: Alver från bolibompaskogen(typ) är si och så
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Tycker defenitivt att vi ska behålla alverna från bollibompaskogen! :lol:

Nä, man allvarligt talat. Ehm...jo! Problemet med det är att olika alvslag kan existera på samma plats. T ex skogsalver i träden och grottalver i bergen. Vilka naturligtvis har ganska olika kultur och utseende. Varför inte kalla dom för skogsalver och grottalver då? Sen att man som fördomsfull ereb kan kalla dom för alver i det-där-området är en annan sak enligt mig.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Gunther skrev:Tycker defenitivt att vi ska behålla alverna från bollibompaskogen! :lol:

Nä, man allvarligt talat. Ehm...jo! Problemet med det är att olika alvslag kan existera på samma plats. T ex skogsalver i träden och grottalver i bergen. Vilka naturligtvis har ganska olika kultur och utseende. Varför inte kalla dom för skogsalver och grottalver då? Sen att man som fördomsfull ereb kan kalla dom för alver i det-där-området är en annan sak enligt mig.
Jag tror nog att det är folk från ereb som kallar dom grottalver o dyl
medans alverna nog hellre skulle kalla sig bolibompaalv
Typ trakorier kallar sig inte ömänniskor utan trakorier
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag tror inte att det är riktigt samma sak. Jag tror inte att gråalver ser sig ha så mycket gemensamt med skogsalver. Trakorier är ändå bara människor på en speciell plats.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Gunther skrev:Jag tror inte att det är riktigt samma sak. Jag tror inte att gråalver ser sig ha så mycket gemensamt med skogsalver. Trakorier är ändå bara människor på en speciell plats.
Tja jag tror nog att en människo köpman från någon ö i kopparhavet har
mer gemensamt med en vit anka än en barbar från Barbia
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Trakorier är ändå bara människor på en speciell plats.
Egentligen inte, eftersom människorna även de har fysiska olikheter i form av olika grundegenskaper.
Skriv svar